2018-04-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Matte verkar inte vara din starka sida. Summerar man partiernas samt övriga partiers procent blir det 100% i alla instituts redovisning. Det är där fördelningen blir annorlunda när ickesvarare och otillgängliga ändå går till valurnan och stuvar om i fördelningen.
Vilket är precis det jag skriver, så hur står det till med läsförmågan egentligen?

För att komma upp i 23% från 17%, som du funderar över, behöver inte SD ta alla de sex procentenheter som saknas från andra partier. De har med all säkerhet ett par procentenheter att vinna bara på den överrepresentation av SD:are som aldrig redovisas i någon OU då de inte ens svarar.
2018-04-28, 10:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Inte ens Jimmie tror att SD blir Sveriges största parti. Du borde vara mer observant på dagens nätsvanskommuniké från Sverigedumbokraternas borg innan du skriver något så drastiskt.
https://nyheter24.se/nyheter/politik/905236-jimmie-akesson-vi-kanske-inte-blir-storsta-parti

Det är enbart om anhörighetsinvandringen och de afghanska ensamkommande flyktingbarnen , hamnar på tapeten som SD har en rimlig chans att behålla sina 18%
Så fort det lagt sig och vi återgår till att prata välfärd och pensioner så tar de mer seriösa partierna över och SD hamnar lite i skymundan.
Räkna inte med några 30%
18% är inte helt fy skam

Varför skulle Åkesson gå ut och skrävla om att SD blir Sveriges största parti? Långt smartare att välja att hålla käft i denna fråga och sedan göra ett mycket bra val istället. Då blir överraskningsmomentet dessutom större. Låt idioterna tro att SD får 10-15% och sedan chockas på valnatten.
2018-04-28, 11:05
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Vilket är precis det jag skriver, så hur står det till med läsförmågan egentligen?

För att komma upp i 23% från 17%, som du funderar över, behöver inte SD ta alla de sex procentenheter som saknas från andra partier. De har med all säkerhet ett par procentenheter att vinna bara på den överrepresentation av SD:are som aldrig redovisas i någon OU då de inte ens svarar.

Även om jag nästan alltid ogillar returpappers åsikter och inlägg i den här och andra trådar så har han rätt i den här sakfrågan. Kanske borde du känna dig själv såpass bra att inte ha så hög svansföring på områden där du lätt fuckar upp, tex matte. Nåt säger mig att det inte är det enda området.

Med det sagt så borde man kanske tona ner självklarheten att SD är så jävla underskattade. Det riskerar att slå tillbaka så sjukt hårt. Min rekomendation tills ni vet bättre är alltid att köra på snittet.

Många i den här tråden lever kvar i sin fantasivärld där Sentio och Yougov hade SD på 26-28% och de drömde om 35%, därav åsikter som:
- "idag kom inzinio på 16% vilket borde motsvara 22-24% om det vore val idag"
Fråga den typen av människor vad de sysslar med istället.
Senast redigerad av greta75 2018-04-28 kl. 11:14.
2018-04-28, 11:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Eftersom vissa här, exempelvis du, inte kan hålla isär vad som är fakta och gissningar/önskningar håller jag mig till trådens tema och fakta från opinionsundersökningar. Det har jag lärt mig är en mycket bättre väg att vandra en att sprida propaganda och direkta lögner som 8711 eller att som du fabricera hemkörda metoder för att bevisa att opinionsinstituten har fel. Fakta är att i nuläget är det 18% som stöder SD eller om du så vill 82% som inte gör det enligt opinionsinstituten.

Jag märker allt tydligare i inlägg efter inlägg från din sida under den senaste tiden att dessa 18% för SD i nuläget stör dig maximalt. Det tycks göra dig frustrerad. Tänk då vad den reella SD-siffran ligger på när du adderar underskattningen till denna "oroväckande höga" siffra

Allt ditt tal under senhösten och vintern om att SD skulle fortsätta att backa för att inom kort "rasa", "kollapsa", "falla ihop", "implodera" och "utraderas" ser vi nu att det inte stämmer - som så många gånger tidigare då det gäller dina prediktioner. Tvärtom ligger genomsnittet för närvarande på 18% med drygt fyra månader kvar till valet. Och som sagt, underskattningen i denna genomsnittsiffra är inte ens inkluderad. Håll i hatten.
Senast redigerad av Smoothman 2018-04-28 kl. 11:22. Anledning: Rättelse av ord
2018-04-28, 11:21
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Eftersom vissa här, exempelvis du, inte kan hålla isär vad som är fakta och gissningar/önskningar håller jag mig till trådens tema och fakta från opinionsundersökningar. Det har jag lärt mig är en mycket bättre väg att vandra en att sprida propaganda och direkta lögner som 8711 eller att som du fabricera hemkörda metoder för att bevisa att opinionsinstituten har fel. Fakta är att i nuläget är det 18% som stöder SD eller om du så vill 82% som inte gör det enligt opinionsinstituten.
Jag tror att det är du som sysslar med önsketänkande.

