2018-04-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad hände då?
Fick mer som ett större ljus. Vetefna om min ficklampa är lite speciell, den har 3 "kulor" istället för en. Om det kan bero på det. Jag är inte direkt på detta heller, det kan ju vara en faktor också.

Men jag pallar inte mer, borde finnas nån demonstration på detta ju.
Citera
2018-04-28, 19:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
En debatt? Detta är inte en debatt. Och inte en diskussion heller. Det är jag som säger mina ord, och du nekar orden och säger dina ord. Det leder ju för tusan ingenstans. Och detta fattar du ju, så var snäll och sluta spamma mig. Jag säger min sanning, du säger din sanning. Det är upp till mig och bestämma sig vad jag ska tro på, inte du eller någonannan. Vi har våra rättigheter, vargod och respektera det.

Nej du säger ingen sanning, du kommer med lösa påståenden som många gånger är felaktiga.

Du påstår t.ex att latituder är cirklar med nordpolen som origo. Jag förklarar för dig (och andra läsare) att det är ett felaktigt påstående och jag förklarar dessutom hur vi vet att det är ett felaktigt påstående.

Du svamlar och kommer med grundlösa påståenden. Jag och andra förklarar varför dina påståenden är felaktiga.
Citera
2018-04-28, 19:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
En debatt? Detta är inte en debatt. Och inte en diskussion heller. Det är jag som säger mina ord, och du nekar orden och säger dina ord. Det leder ju för tusan ingenstans. Och detta fattar du ju, så var snäll och sluta spamma mig. Jag säger min sanning, du säger din sanning. Det är upp till mig och bestämma sig vad jag ska tro på, inte du eller någonannan. Vi har våra rättigheter, vargod och respektera det.

Nu missar du något. Vad du tror på är inte en sanning.
Du har rätten att tro på exakt vad du vill, dock är det inte något som har med verkligheten att göra.

Vi kan ta ett exempel. Om Kalle tror att 5+5=13 så tror ju Kalle fel. Och inte är Kalles tro en sanning.
Eller om Kalle tror att det står 4 bilar på en parkering fast det bara står 1 bil så tror Kalle fel. Och om han ser den enda bilen med ändå säger att han tror det står 4 bilar där så ljuger han. Eller så lider han av någon defekt i hjärnan.

När ni plattskallar presenterar era "bevis" är dom felaktiga. Dom är inga sanningar. Hänger du med?
Citera
2018-04-28, 19:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ni blir lurade med instrumenten. Ni åker runt jorden, en platt jord. Inga konstigheter. Nordpolen är ju i mitten och väst, öst är i en circel runt nordpolen.

Mycket simpelt.

På vilket sätt luras gyrokompassen och hur vet du det?
Finns det några som helst undersökningar som visar att gyrokompasser luras?
Citera
2018-04-28, 20:04
Medlem
Citat:
Nu missar du något. Vad du tror på är inte en sanning.
Du har rätten att tro på exakt vad du vill, dock är det inte något som har med verkligheten att göra.

Vi kan ta ett exempel. Om Kalle tror att 5+5=13 så tror ju Kalle fel. Och inte är Kalles tro en sanning.
Eller om Kalle tror att det står 4 bilar på en parkering fast det bara står 1 bil så tror Kalle fel. Och om han ser den enda bilen med ändå säger att han tror det står 4 bilar där så ljuger han. Eller så lider han av någon defekt i hjärnan.

När ni plattskallar presenterar era "bevis" är dom felaktiga. Dom är inga sanningar. Hänger du med?
Exemplet med 5+5=13. För kalle är det en sanning. Hans sanning. Nyckelord: Hans.
Spelar ingen roll om det är sant eller falskt, det är fortfarande hans sanning för han tror ju på det och han är inte övertygad om argumenten han får.
Citera
2018-04-28, 20:43
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Exemplet med 5+5=13. För kalle är det en sanning. Hans sanning. Nyckelord: Hans.
Spelar ingen roll om det är sant eller falskt, det är fortfarande hans sanning för han tror ju på det och han är inte övertygad om argumenten han får.

Nej, det är INTE hans sanning. Det är hans TRO! Det är en extremt stor skillnad. Så för Kalle är 5+5=13 hans tro, inte hans sanning. För sanningen är att 5+5=10.
Så när Kalle påstår att 5+5=13 så ljuger han eller så förstår han inte bättre.

Att ljuga gör man enbart om man är medveten om att man påstår en osanning. Det är fullt möjligt att Kalle inte ljuger när han säger 5+5=13, han saknar helt enkelt kunskapen om detta.

Och här har vi hela plattskalle-fenomenet. Dom som tror på en platt jord gör det för dom inte har kunskapen. Inte någon påhittad kunskap utan sonika inte förstår vad hen ser av verkligheten.
Eller så ljuger dom för dom vill så envetet tro på sin tro. Detta är inte något nytt fenomen när religiösa människor som har sektliknande tro, dom ljuger medvetet för att få sin tro "riktig".
Har sett flera utav dom youtube-klipp där det är uppenbart att personen är fullt medveten om dom fel hen gör. Allt för att hens följare ska tro på det hen påstår.

EDIT: Du för en bättre diskussionsretorik nu! Fortsätt med det!!!
Citera
2018-04-28, 20:46
Medlem
Citat:
Nej, det är INTE hans sanning. Det är hans TRO! Det är en extremt stor skillnad. Så för Kalle är 5+5=13 hans tro, inte hans sanning. För sanningen är att 5+5=10.
Så när Kalle påstår att 5+5=13 så ljuger han eller så förstår han inte bättre.

