2018-04-25, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Enligt FUP så finns det ingen koppling mellan GM och BO.
Det är det som gör hela detta fallet väldigt ovanligt.
Håller fullständigt med om det hur han kunde köra dit? Enligt vad jag sett på karta så ligger det lite konstigt till om man kör E4an?

Har ingenstans i FUP hittat något om vad Edvin har googlat på under resan på söndagen. Det enda jag hittat är när han lyssnar på Spotify efter dådet (?).

Man kan se att Edvin har internetaccess i utkanten av Mjölby kl 13.13-13.36. Internetaccess ger osäkrare position än vid samtal och sms (FUP E, sid 770, sid 784 positionsanalys))

Här kan ju Edvin ha googlat på områden i närheten?

Klicka på siffrorna 1-3 för att se text:

https://kartor.eniro.se/?c=58.320128,15.218468&z=13&d={%22m%22:[[58.31801,15.109892,%22Sv%C3%A4nggatan%20Internetac cess%20(mer%20os%C3%A4ker%20position)%20Edvin%20kl %2013.13-13.36%22,0],[58.325571,15.131865,%22Edvin%20koplar%20upp%20sig% 20mot%20Magasingatan%204%2C%20sms%20Sandra%2014.02 -14.20%0Akl%2014.02-1440%20position%20mellan%20Mj%C3%B6lby%20och%20Man torp%22,0],[58.33651,15.260525,%22Mantorps%20G%C3%A5rd%205%22, 0]]}
Senast redigerad av notknapparen 2018-04-25 kl. 14:24.
Citera
2018-04-25, 14:19
Medlem
JaredLetos avatar
När faller domen?
Citera
2018-04-25, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
När faller domen?

"Det finns därmed inga medicinska förutsättningar att överlämna mannen till rättspsykiatrisk vård, står det i uttalandet från Rättsmedicinalverket. Domen väntas komma på fredag."

https://www.jnytt.se/article/mullsjomordaren-inte-psykisk-sjuk/
Citera
2018-04-25, 14:32
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
<klipp>

Men tänk efter om du själv vore en lustmördare, och att du bara ger dig ut i bilen och åker hem till något hus så där random och mördar någon. Alla skulle utgå från att det finns en koppling mellan dig och ditt offer som de inte känner till.

Ja det ingår nog i hans fantasier om det perfekta brottet. Så långt har han nog tänkt att inte ha något samband med mordet han ska begå är perfekt. Tror också han gått in i ett hus längst vägen, och frågat efter vägbeskrivning. Precis som FUP N där han i 3.e förhöret berättar att han kom till ett hus längst vägen när han var ute och åkte.
Citera
2018-04-25, 14:34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror kanske inte att straffet i sig är särskilt avskräckande för personer som Edvin, men tänker mest på att allmänheten ska skyddas från en person som Edvin. Möjligen försöker man undkomma genom att planera bättre (nästa gång).

Det är faktiskt något som en person som Edvin och Peter Madsen har gemensamt, att de rimligen inte räknat med att komma undan. Men när de åker fast så gör dom ett halvhjärtat försök att slingra sig.
Citera
2018-04-25, 14:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det ingår nog i hans fantasier om det perfekta brottet. Så långt har han nog tänkt att inte ha något samband med mordet han ska begå är perfekt. Tror också han gått in i ett hus längst vägen, och frågat efter vägbeskrivning. Precis som FUP N där han i 3.e förhöret berättar att han kom till ett hus längst vägen när han var ute och åkte.

Sannolikt har han snirklat sig in i Mantorp och hamnat på vägen mot Mjölby (där hamnar man om man åker rätt genoms samhället). Han har tagit av på en väg som rimligen inte leder någon särskild stans (gul skylt "nybble"), och sedan har han nog knackat på i det första huset han kom till. Hade han varit mer beräknande skulle han kanske ha letat på ett hus som ligger vid slutet på ett väg.
Jag har tror att han valde Lekanders hus för att det var det första huset på den lilla avtagsväg han hamnat på.
Citera
2018-04-25, 15:02
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Sannolikt har han snirklat sig in i Mantorp och hamnat på vägen mot Mjölby (där hamnar man om man åker rätt genoms samhället).
Nja, han har säkerligen svängt av E4an redan vid Mjölby..
De master han har uppkoppling mot mellan kl.13.23 och 14.40 står alla i Mjölby.
Hans telefon är avslagen mellan kl.14.40 och 15.25 - då han utför dåden i Mantorp Gård 5.
Första gången hans telefon kopplas upp mot en mast i Mantorp är kl.15.25.

