2018-05-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Familj eller psykvården. Men om han är mycket lik bilden, psykiskt instabil och bor i stan (vilket inte är säkert) så borde han suttit.
Exakt! Det stöder teorin att han tillfälligt vistades i Linköping och hade anhöriga på annat håll. För mig ger det hintar om längre avstånd från Linköping, dvs norra eller södra Sverige. Visserligen gav morden stort eko i massmedia, men bor man exvis längre norrut är det främst lokala nyheter som engagerar (egen erfarenhet). Nu blir Sollefteåspåret intressant.
Citera
2018-05-01, 13:47
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ja, det är just det sistnämnda jag är skeptisk till. Men det kanske finns sådana scenarion.

Är mycket ovanligt att familj anger varandra, här kan det även finnas psykisk störning med som gör det hela känsligt. Ev död GM.

Även nära vänner eller ytligt bekanta brukar avstå från att ange pga att dom inte vill skada GM / anhöriga eller helt enkelt inte bli inblandade. Även vid anonymt tips kan man vara rädd för att ID ska avslöjas och att det ska bli problem för en själv eller för GM och hans anhöriga. Mycket talar för att det är så även i det här fallet.
Citera
2018-05-01, 13:48
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Något jag förundras över att minst ca 6 ST i den här tråden har bott eller bor i närheten av mordplatsen men ingen vet vem den här mördaren är. Och om mördaren var han utan jacka borde någon veta om att man har stött på den här filuren innan.

Ja stämmer. GM bör haft en låg profil. Gått under radarn.
Citera
2018-05-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Borde vara familj? Betyder inte att det är ett syskon till henne. Hon kan vara tillsammans/bästa kompis med hans bror/syster.

Ni är på fel spår...ni tänker för kort. Vidga era vyer och analysera mina svar.

Så dum skulle jag aldrig vara att jag avslöjar något om vi hade barn ihop, var släkt eller umgicks som vänner?

Ni sitter och fantiserar ihop det mest ologiska tankar och idéer om maffia etc när det egentligen inte är så märkvärdigt.

Link04 och ClariNet är de enda som är analytiska och inte skenar iväg de mest fantasifulla berättelser som skulle kunna skapa en bok i sann S.King anda.
Senast redigerad av jordgubbsflickan 2018-05-01 kl. 14:05.
Citera
2018-05-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är mycket ovanligt att familj anger varandra, här kan det även finnas psykisk störning med som gör det hela känsligt. Ev död GM.

Även nära vänner eller ytligt bekanta brukar avstå från att ange pga att dom inte vill skada GM / anhöriga eller helt enkelt inte bli inblandade. Även vid anonymt tips kan man vara rädd för att ID ska avslöjas och att det ska bli problem för en själv eller för GM och hans anhöriga. Mycket talar för att det är så även i det här fallet.
Vi kan väl också peka på ett typiskt svenskt karaktärsdrag: "Det är nog bäst att vi inte lägger oss i. Det där får den som är inblandad ta hand om..."
Citera
2018-05-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja stämmer. GM bör haft en låg profil. Gått under radarn.
Utifrån JFL:s inlägg försöker jag skapa mig en tänkbar bild av GM:
1. Normal, svensk ung man i åldern 20+. Välordnad familjebakgrund, god uppfostran.
3. Vistas i Linköping vid tiden för morden, troligen som studerande.
4. Vid tiden före morden drabbats av personlig tragedi (flickväns självmord?)
5. P g a detta blir GM psykiskt sjuk, får en akut psykos.
6. GM irrar omkring i Linköping och får se Noréns skyltar, uppfattar dessa som ett direkt budskap: döda ett barn.
7. GM har en gammal butterfly liggande, han stoppar den på sig.
8. Morgonen den 19 oktober, efter ytterligare en sömnlös natt befinner han sig intill mordplatsen.
9. Han hör röster, ser ett barn komma, överfaller och dödar M, hugger A-L eftersom hon kommer emot honom.
Efter morden försvinner han från platsen. Han blöder. Han slänger mössa och kniv. Han observeras troligen i TRF. Han tar sig till sin bostad. Ligger lågt. Familjen försöker få kontakt med honom, inte pga morden, utan de vill höra hur han mår. Han har ju varit deppad en tid. Vore bättre om han kom hem och vilade upp sig ett tag. Hans familj har troligen ingen erfarenhet av psykisk sjukdom. De försöker hjälpa honom, men han vägrar hjälp. Det hets kanske att han fått ett nervöst sammanbrott.
Efter en period blir han bättre.
Idag minns han inget av det som hände.
Citera
2018-05-01, 14:54
Medlem
https://imageshack.com/a/img924/9505/5iTYvh.jpg
Citera
2018-05-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

Så dum skulle jag aldrig vara att jag avslöjar något om vi hade barn ihop, var släkt eller umgicks som vänner?

Ni sitter och fantiserar ihop det mest ologiska tankar och idéer om maffia etc när det egentligen inte är så märkvärdigt.

Link04 och ClariNet är de enda som är analytiska och inte skenar iväg de mest fantasifulla berättelser som skulle kunna skapa en bok i sann S.King anda.

