2018-04-27, 02:36
Medlem
Kumabjorns avatar
Kim och Moon skakar hand på var sin sida av DMZ, stor symbolisk betydelse. Bägge ler spänt mot kamerorna.
Citera
2018-04-27, 02:40
Medlem
Kumabjorns avatar
En sydkoreansk militärorkester spelar Arirang när de två ledarna passerar på röda löpare utlagda. KBS (Korean Broadscast System) sänder live, ingen uppfattning om KCNAs bevakning. Moon skakar hand med den nordkoreanska delegationen, längre handskakning med Kims syster.
Citera
2018-04-27, 02:40
Medlem
Kumabjorns avatar
Nu är det Kims tur att skaka hand med de sydkoreanska delegaterna. I bakgrunden spelar militärorkestrarna lättare marschmusik.
Citera
2018-04-27, 02:44
Medlem
Kumabjorns avatar
Kim klädd i grårandig Mao kostym rör sig aningen klumpigt. Nervositet? Moon klädd i grå kostym, vit skjorta och himmelsblå slips. Nu går de gemensamt in i den stora byggnaden på sydsidan (tror jag). Kim sätter sig vid ett skrivbord och verkar skriva något i en gästbok. Kamerorna smattrar.
Citera
2018-04-27, 02:45
Medlem
Kumabjorns avatar
De har nu gått in i sammanträdesrummet dit media inte får följa med.
Citera
2018-04-27, 03:02
Medlem
Kumabjorns avatar
Sammanträdesbordet är inte runt utan ovalt.
Lankov sitter på Arirang TV och diskuterar toppmötet. Han verkar mer orolig över Trump än något annat.
Citera
2018-04-27, 03:09
Medlem
Kumabjorns avatar
Vita Huset har släppt ett pressmeddelande, även översatt till koreanska, där de refererar till DFRK som Republic of Korea.
Citera
2018-04-27, 03:28
Medlem
Rufoss avatar
Kan detta verkligen vara slutet på Nordkoreas galenskaper? Kanske man kan åka dit om ett antal år. Vore rätt ballt att uppleva ett land som just öppnat portarna för utlänningar.

Jag vet att det redan går att besöka NK på väldigt restriktiva guidade turer. Men tänk den dagen när man kan turista i Nordkorea på vanligt vis med kameran runt halsen och röra sig helt fritt.
Senast redigerad av Rufos 2018-04-27 kl. 03:31.
Citera
2018-04-27, 03:31
Medlem
Kumabjorns avatar
Kims meddelande i gästboken blir offentligt, han skrev 새로운시작 som betyder "en ny start" alternativt "en ny begynnelse". Koreanskan gör ingen skillnad på bestämd och obestämd form.
Citera
2018-04-27, 03:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Av det lilla jag har kunnat snappa upp av deras röster får jag intrycket att Kim talar mer av honorärkoreanska än Moon, men det kan naturligtvis bero på den språkliga isoleringen och att de artigare uttrycksformerna levt kvar starkare i norr än det mer globaliserade syd.
Citera
2018-04-27, 03:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker man måste säga att sanktionerna mot Iran funkade mycket bra. Tror du att Iranavtalet JCPOA hade blivit till om det inte vore för sanktionerna? Konstigt i så fall att det är just lättnader i ekonomiska sanktioner som Iran fick för att skippa sitt kärnvapenprogram.

Men i fallet NK räcker det ju inte att bara avbryta utvecklingen om man redan har hunnit tillverka ett antal laddningar och vapenbärare. Att de ska skrota dessa som redan är tillverkade tror jag tyvärr sitter väldigt långt inne så jag har inget större hopp om ett bra avtal med NK. Tråkigt både för NK:s folk och omvärlden.
Kan man säkert säga likväl som att kärnvapnen har funkat och fått USA till förhandlingsbordet.

Och frågan är om Iran öht haft något kärnvapenprogram i någon större omfattning.

Något som alla här glömmer bort är att NK har kvar både sin försvarsförmåga och slagstyrka utan kärnvapen. Fundera på det.

Edit:

Skulle vilja se USA ensidigt vandra iväg från dessa förhandlingar nu.
Senast redigerad av arbetet 2018-04-27 kl. 04:05.
Citera
2018-04-27, 04:11
Medlem
Kumabjorns avatar
Moon Jae-in suppleras av Im Jong-seok. Han har spenderat tre och ett halvt år i sydkoreanskt fängelse för att ha hjälpt Nordkorea bl.a. genom att samla in royalties.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in