Citat:
Han har tagit av på en väg som rimligen inte leder någon särskild stans (gul skylt "nybble"), och sedan har han nog knackat på i det första huset han kom till. Hade han varit mer beräknande skulle han kanske ha letat på ett hus som ligger vid slutet på ett väg.
Jag har tror att han valde Lekanders hus för att det var det första huset på den lilla avtagsväg han hamnat på.
Det verkar som att han kan även ha kollat husen längre in...
Senast redigerad av linkebodabo 2018-04-25 kl. 15:12.
Citera
2018-04-25, 15:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är faktiskt något som en person som Edvin och Peter Madsen har gemensamt, att de rimligen inte räknat med att komma undan. Men när de åker fast så gör dom ett halvhjärtat försök att slingra sig.

Menar du att efter de blivit häktade räknar de inte med att komma undan? Så läser jag dig.
För jag tror ju att de är ganska säkra på att komma undan till en början.

Men sedan när de har "åkt dit" försöker de slingra sig, trots att de måste fatta att alla förstår att de är gärningsmannen.

Det är då man tycker att de "inte har någon skam i kroppen". De gör allt i sin makt för att anpassa historien till de nya bevisen. Allt för att försöka rädda sitt eget skinn. Utan att bry sig ett dugg om hur genomskinligt det är.

Som tur är verkar det inte alltid gå igenom. Så fort de börjar ljuga om och om igen, anpassar historien till varje nytt bevis, sjunker trovärdigheten.

Och till sist när de ljugit (en gång för mycket) kan denna låga trovärdighet läggas till den kedja av indicier som pekar på att de verkligen är skyldiga.

Två fall till som jag följt där gärningsmannen skrupelfritt ljuger så fort nya bevis läggs fram för honom, är Billy som mördade Tova i Njutånger och mordet på Birna på Island.

Tror faktiskt att det är psykopaten i dom som tittar fram.
Det är inte bara brottet som pekar på en känslokall individ.
Citera
2018-04-25, 15:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Nja, han har säkerligen svängt av E4an redan vid Mjölby..
De master han har uppkoppling mot mellan kl.13.23 och 14.40 står alla i Mjölby.
Hans telefon är avslagen mellan kl.14.40 och 15.25 - då han utför dåden i Mantorp Gård 5.
Första gången hans telefon kopplas upp mot en mast i Mantorp är kl.15.25.

Det verkar som att han kan även ha kollat husen längre in...

Även om han åker E4 så är det masterna i Mjölby som han kopplar upp sig mot. Och jag tror att om han svängt av E4 i Mjölby så skulle han ha passerat massiv med lämpliga avfarter och ensliga hus. It makes more sense att han kommer från Mantorp och tar första bästa.

Den där beskrivningen om vit tegelvilla för mig lite förbryllad, för om han åkt i hela vägen till Hultet och vänt så skulle han nästan ha beskrivit det - just att han vänt. Lekanders hus ÄR första huset.
Citera
2018-04-25, 17:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Menar du att efter de blivit häktade räknar de inte med att komma undan? Så läser jag dig.
För jag tror ju att de är ganska säkra på att komma undan till en början.

Jag menar att de i stort sett räknat med att åka dit till att börja med. Madsen plockade med en tjej i sin u-båt, och det sista som händer är att hon messar sin pojkvän och blir dessutom fotograferad. Även om dom inte hittat hennes likdelar så skulle alla fattat att det var Madsen som mördat henne.
Lite samma sak med Edwin. Det roade väl honom att göra de där CSI-mässiga sakerna som att undvika att lämna avtryck, men riktiga väsentligheter som att inte ha på mobilen - det struntade han i. Jag tror att han satt hemma och väntade på att bli gripen.

