2018-04-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Här kan jag bara flika in att jag kommer ihåg sen tidigare att du berättat om ditt dagliga jobb med AST , och känner stor respekt för det.
Själv har jag arbetat många år inom psykiatri,rättspsyk och gamla mentalsjukhusen 80-90tal. innan de monterades ner. Sett allasorters psykiatriska diagnoser LIVE . Här lärde jag mig mycket om kroppsspråk och hur det ofta gick att utläsa olika sorters störningar utifrån kroppens signaler, så som ticks, kroppshållning, huvudrörelser , stelhet kontra avslappning osv osv. Gär knappt att beskriva med ord utan att det blir en avhandling.

Har utvecklat en särskild förnimmelse utifrån att avläsa kroppspråk o koppla det till något sk diagnosdrag" eller personlighetsdrag. Vanskligt att säga, men mycket info ges på intuition o erfarenhet. , sk magkänsla.
Det finns ju inga manualer att avläsa kroppspråk som tur är, men vissa beteende och manövrar o gester brukar bli gemnsamhetsdrag för olika typer av personlighetsstörningar osv.

Som exempel på min checklista ---- psykopatens stirrande magnetiska blick kontra den schizofrenes stirrande magnetiska blick. Vari ligger skillnaden att kunna avgöra vem som är vem? Den schizofrene brukar i allmänhet ha en blick som inte möter din utan tittar förbi den och långt ut i det blå, gaze. Psykopaten har i allmänhet en blick som tränger in i din, och får dig att känna hans oerhörda djup i sitt hat därunder. Om du är mottaglig vill säga. Annars upplevs den som en skrämmande blick som dröjer sig kvar i din mycket längre än vad folk i allmänhet gör.

Vad jag vill säga som gäller Madsen i detta fall -- Håller med dig i dina iakttagelser ang asp osv, jag har observerat en del av Madsens kroppsspråk och gester utifrån den mängd videor jag tagit del av, särskilt när han berättat o förevisat ubåten. Här syns i mina ögon diverse som drag av autism, exempelvis hans awkward tics o vridningar med huvudet, hans sätt att hålla och föra händerna, knäppa dem över magen, gömma dem inuti varandra, vrida och snurra med kroppen i situationer där det inte förväntas, den hukande och stela gången, samt sist men inte minst en överlag statisk kroppshållning.

Vad gäller ansiktets karaktärsdrag däremot utläser jag i stil med den amerikan som gjort en ansiktsanalys på youtube; i fårorna i pannan, och grinande grimaserande, hängande kinder o haka, , sliten och oren hud, mm, främst emotioner som hat, agressioner och lagrad ilska som uttryck.
Blicken som ofta inte stannar vid kameran utan är undanglidande, i några få klipp som han tittar rakt ini kameran känns som man drunknar idenna svarta blick som biter sig fast.

Så kort sagt, jag tror visst att det går att utläsa vissa sk autistiska aspergerdrag, vilka för min del framstår som gamla infantila rester från barndomen. Dvs , alla dessa akward drag har en färg av barnslighet och vittnar om en omogen person som liksom inte växt ur barnoverallen.

Tack för en utförlig och sakkunnig beskrivning, gränslöshet, specialintressen och låg social kompetens är också drag. Jag har stött på flera unga inom AST, som visat sådan gränslöshet och total likgiltighet som nog skulle kallas psykopati i vuxen ålder.
Citera
2018-04-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Det var nog jag som skrev att han kan ha svalt det. Bero ju på om de hade koll på hans avföring i första skedet. Och om det finns möjlighet att smuggla in det i cellen. Men det vet vi ju att fångar brukar kunna. Om han tryckte ner det i nån springa där på land. Tror inte den typen av minneskort blir förstörda så lätt. Tror ej han slängde i vattnet för tror han försökte in i det sista komma på ett sätt att gömma det.
Så då om du har rätt borde minneskortet finnas kvar någonstans med materialet på det i behåll. Undrar var? Polisen får ta kontakt med ett medium eller en riktigt bra profileringspsykolog.
Citera
2018-04-26, 13:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men presis. Madsen hadde "planer" för Kim, han var förberedd. Inte fan skulle han göra bort sig med sina vanliga aggroutbrott mot kvinnliga journalister nu nej. "All good comes to those who wait".
Tanken på "belöningen" i ubåten gjorde honom konsentrerad.
Herre gud, han lär ha framställt sig som jultomten själv. Dream come true låg ju framför fötterna på honom, han lär ha lismat som aldrig förr - vilket även vittnen innan dyk noterade.
Han pratade med dem men verkade snarare försöka imponera på Kim. Självklart för att inge förtroende och invagga henne i falsk trygghet:
Mig kan du allt lita på flicka lilla.

