Citat:
Fan vad bottenlöst korkad Özz är. Trodde han tänkt ut ett genidrag att nita Janne J med 10-åringen i telefon. Hur dum kan man bli? Absolut alla tittare fattar ju att farsan stod som ägare / abonnent för barnets telefon. Dumkurden trodde han kunde slå i någon att 10-åringen blev trakasserad 
Antagligen det pinsammaste jag sett på TV sen Stefan Löfvén hänvisade till den kände historikern Henrik Arnstad.

Antagligen det pinsammaste jag sett på TV sen Stefan Löfvén hänvisade till den kände historikern Henrik Arnstad.
Ja det var verkligen pinsamt, det läskigaste är att vänsterfolket hakar på. Bland annat Lars Ohly på Twitter. Vad värre är, är att så många är okunniga i hederskulturen (av mig benämnd skamkultur, det är den antropologiska termen) För det här är inte en isolerad händelse, Özz agerar inte bara för Özz räkning, han är bara en del i kurdisk klan, han förväntas försvara klanens anseende, helt oavsett hur han uppfattas av oss.
Det här är en kulturkrock lika djup och vid som Grand Canyon, det blir uppenbart för alla helt enkelt för att här dras det till sin spets hur olika vi resonerar.
Citat:
Förr oss som lever och är uppväxta i en skuldkultur så framstår Özz rent av som lite galen. Men det här är inte något som sker i ett vakuum. Man måste se det här i ett kulturellt kontext. En klan består inte av enskilda individer som har släktband, i klanen finns inga individer klanen är en enhet, det är ett kollektiv, det är en organism där varje medlem har sin roll att fylla.
Jag känner givetvis inte den här familjen, [.....] det mest troliga att Özz har sin roll i att hålla klanens anseende rent i offentligheten. Ur det perspektivet så blir också hans agerande fullt rimligt. Han lyckas få bort fokus på att hans familj, har finansierat det värsta terrordådet i svensk historia.[...........] Özz är skicklig, vi pratar inte om det viktigaste i detta, vi pratar istället om Özz, det är en vinst för klanen.
Det här är hedersförtryck. Özz offras för klanens anseende. Som jag skrivit så är det moraliskt riktiga för honom att göra det som förväntas av honom. Han är pressad av grupptrycket att göra det här, trots att det förmodligen krossar hans karriär. Men en krossad komikerkarriär är bättre än att hela klanen förlorar sitt anseende.
Svågerns roll i det hela är att vara syndabock, eftersom han inte är en offentlig person har han det lättare att hålla sig undan rampljuset och när det inte fungerar får barnen fylla sin roll. De får svara när Janne ringer. Sånt här förekommer i dysfunktionella familjer i Sverige, barnen får ta smällen när vuxna inte klarar av sitt ansvar. Men i vår kultur ser vi det som oansvarigt av föräldrarna och rent av skamligt.
I skamkulturen ser man det inte så. Vi talar bara om hedersförtryck i form av hedersmord, men det här är hedersförtryck mitt framför näsan på oss. Man pratar i oförstånd om klanen som egalitär, sanningen är att i den här kulturen så handlar det inte om lika rättigheter, utan i den här kulturen har ingen rättigheter.
Jag känner givetvis inte den här familjen, [.....] det mest troliga att Özz har sin roll i att hålla klanens anseende rent i offentligheten. Ur det perspektivet så blir också hans agerande fullt rimligt. Han lyckas få bort fokus på att hans familj, har finansierat det värsta terrordådet i svensk historia.[...........] Özz är skicklig, vi pratar inte om det viktigaste i detta, vi pratar istället om Özz, det är en vinst för klanen.
Det här är hedersförtryck. Özz offras för klanens anseende. Som jag skrivit så är det moraliskt riktiga för honom att göra det som förväntas av honom. Han är pressad av grupptrycket att göra det här, trots att det förmodligen krossar hans karriär. Men en krossad komikerkarriär är bättre än att hela klanen förlorar sitt anseende.
Svågerns roll i det hela är att vara syndabock, eftersom han inte är en offentlig person har han det lättare att hålla sig undan rampljuset och när det inte fungerar får barnen fylla sin roll. De får svara när Janne ringer. Sånt här förekommer i dysfunktionella familjer i Sverige, barnen får ta smällen när vuxna inte klarar av sitt ansvar. Men i vår kultur ser vi det som oansvarigt av föräldrarna och rent av skamligt.
I skamkulturen ser man det inte så. Vi talar bara om hedersförtryck i form av hedersmord, men det här är hedersförtryck mitt framför näsan på oss. Man pratar i oförstånd om klanen som egalitär, sanningen är att i den här kulturen så handlar det inte om lika rättigheter, utan i den här kulturen har ingen rättigheter.
Min poäng här är att använda barnen som tillhygge inte är unikt för klanen Özz, det förekommer i skamkulturen att människor hotar att kasta spädbarn för att få som de vill.
Jag hoppas inte mod tycker jag är för långt ifrån ämnet, det jag vill påpeka är att i en skuldkultur som vår anser man att varje individ är personligt ansvarig för sina handlingar. Det gör man inte i skamkulturen. Poliser berättar i andra sammanhang att det inte går att få tag i den skyldiga, och att istället klanen lämnar ut någon, den yngsta som får ta straffet för klanen. Det här visar ju att det inte bara gäller kriminella klaner, det är det som är klankultur/hederskultur, vi har helt olika syn på rättvisa och moral.
Det är skrämmande att det ska gälla olika regler för klanfolk och svenskar. Hur ska det bli någon integration i Sverige om alla får göra som de vill. De flesta har sett Özz som svensk, han själv säger vi svenskar, men han beter sig så osvenskt så man funderar om han har alla hästar hemma i stallet. Men han är inte galen, han tillhör bara en annan kultur. För dem är vi bara en konkurrerande klan, det finns ju ingen som helst lojalitet med landet de lever i. Ingen förståelse för det folk som bor här. Ingen önskan att det ska gå oss väl.
Özz har lärt sig vad som ger anseende i vår kultur, han tjänar pengar på det. Det är det man vill tjäna pengar, de förstår inte problemet, det enda problemet för dem är ifall klanen får dåligt anseende, det är därför de beter sig som de gör. Jag blir förbannad över att de kommer undan med det. Nej Özz har inte betalat, men de har fan finansierat terrorism, ovetande eller ej.
I en skuldkultur visar man ånger. Man tar ansvar, han bara glider undan som en hal ål. Varför tvingar inte nyheterna de här människorna att ta ansvar. Andra kan de ju jaga med blåslampa, varför inte svågern?
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-27 kl. 17:49.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-27 kl. 17:49.