2018-04-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Enligt FUP så finns det ingen koppling mellan GM och BO.
Det är det som gör hela detta fallet väldigt ovanligt.
Håller fullständigt med om det hur han kunde köra dit? Enligt vad jag sett på karta så ligger det lite konstigt till om man kör E4an?

Instämmer i att det är ett konstigt vägval Edvin gör. När han avviker från E4:an kör han tillbaka och under järnvägen för att komma till denna byväg som inte verkar leda någonstans. Det verkar endast vara boende som färdas på denna väg.

Man kan nästan tro att han varit på plats och rekat tidigare.
Citera
2018-04-24, 23:52
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Instämmer i att det är ett konstigt vägval Edvin gör. När han avviker från E4:an kör han tillbaka och under järnvägen för att komma till denna byväg som inte verkar leda någonstans. Det verkar endast vara boende som färdas på denna väg.

Man kan nästan tro att han varit på plats och rekat tidigare.

Det känns som om varit där förr men som du skrivit innan så behöver de inte utreda detta då det finns så stark teknisk bevisning att fallet är klappat och klart.
(Ja jag läser och tar till mej information från en medlem som har stor kunskap om rättsväsendet)
Citera
2018-04-25, 00:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGoBig
Med risk för OT men ändå en viktig sak...

Jag kom att tänka på en speciell sak när jag läste FUP:en, GM bodde ju på Stallgatan 9C i Mullsjö.
En historia har ju varit uppe här på FB tidigare om just den adressen, alltså Stallgatan.
Nummer 7D närmare bestämt. Tittar man på en karta så ligger dessa nummer inte så långt från varandra.
Alla minns väl artiklarna om "Smedbymördaren". Detta är ett långskott, men det underliga är att A.J hade en relation med just den kvinna som fortfarande bor kvar i nummer 7D, alltså ca fyra huskroppar bort från adressen 9C.

Dessutom bor nog A.J inneboende hos denna kvinna, han som beskrivs som "Smedbymördaren"...
Ganska sjukt sammanträffande...eller??

Jo jag skrev det tidigare, även tog jag upp en till mördare, han som dödade sin lilla dotter Willi*m N*rdh *=a *=o
Jo han AJ bor där hos henne (AB).
Usch vilken vidrig plats, stackars dem som bor där och sköter sej då denna plats har fått dåligt rykte med så pass allvarliga brottslingar som bor/bodde där.
Citera
2018-04-25, 08:45
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero
Om nu inte Mullsjö-mannen var bekant med paret i Mantorp.. så undrar jag hur fan han hittade dit? Satte sig i bilen och fick en sinnessjuk idé och åkt iväg på måfå? Hur nära ligger parets hus e4an? Ligger huset ensligt på enskild väg eller är det något man passerar vid landsväg typ? Angående silvertejpen.. kan det vara så att idioten åkte iväg till mobilia mitt under pågående dåd och inhandlade det i panik?

Mycket märkligt om han inte hade tagit reda på adressen innan. Lekanders hus är inte lätt att hitta, oansenlig väg, finns inga skyltar. Knappast att han körde runt på vischan och spanade efter nån att lustmörda på måfå. Men fallet är ovanligt och om självaste GW hade fel om att mördaren var från öststaterna, så kan allting vara möjligt med denne figur Edvin som framstår som riktigt otäck.

Han köpte tydligen tejpen på Biltema i Linköping. Kanske kom han på idén med tejpen i sista stund.

Jag tror att Edvin satt vid datorn och letade efter nån att mörda, kanske googlade han nåt som fångade hans intresse. Lekanders fanns iaf på facebook. Nu skrev nån att polisen inte hittade nån sökning på Edvins dator, men Edvin var beräknande och kan därför ha lånat en dator. Offentliga datorer på bibliotek borde kunna kollas upp eftersom man måste vara inloggad med lånekortet. Kanske fick Edvin reda på nåt om Lekanders i nån tidning ?
Citera
2018-04-25, 09:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Mycket märkligt om han inte hade tagit reda på adressen innan. Lekanders hus är inte lätt att hitta, oansenlig väg, finns inga skyltar. Knappast att han körde runt på vischan och spanade efter nån att lustmörda på måfå. Men fallet är ovanligt och om självaste GW hade fel om att mördaren var från öststaterna, så kan allting vara möjligt med denne figur Edvin som framstår som riktigt otäck.

