En musiker på Göteborgsoperan började spela (värma upp) mot stjärnregissörens önskemål under ett genrep. Ordväxling/vrede uppstod och regissören får nu samarbetet med Göteborgsoperan avbrutet.
Facket reagerar:
Självklart blandar man in politik:
http://www.gp.se/kultur/kultur/stj%C...eran-1.5674246
Vad hände egentligen?
Vem är så respektlös mot en stor, internationell regissör? Vilken musiker var det som började spela?
Citat:
https://www.expressen.se/gt/stjarnre...brott-pa-scen/
Peter Konwitschny skriver i ett mejl till GT att han upplever sig orättvist behandlad efter att ha reagerat mot en musiker som inte respekterade hans uppmaning att vara tyst under repetitionerna.
Facket reagerar:
Citat:
Anna-Karin Simlund, anställd i Göteborgsoperans kör i 23 år och vice förbundsordförande i Symf, yrkesmusikernas fackförbund, var på plats under kvällen.
Hon berättar att man dragit igenom föreställningen och skulle repetera ett applådtack och att det då uppstod en paus, då en av musikerna i orkestern valde att spela på sitt instrument. Det gjorde Peter Konwitschny irriterad.
Hon berättar att man dragit igenom föreställningen och skulle repetera ett applådtack och att det då uppstod en paus, då en av musikerna i orkestern valde att spela på sitt instrument. Det gjorde Peter Konwitschny irriterad.
Självklart blandar man in politik:
Citat:
Anna-Karin Simlund är mycket nöjd med att operan omedelbart agerade.
– Tidigare har ju sådana beteenden tillåtits, att geniet, stjärnan får agera så. Men i svallvågorna efter metoo-upproret så diskuteras det på allvar att normer måste ändras. Vår ledning agerade och det var modigt gjort att visa att den stora stjärnan inte är viktigare än den enskilda individen.
– Tidigare har ju sådana beteenden tillåtits, att geniet, stjärnan får agera så. Men i svallvågorna efter metoo-upproret så diskuteras det på allvar att normer måste ändras. Vår ledning agerade och det var modigt gjort att visa att den stora stjärnan inte är viktigare än den enskilda individen.
Citat:
(Mina fetningar)
Marie Branner [pressavdelningen] menar att beslutet att plocka bort Konwitschny är ett tecken på att operan sätter ner foten i diskussionen om den genikult som traditionellt sett fått frodas inom operakonsten.
http://www.gp.se/kultur/kultur/stj%C...eran-1.5674246
Vad hände egentligen?
Vem är så respektlös mot en stor, internationell regissör? Vilken musiker var det som började spela?