Citat:
Ursprungligen postat av
Rufos
Ok, den kände jag inte till. Ska kolla upp.
Svaret på din fråga är ju ganska uppenbart, precis som jag skrev i sista paragrafen. En film där en tysk nationalistisk soldat och hans kamp för nationen, visas upp som någonting positivt och hjältemodigt.
Du tror alltså inte att alla antinationalistiska vänsterglobalister skulle spy galla över en sådan story?
Jo, men de spyr galla över alla filmer som inte har nog "icke-heteronormativa huvudkaraktärer som utmanar den klassiskt manliga "hjälterollen". De bryr sig inte om själva innehållet i filmen, bara hur den porträtteras utåt.
Och som sagt, Krigets unga hjärtan beskriver till stor del det du är ute efter - och jag har då inte sett några arga krönikor, tvärt om faktiskt. Det är en väldigt bra filmatisering av hur WW2 kunde ha sett ut från perspektivet av en vanlig soldat som endast ville sitt land, folk och kamrater väl. Det var kanske inte någon utpräglad nationalistisk stämpel på karaktärerna utan det var mer subtilt, men det fungerar nästan bättre så.
Om du vill göra en film som retar gallfeber på vänstern, gör då en film om de fruktansvärda övergrepp Röda armén begick på Europas och främst Tysklands befolkning mellan 1943-1945. Vänstern vill nämligen gärna se kommunismen som Europas befrielse, när det snarare var så att de var minst lika illa som Nazisterna i många avseenden.
De våldtog, mördade och plundrade hela vägen till Berlin.