Utöver de gissningar/förhoppningar från din sida som jag tidigare nämnde så var du även helt säker på att de rödgröna skulle vinna valet 2010. Efter valdagen så visade du inte dig i forumet på flera veckor. Är det inte tjatigt att ha fel gång på gång?

Om man tittar objektivt på saken så är det Sverigedemokraternas anhängare som får rätt gång på gång. Det är de som klarar av att ta tempen på samhället inför valen. Jag tror att SD kommer att få runt 25 procent av rösterna i september, och att du någon gång i november kommer att återkomma och säga att taket är nått. Vad tror du?
2018-04-28, 11:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Varför skulle Åkesson gå ut och skrävla om att SD blir Sveriges största parti? Långt smartare att välja att hålla käft i denna fråga och sedan göra ett mycket bra val istället. Då blir överraskningsmomentet dessutom större. Låt idioterna tro att SD får 10-15% och sedan chockas på valnatten.

Ja SD blir fortfarande bemött som om de bara hade 4 procent. Det fungerar till en viss nivå. Sitter SD med 23 procent i riksdagen är det en så pass stor del av befolkningen att de inte längre går att ignorera. Med 23 procent har du också 35 procent av manliga väljare och är överlägsen största parti (vilket man redan idag är i opinionsundersökningar) hos den gruppen. Det är i det läget Åkesson ska agera.

Även om Heberlein inte är Sverigedemokrat så sa hon något intressant i senaste svt opnion som gynnar sd. Om public service ska bekostas genom skattsedeln bör man mer än tidigare vara neutral. 7klövern och särskilt vänstern har levt på sitt stöd från public service och att svt och sr kör negativ propaganda mot sd.
Senast redigerad av TheLucky 2018-04-28 kl. 11:56.
2018-04-28, 12:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja SD blir fortfarande bemött som om de bara hade 4 procent. Det fungerar till en viss nivå. Sitter SD med 23 procent i riksdagen är det en så pass stor del av befolkningen att de inte längre går att ignorera. Med 23 procent har du också 35 procent av manliga väljare och är överlägsen största parti (vilket man redan idag är i opinionsundersökningar) hos den gruppen. Det är i det läget Åkesson ska agera.

Även om Heberlein inte är Sverigedemokrat så sa hon något intressant i senaste svt opnion som gynnar sd. Om public service ska bekostas genom skattsedeln bör man mer än tidigare vara neutral. 7klövern och särskilt vänstern har levt på sitt stöd från public service och att svt och sr kör negativ propaganda mot sd.

När Heberlein i SVT:s Opinion Live sa just detta om ökad neutralitet så gick det nästan obemärkt förbi i studion. Det var inget som Belinda "högg på". Rätt talande när det gäller SVT (och SR). Blir intressant att se hur denna negativa propaganda kommer att se ut efter valet, när (om) den politiska kartan ritas om så som verkar bli fallet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-04-28 kl. 12:24.
2018-04-28, 12:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Även om jag nästan alltid ogillar returpappers åsikter och inlägg i den här och andra trådar så har han rätt i den här sakfrågan. Kanske borde du känna dig själv såpass bra att inte ha så hög svansföring på områden där du lätt fuckar upp, tex matte. Nåt säger mig att det inte är det enda området.

Med det sagt så borde man kanske tona ner självklarheten att SD är så jävla underskattade. Det riskerar att slå tillbaka så sjukt hårt. Min rekomendation tills ni vet bättre är alltid att köra på snittet.

Många i den här tråden lever kvar i sin fantasivärld där Sentio och Yougov hade SD på 26-28% och de drömde om 35%, därav åsikter som:
- "idag kom inzinio på 16% vilket borde motsvara 22-24% om det vore val idag"
Fråga den typen av människor vad de sysslar med istället.

Tack "feta greta" för utbildningsinsatsen. Att Sd ligger rejält högre än vad instituten redovisar bygger på erfarenheter från flera val därför kan man till visshet gränsande sannolikhet hävda att det fortfarande är så. Glappet mellan instituten finns kvar och alla kan inte ha rätt.

Sedan tycker jag, mot bakgrund av att flera partier ligger så nära 4% spärren, att det är rysligt spännande att spekulera i vilka partier som blir av med motsvarande procent. Men det får väl tas i den andra tråden.
2018-04-28, 13:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Är det inte smart då att också kolla på snittfelet tills vi vet bättre?

