Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-27, 17:26
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Fan vad bottenlöst korkad Özz är. Trodde han tänkt ut ett genidrag att nita Janne J med 10-åringen i telefon. Hur dum kan man bli? Absolut alla tittare fattar ju att farsan stod som ägare / abonnent för barnets telefon. Dumkurden trodde han kunde slå i någon att 10-åringen blev trakasserad

Antagligen det pinsammaste jag sett på TV sen Stefan Löfvén hänvisade till den kände historikern Henrik Arnstad.

Ja det var verkligen pinsamt, det läskigaste är att vänsterfolket hakar på. Bland annat Lars Ohly på Twitter. Vad värre är, är att så många är okunniga i hederskulturen (av mig benämnd skamkultur, det är den antropologiska termen) För det här är inte en isolerad händelse, Özz agerar inte bara för Özz räkning, han är bara en del i kurdisk klan, han förväntas försvara klanens anseende, helt oavsett hur han uppfattas av oss.
Det här är en kulturkrock lika djup och vid som Grand Canyon, det blir uppenbart för alla helt enkelt för att här dras det till sin spets hur olika vi resonerar.

Citat:
Förr oss som lever och är uppväxta i en skuldkultur så framstår Özz rent av som lite galen. Men det här är inte något som sker i ett vakuum. Man måste se det här i ett kulturellt kontext. En klan består inte av enskilda individer som har släktband, i klanen finns inga individer klanen är en enhet, det är ett kollektiv, det är en organism där varje medlem har sin roll att fylla.

Jag känner givetvis inte den här familjen, [.....] det mest troliga att Özz har sin roll i att hålla klanens anseende rent i offentligheten. Ur det perspektivet så blir också hans agerande fullt rimligt. Han lyckas få bort fokus på att hans familj, har finansierat det värsta terrordådet i svensk historia.[...........] Özz är skicklig, vi pratar inte om det viktigaste i detta, vi pratar istället om Özz, det är en vinst för klanen.

Det här är hedersförtryck. Özz offras för klanens anseende. Som jag skrivit så är det moraliskt riktiga för honom att göra det som förväntas av honom. Han är pressad av grupptrycket att göra det här, trots att det förmodligen krossar hans karriär. Men en krossad komikerkarriär är bättre än att hela klanen förlorar sitt anseende.

Svågerns roll i det hela är att vara syndabock, eftersom han inte är en offentlig person har han det lättare att hålla sig undan rampljuset och när det inte fungerar får barnen fylla sin roll. De får svara när Janne ringer. Sånt här förekommer i dysfunktionella familjer i Sverige, barnen får ta smällen när vuxna inte klarar av sitt ansvar. Men i vår kultur ser vi det som oansvarigt av föräldrarna och rent av skamligt.
I skamkulturen ser man det inte så. Vi talar bara om hedersförtryck i form av hedersmord, men det här är hedersförtryck mitt framför näsan på oss. Man pratar i oförstånd om klanen som egalitär, sanningen är att i den här kulturen så handlar det inte om lika rättigheter, utan i den här kulturen har ingen rättigheter.

Min poäng här är att använda barnen som tillhygge inte är unikt för klanen Özz, det förekommer i skamkulturen att människor hotar att kasta spädbarn för att få som de vill.

Jag hoppas inte mod tycker jag är för långt ifrån ämnet, det jag vill påpeka är att i en skuldkultur som vår anser man att varje individ är personligt ansvarig för sina handlingar. Det gör man inte i skamkulturen. Poliser berättar i andra sammanhang att det inte går att få tag i den skyldiga, och att istället klanen lämnar ut någon, den yngsta som får ta straffet för klanen. Det här visar ju att det inte bara gäller kriminella klaner, det är det som är klankultur/hederskultur, vi har helt olika syn på rättvisa och moral.

Det är skrämmande att det ska gälla olika regler för klanfolk och svenskar. Hur ska det bli någon integration i Sverige om alla får göra som de vill. De flesta har sett Özz som svensk, han själv säger vi svenskar, men han beter sig så osvenskt så man funderar om han har alla hästar hemma i stallet. Men han är inte galen, han tillhör bara en annan kultur. För dem är vi bara en konkurrerande klan, det finns ju ingen som helst lojalitet med landet de lever i. Ingen förståelse för det folk som bor här. Ingen önskan att det ska gå oss väl.

Özz har lärt sig vad som ger anseende i vår kultur, han tjänar pengar på det. Det är det man vill tjäna pengar, de förstår inte problemet, det enda problemet för dem är ifall klanen får dåligt anseende, det är därför de beter sig som de gör. Jag blir förbannad över att de kommer undan med det. Nej Özz har inte betalat, men de har fan finansierat terrorism, ovetande eller ej.

