Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Vi vet egentligen inte om det krävts svarta pengar i detta fall eftersom så många pusselbitar saknas. Dom kan ju inte då trott att detta någonsin skulle bli en grej.
Vi kan nog konstatera att ÖN med familj inte hade en aning om att Akilov planerade ett terrordåd eftersom de då sannolikt inte skulle riskerat att ha den kontakten med honom, eller föra över pengar direkt osv. Däremot kan det mycket väl varit så att de haft gemensamma bekanta/organisationer och intressen, och att de inte heller haft hela bilden klar för sig.
Problemet är att det fortfarande finns så mycket luckor om Akilov eftersom våra myndigheter inte vill fylla i dessa. Hans förehavanden och resor lämnar fler frågor än svar, och ännu konstigare är hanteringen efter det att han deporterats från Turkiet till Sverige (utan att ens ha uppehållstillstånd här?), och att han trots att ha gripits i Turkiet efter att han försökt gå in i Syrien ändå tillåts utredas i Sverige? Det finns fler luckor än i bingolotto i den här historien och får Palmeutredningen att framstå som facit på ett matteprov.
Visst, ingen vet något...
Özz och Debbie trodde det var OK att begå brott om man lyckats bli en PK-komiker och asyladvokat...
De sökte skydd i "rätt" yrken...
Nu är det så enkelt att penningtvättslagen är ett förtydligande av skattebrottslagen, bokföringslagen och andra lagar där smutsiga pengar är en frestelse för stora som små gangsters. Det betyder att advokaten Debbie Nujen är en barfota jurist, som är ännu mer korkad än en handlare som står på Hötorget och kränger grönsaker.
Att den debila Debbie klarar sig som asyladvokat har inget med juridiska kunskaper att göra, när staten (Migrationsverket) delar ut ärenden till den som är bäst på att tigga till sig ärenden. När gränserna är vidöppna blir det klirr i kassan hos de advokater ingen anlitade förr. Debbie Nujen försörjer sig på klienter som väller in i landet Absurdistan där alla får en advokat tilldelad.
Hur skall information nås ut, om att folk har en skyldighet att betala skatt? Att man inte ska jobba svart eller anlita svart arbetskraft?
Jag är just klar med min deklaration, det är bara att godkänna elektroniskt. Räntan, fastighetsskatt, Rut och Rot. Allt är redan beräknat. Jag kan inte fuska och jag kan inte få några avdrag. Allt är automatiserat.
För att kunna härja som klanen Nujen, måste man ha svarta pengar både in och ut, och jag undrar varför de håller på med svarta pengar då vinsten är inte så stor när man har en massa bolag med olika upplägg. Risken att bli upptäckt, förlorad nattsömn, är inte värd den besparing de gör. Därför kanske det handlar mindre om ekonomisk vinning, och mindre om den besparing de gör med den svarta arbetskraften. Jag tror det handlar mer om landsmän, frihetskamp, politik, vänskap, lojaliteter och om personen Akilovs roll i deras liv.