2018-04-26, 13:08
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag är gripen av hans öde, men jag har aldrig orkat lyssna klart på "Wake me up". Hur slutar låten?
Lyssna klart så får du veta!
Citera
2018-04-26, 13:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Lyssna klart så får du veta!

Tror inte jag orkar det. Jag förstår att det kan vara drag i musiken kring dansgolvet. Men personligen tycker jag att musiken är tröttande och ytlig. Men jag förringar inte hans populäritet för det. Det är ju lyssnarna som avgör populäriteten.
Citera
2018-04-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag är inget större fan av Kurt Cobain, men det är bara att instämma här. Kurt Cobain har bara gjort en enda bra låt, Smells Like Teen Spirit (som för övrigt är en jävligt överskattad låt, den är typ okej att lyssna på om man är på rätt humör, men folk har höjt den låten till skyarna), så lite talang fanns det allt där. Den här Avicii hade jag typ aldrig hört talas om fram tills han dog. Såg hans namn droppas i förbifarten här på Flashback för någon månad sedan eller två, men det var enda gången jag hörde talas om honom. Brydde mig inte att kolla upp honom eller så, eller det kanske jag gjorde (brukar alltid kolla upp det ena och det andra, informationspundare som jag är), men gjorde jag det så glömde jag bort honom lika fort efter att ha insett att han var totalt irrelevant.

Avicii är en sån där typisk modern talanglös "artist" som populariseras av mainstreamtänkare. Så fort han dog så stod det i nyhetsrubrikerna något i stil med, "Avicii, den svenska talangen som har jobbat med Madonna, har dött", jaha? Har han släppt några låtar som blev riktiga hits, och som en bred skara människor faktiskt gillar på riktigt, alltså låtar som man kan beskriva som instant classics?

Säg till den dagen riktiga musiker dör.

Sedan, vad fan gör västerlänningar i Oman av alla ställen? Ha lite självrespekt och åk inte till arabländer; hederliga människor har inget där att hämta.

Jag hade heller ingen aning vem denna Avicii var innan MSM skrev om hans bortgång. Kollade upp hans alster och lyssnade noga vad han egentligen bidragit med till musiken och insåg snabbt att detta var en totalt irrelevant "artist" med absolut ingen talang som helst. Det är uppenbart som du skriver, att det rör sig om en av MSM uppblåst nolla till artist, som den stora massan sväljer med hull och hår. Detta är ett bra exempel på hur enkelt det är att hjärntvätta den stora massan. MSM kan få den stora massan till att älska att äta bajs, om det är det senaste i modesvängarna och innetrenderna. Det säger ganska mycket om folk i gemen idag.
Senast redigerad av goyimcuck 2018-04-26 kl. 13:31.
Citera
2018-04-26, 15:23
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge27
ja klart det handlar om pengar, vad trodde du? finns ingen artist i världen som gör musik som inte önskar kunna leva på det.

spelar ingen roll om det är jazz, rock, pop etc. alla artister som säljer eller skapar något som sedan råkar sälja har ju talang. sen om det är bra och dåligt för en bred publik spelar ju ingen roll.

tittar man på Aviciis så ser folket ut att ha jäkligt kul på hansa gig. thats it! det är det som är poängen med att vara DJ. sen kunde han även göra musik i den genren han gilla, andra djs gillade ju aviciis musik skarpt, tex tj tiesto.

sen om den musiken kommer vara för evigt den han gjorde är ju inget som någon här inne kommer tänka på om 10 20 år.

fakta är.

han blev en grym dj som även hade egen musik, om han klarat att producera mera hits i framtiden, ja det tror jag.

cobain som folk jämför med, han fick ihop två plattor och kanske 30 konserter, aviciis gjorde fan så mycket mer och turnerade mycket mer, och därför var en större artist en cobain. det är fakta. sen att cobain kanske har mer fans som tror han var gud tack vare ett par låtar, sådana har ju alla artister oavsett genre. Avicii var större än Cobain i alla kategorier, tror fan han till och med var större en mozart kortsiktigt. tror mer lyssnar på house en klassiskt idag.

däremot så vocalister har större lyssnargrupp en house. house/techno/trance/rave etc det är party musik. och en dj spelar för folk som vill partaja, klubba, ha kul och Tim gjorde det jävligt bra.

Fast har har du fel. Nirvana gjorde 3st album, 2 ep's + en hel drös med singlar innehållandes B-sidor osv. Att nirvana gjorde 30 konserter vet jag inte var du fått ifrån. Jag vet inte exakt hur många de gjorde, men har är en lista som är längre än 30 iaf: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Nirvana_concerts

Avicii var dock och är stor. Men vad för påverkan döden får för dagens generation vet jag inte.

För 10 år sedan, 2008, var det vanligt förekommande att 15-åriga tjejer hade posters på Kurt Cobain, och man ser fortfarande idag unga människor ha nirvana-tröjor. Har inte koll idag, det är möjligt att det dött ut lite? Har fortfarande småtjejer Kurt som idol? Men om vi tar för tio år sedan, alltså 14 år efter Cobain död, så var han väldigt stor.

Jag har svårt att tänka mig att avicii är lika stor om 14 år och att småtjejer har hans tröjor och posters. Vet inte riktigt varför jag tror det, men helt säker kan jag inte vara förståss.