Är besattheten stor nog av att lustmörda så skiter man nog i konsekvenserna.
Citera
2018-04-25, 18:00
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Även om han åker E4 så är det masterna i Mjölby som han kopplar upp sig mot. Och jag tror att om han svängt av E4 i Mjölby så skulle han ha passerat massiv med lämpliga avfarter och ensliga hus. It makes more sense att han kommer från Mantorp och tar första bästa.
Har du ens kollat positionerna som anges i FUP (E sida 169)? I så fall hade du sett att SMS-konversationen kl.14.02/14.14 går via en mast i Mjölby som är riktad sydöst (E4an går förbi nordväst om Mjölby) och sedan får han svar kl.14.19 via samma mast i Mjölby men med riktningen norr.
Inte en chans att dessa SMS skulle ha skickats via Mjölby-masterna om han befunnit sig i närheten av Mantorp.

Citat:
Den där beskrivningen om vit tegelvilla för mig lite förbryllad, för om han åkt i hela vägen till Hultet och vänt så skulle han nästan ha beskrivit det - just att han vänt. Lekanders hus ÄR första huset.
Jamen, det är så han beskriver det där - att han åkt in den vägen och vänt. Han ser nog Mantorp Gård 5 innan han vänder, men det är först efter att han ser "en sådan där självgående gräsklippare. Ett stort åbäke" som han fastnar för det huset.
Citera
2018-04-25, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag menar att de i stort sett räknat med att åka dit till att börja med. Madsen plockade med en tjej i sin u-båt, och det sista som händer är att hon messar sin pojkvän och blir dessutom fotograferad. Även om dom inte hittat hennes likdelar så skulle alla fattat att det var Madsen som mördat henne.
Lite samma sak med Edwin. Det roade väl honom att göra de där CSI-mässiga sakerna som att undvika att lämna avtryck, men riktiga väsentligheter som att inte ha på mobilen - det struntade han i. Jag tror att han satt hemma och väntade på att bli gripen.

Är besattheten stor nog av att lustmörda så skiter man nog i konsekvenserna.

jag får fundera på det ett tag.
Jag har mer tänkt att de är båda besatta som du säger, men också vana att komma undan med lögner. Skarva lite här och där.
Vet inte hur mycket risktagare Edvin är, men jag tror att han tror att han ska komma undan.

Möjligt att när lusten sätter in, så tar den överhanden och det blir en del slarv. Eftersom Edvin verkar sedan tidigare ha svårt att organisera och hålla ordning, blir det här som med allt annat.

Verkar ändå vara ett visst mått av planering, ett visst mått av impulsivitet. Han sätter ju av barnen och Sandra i Tenhult, med en förklaring varför.

Sedan verkar det som om Edvin inte är hundra på att det ska bli av, förrän han är på väg och skriver "det blir av". Kanske väntar han på att den rätta känslan ska sätta in, kanske vet han inte om han ska göra det eller inte...velar. Försöker stå emot?

Var det inte Edvin som liknade känslan av att vilja mörda suget efter att röka? Eller något ditåt? Ett begär som är svårt att stå emot. Kanske som alkoholisten som vet att han inte ska ta ett glas, men klarar inte av att stå emot?

Jag är (nästan) övertygad om att Edvin är en slarver som tror att han inte kommer att åka dit eftersom han bor långt bort och är en osannolik mördare. En tidigare ostraffad familjefar, långt bort från mordplatsen. Han är nog inte så medveten om att det perfekta brottet inte bara innebär att man suddar ut spåren efter sig på själva brottsplatsen. Skulle inte förvåna mig om han kan en hel del om spårsökning på en brottsplats, men har missat att det är idiotiskt att köpa mordvapnet med kontokortet i direkt anslutning till brottet och att ha med sig sin telefon. Ha kvar skorna. Han är ändå bara 24 år och kanske lite sen i utvecklingen.

Samma tänk tror jag att Madsen kan ha. Han tänker att ingen kommer misstänka mig eftersom; så dum är jag inte att jag låter alla se att jag åker ut med Kim och sedan mördar henne. Därför är det perfekt. Lite samma "osannolika mördare".

Men han har också "snöat in" på själva mordet och tänker inte på att det finns övervakningskameror vid kajen.

Psykopaten är en risktagare. Det på grund av att de inte har de känslor som vi andra har. De känner inte rädsla på samma sätt som vi gör, de blir inte panikslagna och får en klump i magen när det blir läskigt. De kommer inte ihåg förra gången de gjorde något läskigt; att det ska jag aldrig göra om. Utan de kör bara på.

Ofta kommer de undan. Med lögner, manipulation och som Edvin, med att stjäla pengar. Ingen tror att det kan var Edvin, han är ju som en snäll och skojig nallebjörn. Det har han nog jobbat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in