Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochro
Du verkar ha bestämt dig för en åsikt. Min åsikt är att det finns många frågetecken genom hela historien som om man frågar om, inte får svar på eller också så får man svar liknande det som du skrev, "det är bara nazister och kommunister som sysslar med historierevisionism". Men tiderna ändras och vi får väl se vart vi landar? Se i fall man får ställa de rätta frågorna utan att bli kallad för det ena eller andra?
Att det pågår selektiv nyhetsinformation märker de flesta. Men kanske inte så många som vet varför eller vilka som ligger bakom, men även det håller på att ändras. Q hade ju en post idag som många kanske finner intressant? Se vart den leder. Syftar på #1274
https://qanonposts.com/
Historiker är alltid öppna med att man inte vet exakt allt om vad som hände och att ny information kan komma fram, det är de som enbart drivs av en ideologi eller ovilja till att ta till sig historiska dokument som nekar detta.
Det är just därför man idag väljer att fokusera på folket istället för kungarna när man studerar historiska händelser just för att vi får en bättre bild av hur verkligheten såg ut genom att gå igenom dagböcker, domslut osv.
Jag hade kunnat vara mycket tydligare med att det är där problematiken ligger när det kommer till de som blandar ihop den moderna historieskrivningen och revisonim, den ena sidan söker aktivt information som stödje det den vill få sagt medan en historiker ställer X antal frågor som den sedan besvarar på genom att peka på vad materialet säger.
Med detta sagt så finns det de som påbörjar sin bana med målet att förneka massmord (behöver inte nödvändigtvis vara förintelsen utan kan vara mord på armenier, kineser eller vilken annan folkgrupp som helst) och som av en ren slump snubblar över information som historiker tidigare har missat som öppnar upp för nya tolkningar och debatter.
Så det ska inte tolkas som att jag vill förbjuda lekmän från att forska inom historia utan det är snarare så att historia på akademisk nivå håller en betydligt högre nivå än vad många tror.
Vilket även är varför jag inte köper argumenter rörande att historikerna skulle köra med ett falskt narrativ när vi vet att historia är som vilken annan vetskap flytande för varje gång en ny upptäckt sker så sker det även en förflyttning där det i bästa och enligt vissa värsta fall måste skriva om historieböckerna.