Han köpte tydligen tejpen på Biltema i Linköping. Kanske kom han på idén med tejpen i sista stund.

Jag tror att Edvin satt vid datorn och letade efter nån att mörda, kanske googlade han nåt som fångade hans intresse. Lekanders fanns iaf på facebook. Nu skrev nån att polisen inte hittade nån sökning på Edvins dator, men Edvin var beräknande och kan därför ha lånat en dator. Offentliga datorer på bibliotek borde kunna kollas upp eftersom man måste vara inloggad med lånekortet. Kanske fick Edvin reda på nåt om Lekanders i nån tidning ?

Vi har ju fyra tusen sidor förundersökning, och där finns det inget som tyder på att Edvin ens kände till paret innan han åkte dit. Det ligger i sakens natur att människor letar efter en koppling mellan mördare och offer när sådan verkar saknas. Det har varit jättemycket bryderier och diskussioner i den här tråden angående just det. Men inget har framkommit.

Men tänk efter om du själv vore en lustmördare, och att du bara ger dig ut i bilen och åker hem till något hus så där random och mördar någon. Alla skulle utgå från att det finns en koppling mellan dig och ditt offer som de inte känner till.
Citera
2018-04-25, 09:37
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Men tänk efter om du själv vore en lustmördare, och att du bara ger dig ut i bilen och åker hem till något hus så där random och mördar någon. Alla skulle utgå från att det finns en koppling mellan dig och ditt offer som de inte känner till.

Om Edvin körde runt på måfå och letade offer borde fler kanske ha sett hans bil, var det en Pontiac -69 han körde runt i ? På landet är folk väldigt uppmärksamma på utsocknes i ovanliga bilar.
Citera
2018-04-25, 10:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Om Edvin körde runt på måfå och letade offer borde fler kanske ha sett hans bil, var det en Pontiac -69 han körde runt i ? På landet är folk väldigt uppmärksamma på utsocknes i ovanliga bilar.

All info finns här:

https://minfil.org/B1L2ieeeb4/B_2248...att_dom.se.zip
Citera
2018-04-25, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
I inlägg 10581 citeras notknäpoaren och det står 20 timmar långa resan??
Jag trodde att han lämnade sin sambo hos hennes föräldrar på Söndagen och sedan åkte och handlade på ngt köpcentrum i Jönköping och därefter till Mantorp?
På Lördagen var han ju i Borås.

Ja, det stämmer, det är inte 20 timmars resa. Slarvigt av mig att dra till med en siffra som jag inte vet varifrån den kom, minns inte längre. Inlägget är från mars, mer än en månad gammalt.

Han åkte som du säger från Tenhult så att han var vid Konsum vid 9.45 på söndagen och kom hem så att han kopplades upp till mast i Mullsjö iaf 21.18. Så det är mer en 12- timmars resa.

Citera
2018-04-25, 11:02
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det stämmer, det är inte 20 timmars resa. Slarvigt av mig att dra till med en siffra som jag inte vet varifrån den kom, minns inte längre. Inlägget är från mars, mer än en månad gammalt.

Han åkte som du säger från Tenhult så att han var vid Konsum vid 9.45 på söndagen och kom hem så att han kopplades upp till mast i Mullsjö iaf 21.18. Så det är mer en 12- timmars resa.

