Citat:
Det kursiva;
"Sanning"/"spekukation", vad har jag sagt om det, annat än det jag nu upprepar för femtielfte gången; jag har aldrig hävdat att PM är autist, än mindre har en diagos inom AST.
Vad jag sagt är att han har flera pekare för det, social inkompetens och svårt att förstå andr männinskors känsloliv ( att dom har något, öht). Det är två ganska starka pekare på en diagnos inom AST, och ingen enda skribent, har bemött detta, med ett enda ord, utan bara divergerat i kopplingar till RPU samt ingen koppling till vetenskap? En direkt motfråga, är inte vetenskap en bas för utvecklandet av manualer för diagnoser?
Det fetade;
Blir lite brydd, vilka "avarter" har jag diskuterat?
Ganska kort, eller hur?
"Sanning"/"spekukation", vad har jag sagt om det, annat än det jag nu upprepar för femtielfte gången; jag har aldrig hävdat att PM är autist, än mindre har en diagos inom AST.
Vad jag sagt är att han har flera pekare för det, social inkompetens och svårt att förstå andr männinskors känsloliv ( att dom har något, öht). Det är två ganska starka pekare på en diagnos inom AST, och ingen enda skribent, har bemött detta, med ett enda ord, utan bara divergerat i kopplingar till RPU samt ingen koppling till vetenskap? En direkt motfråga, är inte vetenskap en bas för utvecklandet av manualer för diagnoser?
Det fetade;
Blir lite brydd, vilka "avarter" har jag diskuterat?
Ganska kort, eller hur?
Här kan jag bara flika in att jag kommer ihåg sen tidigare att du berättat om ditt dagliga jobb med AST , och känner stor respekt för det.
Själv har jag arbetat många år inom psykiatri,rättspsyk och gamla mentalsjukhusen 80-90tal. innan de monterades ner. Sett allasorters psykiatriska diagnoser LIVE . Här lärde jag mig mycket om kroppsspråk och hur det ofta gick att utläsa olika sorters störningar utifrån kroppens signaler, så som ticks, kroppshållning, huvudrörelser , stelhet kontra avslappning osv osv. Gär knappt att beskriva med ord utan att det blir en avhandling.
Har utvecklat en särskild förnimmelse utifrån att avläsa kroppspråk o koppla det till något sk diagnosdrag" eller personlighetsdrag. Vanskligt att säga, men mycket info ges på intuition o erfarenhet. , sk magkänsla.
Det finns ju inga manualer att avläsa kroppspråk som tur är, men vissa beteende och manövrar o gester brukar bli gemnsamhetsdrag för olika typer av personlighetsstörningar osv.
Som exempel på min checklista ---- psykopatens stirrande magnetiska blick kontra den schizofrenes stirrande magnetiska blick. Vari ligger skillnaden att kunna avgöra vem som är vem? Den schizofrene brukar i allmänhet ha en blick som inte möter din utan tittar förbi den och långt ut i det blå, gaze. Psykopaten har i allmänhet en blick som tränger in i din, och får dig att känna hans oerhörda djup i sitt hat därunder. Om du är mottaglig vill säga. Annars upplevs den som en skrämmande blick som dröjer sig kvar i din mycket längre än vad folk i allmänhet gör.
Vad jag vill säga som gäller Madsen i detta fall -- Håller med dig i dina iakttagelser ang asp osv, jag har observerat en del av Madsens kroppsspråk och gester utifrån den mängd videor jag tagit del av, särskilt när han berättat o förevisat ubåten. Här syns i mina ögon diverse som drag av autism, exempelvis hans awkward tics o vridningar med huvudet, hans sätt att hålla och föra händerna, knäppa dem över magen, gömma dem inuti varandra, vrida och snurra med kroppen i situationer där det inte förväntas, den hukande och stela gången, samt sist men inte minst en överlag statisk kroppshållning.
Vad gäller ansiktets karaktärsdrag däremot utläser jag i stil med den amerikan som gjort en ansiktsanalys på youtube; i fårorna i pannan, och grinande grimaserande, hängande kinder o haka, , sliten och oren hud, mm, främst emotioner som hat, agressioner och lagrad ilska som uttryck.
Blicken som ofta inte stannar vid kameran utan är undanglidande, i några få klipp som han tittar rakt ini kameran känns som man drunknar idenna svarta blick som biter sig fast.
Så kort sagt, jag tror visst att det går att utläsa vissa sk autistiska aspergerdrag, vilka för min del framstår som gamla infantila rester från barndomen. Dvs , alla dessa akward drag har en färg av barnslighet och vittnar om en omogen person som liksom inte växt ur barnoverallen.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-26 kl. 12:31.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-26 kl. 12:31.
)