2018-04-26, 12:28
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det kursiva;

"Sanning"/"spekukation", vad har jag sagt om det, annat än det jag nu upprepar för femtielfte gången; jag har aldrig hävdat att PM är autist, än mindre har en diagos inom AST.

Vad jag sagt är att han har flera pekare för det, social inkompetens och svårt att förstå andr männinskors känsloliv ( att dom har något, öht). Det är två ganska starka pekare på en diagnos inom AST, och ingen enda skribent, har bemött detta, med ett enda ord, utan bara divergerat i kopplingar till RPU samt ingen koppling till vetenskap? En direkt motfråga, är inte vetenskap en bas för utvecklandet av manualer för diagnoser?

Det fetade;

Blir lite brydd, vilka "avarter" har jag diskuterat?

Ganska kort, eller hur?

Här kan jag bara flika in att jag kommer ihåg sen tidigare att du berättat om ditt dagliga jobb med AST , och känner stor respekt för det.
Själv har jag arbetat många år inom psykiatri,rättspsyk och gamla mentalsjukhusen 80-90tal. innan de monterades ner. Sett allasorters psykiatriska diagnoser LIVE . Här lärde jag mig mycket om kroppsspråk och hur det ofta gick att utläsa olika sorters störningar utifrån kroppens signaler, så som ticks, kroppshållning, huvudrörelser , stelhet kontra avslappning osv osv. Gär knappt att beskriva med ord utan att det blir en avhandling.

Har utvecklat en särskild förnimmelse utifrån att avläsa kroppspråk o koppla det till något sk diagnosdrag" eller personlighetsdrag. Vanskligt att säga, men mycket info ges på intuition o erfarenhet. , sk magkänsla.
Det finns ju inga manualer att avläsa kroppspråk som tur är, men vissa beteende och manövrar o gester brukar bli gemnsamhetsdrag för olika typer av personlighetsstörningar osv.

Som exempel på min checklista ---- psykopatens stirrande magnetiska blick kontra den schizofrenes stirrande magnetiska blick. Vari ligger skillnaden att kunna avgöra vem som är vem? Den schizofrene brukar i allmänhet ha en blick som inte möter din utan tittar förbi den och långt ut i det blå, gaze. Psykopaten har i allmänhet en blick som tränger in i din, och får dig att känna hans oerhörda djup i sitt hat därunder. Om du är mottaglig vill säga. Annars upplevs den som en skrämmande blick som dröjer sig kvar i din mycket längre än vad folk i allmänhet gör.

Vad jag vill säga som gäller Madsen i detta fall -- Håller med dig i dina iakttagelser ang asp osv, jag har observerat en del av Madsens kroppsspråk och gester utifrån den mängd videor jag tagit del av, särskilt när han berättat o förevisat ubåten. Här syns i mina ögon diverse som drag av autism, exempelvis hans awkward tics o vridningar med huvudet, hans sätt att hålla och föra händerna, knäppa dem över magen, gömma dem inuti varandra, vrida och snurra med kroppen i situationer där det inte förväntas, den hukande och stela gången, samt sist men inte minst en överlag statisk kroppshållning.

Vad gäller ansiktets karaktärsdrag däremot utläser jag i stil med den amerikan som gjort en ansiktsanalys på youtube; i fårorna i pannan, och grinande grimaserande, hängande kinder o haka, , sliten och oren hud, mm, främst emotioner som hat, agressioner och lagrad ilska som uttryck.
Blicken som ofta inte stannar vid kameran utan är undanglidande, i några få klipp som han tittar rakt ini kameran känns som man drunknar idenna svarta blick som biter sig fast.

Så kort sagt, jag tror visst att det går att utläsa vissa sk autistiska aspergerdrag, vilka för min del framstår som gamla infantila rester från barndomen. Dvs , alla dessa akward drag har en färg av barnslighet och vittnar om en omogen person som liksom inte växt ur barnoverallen.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-26 kl. 12:31.
Citera
2018-04-26, 12:29
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Kan inte släppa det saknade minneskortet i kameran. Någon som vet om polisen sökt av Peters promenad efter räddningen? Där han går från bryggan och över gräsmattan.
Har han haft möjlighet att gömma minneskortet? Han kan ju trott att han snart skulle bli släppt och kunna hämta det.
Det är min tanke. Han trodde säkert att han kunde smyga dit och hämta det senare. Men VAR? Polisen måste ju ha letat efter ett sånt högintressant objekt.
Citera
2018-04-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Hade han haft det på sig hade polisen säkert hittat det. De har säkert letat efter det extremt mycket. Några skrev att han kan ha svalt det kanske är det de troligaste scenariot. Hela rutten från det att han går iland finns ju vad jag förstått filmad så polisen måste ju kunna följa och leta utefter det. Frågan är väl hur stort värde minneskortet har för PM och hur stora risker han har varit beredd att ta för att få behålla det. Om minnseskortet kommer i kontakt med vatten blir väl materialet på det förstört och detsamma borde ske om han svalt det. Jag tror han kastade det i vattnet.

