Citat:
Ursprungligen postat av
miss-fire
Jag håller med till fullo i det du skriver.
Många har väldigt svårt att förstå hur narcissister kan utnyttja och dupera nära anhöriga, nära vänner eller en partner. Men man måste förstå att det är en tämligen lång process, där man under lång tid utsätts för kränkningar, psykiska övergrepp, i mitt fall även fysiska övergrepp etc. Man känner sig värdelös, att man inte är värd ett ruttet öre, ingen tycker om dig, att man är ful etc. När sen narcissisten eller psykopaten ger en beröm, så är man så utsvulten att få höra något positivt att man sugen i sig det för att känna sig bekräftad. Sen slår narcissisten till igen och man faller hårt om och om igen.
... handen som slår och samtidigt gungar vaggan. Ja, de är experter på det dubbla eftersom det skapar störda bindningar. Kränker och sen ignorerar. Säger nåt positivt och slår sen till igen.
Som du beskriver narcissisten tror jag din bok blir bra. :yes
Citat:
Jag menar inte att Madsen känner rädda på det viset som du eller jag. Narcissister och psykopater upplever inte ångest eller är rädda som du eller jag, utan det är en annan typ av "rädsla" Jag kan nog inte beskriva det allt för bra. Men de är "rädda" för att sanningen om dem ska komma fram, att deras fasad rämnar och att de helt enkelt inte tål en rejäl smäll. Men det är nog snarare så att deras ego och gradiositet får sig en smäll. Av det jag har läst om narcissister och psykopater är att många av dem är rädda för fysiskt våld. Men det är som jag skrev tidigare nog mer kopplat till deras egoism och storhetsvansinne.
Det finns grundläggande likheter mellan störningarna - men det finns delar som särskiljer för diagnos/skattning.
En psykopat bryr sig inte vad omgivningen tycker, går som katten från lort.
Självklart gör det gott att stå och mässa i centrum (narcissism) men drivkraften är inte via andra personers beundran, så denne upprätthåller inga fasader utifrån rädsla att det ska rämna som en narcissist gör. Han är så grandios så att det rinner av som vatten på en gås. Känslor är flacka och ytliga, väldigt korta, mer affekt.
Deras orädsla gör att de är predisponerade att begå brott.
Robert Hare ger ett exempel på hur en psykopat resonerar kring fara och rädsla:
Citat:
"If someone pointed a gun at me I guess I'd be afraid, but I wouldn't throw up." When asked if he ever felt his heart pound or his stomach churn, he replied, "Of course! I'm not a robot. I really get pumped up when I have sex or when I get into a fight."
https://www.psychologytoday.com/us/articles/199401/charming-psychopath