2018-04-26, 16:11
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår fortfarande inte hur dagen kan vara kortare så här års i Spanien än i Sverige. Varför är det mörkt vid sjusnåret i Spanien om jorden är platt? Om solen går runt i cirklar borde ju dagen vara lika lång i Sverige som i Spanien? Eller menar ni att solen är "närmare" Sverige trots att det är 27 grader i Spanien?

Lycka till med att få vettiga svar på denna! Jag har ställt liknande frågor många gånger och aldrig fått någon vettig förklaring av plattjordarna.

Medborgarna i Kiruna kan ju konstatera att solen inte går under horisonten på flera månader på somrarna, samtidigt som solen går ner vid 18.30-tiden i Johannesburg i södra Afrika på andra sidan "disken". Nä, den här frågan rundar dom hela tiden... som en blind fläck för dom.
Citera
2018-04-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Exakt. Dom i makten bestämmer vad vår "sanning" är.

Så vi som sitter här och svarar på idiotiska påståenden tillhör alltså makten. Shysst, då vet man det, den är dock väldigt dåligt betalt, vart skickar man in sitt konto för att ta del av pengarna?
Citera
2018-04-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Men som sagt, har man inget intresse i att utforska ett alternativ till "sanningen" kommer man leva kvar i den för evigt.

Man kan ju undra hur stort ditt intresse för alternativ till "sanningen" är när du utan tillstymmelse till kunskap avfärdar gravitationsteorin och, som madtop skrev, inte ens är intresserad av att utveckla dina egna resonemang.

Det är symptomatiskt för många konspirationsteoretiker och andra "fritänkare" att inte tänka fritt alls. Det är vetenskaplig metod som är grundpelaren i allt fritänkande på vetenskapens område. Det är t.o.m det som är vetenskap. Det är inte, som ni tror, en samling dogmer (till skillnad från religion) som någon "gammal gråhårig gubbe bestämt". Det enda ni har för vana att göra är att ta minoritetens parti. Det är inte att vara "fritänkare" eller ens kritiskt tänkande. Det är blott att gå motströms.

Du avfärdar gravitationen och du vet inte ens varför. Du har skrivit att det inte känns normalt. Är saker omöjliga bara för att de inte känns normala för dig? Eller för att du inte förstår? Hur kan du vara så högmodig?
Citera
2018-04-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Lycka till med att få vettiga svar på denna! Jag har ställt liknande frågor många gånger och aldrig fått någon vettig förklaring av plattjordarna.

Medborgarna i Kiruna kan ju konstatera att solen inte går under horisonten på flera månader på somrarna, samtidigt som solen går ner vid 18.30-tiden i Johannesburg i södra Afrika på andra sidan "disken". Nä, den här frågan rundar dom hela tiden... som en blind fläck för dom.
Här svarar jag på din fråga.
https://www.flashback.org/sp63812977

Här är ett annat inlägg som beskriver den omöjliga solen på den jorden som man kan observera helt på egen hand utan hjälpmedel.

https://www.flashback.org/sp63853588

Globen förlorar mer mark dagligen nu och argumenten börjar övergår som i ditt fall att bara förneka och avfärda.
Ingen substans längre, bara förnekanden.
Citera
2018-04-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att vatten ser platt ut beror på att dragningskraften drar i det. Vatten liksom andra vätskor har ingen egen vilja att lägga sig platt utan vatten som inte är påverkat av dragningskraften dras istället ihop till stora klot pga ytspänningen.
Om vattnet med dragningskraft samlas runt en boll ser vattnet då platt ut? Nu önsketänker du.
Citera
2018-04-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Åter kära Boldogg, det är inget som "reser" sig. Varför tror ni plattskallar att marken "reser" sig?
Om marken "reser" sig så måste alltså marken slutta neråt om jag då vänder mig 180 grader???

Och vatten har ingen "förmåga" att hitta någon nivå. Det är dragningskraften som drar ner vattnet. Och därför så blir tex en sjö plan.
På en boll måste alltid marken slutta nedåt vilket håll du än vänder dig, men vi kan alla se att är i höjd med mustaschen och inte sluttar. Notera att jag inte använde uttrycket "reser sig", utan den är i höjd med mustaschen. Nu måste du förhålla dig till "den är" istället för "reser sig". Lär bli underhållande.

Ja, alla tester som utförts visar på att sjöar är platta och att dragningskraften inte utövar den kraft du påstår.
Citera
2018-04-26, 20:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Om vattnet med dragningskraft samlas runt en boll ser vattnet då platt ut? Nu önsketänker du.
Om bollen är tillräckligt stor så ser den platt ut.
En boll med radien 6371 km är väldigt stor.
Citera
2018-04-26, 21:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
På en boll måste alltid marken slutta nedåt vilket håll du än vänder dig, men vi kan alla se att är i höjd med mustaschen och inte sluttar. Notera att jag inte använde uttrycket "reser sig", utan den är i höjd med mustaschen. Nu måste du förhålla dig till "den är" istället för "reser sig". Lär bli underhållande.

Ja, alla tester som utförts visar på att sjöar är platta och att dragningskraften inte utövar den kraft du påstår.
Horisonten är inte i mustaschhöjd, det ser bara ut så. Det är nedförsbacke till horisonten.
Jämför med en korridor med platt golv, det ser ut som golvet går upp, men vi vet att det går rakt fram.
Precis som att taket också går rakt fram fast det ser ut som det går nedåt.
Citera
2018-04-26, 21:26
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Solen gör med andra ord en cirkel runt mig på kanske tiotals km.

Jag tror att solen är en personlig upplevelse som lyser genom ett medium av något slag ovanpå detta medium gör den en cirkulär bana.

I rest my case. :-)
Citera
2018-04-26, 21:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
P... men vi kan alla se att är i höjd med mustaschen och inte sluttar.

Visst sluttar det, jag har ju precis länkat till 3 olika klipp som visar det.

Citat:
Ja, alla tester som utförts visar på att sjöar är platta ...

Nej så är det inte, tråden är mer eller mindre nedlusad med tester som visar att du har fel.

Citat:
och att dragningskraften inte utövar den kraft du påstår.

Jo då, det är vi väldigt säkra på.
Citera
2018-04-26, 21:50
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Ja om bollen är tillräckligt stor eller om du är tillräckligt liten. En myra på en medicinboll kommer att uppfatta bollen som platt.
Citera
2018-04-26, 21:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja om bollen är 4000 mil i omkrets och du är relativt nära ytan så ser vattnet platt ut. Även 10 000 meter upp i ett flygplan är relativt nära ytan när bollen är så pass stor som den är. Vattnet skulle däremot inte se platt ut om du tittar på det från 100 mil ut i rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in