Det var nog jag som skrev att han kan ha svalt det. Bero ju på om de hade koll på hans avföring i första skedet. Och om det finns möjlighet att smuggla in det i cellen. Men det vet vi ju att fångar brukar kunna. Om han tryckte ner det i nån springa där på land. Tror inte den typen av minneskort blir förstörda så lätt. Tror ej han slängde i vattnet för tror han försökte in i det sista komma på ett sätt att gömma det.
Citera
2018-04-26, 12:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Dessutom 10 kvinnliga fångar som bestämmer själv om de vill dela sin fritid och arbete med de manliga fångarna.
Vad är Danmark för djävla lekstuga? Varför skulle Hitler anfalla Sovjet och mörda judar när han kunde hyvla ned hela Danmark i Nordsjön i stället?
Citera
2018-04-26, 12:52
Medlem
Och så hoppar vi från det kanske utsiktslösa med en bakgrundskoll på PM;
Magkänsla plus sunt förnuft då?? vad hade KW för förutsättningar att förutsäga ubåtens skick (dvs säkerheten att åka i) resp. PM.s kompetens att säkert klara av detta experimentbygge? Var ubåten bara en magnifik råttfälla??;-/
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skriver inte ett ord om att försöka ge henne skuld. Jag är ytterst förvånad över diskussionen.
Att göra " en liten backgroundcheck" har inte ett dugg med nån magkänsla eller intution att göra och norska journalisten berättar om detta först nu.
Uppenbart har inte PM visat sig aggressiv inför Kim.
Citera
2018-04-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vad är Danmark för djävla lekstuga? Varför skulle Hitler anfalla Sovjet och mörda judar när han kunde hyvla ned hela Danmark i Nordsjön i stället?
Kvinnorna i fängelset får välja om de vill "beblanda" sig med de manliga fångarna.

De tyska soldaterna som placerats i Danmark, uppmanades att odla relationer, avla barn med de danska töserna.
Så Hitler hade väl tänkt sig ett Danmark som mini-Tyskland-ett litet lyd-land,
med uppväxande "ariska-tyska " barn.
Tusentals barn föddes-med tyska fäder.
Att dessa barn fick det besvärligt - när kriget tog slut, det vet vi idag.
Citera
2018-04-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
När det gäller styckningen så är det väl "bara" när han skurit av henne halsen som ingår i hans sexualsadistiska "arbete" för jag tror ju att han började skära i hennes hals som det sista han gjorde innan hennes liv helt var över, när hjärtat fortfarande slog lite svagt, sina sista slag kanske, strax innan hon dog.

Resten av styckningen är gjord enbart för att försvåra möjligheterna till att någonsin hela kroppen skulle hittas. Jag kollade GW:s program om Madsen del 1 på TV4 play i kväll. Var ganska intressant, dels hade de byggt upp en kopia på hur ubåten såg ut inuti så att han bättre kunde visa hur han trodde det gått till.
Hade också skaffat kopior på de verktyg, buntband m.m som PM tagit med innan färden med Kim.
GW hade "gått i Madsens fotspår", d.v.s gick omkring i området med verkstan med stora vargbilden på, sen mot där Kim bodde, varifrån de gått på ubåten osv. Man får en helt annan uppfattning om avstånd m.m när det visas sådär.

Det jag egentligen skulle komma till var ett speciellt ord för mordet han sa, som jag aldrig hört förut.
Kanske hans alldeles egna ord. Han kallade det för "dialogmord" och med det menade han att en sexualsadist som Madsen tyvärr nog vill hålla offret vid liv så länge som möjligt, d.v.s att tortyren kan ha pågått väldigt länge för det han njuter av det är ju att se hennes reaktion när han torterar och plågar henne. Det var det han menade med "dialog", att han torterar så länge som offret lever för endast då ser han ju reaktionen för när hon väl är död, då betyder hon inget, då får han ingen njutning av att sticka eller skära för då uteblir ju reaktionen han är ute efter, då är det inte längre en "dialog". "Dialogmord", kanske ett nyord? Jag tyckte i alla fall att det var en bra beskrivning och en bra benämning på ett sånt typ av mord. (nu kanske alla andra här i tråden hört det ordet tusen gånger, vad vet jag?! )

"Dialogmord" var ett mycket träffande ord på vad det handlar. Det fungerar också som en snedvriden bekräftelse t.ex. kvidande, skrik på de hemskheter han gör. Det förklarar tydligt varför den döda kroppen blir ett värdelöst skräp.

