• 1
  • 2
2018-04-27, 02:53
Medlem
Rufoss avatar
Jag fick en liten idé i mitt huvud, och jag undrar vad ni tror om den.

Kort sammanfattning:

Året är någonstans mellan 1940 och 1945. En ung man från tyska landsbygden oroar sig över hur nationen står inför krigshot från de allierade (USA, Storbritannien, Frankrike) och Ryssland. Han tar värvning i i Tysklands arme, varpå hans familj ifrågasätter honom och kritiserar hans beslut att slåss för nazisterna. Mannen försvarar sitt beslut, och tillkännager att han inte slåss för Hitler, att han inte sympatiserar med nazisterna, men att han vill slåss för Tyskland och det tyska folkets framtid.

Filmen porträtterar den tyska soldaten som en tapper krigshjälte, och följer hans hårda kamp för sitt land och sitt folk, hela vägen fram till krigets slut / Hitlers död.

* Ingen större fokus på nazism och judar.
* Stor fokus på episka action-scener.
* Hög spänningsfaktor (samma spänning som i filmen 'Bron Över Floden Kwai')
* Rafflande dramatik, precis som i de amerikanska krigsfilmerna.

Filmen ska samtidigt ha en verklighetstrogen story som visar att man kan vara nationalist och kriga för sitt land utan att vara nazist / rasist. Skulle en sådan film fungera? Hur skulle den tas emot av filmkritiker och den breda massan? Skulle vänstern bli galna och skrika bojkott?
Senast redigerad av Rufos 2018-04-27 kl. 03:13.
Citera
2018-04-27, 03:14
Medlem
RonnyRasks avatar
Miniserien Krigets unga hjärtan har redan filmatiserat det du beskriver till viss del.

Varför det skulle vara en mardröm för vänstern förstår jag inte riktigt.
Citera
2018-04-27, 03:19
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Miniserien Krigets unga hjärtan har redan filmatiserat det du beskriver.

Varför det skulle vara en mardröm för vänstern förstår jag inte riktigt.
Ok, den kände jag inte till. Ska kolla upp.

Svaret på din fråga är ju ganska uppenbart, precis som jag skrev i sista paragrafen. Att en tysk nationalistisk soldat och hans kamp för nationen visas upp som någonting positivt och hjältemodigt.

Du tror alltså inte att alla antinationalistiska vänsterglobalister skulle spy galla över en sådan story?
Citera
2018-04-27, 03:32
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos

Svaret på din fråga är ju ganska uppenbart, precis som jag skrev i sista paragrafen. En film där en tysk nationalistisk soldat och hans kamp för nationen, visas upp som någonting positivt och hjältemodigt.

Du tror alltså inte att alla antinationalistiska vänsterglobalister skulle spy galla över en sådan story?

Jo, men de spyr galla över alla filmer som inte har nog "icke-heteronormativa huvudkaraktärer som utmanar den klassiskt manliga "hjälterollen". De bryr sig inte om själva innehållet i filmen, bara hur den porträtteras utåt.

Och som sagt, Krigets unga hjärtan beskriver till stor del det du är ute efter - och jag har då inte sett några arga krönikor, tvärt om faktiskt. Det är en väldigt bra filmatisering av hur WW2 kunde ha sett ut från perspektivet av en vanlig soldat som endast ville sitt land, folk och kamrater väl. Det var kanske inte någon utpräglad nationalistisk stämpel på karaktärerna utan det var mer subtilt, men det fungerar nästan bättre så.

Om du vill göra en film som retar gallfeber på vänstern, gör då en film om de fruktansvärda övergrepp Röda armén begick på Europas och främst Tysklands befolkning mellan 1943-1945. Vänstern vill nämligen gärna se kommunismen som Europas befrielse, när det snarare var så att de var minst lika illa som Nazisterna i många avseenden.

De våldtog, mördade och plundrade hela vägen till Berlin.
Citera
2018-04-27, 03:32
Medlem
Andersdamaans avatar
Kolla in denna:
https://www.imdb.com/title/tt1883092/
Citera
2018-04-27, 03:35
Medlem
CudLifes avatar
Citat:

Svaret på din fråga är ju ganska uppenbart, precis som jag skrev i sista paragrafen. Att en tysk nationalistisk soldat och hans kamp för nationen visas upp som någonting positivt och hjältemodigt.

Segrarna skriver historien och Nazisterna är och förblir de stora förlorarna under det andra världskriget, att du har en reviderad världsbild och att den möjligtvis skulle bli väl mottagen inom vissa begränsade högerkretsar gör inte att jag tror att det för den sakens skull blir en profitabel film, det är knappast billigt att spela in en välgjord film om andra världskriget.

Synopsis känns väldigt klyschig och inte tillräckligt slagkraftig för att vara en historia som ska kunna bära upp en långfilm och skulle säkerligen få kritik för just de två sakerna du nämner att den inte nämner/fokuserar på nazism eller judar.

Om du verkligen vill skriva en film om andra världskriget så är mitt råd att skriva något som är mer händelsebaserat som kretsar kring en händelse i ett krig som t.ex Dunkirk mfl. Då det är alldeles för svårt att komprimera en bra historia mellan 1940-45 rent dramaturgiskt.