Följ är mer ombytliga idag kanske med alla streaming tjänster och konstant tillgång på all musik, och betydelsen av album är inte lika stor m.m kanske kan ha inverkan?

Vem som är bäst av Cobain och avicii vet jag inte heller. Subjektivt liksom. Tycker man att Cobain är bättre så är han ju det, och vice versa. Sånt går aldrig att objektivt bestämma inom konst.

Skriver på telefonen, vissa fel orkar jag inte redigera.
Citera
2018-04-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Villig att hålla med!

Hela den här housekulturen står för en destruktiv och sönderfallen samtid, känner mig inte alls hemma i det som landet blivit och vad dagens personer i min egen ålder sysslar med, helt isolerad och sen blir man kollad snett på för att man inte gillar Avicii eller Swedish House Mafia.

Musiken är rätt dålig, ja, men Bergling verkade åtminstone vara en rätt ödmjuk person, till skillnad från många andra skräpartister som Ingrosso och Samir Badran.

Det kanske var därför han dukade under, för att han tänkte "vad är det för jävla ytliga och meningslösa människor jag omger mig med".
Citera
2018-04-26, 17:18
Medlem
MiracleOnIces avatar
Så oerhört tragiskt.
http://www.gp.se/kultur/kultur/bekräftat-tim-avicii-bergling-tog-sitt-eget-liv-1.5756761
Citera
2018-04-26, 17:22
Medlem
Nu har familjen bekräftat, via sin presskontakt, att han valde att avsluta sitt liv. Mitt hjärta går sönder.

https://www.aftonbladet.se/a/ddBAVw
Citera
2018-04-26, 17:25
Medlem
Ajajaj det trodde jag inte. Tragiskt.
Citera
2018-04-26, 17:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Musiken är rätt dålig, ja, men Bergling verkade åtminstone vara en rätt ödmjuk person, till skillnad från många andra skräpartister som Ingrosso och Samir Badran.

Det kanske var därför han dukade under, för att han tänkte "vad är det för jävla ytliga och meningslösa människor jag omger mig med".

Ja, naturligtvis bidrog det sista du skriver mycket starkt till det som nu blev hans öde. En främmande fågel i en ytlig skock med skrattmåsar eller som HC Andersen uttryckte det: Den grimme ælling.
Citera
2018-04-26, 17:31
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon

Musik för den stora massan är lättkonsumerad musik. Därav når den den stora massan. Det svänger snabbt i den kommersiella musikindustrin och det gäller att smida medan järnet är varmt. Därför minns man sällan kommersiell musik särskilt länge. När en stjärna slocknar finns där snart en ny upphausad som fyller platsen. Men det betyder inte att all kommersiell musik behöver avfärdas som talanglöst dravell. Avicii kombinerade två saker som inte andra artister gör på samma sätt inom den kommersiella musikindustrin. Det var väldigt melodiöst och väldigt punchiga refränger och drops. Samtidigt fanns där ofta en underton av vemod och hopplöshet. Att han någonstans mådde dåligt sken alltid igenom i musiken. Denna kombination av melodiös och melankolisk på samma gång gjorde att man kände igen hans sound. Musik liknande Nirvana är mer musik du som individ söker efter själv, medan kommersiell musik snarare söker dig. Därför har obskyr musik ett större personligt värde för den som lyssnar till sådan musik eftersom det är något man valt med lika stor omsorg som sina kläder.

För egen del lyssnar jag på allt ifrån the smiths, the doors, bob dylan, townes van zandt, bowie, hendrix, elliott smith, julian casablancas, joy division mm mm mm. Jag skulle nog kalla mig väldigt musikaliskt bildad med god koll på musik. Både historiskt och nutid. Kommer vi lyssna på Avicii om 10 år? Ja, jag tror faktiskt det. Jag tror vi kommer glömma bort musiken, sedan kommer vi sätta oss och lyssna igenom Tims pärlor och minnas dom med ett leende. För egen del uppskattar jag Avicii och liknande att lyssna på i bilen, eller bara ligga avkopplad i sängen och slappa med favoritlurarna på huvudet och nynna lite. Det är inte musik som kommer förändra världen, men den fyller sin plats och berättigar sitt egna existerande genom den publik den har.

Här kommer mina personliga Avicii favoriter.

https://www.youtube.com/watch?v=9bljFUfIshM
https://www.youtube.com/watch?v=-ncIVUXZla8
https://www.youtube.com/watch?v=vQ3XgMKAgxc
https://www.youtube.com/watch?v=JDglMK9sgIQ
Citera
2018-04-26, 17:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Ja, jag förnekar att Avicii hade talang, vad han däremot hade var tur och hårt arbete. Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien, avicii kommer att glömmas bort ganska snart.

Vet du vad? Du låter som gammelmormor när hon pratar om den hemska "dunka-dunka-musiken" (dvs allt som är gjort efter 1940).

Du är en rätt tragisk vilsen själ, när du "förnekar att Avicii hade talang"
Citera
2018-04-26, 17:35
Medlem
Jag blir så djävla förbannad! Det finns ju hjälp att få - varför tog inte Tim den o varför hjälpte inte någon honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in