Snitten (2006, 2010, 2014):
Absoluta (1.0 + 0.5 + 2.2)/3 = 1.2 pe
Relativa (26% + 9% + 17%) / 3 = 17%

Glidande 3 månaders:
Absoluta (1.0 + 0.9 + 2.8)/3 = 1.6 pe
Relativa (26% + 16% + 22%) / 3 = 21%
2018-04-28, 13:27
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Är det inte smart då att också kolla på snittfelet tills vi vet bättre?

Snitten (2006, 2010, 2014):
Absoluta (1.0 + 0.5 + 2.2)/3 = 1.2 pe
Relativa (26% + 9% + 17%) / 3 = 17%

Glidande 3 månaders:
Absoluta (1.0 + 0.9 + 2.8)/3 = 1.6 pe
Relativa (26% + 16% + 22%) / 3 = 21%

Jag kan se 3 grupper här inne, du vet bäst själv vilka du tillhör.

De helt rubbade - Utgår från att SD har har långt högre än snittet och att det beror på att OI medvetet gör fel av olika anledningar (de OI som visar väldigt låga resultat dvs)

De som tror de vet bättre än instituten - Allt är konstant och likadant som det var förr. Alla mätfel består. I denhär gruppen kan de själva räkna ut ungefär vad SD kommer få i valet utifrån egna fåniga beräkningar utfirån OI resultat.

De som tänker att instituten försöker göra sitt bästa för att nå rätt resultat. Har de misslyckats tidigare så kanske de lyckas bättre nu. Den här gruppen tänker kanske att det finns stora risker att tex Sentio och Yougiov visar för högt. Eftersom man inte har bättre siffror att gå på så väljer man att använda poll of polls fram till valet. Rätt svar kan vara högre eller lägre.
Senast redigerad av greta75 2018-04-28 kl. 13:35.
2018-04-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
Du ska veta att konspirationsteorier och att anklaga andra för troll var något som ni Sverigedumbokrater ägnade ett decennium med att protes över. Det är alltid lättare att stå i opposition ich inte behöva tycka eller tänka något annat än
" när vi får makten då jäklar "

Ni Sverigedumbokrater kommer göra ett katastrofalt dåligt val och det kommer gå utför i väljaresiffrorna när herr Åkesson lämnar partiet för han ser ärligt talat inte kry ut just nu.

Så bläddra till sida 62 i manualen och fortsätt leva i din filterbubbla. Jag ser fram emot Nästa pressrelease av dig om vilken typ av pelargon som herr Åkesson planterar i trädgården och varför han är helt ofelbar.

Till dess att sd är för helt stopp för utomeuropeisk invandring så kommer dumbokraterna aldrig bli ett regeringsparti.

Har du lust att styrka denna tes? Att Sverigedemokraterna (Som ju är vad de heter, här försöker vi hålla en viss nivå och inte bete oss som dagisbarn i sandlådan vilket du uppenbarligen gör) skulle göra ett katastrofalt dåligt val.

Sverigedemokraterna har i genomsnitt i opinionsundersökningar 18,1% för denna månad. Förra månaden hade de 18,6% och månaden innan dess 17.5%. Dessutom brukar SD alltid underskattas i dessa undersökningar, vilket man kan se tydligt när man jämför vad undersökningarna visade innan 2010 och 2014 och sedan jämför med själva valresultatet. Som om inte allt detta vore nog för att motbevisa din tes visar även oddsen för att Sverigedemokraterna skulle få över 20.5% i valet att de kommer hamna runtomkring den siffran.

Så vad har du för äss i rockärmen som kommer motbevisa allt detta?
2018-04-28, 13:40
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag kan se 3 grupper här inne, du vet bäst själv vilka du tillhör.

De helt rubbade - Utgår från att SD har har långt högre än snittet och att det beror på att OI medvetet gör fel av olika anledningar (de OI som visar väldigt låga resultat dvs)

De som tror de vet bättre än instituten - Allt är konstant och likadant som det var förr. Alla mätfel består. I denhär gruppen kan de själva räkna ut ungefär vad SD kommer få i valet utifrån egna fåniga beräkningar.

De som tänker att instituten försöker göra sitt bästa för att nå rätt resultat. Har de misslyckats tidigare så kanske de lyckas bättre nu. Den här gruppen tänker kanske att det finns stora risker att tex Sentio och Yougiov visar för högt. Eftersom man inte har bättre siffror att gå på så väljer man att använda poll of polls fram till valet. Rätt svar kan vara högre eller lägre.
Både grupp 2 och 3 gör antaganden. Den ena gruppen antar att instituten inte har rättat till tidigare fel, den andra antar att de har gjort det.

Själv tillhör jag grupp 2. Det finns inget som tyder på att instututen har förbättrat sin förmåga att mäta rörelser och partier som är oönskade av liberalerna. Jag tänker till exempel på brexit och på presidentvalet i USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in