2018-04-28, 00:18
Medlem
Barbara Anns avatar
Janne Schaffer är inte heller med, enligt Aftonbladet.
Citera
2018-04-28, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Såvitt jag förstår ska dom använda gamla livespelningar till hologramkonserterna och deras nuvarande röster enbart till de två nya låtarna. Jag är hursomhelst inte orolig, de är alla perfektionister och kommer inte dra namnet ABBA i smusten.

Okay, men om *både* rösterna (all musik?) och figurerna som avbildas med hologrammen är tagna för 35-40 år sedan, så är det verkligen inte en live konsert i min bok. Det blir i stort sett som att se på en dvd i en arena, dessutom från mycket större avstånd än om man varit hemma vid den egna tv:n eller datorn. Och det blir i princip exakt samma konsert som spelas upp, kväll efter kväll.

Jag anser i och för sig att "live"-värdet i t ex Madonnas senaste turnéer har varit synnerligen begränsat, men det här upplägget tar hela svängen ett steg till.
Citera
2018-04-28, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Inte fan sitter de hemma och pillar med en inspelning som kanske kommer höras av + 100 miljoner människor. De har inte släppt nåt på över 35år och du tror att de lägger sången i klädgarderoben hemma i villan . .

Grejen är att med den teknik som finns så går det lika bra att göra det hemma och resultatet är inget som +100 miljoner människor kommer att klaga på. Det är så enkelt att spela in musik i dag med bra resultat.
Citera
2018-04-28, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Två låtar inspelade i en studio är en återförening.

Musiken som ledde till den första oskyldiga och pirrande pussen och pillandet på... äpplet? =D:
https://www.youtube.com/watch?v=xFrGuyw1V8s

Om du säger det så...
Citera
2018-04-28, 02:35
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Grejen är att med den teknik som finns så går det lika bra att göra det hemma och resultatet är inget som +100 miljoner människor kommer att klaga på. Det är så enkelt att spela in musik i dag med bra resultat.

Men här pratar vi inte vilket band som helst. Inte en chans att de spelat in det i nåt sångbås hemma med nåt mindre protools system. Det är gjort i professionell studiomiljö.
Citera
2018-04-28, 02:37
Medlem
ShadowStepzs avatar
ABBA-fanet i mig jublar såklart. Men nja, tror detta kommer bli en flopp. Deras musik är bra för deras tid, men för nutid? Nja.. Men väntar och ser..
Citera
2018-04-28, 02:52
Medlem
DRD4s avatar
Ska bli väldigt intressant att höra, undrar vilka syntar dom kommer att använda.

Det kommer garanterat att bli bra och positiva, dansvänliga låtar som kommer att spelas överallt.
Citera
2018-04-28, 03:07
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Okay, men om *både* rösterna (all musik?) och figurerna som avbildas med hologrammen är tagna för 35-40 år sedan, så är det verkligen inte en live konsert i min bok. Det blir i stort sett som att se på en dvd i en arena, dessutom från mycket större avstånd än om man varit hemma vid den egna tv:n eller datorn. Och det blir i princip exakt samma konsert som spelas upp, kväll efter kväll.

Jag anser i och för sig att "live"-värdet i t ex Madonnas senaste turnéer har varit synnerligen begränsat, men det här upplägget tar hela svängen ett steg till.

Jag kan ju ha missuppfattat allt. Men Björn och Benny har det senaste året upprepat berättat hur de suttit med kablar fastklistrade på skallen och hur rörelserna registrerats. Jag tror därför att det kommer vara helt nya rörelser som avatarerna (Abbatarerna) gör. Även nytt mellansnack kommer.

Konsert-dvdn, till skillnad från CD:n som kom för några år sedan, från 1979 lämnar ju mycket att önska. Anledning till att så mycket videobilder saknas sägs bero på att SVT, som filmade konserterna, fick slut på filmrulle

Så abbatarerna kommer se ut som ABBA 1979 och musiken sången kommer låta som 1979. Men det är som sagt bara en teori från min sida och jag måste erkänna att jag har lite svårt föreställa mig hur det kommer se ut.
Citera
2018-04-28, 04:04
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Björn och Benny är duktiga musiker men de är för gamla för att skriva popmusik. Det är inte värt att skämma ut sig för att dra in några kronor på Spotify.

Jag har faktiskt förbannat svårt att tro att de skulle riskera att vanära hela sitt arv genom att släppa något ljummet skit. Jag hoppas för deras skull att de väljer bra samarbetspartner. Olof Dreijer kanske? Men jag hoppas nästan att du har rätt, så att folk lär sig en gång för alla att återföreningar alltid är pinsamma, patetiska och penningkåta. Vilka jävla idioter som riskerar uppnådd världsvid legend-status. Man kan t.ex. fundera över hur Björn Borgs comeback blev. Rätt så pinsam va? Han hade dock förstånd nog att göra den kortlivad, och de flesta har nog glömt bort Borgs 'comeback'.

Å andra sidan igen: Benny kanske har suttit och jobbat på en enda låt i 30 år, och kanske blir det deras bästa någonsin. Jag märker själv hur kluven jag låter.

Bögartisterna Erasure gjorde faktiskt några lysande ABBA-covers runt 90-talet. Särskilt denna (Lay All Your Love On Me):

https://youtu.be/pn_59fAbCZw

Om man på liknande sätt lyckas få det att låta som ett genuint modernt ABBA anno 2018 så kan det bli succé. Försöker de göra politiska poänger kan det dock bli riktigt pinsamt. Om de inte gjorde det förr så är det lökigt att göra det nu. Iofs kanske Fernando var politisk? Skulle inte tro det. Björn (eller är det Benny?) ter sig dessutom som omåttligt korkad. Starta ett nytt projekt i stället! Det skulle vara modigare.

Håller dock inte alls med om att de skulle låta mer daterade än t ex Queen. Tvärtom. Tur iofs för Queen att deras geni dog så att de slapp såna här (sannolika) pinsamheter. Eller just fan, Queen gjorde väl någon typ av comeback med annan sångare? Det var väl ungefär det pinsammaste som hände det årtusendet?
Senast redigerad av Scraper 2018-04-28 kl. 04:13.
Citera
2018-04-28, 07:21
Medlem
Geomeisters avatar
Jag tror det kommer bli Piano.

Citera
2018-04-28, 08:36
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jaha.. ännu ett patetiskt försök att dra in lite pensionspengar på en "sista chansen" produktion. Det kommer säkert att generera en hel del pengar för dem. Men jag tvivlar på att det blir speciellt bra musik gjord.
Är du totalt tiltad? Historielösa och okunniga människor som låtsas vara kunniga är något av det värsta jag vet. Abba har över 5 miljoner lyssnare per månad på Spotify. Dancing Queen, deras mest spelade låt på Spotify är uppe i strax över 142 miljoner lyssningar. De säljer fortfarande mellan 2 och tre miljoner cd-skivor om året. De är alla ekonomiskt oberoende och har knappast något behov av mer pengar. Vad heter planeten du befinner dig på?
Citera
2018-04-28, 08:48
Medlem
Björn rappar, Agnetha och Frida twerkar och Benny står längst bak och DJ:ar med ena armen i luften...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in