GW sade i Nyhetsmorgon att Madsen kunde få sitta livet ut vilket är fullt rimligt med tanke på den tunga mental erkläringen som finns.

GW tror att domen står sig ev att det blir en förvaringsdom. Med tanke på att det då sitter tre jurister kan han även åka dit för brott mot sjölagen.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3968220
Citera
2018-04-26, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Med risk för att låta sjuk.

Har det framkommit några detaljer om vad galningen gjorde med Kim? Hur dog hom? Blev hon torterad / våldtagen osv?

Det har framkommit om och om igen i tråden av samma skribenter dag som natt i flera månaders tid, orgier av inlägg bara att söka.

Livstid blev det och varje dansk media har en eller flera artiklar om hur förvånande en livstidsdom blev från alla möjliga håll och kanter. Jag kan förstå ifrågasättandet för så många bestialiska mord som begåtts i Danmark men inte alls nått upp till livstid.

T ex En man som ströp sin fru med armen men inte lyckades få livet ur henne. Skam den som ger sig tänkte maken och drog ut frun till en buske och brände henne på bål levande. 2010 var detta och denna man sade sig tröttnat på sin fru och hennes psykiska åkommor, hon hämade hans liv. 12 år blev domen.

Ett annat bestilialiskt mord var på en flygvärdinna i Danmark. En rumän som bryter sig in och rånar en norsk flygvärdinnan som övernattade på hotell i, mördade henne brutalt finns även tecken på sexuellt våld men hon blev så sönderslagen så hon knappt gick att identifiera. Tänderna utslagna och huvud, ansikte och bröstkorg söndersparkad. Hon förblödde av skadorna medan rumänen istället för att kalla på hjälp tömde hennes minibar medan hon förblödde och festade senare loss i lobbyn för hennes pengar. 14 år.

Sen har vi ju en gift man som fick tolv år för att ha mördat en älskarinna i en husvagn. Där han band henne i fötter och händer och hade sexlekar (deras gemensamma intresse enligt honom) med henne för att sist men inte minst spruta in tätningsmedel i mun på henne så hon kvävdes. Han försvar var att han tog fel flaska, skulle varit grädde men blev trist nog fogmassa. Han försökte enligt sig själv rädda henne men misslyckades men även denna mördare precis som madsen valde att inte tillkalla hjälp. Han virade istället in henne i plast och dumpade henne i en närliggande container. 12 år.

Kan komma med många fler ex men jag stannar här, fått fram vad jag och experterna som uttalar sig i media vill ha sagt.

Självklart ifrågasätts detta av den danska juridiska eliten, livstid i Danmark är och ska vara svårt att nå upp till med den lagstiftning som nu är aktuell. Men Jacob lyckades men vad han inte lyckades med var att tro på sig själv trots allt. Han vågade inte yrka på en förvaringsdom fastän han lagt ner nästan 80 % av sin tid i rätten på att övertyga alla om hur farlig Madsen är för allt och alla.

Motsägelsefullt minst sagt...-
Citera
2018-04-26, 13:17
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Finner den här diskussionen rätt märklig - eftersom den går stick i stäv med verkligheten och den manipulativa sexuella predator som han de facto är; som förmått leva dubbelliv.

Om absolut ingen annan reagerade på PM från folk i hangaren, till media och filmteam bortom Danmarks gränser:
Vad skulle hon reagerat på?
Att de separarerat var ingen nyhet och är det som skapat en rymdkapplöpning; att hinna först ut i etern. Det som hon skulle göra en intervju om likt många andra.
Det har presenterats som svåra samarbetsproblem, motsättningar som kan ske mellan vilken part som helst.
Det säger inte ett dugg om varken psykopati, perversioner eller skickar signaler om mord.

Fortfarande är de närmsta chockade. Örlogskaptenen tror inte ens det hänt.

Att vi sen vet att han har både varningsflaggor, vet han är helt pervers när han minutiöst granskats i sömmarna är nåt helt annat.
Hans nördiga uppväxt har granskat ur ett helt annat sken där man kan sammanfoga en bild av honom likt ett pussel. Att det sen retroaktivt dykt upp mängder med märkligheter ger inte Kim varningar.
Det är oerhört lätt att vara efterklok med ett facit i hand och då inbilla sig att hon kunde överlevt.

