• 1
  • 2
2018-04-24, 12:38
Medlem
Marknaden är lite roligare nu som köpare av bostad. Vi står utan. Vi har ekonomin att köpa det vi vill ha både i insats och sen i månadslöner. Dock så saknar en av oss ett deklarerat kalender år där det krävs. Banken var tvungen att säga nej och att komma tillbaka om ett år men provade en sån där samlings site bara som sista effort och fick meddelande om att Bluestep är positiva och antagligen kommer gå med på lånelöfte. Jag är inte så kunnig men för mig är dom en bank som ger lån till alla. Tanken skulle i sånnafall vara att ha dom tillfälligt för att komma in på bostadsmarknaden och få någonstans att bo och sedan lägga om hos en vanlig bank när 2018 har deklarerats. Men är det verkligen så .. enkelt? Jag känner att jag inte kan rådfråga min kontaktperson på siten då jag gissar att dom säkert har mål att uppfylla och därmed inte ger riktiga svar.

Hur ser det ut att komma med ett bluestep lån till en av de vanliga bankerna för att lägga om? Är det verkligen så lätt att bara lägga om om kalkylen går ihop? Någon som gjort detta?

Vill veta om det är ens något att fundera på innan jag avfärdar idén..
Citera
2018-04-24, 12:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Det låter märkligt att banken säger nej för att en av er börjat jobba förhållandevis nyligen. I min erfarenhet ska det gå bra att ha ett intyg från arbetsgivaren där det framgår att personen är fast anställd med den påstådda lönen. Eller typ senaste månaderna lönespecifikationer.
Senast redigerad av Stygotius 2018-04-24 kl. 12:54.
Citera
2018-04-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det låter märkligt att banken säger nej för att en av er börjat jobba förhållandevis nyligen. I min erfarenhet ska det gå bra att ha ett intyg från arbetsgivaren där det framgår att personen är fast anställd med den påstådda lönen. Eller typ senaste månaderna lönespecifikationer.

Det är enskild firma.
Citera
2018-04-24, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Det är enskild firma.

Då brukar banken acceptera kvitto på skatteinbetalning och bokföring
Citera
2018-04-24, 13:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Det är enskild firma.

Jag förstår. Finns ju andra underlag att ge in då, men om rörelsen är nystartad kanske banken tvekar trots underlagen.

Generellt ska det inte vara några problem att flytta från Bluestep till annan bank, mig veterligen, så länge ni inte binder lånet hos Bluestep. Du verkar ju ha bra kontakt med bankmannen på den vanliga banken - fråga henne/honom om hur de ser på att ta över ett lån från Bluestep, givet att allt annat är OK (era inkomster, husets värde o.s.v).

Tänk på risken att om vi får en sättning i bopriserna kan ni stå med ett hus som är värt mindre än lånet (eller kanske ffa utan tillräcklig egen insats). Då är nog den vanliga banken motvillig att ta över lånet från Bluestep.
Citera
2018-04-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag förstår. Finns ju andra underlag att ge in då, men om rörelsen är nystartad kanske banken tvekar trots underlagen.

Generellt ska det inte vara några problem att flytta från Bluestep till annan bank, mig veterligen, så länge ni inte binder lånet hos Bluestep. Du verkar ju ha bra kontakt med bankmannen på den vanliga banken - fråga henne/honom om hur de ser på att ta över ett lån från Bluestep, givet att allt annat är OK (era inkomster, husets värde o.s.v).

Tänk på risken att om vi får en sättning i bopriserna kan ni stå med ett hus som är värt mindre än lånet (eller kanske ffa utan tillräcklig egen insats). Då är nog den vanliga banken motvillig att ta över lånet från Bluestep.

Kommer lite dumma frågor nu, men om vi har ett lån och ska byta bank måste vi ha ytterligare en insats då? Räcker det inte med original insatsen? Eller menar du om man kanske lånat upp sig lite mer så lånet är på mer än 85%?
Citera
2018-04-24, 19:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Kommer lite dumma frågor nu, men om vi har ett lån och ska byta bank måste vi ha ytterligare en insats då? Räcker det inte med original insatsen? Eller menar du om man kanske lånat upp sig lite mer så lånet är på mer än 85%?

Det räcker med originalinsatsen. Det jag menar är att tänk om bopriserna faller med säg 15 %. Vill ni då byta bank har ni helt plötsligt en bostad som är belånad till 100 % trots att ni lagt in 15 % i egen insats.
Citera
2018-04-24, 19:13
Medlem
Foruejsonlys avatar
Vad jag förstår så är inte banker pigga på att dela på panten vid BR köp. Hus funkar för där kan varje bank ha en lagfart som säkerhet. Vet inte hur mycket bättre ränta det är på bluestep än ett rent blancolån?
Citera
2018-04-24, 21:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Vad jag förstår så är inte banker pigga på att dela på panten vid BR köp. Hus funkar för där kan varje bank ha en lagfart som säkerhet. Vet inte hur mycket bättre ränta det är på bluestep än ett rent blancolån?
Bluestep har väl snarare sämre ränta än vanliga bankers blancolån. Bluestep tar skyhöga räntor. Tremånadersräntan verkar ligga på över 5.5% på bolån.
Citera
2018-04-24, 22:42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Liten rättelse :

På hus är det pantbrev som ligger till grund för lån. Du kan alltså ha flera pantbrev på samma fastighet på olika belopp och sprida ut dessa hos olika lånegivare.
Lagfart är det som talar om vem som är ägare oavsett om fastigheten är belånad eller ej.

Motsvarigheten till fastigheters pantbrev kallas pantförskrivning för BR.
Citera
2018-04-24, 23:48
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Liten rättelse :

På hus är det pantbrev som ligger till grund för lån. Du kan alltså ha flera pantbrev på samma fastighet på olika belopp och sprida ut dessa hos olika lånegivare.
Lagfart är det som talar om vem som är ägare oavsett om fastigheten är belånad eller ej.

Motsvarigheten till fastigheters pantbrev kallas pantförskrivning för BR.

Rätt rättelse jag tänkte rätt men skrev fel benämning! Poängen var dock att banker är villiga och dela på huslån, men inte BR lån. Been there, done that!
Citera
2018-04-25, 09:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Rätt rättelse jag tänkte rätt men skrev fel benämning! Poängen var dock att banker är villiga och dela på huslån, men inte BR lån. Been there, done that!

Fast om jag inte missförstår TS är det inget problem här. Tanken TS har är att han ska ta ett lån hos Bluestep (eftersom den vanliga banken vill se längre lönehistorik), sedan efter något år vill han flytta hela lånet till en storbank. Det är alltså bara en bank åt gången som har lån/säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in