2018-04-28, 23:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, fast ingen har ju sett bågen.

Jodå, vi är miljontals som har sett "bågen".
Citera
2018-04-28, 23:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Du fattar inte. Ja, 5+5=10, inte 13. Det stämmer. Han har fel men han tror på det så det blir hans sanning. Det betyder som sagt inte att DET ÄR SANT!
Och dina försök att dra in plattjord i detta är patetiskt.

Det är ohyggligt svårt att diskutera med någon som inte ens har en grundläggande ordförståelse.

Sanning är inte en subjektiv tro. Att prata om din sanning och min sanning är en våldtäkt på språket.
Senast redigerad av madtop 2018-04-28 kl. 23:52.
Citera
2018-04-28, 23:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, fast ingen har ju sett bågen.
Jag har sett bågen.
Citera
2018-04-28, 23:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har ingen aning egentligen om hur långt jag ser. Jag finner det märkligt, det är allt.

Vad tror du syn är egentligen?

Faktum är att det inte är du som ser långt. Utan det är ljuset som har färdats olika långt innan det når dina ögon. Dina ögon och din hjärna kan självklart inte avgöra om ljuset har färdats 2 mil, 20 mil eller 20000 mil innan det träffar dina ögon.

Så det vetenskapliga svaret på det hela är att du ser oändligt långt. Ögats receptorer kan självklart inte avgöra om en foton har färdats 2 meter eller 2 ljusår. Energin hos fotonen är lika stor oavsett hur långt den färdats.
Citera
2018-04-29, 00:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Men du verkar inte riktigt förstå.
Om det är som du säger att plattjordare är mer eller mindre dumma i huvvet, att ens nämna det till en sån person är ju lönlöst, för personen kommer ju inte fatta det. Och att du speciellt upprepar detta.
Du tror du är intelligent då?

Nej, att vara dum i huvudet är inte samma som att inte ha kunskap. Det är när man förnekar rena, konkreta bevis mitt framför ögonen man är korkad. Inte direkt, för först måste man ta till sig det man ser. Sedan måste man förstå det. Sedan behöver man få det upprepat några gånger.
Sedan, om man förnekar det man ser för man vill så in i helvete ha "sin sanning" (läs tro) i behåll... Ja DÅ är man faktiskt lite dum i huvudet.

Så nej, jag anser inte alla plattskallar är dumma i huvudet. Många är bara okunniga och vilseledda.

Citat:
Det är ju samma med att om jag tycker globe-jordare är hjärntvättade och kan inte tänka kritiskt, och att dom har en religion utan att fatta det, och att dom i makten grundlurar dom, då sitter ju inte jag och upprepar detta gång på gång på gång, ungefär som madtorp gör.
Utan jag fattar ju att ni inte tror på detta, så det blir ju helt lönlöst och ta upp detta stup i kvarten.

Fast här är den stora skillnaden att jag tror inte på något. Jag vet vad som är rätt och fel i denna frågan. Samma som att 5+5=10 så vet jag att jorden är ett klot.
Det är så extremt många empiriska bevis som bevisar jordens form. Och det är inte någon "maktelit" som har format verkligheten.

Nästan alla platskallar här på forumet är ju inte några som tror på en platt jord. Dom tycker det enbart är roligt att tjata emot. Vad du tror vet jag helt ärligt inte till 100%. Jag tror inte man orkar skriva gång på gång, se igenom timvis av youtubeklipp om man faktiskt inte tror på en platt jord.

Varför skriver jag en massa här då? Varför inte bara strunta i dom mikroskopiskt antal människor som tror på en platt jord?
Tja, jag vet ärligt talat inte. Månlandningen var jag väldigt aktiv i ett tag, där blev jag helt ärligt fly förbannad på alla tramspåståenden där det enbart handlade om ren och skär okunskap om fotografering. Påståenden som inte på något sätt ens hade med om vi varit på månen eller inte.

Men detta med den platta jorden? Tycker det nog är fascinerande att man faktiskt kan tro på något så befängt att jorden är platt. När det inte finns något överhuvudtaget som tyder på en platt jord. Och att exakt ALLT av våra observationer av verkligheten strider mot en platt jord.
Jag fascineras hur folk utan någon koll på vad dom ens babblar om hittar på massa sjuka lösningar för att få den platta jorden fungera, alla lösningar strider emot verklighetens observationer och likar inte något av det vi ens ser.
Citera
2018-04-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Photoshop 1972? Inte ens datortypen som Photoshop använder sig av var uppfunnen 1972. Men den tidens datorer och datorgrafik kunde man definitivt inte Photoshoppa någonting.

Vi kan ta oss till "månen" men vi kan inte skapa en digital bild? Vi kan skapa Starwars filmer men vi kan inte skapa en digital bild? Är du seriös? När man inte kan bli dummare så gör ni det omöjliga, ni blir dummare. Fan att man kan vara så efterbliven, herregud. På riktigt alltså, jag förstår inte, hur lyckas ni?