Att ljuga gör man enbart om man är medveten om att man påstår en osanning. Det är fullt möjligt att Kalle inte ljuger när han säger 5+5=13, han saknar helt enkelt kunskapen om detta.

Och här har vi hela plattskalle-fenomenet. Dom som tror på en platt jord gör det för dom inte har kunskapen. Inte någon påhittad kunskap utan sonika inte förstår vad hen ser av verkligheten.
Eller så ljuger dom för dom vill så envetet tro på sin tro. Detta är inte något nytt fenomen när religiösa människor som har sektliknande tro, dom ljuger medvetet för att få sin tro "riktig".
Har sett flera utav dom youtube-klipp där det är uppenbart att personen är fullt medveten om dom fel hen gör. Allt för att hens följare ska tro på det hen påstår.

EDIT: Du för en bättre diskussionsretorik nu! Fortsätt med det!!!
Du fattar inte. Ja, 5+5=10, inte 13. Det stämmer. Han har fel men han tror på det så det blir hans sanning. Det betyder som sagt inte att DET ÄR SANT!
Och dina försök att dra in plattjord i detta är patetiskt.
Citera
2018-04-28, 21:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du fattar inte. Ja, 5+5=10, inte 13. Det stämmer. Han har fel men han tror på det så det blir hans sanning. Det betyder som sagt inte att DET ÄR SANT!

Att ha en egen sanning är att ha en tro, har sett att en del diskuterar om att "alla har rätt till sin egen sanning". Fast då har man totalt missuppfattat vad ordet sanning är. För en sanning måste ha minst en motpart, osanning. Och i så fall har man egna osanningar med.

Man ska inte se ner på människor som omedveten har sin egen "sanning"/tro så länge personen inte förstår bättre. Men om du har bestämt dig för att jorden är platt oavsett om det är sant eller falskt, rätt eller fel, ja då har du med andra ord en sektliknande "sanning"/tro.

Nä, vi går ifrån ämnet nu tycker jag. Och nej, det är inte på något sätt patetiskt att dra in plattjorden här för det handlar enbart om människor som inte har tillräcklig kunskap, inte förstår bättre eller är religiöst troende på en platt jord.
Alla dessa "bevis" handlar enbart om okunskap. Ta tex alla dessa filmer på en överexponerad sol som "bevis" för att solen blir mindre när den går ner bakom horisonten. Det handlar om människor som inte kan hur en kamera fungerar. Har man kunskapen skrattar man enbart åt detta för det handlar enbart om en effekt av hur tekniken fungerar.
Citera
2018-04-28, 21:20
Medlem
Citat:
Att ha en egen sanning är att ha en tro, har sett att en del diskuterar om att "alla har rätt till sin egen sanning". Fast då har man totalt missuppfattat vad ordet sanning är. För en sanning måste ha minst en motpart, osanning. Och i så fall har man egna osanningar med.

Man ska inte se ner på människor som omedveten har sin egen "sanning"/tro så länge personen inte förstår bättre. Men om du har bestämt dig för att jorden är platt oavsett om det är sant eller falskt, rätt eller fel, ja då har du med andra ord en sektliknande "sanning"/tro.

Nä, vi går ifrån ämnet nu tycker jag. Och nej, det är inte på något sätt patetiskt att dra in plattjorden här för det handlar enbart om människor som inte har tillräcklig kunskap, inte förstår bättre eller är religiöst troende på en platt jord.
Alla dessa "bevis" handlar enbart om okunskap. Ta tex alla dessa filmer på en överexponerad sol som "bevis" för att solen blir mindre när den går ner bakom horisonten. Det handlar om människor som inte kan hur en kamera fungerar. Har man kunskapen skrattar man enbart åt detta för det handlar enbart om en effekt av hur tekniken fungerar.
Men du verkar inte riktigt förstå.
Om det är som du säger att plattjordare är mer eller mindre dumma i huvvet, att ens nämna det till en sån person är ju lönlöst, för personen kommer ju inte fatta det. Och att du speciellt upprepar detta.
Du tror du är intelligent då?

Det är ju samma med att om jag tycker globe-jordare är hjärntvättade och kan inte tänka kritiskt, och att dom har en religion utan att fatta det, och att dom i makten grundlurar dom, då sitter ju inte jag och upprepar detta gång på gång på gång, ungefär som madtorp gör.
Utan jag fattar ju att ni inte tror på detta, så det blir ju helt lönlöst och ta upp detta stup i kvarten.
Citera
2018-04-28, 21:35
Medlem
Citat:

Då bör ju Kalle kunna definera hur han får 5+5=13, eller hur?

Och kan han inte det väl det väl våran uppgift att lära honom hur man räknar så han kan fungera fullt ut i vårat samhälle, tycker du inte?

Annars verkar du ha rätt slutledning, bara för att du Anser att jorden är platt betyder inte det att det är sant..
Citera
2018-04-28, 23:00
Medlem
Citat:
Så om du bara har en sikt på 2 mil (ett par mil) så är alltså solen bara två mil ifrån dig?
Är inte det väldigt nära tycker du?
Jag har ingen aning egentligen om hur långt jag ser. Jag finner det märkligt, det är allt.
Citera
2018-04-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att effekten har uppstått på något vis. Om en kraftledning sedd från sidan ser spikrak ut, men sedd längs med ser ut som en båge, det bevisar att bågen finns.
Ja, fast ingen har ju sett bågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in