Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Jag menar att de i stort sett räknat med att åka dit till att börja med. Madsen plockade med en tjej i sin u-båt, och det sista som händer är att hon messar sin pojkvän och blir dessutom fotograferad. Även om dom inte hittat hennes likdelar så skulle alla fattat att det var Madsen som mördat henne.
Lite samma sak med Edwin. Det roade väl honom att göra de där CSI-mässiga sakerna som att undvika att lämna avtryck, men riktiga väsentligheter som att inte ha på mobilen - det struntade han i. Jag tror att han satt hemma och väntade på att bli gripen.
Är besattheten stor nog av att lustmörda så skiter man nog i konsekvenserna.
jag får fundera på det ett tag.
Jag har mer tänkt att de är båda besatta som du säger, men också vana att komma undan med lögner. Skarva lite här och där.
Vet inte hur mycket risktagare Edvin är, men jag tror att han tror att han ska komma undan.
Möjligt att när lusten sätter in, så tar den överhanden och det blir en del slarv. Eftersom Edvin verkar sedan tidigare ha svårt att organisera och hålla ordning, blir det här som med allt annat.
Verkar ändå vara ett visst mått av planering, ett visst mått av impulsivitet. Han sätter ju av barnen och Sandra i Tenhult, med en förklaring varför.
Sedan verkar det som om Edvin inte är hundra på att det ska bli av, förrän han är på väg och skriver "det blir av". Kanske väntar han på att den rätta känslan ska sätta in, kanske vet han inte om han ska göra det eller inte...velar. Försöker stå emot?
Var det inte Edvin som liknade känslan av att vilja mörda suget efter att röka? Eller något ditåt? Ett begär som är svårt att stå emot. Kanske som alkoholisten som vet att han inte ska ta ett glas, men klarar inte av att stå emot?
Jag är (nästan) övertygad om att Edvin är en slarver som tror att han inte kommer att åka dit eftersom han bor långt bort och är en osannolik mördare. En tidigare ostraffad familjefar, långt bort från mordplatsen. Han är nog inte så medveten om att det perfekta brottet inte bara innebär att man suddar ut spåren efter sig på själva brottsplatsen. Skulle inte förvåna mig om han kan en hel del om spårsökning på en brottsplats, men har missat att det är idiotiskt att köpa mordvapnet med kontokortet i direkt anslutning till brottet och att ha med sig sin telefon. Ha kvar skorna. Han är ändå bara 24 år och kanske lite sen i utvecklingen.
Samma tänk tror jag att Madsen kan ha. Han tänker att ingen kommer misstänka mig eftersom; så dum är jag inte att jag låter alla se att jag åker ut med Kim och sedan mördar henne. Därför är det perfekt. Lite samma "osannolika mördare".
Men han har också "snöat in" på själva mordet och tänker inte på att det finns övervakningskameror vid kajen.
Psykopaten är en risktagare. Det på grund av att de inte har de känslor som vi andra har. De känner inte rädsla på samma sätt som vi gör, de blir inte panikslagna och får en klump i magen när det blir läskigt. De kommer inte ihåg förra gången de gjorde något läskigt; att det ska jag aldrig göra om. Utan de kör bara på.
Ofta kommer de undan. Med lögner, manipulation och som Edvin, med att stjäla pengar. Ingen tror att det kan var Edvin, han är ju som en snäll och skojig nallebjörn. Det har han nog jobbat på.