Och du förstår väl att ordet photoshop används mer allmänt som digital manipulering, det måste inte betyda programmet Adobe Photoshop. Sedan har du helt fel. Globen från 1972 har ingenting att göra med verkliga bilder nu, men sedan kamerans uppfinnelse har manipulering av riktiga bilder funnits. Det fanns och hände redan i WW1. Redan då började man manipulera bilder för att sprida lögner och falsk information, precis som de gör idag men i mycket större utsträckning. Att lägga till döda/hängda kroppar bredvid soldater som absolut inte haft något att göra med det etc var inte så ovanligt.

Men visst, gå runt du och tro på att vi kan åka till månen men att vi inte kan skapa/manipulera stilla bilder. Ni är galna hela bunten.
Citera
2018-04-29, 01:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Jag drar upp NASA för att all rymdforskning hänvisar till/tar sina källor från NASA.

Fast det är ju inte sant. NASA är bara involverat när det handlar om amerikanska raketer. Men det finns ju andra länder med raketer. Och ffa kan man fortfarande göra en hel del rymdforskning med markbaserade teleskop. Nu för tiden har man ju metoder för att kompensera för atmosfäriska störningar.
Citera
2018-04-29, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej Jorden sedd från månen är betydligt större än månen sedd från jorden. Är ju ganska självklart då jorden är så pass mycket större än månen.

Varför ser vi inte det på nästan alla videon "tagna" från månen då? Kan du förklara det? Ser man inte heller en sida från månen beroende på vart man står? Det visar inte dessa videon.

https://youtu.be/TmaOcPYCGMA

Nu kommer antagligen någon komma och hitta på att månen snurrar och roterar i exakt samma hastighet och riktning som jorden vilket gör så att vi bara ser en sida. Hur förklar man månen som man ibland brukar se under dagtid då?

Hur ska ni ha det?
Citera
2018-04-29, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Stjärnorna syns inte eftersom jorden lyser så starkt (DSCOVR ligger alltid mellan solen och jorden). I övrigt behöver du fatta att jorden är väldigt, väldigt stor, DSCOVR är väldigt, väldigt långt borta och satelliter är väldigt, väldigt små.

Jorden lyser? Alltså på riktigt, nu får ni fan ge er. Förstår att ni kan hitta på vad som helst för att stärka era icke-teorier men lägg bara av. Tror du helt seriöst på det du säger? Att stjärnorna inte syns har inget att göra med hur jorden "lyser". Vad gör stjärnorna för något?Släcker de sig själva när kameran är på? Du vet väl att stjärnor också "lyser"?

Och nu blev satelliter helt plötsligt små. Mindre än flaggorna som "finns" på månen antar jag. Eller just det, flaggorna som "fanns" på månen och som man kunde "se" med teleskop förut men att man inte kan göra det idag för att de har "vittrat" bort pga månens extrema väderförhållanden.
Citera
2018-04-29, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jodå, vi är miljontals som har sett "bågen".

Ni TROR att ni har sett bågen. Stor skillnad.
Citera
2018-04-29, 02:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Varför ser vi inte det på nästan alla videon "tagna" från månen då? Kan du förklara det? Ser man inte heller en sida från månen beroende på vart man står? Det visar inte dessa videon.

https://youtu.be/TmaOcPYCGMA

Nu kommer antagligen någon komma och hitta på att månen snurrar och roterar i exakt samma hastighet och riktning som jorden vilket gör så att vi bara ser en sida. Hur förklar man månen som man ibland brukar se under dagtid då?

Hur ska ni ha det?
Den där videon säger ju ingenting om hur stor jorden är från månen jämfört med hur stor månen är från jorden eftersom man inte vet zoom och brännvidd på kameran.
Förstår inte vad månen på dagtid har med vilken sida som månen vänder mot jorden att göra.
Citera
2018-04-29, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast det är ju inte sant. NASA är bara involverat när det handlar om amerikanska raketer. Men det finns ju andra länder med raketer. Och ffa kan man fortfarande göra en hel del rymdforskning med markbaserade teleskop. Nu för tiden har man ju metoder för att kompensera för atmosfäriska störningar.

NASA är som en bläckfisk. De har en arm i allt som har med rymdforskning att göra, men javisst, borde ha sagt nästan all rymd/raketforskning hänvsiar till dem. Men det är inte långsökt.

https://www.nasa.gov/mission_pages/station/cooperation/index.html

Alla större rymd/raket organisationer är knutna med varandra. Och de mindre är såklart knutna till något utav de större. Man kan säga att dessa organisationer har monopol när det kommer till rymden, då de i grunden är samma organisation. Inte så konstigt när man tänker efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in