Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 06:28
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...hur sorgligt det än är så tror jag snarare på nedanstående scenario:

S avgår inte på valdagen, trots deras lägsta valresultat någonsin. S hävdar att ingen annan reell konstellation har egen majoritet utan alla alternativ måste regera i minoritetskoalitioner. S bjuder sedan in C till att bilda regering med dem, i minoritet. Om MP inte åkt ur kan de ev också få sitta med, men sannolikt vill S egentligen bli av med dem och tar då hellre enbart C i koalitionen.

VPK (och ev MP) lovar stödja denna minoritetsregering.

L, om de når 4%, lovar lägga ned sina röster och agera genom passivt stöd.

KD, om de når 4%, lovar lägga ned sina röster och agera genom passivt stöd, alternativt rösta mot regering och på sin egen budget men inte helt säkert. De vågar inte gå i öppen koalition med SD då de inte orkar skandaliseras av media eller vid middagssamtalen (det informella och sociala privata trycket är stort i sådana sammanhang).

M, lovar lägga ned sina röster och agera genom passivt stöd i enlighet med traditionen ("för landets bästa"), alternativt rösta mot regering och på sin egen budget från men inte helt säkert. De vågar inte gå i koalition med SD då de inte orkar skandaliseras av media eller vid middagssamtalen (det informella och sociala privata trycket är stort i sådana sammanhang).

SD gör sitt bästa val någonsin och blir ev största parti, men får ingen att vilja bilda regering med dem, inte ens M eller KD vågar det. Alla kommer då att rösta mot SD och deras budget. M vågar inte heller bilda minoritetsregering med passivt stöd av SD då de vet att C, L, MP, S och VPK kommer att rösta mot allt de försöker dra igenom i riksdagen. KD åker ev ur men gör annars egentligen ingen skillnad. Röstetalen räcker helt enkelt inte till. M minskar, KD kanske når 4% och SD ökar, men inte ens de tre får 50% tillsammans.

Kvarstår en S+C-regering

S kan regera på egen hand, med stöd av LO. Obekväma beslut kan strejkas igenom. Kunde fackförbunden störta det sovjetiska inflytandet i Polen, kan man ju även störta det borgerliga inflytandet i Sverige.
Citera
2018-04-26, 08:08
  #50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
S kan regera på egen hand, med stöd av LO. Obekväma beslut kan strejkas igenom. Kunde fackförbunden störta det sovjetiska inflytandet i Polen, kan man ju även störta det borgerliga inflytandet i Sverige.

Den taktiken fungerade inget vidare när vi hade en borgerlig regering senast och den för det också. Men då var du inte ens påtänkt.

Ändå kan du ha mer rätt än du själv förstår. En minoritetssosseregering kanske är den enda möjligheten efter valet i september. Skulle kunna funka om de förhandlar i alla sakfrågor med övriga partier för att få till en majoritet.
Centern som stödhjul tror jag inte på eftersom det är genuint höger i sociala frågor. Miljöpartiet är en ren belastning för S. Om man tar bort de extremt invandringspositiva partierna kan sossarna få leda regeringen och styra Sverige på villkoret att de söker en majoritet i varje enskild fråga.
Citera
2018-04-26, 08:21
  #51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyresgasten
SD har öppnat för att fälla alla regeringar där C ingår. Därmed är en Alliansregering i dag utesluten, om man inte får över 50 procent. Vilket man inte får.
Det är att gå för långt (som det ser ut idag) att en Allians-regering med stöd av SD är utesluten bara för att SD har öppnat för att fälla regeringar där C ingår.
JÅ var tydlig med att det beror på vilken politik alliansen kommer driva (dvs hur stort inflytande C får på alliansens flyktingpolitik).
Citera
2018-04-26, 13:18
  #52
Medlem
Skulle nog vara intressant att slänga ut C ur Alliansen. KD, FP & M borde vinna väljare på detta samtidigt som C förlorar genom att hänvisas till vänsterblocket.
Citera
2018-04-26, 14:55
  #53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
S kan regera på egen hand, med stöd av LO. Obekväma beslut kan strejkas igenom. Kunde fackförbunden störta det sovjetiska inflytandet i Polen, kan man ju även störta det borgerliga inflytandet i Sverige.
Du menar att LO ockuperar riksdagen då och röstar igenom förslag om en minoritetsregering med s antar jag, för annars har jag svårt att se hur det skulle gå igenom.
Citera
2018-04-26, 15:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Skulle nog vara intressant att slänga ut C ur Alliansen. KD, FP & M borde vinna väljare på detta samtidigt som C förlorar genom att hänvisas till vänsterblocket.