Vill du skriva något som sticker i vänsterfolket/folkets ögon så finns det också många andra takes man kan göra för att skapa debatt eller få igång ett samtal som är mer effektivt än att glorifiera nazister som i t.ex Ruben Östlunds Play. Där du tar ett samhällsaktuellt ämne och väljer att sätta ljus på det på ett sätt som gör att folk inte kan titta bort.

Det är en sak att göra en kontroversiell film och en annan sak att göra en kontroversiell film som folk orkar titta, ta in och göra sin egen bedömning utav.
Citera
2018-04-27, 09:02
Medlem
Denna idén faller på flera saker,

Nr 1 hela det tyska folket älskade hitler, han var deras räddning

kolla greatest story never told
Och gör sedan en film om äckel kommunisterna

Eller engelsmännen och visa deras förintelse av det tyska folket
Citera
2018-04-27, 09:42
Medlem
Citat:
Jag fick en liten idé i mitt huvud, och jag undrar vad ni tror om den.

Kort sammanfattning:

Året är någonstans mellan 1940 och 1945. En ung man från tyska landsbygden oroar sig över hur nationen står inför krigshot från de allierade (USA, Storbritannien, Frankrike) och Ryssland. Han tar värvning i i Tysklands arme, varpå hans familj ifrågasätter honom och kritiserar hans beslut att slåss för nazisterna. Mannen försvarar sitt beslut, och tillkännager att han inte slåss för Hitler, att han inte sympatiserar med nazisterna, men att han vill slåss för Tyskland och det tyska folkets framtid.

Filmen porträtterar den tyska soldaten som en tapper krigshjälte, och följer hans hårda kamp för sitt land och sitt folk, hela vägen fram till krigets slut / Hitlers död.

* Ingen större fokus på nazism och judar.
* Stor fokus på episka action-scener.
* Hög spänningsfaktor (samma spänning som i filmen 'Bron Över Floden Kwai')
* Rafflande dramatik, precis som i de amerikanska krigsfilmerna.

Filmen ska samtidigt ha en verklighetstrogen story som visar att man kan vara nationalist och kriga för sitt land utan att vara nazist / rasist. Skulle en sådan film fungera? Hur skulle den tas emot av filmkritiker och den breda massan? Skulle vänstern bli galna och skrika bojkott?

Det har gjorts filmer på temat. Das Boot om ubåtskriget var väl ett exempel.
Citera
2018-04-27, 10:20
Medlem
Pfaltzs avatar
Har aldrig läst något av Sven Hassel, men tror att det är något åt det hållet som TS söker sig. Vet att "Döden på larvfötter" filmatiserats, men vet inget om hur den står sig kvalitetsmässigt. IMDB rankar den inte särskilt högt i alla fall.

https://www.imdb.com/title/tt0093546/

Skulle nog vara mer tråkigt för vänster med realistiska filmer om sovjetiska soldatöden och de illgärningar de ställde till med. Som "Massakern i Katyn". Den har jag sett och kan varmt rekommendera.

https://www.imdb.com/title/tt0879843/
Citera
2018-04-27, 10:26
Medlem
Pfaltzs avatar
Sevärda TV-serier som tangerar temat är "Jokehnen oder Wie lange fährt man von Ostpreußen nach Deutschland?" och "Heimat". Inte så mycket tyska soldathjältar, men desto mer om den tyska civilbefolkningens lidanden. Mycket mer sevärt i mina ögon.

https://www.imdb.com/title/tt0092384/?ref_=fn_al_tt_1
https://www.imdb.com/title/tt0087400/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-04-27, 13:54
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Har aldrig läst något av Sven Hassel, men tror att det är något åt det hållet som TS söker sig. Vet att "Döden på larvfötter" filmatiserats, men vet inget om hur den står sig kvalitetsmässigt. IMDB rankar den inte särskilt högt i alla fall.

Har läst alla Hassels böcker, de är helt fantastiska! Blev sjukt besviken på filmen dock, den var tvärusel. Dock stämmer den till punkt och pricka in på TS idé, och jag tror inte den blev särskilt kontroversiell.

EDIT: Inte till punkt och pricka, huvudpersonernas bakgrund stämmer inte riktigt. Sven var ju dansk, dessutom.
Citera
2018-04-27, 15:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz

Skulle nog vara mer tråkigt för vänster med realistiska filmer om sovjetiska soldatöden och de illgärningar de ställde till med. Som "Massakern i Katyn". Den har jag sett och kan varmt rekommendera.

https://www.imdb.com/title/tt0879843/

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har läst alla Hassels böcker, de är helt fantastiska! Blev sjukt besviken på filmen dock, den var tvärusel. Dock stämmer den till punkt och pricka in på TS idé, och jag tror inte den blev särskilt kontroversiell.

EDIT: Inte till punkt och pricka, huvudpersonernas bakgrund stämmer inte riktigt. Sven var ju dansk, dessutom.
Hassels böcker är ju fantastiska. Skrönikor förvisso men inte mindre underhållande för det.
Värt att ha i åtanke att Hassels kompani inte hyste särskilt varma tankar för vare sig kriget, nazismen eller ens Das Vaterland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in