Ser honom framför mig i klass med en äcklig pedofil som gör allt för att locka med barn från lekparken.
De ger järnet för att verka ofarliga.
Citera
2018-04-26, 14:03
Medlem
develis avatar
2014 säger PM i en intervju att han är sugen på att inleda en kriminell bana som skapar stor uppståndelse, där han blir jagad av polis.

Han hade fantasier om det perfekta brottet enligt örlogskapten SL i samma anda - att bli jagad av polis till havs och på land. Vad han tänkt sig kom dock aldrig fram:

"Han røbede for mig, at han en gang imellem havde fantasier om, hvordan man kunne begå den perfekte, ja, den ultimative forbrydelse!
Han kom ikke ind på, hvilken forbrydelse han tænkte på. Jeg havde heller ikke lyst til at spørge og forsøgte hurtigt at lede samtalen hen på andre emner.

Han så for sig en situation, hvor politiet ville jagte ham til lands, til vands og i luften. Jeg var stum og himmelfalden over den besynderlige udmelding og ude af stand til at kommentere denne frastødende tanke.
Min første tanke var, at han nok gik og tænkte på en berigelsesforbrydelse, f.eks. et smykkekup, et kunsttyveri eller sprænge en bank i Las Vegas. Det strejfede mig aldrig, at det var et drab, han havde i tankerne."
https://www.bt.dk/krimi/ny-bog-peter-madsen-fantaserede-om-den-ultimative-forbrydelse
Citera
2018-04-26, 14:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Livstid blev det och varje dansk media har en eller flera artiklar om hur förvånande en livstidsdom blev från alla möjliga håll och kanter. Jag kan förstå ifrågasättandet för så många bestialiska mord som begåtts i Danmark men inte alls nått upp till livstid.
Det vore ju betydligt mer givande att du länkade till alla dessa förvånade artiklar med "experter" eller "danska juridiska eliten" än att rabbla en massa domar som du anser varit befogade att få högre straff (?).
Det säger med andra ord inte ett dugg om denna livstidsdom.
Citat:
Självklart ifrågasätts detta av den danska juridiska eliten, livstid i Danmark är och ska vara svårt att nå upp till med den lagstiftning som nu är aktuell. Men Jacob lyckades men vad han inte lyckades med var att tro på sig själv trots allt. Han vågade inte yrka på en förvaringsdom fastän han lagt ner nästan 80 % av sin tid i rätten på att övertyga alla om hur farlig Madsen är för allt och alla.
Rent bs. Han yrkade på livstid för att PM skulle sitta minst 12 år innan riskbedömning är aktuellt och inte verkar det som om det är busenkelt att ta sig ut heller. Han man då i åtanke att han är en pervers psykopat som är dömd för ett groteskt mord så lär det likaväl vara belastande.

