2018-04-25, 06:22
Medlem
Halloj, Ska serva min saab 9-3 sportsedan nu för första gången. Tänkte lämna in den hos endig auktoriserad saab verkstad i stan. Men jag undrar om det är någon skillnad på servicen på bilen om man lämnar in den på en auktoriserad gentemot en verkstad som inte är auktoriserad för just min biltyp.

Mvh
Jonatan
Citera
2018-04-25, 06:30
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unknown-Species
Halloj, Ska serva min saab 9-3 sportsedan nu för första gången. Tänkte lämna in den hos endig auktoriserad saab verkstad i stan. Men jag undrar om det är någon skillnad på servicen på bilen om man lämnar in den på en auktoriserad gentemot en verkstad som inte är auktoriserad för just min biltyp.

Mvh
Jonatan
Prisskillnad är det oftast, men ingen större skillnad i servicen. Den enda skillnaden är att du får en stämpel från en auktoriserad firma i serviceboken, vilket kan vara bra att ha om det gäller en nyare bil du planerar att sälja. Har den några år på nacken spelar det ingen som helst roll om garanti och skit gått ut.
Citera
2018-04-25, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Prisskillnad är det oftast, men ingen större skillnad i servicen. Den enda skillnaden är att du får en stämpel från en auktoriserad firma i serviceboken, vilket kan vara bra att ha om det gäller en nyare bil du planerar att sälja. Har den några år på nacken spelar det ingen som helst roll om garanti och skit gått ut.

Bilen min är 10 år gammal. Så om jag skulle sälja den lite längre så spelar det egentligen ingen roll om bilen är servad och stämplad på en auktoriserad verkstad gentemot en oauktoriserad? Dvs i bilförsäljning
Citera
2018-04-25, 07:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Bilen min är 10 år gammal. Så om jag skulle sälja den lite längre så spelar det egentligen ingen roll om bilen är servad och stämplad på en auktoriserad verkstad gentemot en oauktoriserad? Dvs i bilförsäljning
Nej, det ger varken mer eller mindre.

Detta är endast livsviktigt vid extrema maskiner såsom segmentet över miljonen, ferrari osv. Där vill du inte ha en mekonomen eller janne på söder stämpel i boken.

Så serva valfri verkstad o ge den gamle lite kärlek o en ny gran
Citera
2018-04-25, 07:44
Medlem
ImBurnings avatar
På en vanlig verkstad kan du ofta prata direkt med han, som har gjort servicen. Då kan han tipsa om vad som är på gång med bilen i framtiden typ ”du bör tänka på det här”.
På de större verkstäderna möter du oftast en person i kassan, som bara tar betalt och inte vet något om bilen.
Citera
2018-04-25, 07:47
Medlem
ImBurnings avatar
På en auktoriserad firma får du också betala för att de är ansluten till ett märke, de har tex ett fint SAAB-märke på utsidan
Citera
2018-04-25, 08:13
Medlem
ormbitens avatar
Auktoriserad SAAB verkstad??

Vem är dom auktoriserade av?? Av SAAB???
Citera
2018-04-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Skulle tro det.
Citera
2018-04-25, 08:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Skulle tro det.

Lär nog inte vara så lätt för en verkstad att få auktorisation från en biltillverkare som inte existerar.
Citera
2018-04-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Nu heter företaget Orio: Har hand om reservelar och service åt Saabs bilar: Var tidigare Saab eftermarknad .
Citera
2018-04-25, 09:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu heter företaget Orio: Har hand om reservelar och service åt Saabs bilar: Var tidigare Saab eftermarknad .

Fast hos Orio kan vilken bilverkstad som helst handla... så någon "auktorisation" är det ju inte tal om.
Citera
2018-04-25, 10:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Just för SAAB och Orion spela det ingen roll vilken verkstad du väljer för service.
För andra bilmärken och reparationer av lite mer kvalificerad och kostsam art kan
auktoriserade märkesverkstäder som Bilia, Veho och oberoende märkesverkstäder vara bättre ibland. Och tom billigare då de gör rätt från början och gör det snabbare.

Bilproducenterna försöker "stänga ute" vanliga verkstäder, dvs oberoende bilverkstäder som
Bosch Car Service, OKQ8, Mekonomen m fl samt fristående oberoende bilverkstäder som
Roy & Rogers Bilmek genom att inte ge dem samma möjligheter som de auktoriserade nämligen. Det är visserligen olagligt men sker fördolt genom begränsningar i rätten att driva näringen
Trots lagar fungerar det alltså inte alltid fullt ut i praktiken då
1. Koder för att starta bildatorn inte tillhandahålls alls eller med svårigheter
2. Fria verkstäder har ingen ”hotline” till Tyskland exempelvis
3. De kan inte dela information på datorn via trådlöst internet/teletrafik
Orion är varken auktoriserad eller oberoende märkesverkstad skulle jag tro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in