De flesta i tråden är sedan länge överens om att polisens initiala spår är rätt, det vill säga inga 'Baltspår' eller stora konspirationer. Men det låter som om du vill att tråden ska 'hitta' honom, till exempel: "Vidga era vyer och analysera mina svar". Ok. Vad är skillnaden i praktiken mellan detta agerande och att faktiskt bara ange honom? Säg att du har mycket att förlora på att ange honom, varför ger du då information till denna tråd? Du skulle ju lätt kunna fixa så att han sitter utan att någon annan än du vet varför. Så vill du eller vill du inte att han ska gripas? Om du inte vill det, varför deltar du i tråden? Detta är en grundläggande frågeställning.
Citera
2018-05-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

Det är väldigt svårt att analysera dina svar när du har ett utsagt egenintresse av att inte avslöja vem gm är. Det borde inbegripa att du inte gärna vill att vi ska lyckas lista ut vem gm är?

Mitt svar om att ”vi” refererar till familj är kanske helt fel, men det är väl det mest logiska och minst fantasifulla? Men jag ska försöka att vidga mina vyer och samtidigt inte skena iväg.
Citera
2018-05-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Utifrån JFL:s inlägg försöker jag skapa mig en tänkbar bild av GM:
1. Normal, svensk ung man i åldern 20+. Välordnad familjebakgrund, god uppfostran.
3. Vistas i Linköping vid tiden för morden, troligen som studerande.
4. Vid tiden före morden drabbats av personlig tragedi (flickväns självmord?)
5. P g a detta blir GM psykiskt sjuk, får en akut psykos.
6. GM irrar omkring i Linköping och får se Noréns skyltar, uppfattar dessa som ett direkt budskap: döda ett barn.
7. GM har en gammal butterfly liggande, han stoppar den på sig.
8. Morgonen den 19 oktober, efter ytterligare en sömnlös natt befinner han sig intill mordplatsen.
9. Han hör röster, ser ett barn komma, överfaller och dödar M, hugger A-L eftersom hon kommer emot honom.
Efter morden försvinner han från platsen. Han blöder. Han slänger mössa och kniv. Han observeras troligen i TRF. Han tar sig till sin bostad. Ligger lågt. Familjen försöker få kontakt med honom, inte pga morden, utan de vill höra hur han mår. Han har ju varit deppad en tid. Vore bättre om han kom hem och vilade upp sig ett tag. Hans familj har troligen ingen erfarenhet av psykisk sjukdom. De försöker hjälpa honom, men han vägrar hjälp. Det hets kanske att han fått ett nervöst sammanbrott.
Efter en period blir han bättre.
Idag minns han inget av det som hände.

Må så vara. Men vad jag vet har jordgubbsflickan aldrig pratat om motivbild? Dvs hon har inte ens förnekat att en sådan finns? Du målar upp bilden av en mer eller mindre motivlös mördare, men är det rimligt? Min tolkning av hennes ovilja att svara på frågor angående motivbilden: den finns, och är såpass personlig att den riskerar att avslöja vem gm är. Jag utgår från att den finns med tanke på brottets natur (övervåld brukar tyda på personlig koppling), vem offret var, vilken familj han tillhörde, tidpunkt och dag: men också för att jordgubbsflickan inte, såvitt jag vet, förnekat att en motivbild finns. Hade den inte funnits så hade hon sagt det.
Citera
2018-05-01, 15:52
Medlem
Citat:
De flesta i tråden är sedan länge överens om att polisens initiala spår är rätt, det vill säga inga 'Baltspår' eller stora konspirationer. Men det låter som om du vill att tråden ska 'hitta' honom, till exempel: "Vidga era vyer och analysera mina svar". Ok. Vad är skillnaden i praktiken mellan detta agerande och att faktiskt bara ange honom? Säg att du har mycket att förlora på att ange honom, varför ger du då information till denna tråd? Du skulle ju lätt kunna fixa så att han sitter utan att någon annan än du vet varför. Så vill du eller vill du inte att han ska gripas? Om du inte vill det, varför deltar du i tråden? Detta är en grundläggande frågeställning.

Håller med dig. Man har rätt att ifrågasätta jordgubbsflickans motiv med det hon skriver, eftersom det uppenbart inte är att avslöja mördaren. Vad jag förstått så vill hon inte tipsa om honom till polisen därför att ett gripande hade försvårat det för henne, och då är hennes rimliga motiv med sina inlägg snarare att stjälpa det som skrivs än att hjälpa oss i vårt sökande?

Men det kan vara så att hon vill att polisen ska gripa honom, men samtidigt av samvetsskäl inte vill vara den som tipsar.
Citera
2018-05-01, 16:10
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vi kan väl också peka på ett typiskt svenskt karaktärsdrag: "Det är nog bäst att vi inte lägger oss i. Det där får den som är inblandad ta hand om..."

Kan vara så. Kan även vara att personer som känner till GM har information om den tragedi som utlöste hans störning. Kan vara mycket känsligt, där även GM är ett offer.

Kan vara därför jordgubbsflickan skriver här men ändå inte vill ange personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in