Citat:
Ursprungligen postat av
Sigge27
ja klart det handlar om pengar, vad trodde du? finns ingen artist i världen som gör musik som inte önskar kunna leva på det.
spelar ingen roll om det är jazz, rock, pop etc. alla artister som säljer eller skapar något som sedan råkar sälja har ju talang. sen om det är bra och dåligt för en bred publik spelar ju ingen roll.
tittar man på Aviciis så ser folket ut att ha jäkligt kul på hansa gig. thats it! det är det som är poängen med att vara DJ. sen kunde han även göra musik i den genren han gilla, andra djs gillade ju aviciis musik skarpt, tex tj tiesto.
sen om den musiken kommer vara för evigt den han gjorde är ju inget som någon här inne kommer tänka på om 10 20 år.
fakta är.
han blev en grym dj som även hade egen musik, om han klarat att producera mera hits i framtiden, ja det tror jag.
cobain som folk jämför med, han fick ihop två plattor och kanske 30 konserter, aviciis gjorde fan så mycket mer och turnerade mycket mer, och därför var en större artist en cobain. det är fakta. sen att cobain kanske har mer fans som tror han var gud tack vare ett par låtar, sådana har ju alla artister oavsett genre. Avicii var större än Cobain i alla kategorier, tror fan han till och med var större en mozart kortsiktigt. tror mer lyssnar på house en klassiskt idag.
däremot så vocalister har större lyssnargrupp en house. house/techno/trance/rave etc det är party musik. och en dj spelar för folk som vill partaja, klubba, ha kul och Tim gjorde det jävligt bra.
Fast har har du fel. Nirvana gjorde 3st album, 2 ep's + en hel drös med singlar innehållandes B-sidor osv. Att nirvana gjorde 30 konserter vet jag inte var du fått ifrån. Jag vet inte exakt hur många de gjorde, men har är en lista som är längre än 30 iaf:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Nirvana_concerts
Avicii var dock och är stor. Men vad för påverkan döden får för dagens generation vet jag inte.
För 10 år sedan, 2008, var det vanligt förekommande att 15-åriga tjejer hade posters på Kurt Cobain, och man ser fortfarande idag unga människor ha nirvana-tröjor. Har inte koll idag, det är möjligt att det dött ut lite? Har fortfarande småtjejer Kurt som idol? Men om vi tar för tio år sedan, alltså 14 år efter Cobain död, så var han väldigt stor.
Jag har svårt att tänka mig att avicii är lika stor om 14 år och att småtjejer har hans tröjor och posters. Vet inte riktigt varför jag tror det, men helt säker kan jag inte vara förståss.
Följ är mer ombytliga idag kanske med alla streaming tjänster och konstant tillgång på all musik, och betydelsen av album är inte lika stor m.m kanske kan ha inverkan?
Vem som är bäst av Cobain och avicii vet jag inte heller. Subjektivt liksom. Tycker man att Cobain är bättre så är han ju det, och vice versa. Sånt går aldrig att objektivt bestämma inom konst.
Skriver på telefonen, vissa fel orkar jag inte redigera.