"Stjerneadvokat: Sådan ser Peter Madsens muligheder ud for prøveløsladelse

Livstidsdømte afsoner i gennemsnit 16-17 år i fængsel, men allerede efter 12 år kan der søges om prøveløsladelse.
Ifølge forsvarsadvokat Henrik Stagetorn skal man dog ikke regne med, at Peter Madsen render frit rundt om 12 år:

»Jeg kan ikke huske sager, hvor man blev overrasket over, at en livstidsdømt kom hurtigere ud end forventet. Snarere omvendt er der mange sager, hvor man tænker, at det er rigtig lang tid, de har siddet,« siger Henrik Stagetorn og tilføjer:

»Man kan ikke bare sige 12 år fra august 2017 (drabet på Kim Wall, red.), og så er han ude. Der er mange sten på vejen."
https://www.bt.dk/krimi/stjerneadvokat-saadan-ser-peter-madsens-muligheder-ud-for-proeveloesladelse
Citera
2018-04-26, 14:22
Medlem
Gravt misstolkat! Jag känner ett flertal personer, som enbart utav självbevarelsedrift skulle avstå från att sätta sig i en "amatörellt opererad" ubåt. Som dessutom rattas av en skipper som saknar dokumenterad kompetens för ändamålet. Så kunde också KW ha tänkt o gjort.....med resultat att hon ännu levat...
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad Kim borde ha haft för "Magkänsla plus sunt förnuft" tillsammans med en målinriktad, manipulativ, patologisk lögnare i form av sexuell predator är helt kontraproduktiv diskussion och säger mer om din bristande kunskap om grav psykopati än Kim.

Finns inga märkligheter kring den intervjun, inga mer risker som reporter än annat hon varit ute på som du skriver. Han har haft rena showerna i Köpenhamns kanal och använt den nästintill som ett turistmål med dyk i kommersiellt syfte. Flertal har gjort reportage på ubåten innan och åkt med den öht.
Finns inget som indikerar att det skulle varit en potentiell tortyrkammare.
Citera
2018-04-26, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Gravt misstolkat! Jag känner ett flertal personer, som enbart utav självbevarelsedrift skulle avstå från att sätta sig i en "amatörellt opererad" ubåt. Som dessutom rattas av en skipper som saknar dokumenterad kompetens för ändamålet. Så kunde också KW ha tänkt o gjort.....med resultat att hon ännu levat...
Så du byter magkänska och sunt förnuft mot självbevarelsedrift. Ok.
Jag skulle heller inte sätta mig i en ubåt. Jag är nämligen skräckslagen av bara tanken att befinna mig under ytan inlåst. Min känsla säger dock ingenting om Kim i hennes hennes yrkesroll som reporter.

Kontraproduktivt sa Bull.
Citera
2018-04-26, 14:33
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Skadan var gammal och hade inget med saken att göra då tryck utifrån PMs teorier diskuterades med rättsmedicin. Det var nåt mindre i klass med en forna öroninflammation.
Plus en spetsad skruvmejsel, men det är ju svårt att bevisa då huvudet legat så länge i vattnet. Tror jag, bäst att tillägga!
Citera
2018-04-26, 14:44
Medlem
Har minneskort så mycket metall i sig att det går att söka av med en metalldetektor?
Citera
2018-04-26, 14:46
Medlem
l
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu annonserades ju u-båtsturer ut på RMLs hemsida man kunde alltså i sällskap om några stycken eller enskilt betala för en tur vilket knappast ger intryck av någon risk att åka med. Att mängder av människor inte skulle välja att åka u-båt innebär inte mer än att man inte skulle uppskatta detta precis som mängder av människor aldrig skulle vilja åka luftballong, gå ned i en gruva eller åka linbana på hög höjd.
Citera
2018-04-26, 14:49
Medlem
Jo då, exakt. Kontraproduktivt, sa då även Bill; KW skulle göra världens häftigaste scoop, i och med undervattensturen - men så blev hon istället själv till "tidernas story". Så snett det kan gå!
Citat:
Så du byter magkänska och sunt förnuft mot självbevarelsedrift. Ok.
Jag skulle heller inte sätta mig i en ubåt. Jag är nämligen skräckslagen av bara tanken att befinna mig under ytan inlåst. Min känsla säger dock ingenting om Kim i hennes hennes yrkesroll som reporter.

Kontraproduktivt sa Bull.
Citera
2018-04-26, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Plus en spetsad skruvmejsel, men det är ju svårt att bevisa då huvudet legat så länge i vattnet. Tror jag, bäst att tillägga!
Det dementerades av rättsläkare att vara nytillkommet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in