Tro inte en Kim som besökt tortyrkammare i Uganda tänker på risker att besöka en ubåt på öresund nära sin egen bostad
Citera
2018-04-26, 13:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vad som sagts är narcissist med psykopatiska drag. Pervers med avvikande sexualitet. Flackt känsloliv.
Ingen empati (väldigt låg empati).osv Han har nog inte fått sin diagnos spikad ännu.
Vi bara diskuterar än så länge i väntan på diagnos (som vi kanske aldrig får veta(?)
NPS bl.a ADHD kan förklara det lite maniska. Biopolär hade de upptäckt på en gång under den 8 veckor gedigna RPUn såklart.
Vi behöver inte fundera så värst mycket mer kring detta utifrån liverapport för tre dagar sen.

Han är klassad som svår psykopati vilket är en mer störd version (och med mer betoning på personlighetsdrag) av diagnos antisocial personlighetsstörning:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Här går det att läsa mer på svenska:
Citat:
Psykopati – Antisocial PS
Personer med anti-sociala drag och psykopati framstår som kalla och hänsynslösa. De blir lätt provocerade och kan då utstråla våld. Deras tillvaro verkar inte särskilt planerad eller förutsägbar, utan präglas av impulsivitet och ansvarslöshet.
Personer med antisocial personlighetsstörning har ofta psykopatiska drag. Skillnaden mellan de båda begreppen ligger i att man vid konstruktionen av kriterierna för personlighetsstörningen betonade kriminellt och asocialt beteende.
https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/psykopati
Citat:
I ett nötskal kännetecknas psykopaten av att han saknar samvete; hans liv handlar om att tillfredsställa egna behov på andra människors bekostnad. Egen vinning är det som gäller i alla lägen. Han har alltid uttalade narcissistiska drag enligt vad som beskrevs om detta tillstånd i en tidigare artikel, men det är mer än ”bara” narcissism. Dessutom är det mycket vanligt att psykopaten även har rejäla drag av borderline personlighetsstörning."

" Man kan betrakta psykopati som en mer störd undergrupp till den större gruppen APS."
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Symtom/drag (saxat ur samma artikel) som sammanfaller helt med PMs mentalerklæring som framkom för länge sen (udpræget selvfølelse, glat og overfladisk charme, patologisk løgne, højst utroværdig, alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse, narcistiske og psykopatiske træk):

• Saknar empati"
• Talför/ytligt charmig
• Förhöjd självuppfattning/grandios
• Behov av spänning/blir lätt uttråkad
• Patologiskt lögnaktig
• Bedräglig/manipulativ
• Saknar ånger och skuldkänslor
• Ytliga affekter

• Hal, opålitlig
• Egocentrisk och grandios

• Kall, ingen medkänsla
• Svekfull och manipulativ, patologiskt lögnaktig
• Flackt känsloliv
Citera
2018-04-26, 13:19
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag skriver inte ett ord om att försöka ge henne skuld. Jag är ytterst förvånad över diskussionen.
Att göra " en liten backgroundcheck" har inte ett dugg med nån magkänsla eller intution att göra och norska journalisten berättar om detta först nu.
Uppenbart har inte PM visat sig aggressiv inför Kim.

Jo, men presis. Madsen hadde "planer" för Kim, han var förberedd. Inte fan skulle han göra bort sig med sina vanliga aggroutbrott mot kvinnliga journalister nu nej. "All good comes to those who wait".
Tanken på "belöningen" i ubåten gjorde honom konsentrerad.
Citera
2018-04-26, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och så hoppar vi från det kanske utsiktslösa med en bakgrundskoll på PM;
Magkänsla plus sunt förnuft då?? vad hade KW för förutsättningar att förutsäga ubåtens skick (dvs säkerheten att åka i) resp. PM.s kompetens att säkert klara av detta experimentbygge? Var ubåten bara en magnifik råttfälla??;-/
Vad Kim borde ha haft för "Magkänsla plus sunt förnuft" tillsammans med en målinriktad, manipulativ, patologisk lögnare i form av sexuell predator är helt kontraproduktiv diskussion och säger mer om din bristande kunskap om grav psykopati än Kim.
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Tro inte en Kim som besökt tortyrkammare i Uganda tänker på risker att besöka en ubåt på öresund nära sin egen bostad
Finns inga märkligheter kring den intervjun, inga mer risker som reporter än annat hon varit ute på som du skriver. Han har haft rena showerna i Köpenhamns kanal och använt den nästintill som ett turistmål med dyk i kommersiellt syfte. Flertal har gjort reportage på ubåten innan och åkt med den öht.
Finns inget som indikerar att det skulle varit en potentiell tortyrkammare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in