Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 10:44
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Du menar ingen har försökt pressa polisen på information?

Har du? Du har ingen rättighet att kräva information från ett annat land.
Citera
2018-04-26, 10:44
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Kan väl vara så att familjen inte vill att polisen ska gå ut med det ännu, oavsett hur mycket media pressar polisen.
Citera
2018-04-26, 10:55
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Står det klart att han tog livet av sig?

Jag har själv stått och tänkt hoppa ner till döden så om det är så vet jag hur han känner, men tänkt på min familj och det var ett tag sen så mår mycket bättre nu. Sen om livet känns 99% piss kommer du aldrig mer få uppleva den 1% som är bra.

Självmord är det mest själviska man kan göra. Riktigt sorgligt för hans familj och vänner.

Kan knappt föreställa mig hur mycket det tär på psyket att gå från rätt okänd till världskändis på 2år när man var så ung som han var då. Sånt påverkar nog måendet enormt, snarare galet av de som klarar av det. Sen gått igenom ett alkoholmissbruk dessutom. Usch, tycker synd om honom om han mådde så dåligt, men fortfarande själviskt

Obs. Om det nu är så.
Citera
2018-04-26, 11:00
Medlem
Hypersomnis avatar
"WHO har tagit fram tydliga riktlinjer för hur media ska rapportera om självmord:

WHO:s konkreta råd för professionella inom media

Ta tillfället i akt att informera allmänheten om självmord
Undvik sensationsspråk eller språk som normaliserar självmord eller presenterar det som en lösning på problem
Undvik framträdande placering och undvik upprepning av berättelser om självmord
Undvik att beskriva metoden som användes för ett fullbordat självmord eller för självmordsförsök
Undvik att använda detaljerad information om platsen där självmordet eller självmordsförsöket genomfördes
Försiktighet bör iakttas vid rubriksättning
Använd foton och videobilder varsamt
Var speciellt noggrann vid rapportering kring kända personers självmord
Visa varsam respekt för de efterlevande och andra berörda
Ge information om var hjälp finns
Var uppmärksam på att även mediefolk själva kan vara direkt eller indirekt berörda och därmed mer eller mindre sårbara och påverkade av berättelser om självmord"
Citera
2018-04-26, 11:07
Medlem
Botvarps avatar
Citat:

Men skojar du?

Det är skillnad på vad vi får veta och vilken information anhöriga till Tim får naturligtvis.

Om någon mister en anhörig så tillhör det vanligt folkvett att låta dem sörja ifred.

Nej det är inte synd om dig att det kommer ut sparsamt med information om dödsfallet. Vi har inte bara rättigheter utan skyldigheter också. Just nu har familjen rättigheten att välja vad de vill gå ut med och vi har skyldigheten att respektera deras beslut.
Citera
2018-04-26, 11:15
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Kan väl vara så att familjen inte vill att polisen ska gå ut med det ännu, oavsett hur mycket media pressar polisen.

Ja exakt!! Hur fan är de lagligt, det här skulle aldrig en vanlig familj kunna kräva.
Citera
2018-04-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Länka!

Sorry för sent svar men här bland annat:
https://www.youtube.com/watch?v=nymjalL1kvg

Även hennes IG konto tycker jag representerar en ganska fri men förvirrad kvinna, som säkert som Avicii är väldigt god men har sina problem.
Citera
2018-04-26, 11:26
Medlem
Botvarps avatar
Citat:
Ja exakt!! Hur fan är de lagligt, det här skulle aldrig en vanlig familj kunna kräva.

Jo. Exakt det kan vem som helst av oss kräva.

Offentlighetsprincipen omfattas ej av hur människor dör om det inte är ett konstaterat brott med en brottsutredning som inte är sekretessbelagd.
Citera
2018-04-26, 11:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpan102
Ja det är hans booking agent, Johan
Tack! Det är svårt att förstå vem som är vem och vad var och en gör, om man inte följt Avicii sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
I dokumentären True Stories har Ash Arash Pournouri fått skurkrollen. I filmen finns en stor mängd flinare runt Tim Bergling, men bara en pushare: Arash. Dokumentären fick en profetisk laddning i förrgår.

Jag ser fram emot att dokumentärens upphovsmän Levan Tsikurishvili m fl lägger ut texten nu om vad de såg och hur de ser på det. Och input från andra om ifall det är en rimlig beskrivning.

Verkligen! Jag såg dokumentären på SVTPlay för en dryg vecka sedan och blev extremt upprörd. Antar att en stor anledning till att Arash agerande inte uppmärksammats mer beror på att han var ute ur bilden när filmen släpptes.
Men precis som du poängterar så har ju dokumentären fått en helt annan dimension nu.

Innan Arash tvingas löpa gatlopp så vill man veta mer hårda fakta från båda sidorna.
Arash framstår som en klassisk hustler, besatt av framgång och pengar. Osympatisk. Mao en typisk manager i musikbranschen.
Hur illa jag än tycker om den bild man får av Arash i True Stories, så kan det mycket väl ha varit en vinkling som kanske inte riktigt visar hela bilden.
Så som True Stories framställer det så faller en skugga på alla i omgivningen (och på Tim själv). Man tycker att dokumentären borde fått ett efterspel redan när den kom ut. Att de som förekommer i den vill ge sin version, säga att de försökte ta sitt ansvar för vad de var med om. Men det är knäpptyst? Alla ligger lågt?

Avicii är så stor att det kan göras fler dokumentärer och skrivas böcker om vad som hände under de här åren.

Det jag ser är att Tim har en ångestproblematik som han inte kan hantera på något bra sätt. Han väljer helt fel metoder och ångestproblemen blir bara värre. Ingen i närheten tycks ha hjälpt honom till bättre metoder. I True Stories försöker inte ens någon hjälpa honom.
Citera
2018-04-26, 11:47
Medlem
Citat:
Polisen har ju utrett vad som har hänt i Oman, även övrig personal.

Hur har en familj rättighet att mörklägga detaljer i ett dödsfall oavsett vad som har hänt?

Hoppar du framför ett tåg kommer polisen hålla käft. På sin höjd kommer räddningstjänsten berätta att de åkte på larm om en olycka, thats it. Kan inte komma på något fall då svenska polisen har gått ut och sagt "han tog självmord si och så vid den här tidpunkten, det var vad insatsen handlade om".
Citera
2018-04-26, 11:51
Medlem
Vad som däremot är intressant är att ingen i Oman (polis/sjukhus/hotellpersonal om han nu hittades på ett hotell) har läckt något. Hade det skett i Sverige hade det tagit max 20-30 min sen hade någon börjat snacka.
Citera
2018-04-26, 11:52
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Så som True Stories framställer det så faller en skugga på alla i omgivningen (och på Tim själv). Man tycker att dokumentären borde fått ett efterspel redan när den kom ut. Att de som förekommer i den vill ge sin version, säga att de försökte ta sitt ansvar för vad de var med om. Men det är knäpptyst? Alla ligger lågt?

Avicii är så stor att det kan göras fler dokumentärer och skrivas böcker om vad som hände under de här åren.

Det jag ser är att Tim har en ångestproblematik som han inte kan hantera på något bra sätt. Han väljer helt fel metoder och ångestproblemen blir bara värre. Ingen i närheten tycks ha hjälpt honom till bättre metoder. I True Stories försöker inte ens någon hjälpa honom.
Som jag skrev så tror jag att efterspel uteblev för att Arash och hans entourage var ute ur bilden.
Men självfallet så kommer det göras fler dokumentärer, där alla inblandade kommer ge sina versioner av vad som pågick. True Stories ger ju en bild som är groteskt polariserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in