Citat:
Så, kan du förklara med egna ord utan att länka till något youtube-klipp vad som händer när en bildsensor blir belyst med en extremt stark ljuskälla.
Och vad krävs för att filma/fota en extremt stark ljuskälla?
Jag ger dig några söktips:
- överexponering
- ND-filter
- slutartid
- solfilter
Sedan när du förstår detta kan vi diskutera m vad som är så fel med dessa youtube-klipp på solnedgångar där solen påstås "krympa" när den går ner.
Inte för jag tror du kommer göra denna sökning och lära dig förstå foto och film. För det är ju den röda tråden. Oviljan att ta till sig kunskap.
Och vad krävs för att filma/fota en extremt stark ljuskälla?
Jag ger dig några söktips:
- överexponering
- ND-filter
- slutartid
- solfilter
Sedan när du förstår detta kan vi diskutera m vad som är så fel med dessa youtube-klipp på solnedgångar där solen påstås "krympa" när den går ner.
Inte för jag tror du kommer göra denna sökning och lära dig förstå foto och film. För det är ju den röda tråden. Oviljan att ta till sig kunskap.
Menar du att ögat funkar som en kamera? Eftersom ni inte kan använda era ögon ute i verkligheten tänkte jag att ni kanske ändå kan förstå/föreställa hur en soluppgång/nedgång egentlig ser ut.
Nu har ni använt kamera specifikationer som motbevis till nästan allt. Jag antar att ni inte har något vettigt komma med. Visst, jag kan ge dig att stjärnorna inte syns för att jorden "reflekterar" ljus, men ni har fortfarande mycket som ni inte kunnat besvara.
När det passar er funkar kamerorna så som de ska utan problem men när det inte passar er är det plötsligt fel på kameran o inställningarna eller att det är någonting som stör kameran & blablabla. De här är typ det enda ni kommer med. Vad som är roligast av allt är att ni fortfarande inte har konkret bevis på att jorden är ett klot.
Det är inte kameror som filmat/tagit bild på jorden, utseendemässigt är er globjord baserad på den platta jorden med bilder tagna från flygplan. Att den är ett klot är bara en lögn och ni kan inte motbevisa det

Och nej, tänker inte lägga ner tid på en massa trams 😊