Ja, enbart vinnare på detta, och äntligen tror jag många Alliansväljare skulle tycka.
Citera
2018-04-29, 09:04
  #55
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
S kan regera på egen hand, med stöd av LO. Obekväma beslut kan strejkas igenom. Kunde fackförbunden störta det sovjetiska inflytandet i Polen, kan man ju även störta det borgerliga inflytandet i Sverige.

”Borgerligt”inflytande. Alla partier i Sverige är bara olika nyanser av rött.
Citera
2018-04-29, 19:00
  #56
Medlem
Jag gillar marknadsekonomi därför alliansväljare.Jag gillar internationella samarbeten tex EU därför alliansväljare.Jag vill ha frihandel och i de bästa av världar öppenhet därför alliansen.Klimatarbete kräver överstatlighet därför alliansen. Men om jag ser att sd politik är förutsättning för en sådan regering så är jag beredd att byta sida.Då får mp en röst till. Jag vet att fler resonerar på samma sätt.Dock inte så många FB.
Citera
2018-04-29, 22:46
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Skulle nog vara intressant att slänga ut C ur Alliansen. KD, FP & M borde vinna väljare på detta samtidigt som C förlorar genom att hänvisas till vänsterblocket.

Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Ja, enbart vinnare på detta, och äntligen tror jag många Alliansväljare skulle tycka.

tja, om inte jesusfreaksen i KD också åker ut (hoppas), för då blir det kärvt för "alliansen". få saker jag värdesätter högre än lipande borgare (skulle väl vara lipande gråsåssar då).
Citera
2018-04-29, 22:55
  #58
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyresgasten
Frågeställning:
Vad händer nu med Alliansen?
Vilken väg ska M välja??

Det finns idag ingen högerpolitik i Centerns partiprogram.
Annat var det 1938...

"-Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda främlingar.
Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling.
Ett energiskt arbete måste bedrivas för folkhälsans höjande och vårt folk skyddas mot degenererande inflytelser."

Källa: https://snd.gu.se/sv/vivill/party/c/program/1933
Citera
2018-04-29, 23:16
  #59
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyresgasten
Moderaterna har i dag inget val. Man MÅSTE sparka ut Centerpartiet ur Alliansen och gå all in på att säkra majoritet med stöd av SD. Annars är det opposition i 4 år till som gäller, i värsta fall med att S och SD närmar sig varandra. Då stannar det inte vid 4 år, utan snarare 12 år.

Vad får dig att tro att M vill sitta vid rodret? Vem vill vara kapten på Titanic medan skeppet långsamt börjar tippa åt sidan?
Citera
2018-04-30, 10:15
  #60
Medlem
Det går inte att slänga ut C av den anledningen. Det här är en fråga som skär rakt in i hjärtat på många inom KD och L också. Men just dessa hunsas just nu rätt hårt av respektive partiledare. Skulle C slängas ut så skulle det bli uppror inom KD och L.

Nä, en bättre variant är då att försöka gå till val på att bilda en alliansregering, där flyktingpolitik inte är en del av den gemensamma agendan. Det är väl det de redan har antytt.

Det i sig är inget konstigt. Löfven har redan gjort den taktiken till ädel konst. Vinster i välfärden/Snabbtåg/Bromma Flygplats, mm. Allt detta är frågor där socialdemokraternas officiella hållning är "Vi strävar efter en bred blocköverskridande överenskommelse". Dvs, man hoppas att en riksdagsmajoritet ska fälla sånt som man egentligen inte gillar.

Alliansen kan göra likadant, men i andra frågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback