Citat:
Ursprungligen postat av
JuliusSpengler
Ärligt talat är det snarare avradikaliserade nationella som inte är välkomna i Motståndsrörelsen som har memat om att det behövs ett parti mellan NMR och SD. För Motståndsrörelsen har det funkat bra att suga upp radikaliserade SD:are åren efter att SvP försvann.
Nu menade jag specifikt de SDare som radikaliserats, men inte tillräckligt mycket för att ta steget till NMR. Givetvis sker hopp från SD till NMR också, men knappast nog lika vanligt som missnöjda SDare som endast gnäller på SD och inget mer. Men inget är omöjligt, finns ju folk som gått direkt från kommunistiska partier till NMR... men lär knappast vara så vidare vanligt.
Citat:
Pluralism är bra vad gäller media, men inte vad gäller partier och organisationer. När motståndet splittras upp i många små organisationer får många anhängare svårt att bestämma sig vart de ska engagera sig och andra blir avskräckta av att det inte finns ett starkt alternativ utan bara små svaga grupper.
I det här fallet känns det som att AfS behövdes, då vi har en stor bunt av folk som är jättebesvikna på SD, men inte tillräckligt insatta eller radikaliserade för att gå över till en NS-organisation. Vi talar här om folk som hellre röstar blankt, avstår från att rösta eller som "proteströstar" genom att personkryssa en viss obetydlig person på SDs riksdagslista. Men kanske framför allt, hade det inte varit för AfS så skulle förmodligen MED ha tagit dess plats, och dessa är definitionen på kontrollerad person (nästan parodi) och att folk överväger att rösta på dem övergår mitt förstånd.
Citat:
Den gamla analysen som SvP:arna gjorde efter valet 2014, att SD måste sitta i regering och göra bort sig innan en mer storskalig radikalisering av deras väljare kan äga rum, är förmodligen korrekt även i år.
Så är det ju, men tragiskt nog finns det nog likt förbannat en betydelsefull del av deras väljare som ändå kommer att försvara det, precis som många helt blint försvarar SDs kraftlösa närvaro i riksdagen hittills. Det minsta SD kan göra i riksdagen är att bli aggressivare och faktiskt hota om att ställa till ett helvete om ingen lyssnar på dem. Men nej, bättre att leka "ansvarsfull" och "sansad" än att "obstruera" (ett "fint" ord som Åkesson förmodligen hittade på synonymer.se).
Nej jag tror faktiskt på att det krävs en ekonomisk kollaps tyvärr. Innan det sker kommer folk fortsätta med sina svenssonsliv (knega, äta middag, titta på TV, lägga sig).
Citat:
Fast det där är ju en jämförelse som det är ytterst tveksamt om den verkligen är till AFS fördel. ND hade en stark aktivistorganisation, fick kommunala mandat och det var inte jättelångt bort att de hade kunnat bli det nationalistiska huvudpartiet istället för SD som ännu inte brutit igenom när ND-falangen bröt sig loss och utmanade SD. Asymmetrin i styrkeförhållandena mellan AFS och SD är större än den var mellan SD och ND.
Vad som helst är bättre än ND om jag ska vara ärlig, som hade en korrupt ledning och som stod still och till och med började att minska. Nej jag ger inte mycket för ND. Och om det stämmer att AfS redan nu ligger närmare 2 % så är det inte alls en större skillnad mellan de två än mellan SD och ND 2006 eller 2010. ND fick runt 9000 röstar EN GÅNG, och var väl första valet? Sedan har det varit en nerförsbacke konstant om inte mitt minne sviker mig.
Citat:
Ja, AFS kan bli en metapolitisk vinst. Att de mobiliserat massa folk på Twitter osv är bra. Deras partiprogram är också väldigt intelligent utformat och kan ge andra inspiration om hur man kan kritisera vanstyret av Sverige på ett väldigt riskfritt sätt. Men man ska sen inte heller överdriva deras bedrifter. Om det är metapolitik man är intresserad av finns det ju massa andra aktörer som hållit på längre och nått ut mer än vad AFS gör. Man skulle också kunna mena att Kasselstrand och co inte behövt ett parti för att jobba metapolitiskt, de hade ju t.ex. Den kokta grodan innan de lanserade AFS.
Är dock en rätt stor skillnad mellan medier och ett politiskt parti. Alternativ media har gjort extremt mycket för den "invandringskritiska rörelsen", men de fyller en helt annan funktion än ett politiskt parti. Att ha en aktör inne i samma rum och arena som alla landsförrädare till politiker (inklusive regeringen) sitter är en helt annan sak och ger helt andra effekter. Det framkallar nog en betydligt större reaktion från samhället om ett "högerextremt parti" tar sig in och tar plats, än att exempelvis Fria Tider och Nordfront existerar och når ut till miljoner respektive hundratusentals varje månad som passerar (vilket är mycket bra, men det är fortfarande inte samma sak och ger helt andra effekter). Det känns som att alternativa medier arbetar mycket mer under ytan och på ett indirekt sätt mot makten, medan ett nationalistparti kan slå makten rakt på käften).