I en skuldkultur visar man ånger. Man tar ansvar, han bara glider undan som en hal ål. Varför tvingar inte nyheterna de här människorna att ta ansvar. Andra kan de ju jaga med blåslampa, varför inte svågern?
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-27 kl. 17:49.
Citera
2018-04-27, 17:32
Medlem
Rackabajsares avatar
Haha. Vem är turken? Han är otroligt primitiv och klasslös. Uppenbart skyldig till att betala stora belopp under bordet och försöker skrämma bort vidare granskning med aggressivt primalbeteende. Bra gjort Janne Josefsson! Alla som såg förstår vad som har hänt...
Citera
2018-04-27, 17:33
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Ställningen nu på den egenhändiga uthängningen / förtroendebarometern 188 tummar upp och > 4200 tummar ner i slasken!
https://m.youtube.com/watch?v=G5qru1cnIwo

Jadu Özz, hur ska det gå för dig?

Tror säkerligen att 188 av det där tummarna är upp är 187 från Özz kusiner samt bekanta med Akilov ska du se. Den sista lär ju vara feltryck
Citera
2018-04-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Ställningen nu på den egenhändiga uthängningen / förtroendebarometern 188 tummar upp och > 4200 tummar ner i slasken!
https://m.youtube.com/watch?v=G5qru1cnIwo

Jadu Özz, hur ska det gå för dig?
Herregud, hur kan Özz ens lägga upp den videon? Han framstår ju som en större idiot än vad han redan är i den.
Citera
2018-04-27, 17:55
Medlem
Tänka er när svenskar åker till Japan och bosätter sig där och en av dom börjar försörja sig genom åka runt Japan som en komiker och håna japaner och deras japanska kultur och att svenskar och andra skandinaver minsann är inte mer benägna att begå brott än japaner (*) och skriver krönikor till tidningar att det är minsann coolt att betalar skatt men samma svensken som hånade japaner, anställer andra skandinaver som svart arbetskraft för slippa betala skatt och dansken som han anställde råkat begå terrorbrott som dödade japaner och svensken gömmer sig från ansvar och använder rasistkort på japaner.

*( Japaner är faktiskt mindre benägna att begå än skandinaver, Japan har jättelåg brottslighet.)
Citera
2018-04-27, 17:56
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzaaa
Herregud, hur kan Özz ens lägga upp den videon? Han framstår ju som en större idiot än vad han redan är i den.

Misstänker starkt att Nujen tror att tummarna ner är för Janne Josefsson, det är den självinsiken den mannen har.
Citera
2018-04-27, 17:56
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
De flesta, förutom du och några andra likasinnade, tycker nog det är relevant att fråga fastighetsägaren.

Özz ÄR fastighetsägaren.
Citera
2018-04-27, 17:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Özz ÄR fastighetsägaren.
My point exactly
Citera
2018-04-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det vore intressant om det skulle gå att koppla Özz till terroristfinansieringen. Än så länge verkar kopplingen endast vara till hans familjemedlemmar, men det är ju inte irrelevant om betalningarna är kopplade till en fastighet som har köpts av Özz.

Jag kan erkänna att jag inte gillar statsstödda kurdiska "komiker" som propagerar för att svenska offentliga medel ska dels gå till att bekämpa svenska nationalister som ondskan på jorden, samtidigt som resurser ska även gå till kurdiska nationalister som något gott. För min skull får Özz gärna gå under jord som terroristfinansiär, nu när Soran redan har gått under jord som serievåldtäktsman.

Han har levt gott på Sverige i många många år. Ingen självrannsakan och otacksam som fan mot det land som hjälpt honom och hans familj. Och har fått publicera sin dynga i flertalet kvällstidningar. Ett riktigt riktigt skämt som vi alla bör bojkotta. Bojkott bojkott bojkott.
Citera
2018-04-27, 18:02
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ett alternativ är ju att de kommit överens om att svågern ska ta smällen för att han inte är en offentlig person. Han kan ju lättare undvika att uttala sig.

Det känns rimligast tycker jag.

Det skulle vara kul att se om det finns några överföringar från ÖN till svågern/systern runt tiden för överföringen till akilov. Fast det lärvi aldrig få reda på.
Jo, om man utreder det misstänkta skattebrottet så kan man absolut få reda på det.
Det skulle förvåna mig om det inte utreds. 85000 bara till Akilov som i egenskap av "målarassistent" var absolut lägst ned på stegen. En simpel grovstädare.
Hur mycket som betalats svart totalt i denna renovering kan röra sig om mångmiljonbelopp. Men det har vi ingen aning om, då det inte utretts.
Citera
2018-04-27, 18:04
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
UGs program handlade om vilka mekanismer som möjliggjort att Akilov kunde bli kvar i Sverige. Polis, immigrationsverket och Scandia var bland de som ifrågasattes.
Men även en familj som betalat 85000 svart. Är detta konstigt?

Klart det är konstigt, han är ju blatte? Då är det alltid rasism när dom ifrågasätts.
Citera
2018-04-27, 18:08
Medlem
Jofs avatar
Özz avbryter och upprepar oändligt många gånger att han inte är inblandad. Avbryter JJ HELA TIDEN på ett aggressivt, ointelligent och manipulativt sätt. Plågsamt att lyssna på.

Framgår att ÖZZ är rätt desperat och tappat kontrollen över vad han ska göra. Det gör att ev misstankar mot honom stärks. Istället för att som han (av någon outgrundlig anledning) trodde skulle försvinna och man skulle misstänkliggöra JJ istället. Efter att ha sett intervjun.
Han borde ha någon rådgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in