Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Bra att du tog upp det. För jag har undrat vad PM skulle gjort om han fått plötsligt besök.
Om han dyker och tar sig fram under vatten skulle de kunna spåra honom från ytan? Har de utrustning för det?
En annan sak jag har funderat på är, varför larmade inte svenska lastfartyget kustbevakningen bums när de höll på att kollidera med en skum ubåt utan lanternor vid midnatt. Är inte det väldigt oansvarigt av dem. Har man ingen skyldighet att som trafik rapportera sådant? Andra kan ju råka illa ut. Tänk om kustbevakningen skickats ut där.......om det kunde förändrat något???
Ja. Vad gjorde PM under stoppet? Låter logiskt att han försökte hala upp KiMs hela kropp och därför behövde stå still under tiden. Men är det sannolikt att PM bara skulle orka få KiMS knän över luckkanten och sedan tvingats släppa? Det fanns väl något han kunde surra repet (snöret) om för att ta spjärn. Hon väger bara 60 kg. 50 kg säckar med betong är tungt. Men jag klarar ändå med att lyfta dem från golvet och stapla dem på ett bord. Låter PMs trolig,att han inte orkade.?
Ja, de skulle kunna spåra honom tämligen enkelt. Med den ubåten, på de grunda vatten, kommer man långt med bara ett vanligt fiske-ekolod
Men han skulle nog inte köra någonstans tror jag, inte på så grunda vatten, i ett försök att fly, och batterierna skulle räcka honom i 30 minuter, om de var fulladdade, om jag minns rätt. Nej, han skulle vara en sitting duck
Ja, att Terntank inte ropat på Lyngby radio och rapporterat incidenten är faktiskt ganska konstigt som du säger, å andra sidan kanske de gjorde det, fast då hade vi antagligen hört om det, och då hade det ju funnits en mycket exakt tidsangivelse på det. Men det är faktiskt ganska konstigt. Det är så enkelt, och kan betyda så mycket. Det är verkligen ingebting konstigt att göra så. Fartygen till havs har alltid kontakt med varandra och trafikkontroll i land vid behov, fullt naturligt.
PM hade ju tagit med sig en såg. Han hade alltså redan från början räknat med att använda den, så nej, han hade nog inte lagt ner allt för mycket tid och energi på att försöka få upp KW, innan han tog till den lösning han hade planerat redan från början. Så, jag tror han gjorde något annat. Men, man ska inte hålla för otroligt att det stämmer, man vet som sagt aldrig med den galningen.