Citat:
Ursprungligen postat av
Akx2
Väldigt sorgligt med Tim, hoppas för familjens skull att de får reda på vad som hände , är hemskt att leva i ovisshet. Jag såg dokumentären och vilken förskräcklig ångest han hade , att han sedan blev i pumpad massor med läkemedel som även bidrar till ökad ångest är förskräckligt. Hoppas hans sista år i livet blev bra för honom och att han hade mindre ångest och smärta samt inte hade ett livslidande som man såg så tydligt i dokumentären. Var hemskt att se när han höll på att krypa ur skinnet och hans kompisar satt med mobilerna helt ignorant och förstod inte allvaret. Det är så, människor som inte har GAD eller ångest / depression kan inte förstå hur hemskt det är och kanske till och med tycker att det är överdrivet. Psykiskt ohälsa måste bli mer accepterar i samhälle och en förståelse . Om en människa bryter benet så finns en förståelse för att den inte kan gå ut och springa men noll förståelse för att en människa med ångest inte klarar vissa saker.
Är det någon som vet om Tim hade någon neuropsykiatrisk diagnos ? Typ add eller Asperger ? Tänker på att han var ett riktigt geni och oftast har genier och extrema kreatörer någon diagnos? De gör det hela ännu värre isf, för hur folk runt om (det man kunde se) inte stöttade honom i det utan fortsatte pusha honom.
Vila i frid
Bra inlägg!
Angående detta med neuropsykiatriska diagnoser är det väldigt intressant. Precis som du nämner har ju flertalet stora genier och kreatörer genom historien haft starka drag av någon sådan diagnos, kanske framförallt autism/asperger. Som exempel kan nämnas att både Mozart och Beethoven bägge hade tydliga autistiska personlighetsdrag. Om Tim hade någon sådan diagnos har jag ingen aning om, men av det jag sett i dokumentären finns det onekligen en del som pekar i den riktningen: extremt talangfull inom ett visst specialområde, kreativitet, förmåga att kunna hyperfokusera, introvert och grubblande personlighet etc.
Väldigt tragiskt öde iaf. Om det nu var den psykiska ohälsan och ångesten som till slut blev för mycket för honom, hoppas jag detta kan leda till en mer öppen debatt om psykisk ohälsa i samhället.