Tack! Det är mycket att hålla reda på och EG satt ju och fantiserade ihop så mycket att det är svårt att ha koll på allt.
Citera
2018-04-25, 11:58
Medlem
MrGoBigs avatar
Gm verkar ha koll på mycket när det gäller det "tekniska". Då stoltserar han i förhöret och berättar allt han kan bre på...

https://minfil.org/t2L1jeeab4/Citat_GM.JPG

Sidan 3209 del N
Senast redigerad av MrGoBig 2018-04-25 kl. 11:59. Anledning: Tillägg sidonummer FUP
Citera
2018-04-25, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det var en efterlängtad lagändring. Den gällde Brottsbalken 30 kap. 6§.

Om den gamla versionen funnits kvar och Edvin befunnits ha allvarliga psykiska störningar vid brottstillfället kan han inte dömas till fängelse. Om denna störning hade varit tillfällig och det inte förelåg något vårdbehov vid rättegången hade Edvin endast fått skyddstillsyn som påföljd.

Efter ändringen har detta fängelseförbud tagits bort och Edvin hade dömts till livstids fängelse, detta trots om det hade funnits en allvarlig störning när brottet begicks.

Detta var en efterlängtad ändring då det inte ansågs anständigt att ha mördare i frihet med endast skyddstillsyn som påföljd.

Även påföljden fängelse har ändrats. Tidigare var det påföljden för mord tidsbestämt från 10 till 18 år. Med en normal snittdom på 16 år. Livstid kunde utdömas om det förelåg särskilda skäl.

Nu är normalpåföljden för mord livstids fängelse. Tidsbestämt kan numera endast förekomma om det föreligger särskilda skäl. Denna skärpning trädde i kraft 2014 och kan anses som en EU anpassning.

Nu uppvisar inte Edvin någon psykisk störning i juridisk mening och kommer därför att dömas till livstids fängelse. Något annat alternativ finns inte.

Tack, tack!
Känns bra att straffet för mord har skärpts.
Tror kanske inte att straffet i sig är särskilt avskräckande för personer som Edvin, men tänker mest på att allmänheten ska skyddas från en person som Edvin. Möjligen försöker man undkomma genom att planera bättre (nästa gång).

Särskilt svårt verkar det att bedöma farligheten hos en sådan som Edvin som förnekar att han mått dåligt och inte haft intensiva tankar på att mörda.

Återkommer i mina tankar till hur man i framtiden ska kunna identifiera dessa personer i vården.
Citera
2018-04-25, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Hur kan man fånga upp sådana personer som Edvin som verkar vara ytterligt farliga?
Han fick ju vård, behandling och metoder att arbeta efter för sina tvångssyndrom. Uppföljningen var under en längre tid innan han skrevs ut från öppenvården.

Frågan är om han hade kunnat fångats upp innan detta hände om han haft uppföljning återkommande under livet?

Problemet är väl att man inte gjort den bedömningen att han var farlig "på riktigt"? Han flydde ju från familjen för att undvika att han skadade någon och den berättelse han själv hade om överfallet i hissen på en främmande gick inte att styrka.

Men det faktum att man i RPU:n gjort den bedömningen att han har" bristande förmåga till känslor, ångest och empati " borde uppmärksammats 2014 vid inläggningen.

De två komponenterna tillsammans borde utgöra en varningssignal:
- tankar på att skada och döda
- bristande känslor och empati
Från RPU sid 3:

"Det faktum att Gyllensvaan under hela sitt liv säger sig ha haft tankar och fantasier om att skada och döda människor skulle kunna vara av betydelse i detta fall. Dock är det svårt att uttala sig om detta eftersom han konsekvent under hela undersökningen nekar till själva dödandet, vilket försvårar gärningsanalysen.
De ständigt närvarande tankarna på att skada och döda tillsammans med hans bristande förmåga till känslor, ångest och empati bedöms utgöra en möjlig förklaring till att våldet blev så kraftigt.

"Talandes för en allvarlig psykisk störning skulle vara det faktum att Gyllensvaan tidigare i livet vårdats inneliggande på psykiatrisk klinik på grund av intensiva tankar och fantasier om att skada och döda människor. Dock har dessa tankar och fantasier minskat i omfattning och inte påverkat hans funktionsnivå under de senaste åren.
"
[...]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in