2018-04-23, 23:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet, därav nämnde jag det, rätten att tiga vs behov att förklara.
Men iom att han bemöter bevisningen konkret så höjer han också ribban för förklaringar hela tiden.

Ja, han har i alla fall pladdrat bort sin trovärdighet. Och om det finns något uppenbart som han inte förklarat riktigt, så värderas det som förklaringsbörda. Så Kruse är inte heller ett blåbär och ger en annan vinkling på en fråga som man kanske inte tänkt på.

Citat:
Varför styckar du den person som avlider ombord på din ubåt när du är så nära land, så nära eventuell hjälp? Nej, det har hon inte lyckats förmedla.
Citera
2018-04-23, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, han har i alla fall pladdrat bort sin trovärdighet. Och om det finns något uppenbart som han inte förklarat riktigt, så värderas det som förklaringsbörda. Så Kruse är inte heller ett blåbär och ger en annan vinkling på en fråga som man kanske inte tänkt på.
Mig veterligt har det inte kommit nån förklaring som håller. ÅK har lyft frågan om varför han hellre smsade sin fru om seglats i månsken med knus än att ringa på hjälp i skarpt läge med luckan.
Mobilen funkade ju...
Citera
2018-04-23, 23:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, jag ser det nu, att du nyss skrev om precis det. Bra tajmat! Och bra av dig att du var inne på precis samma spår som den erfarne brottmålsadvokaten. Heja dig!
Hahaha, ja du dammade visst in med samma debatt. Lyfte blicken i tråden när jag skrev och såg detta.
Citera
2018-04-24, 00:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Fetade. Låter som Magicia de Hex.
Haha, det mesta stämmer ju, eller hur? Utstrålar ju både i tal, skrift och klädsel tuffhet och okuvad kamplusta. Hela garderoben är svart, dock inte den vulgo-stil som Bettina kör.
Och, viktigast av allt - jag använder mitt trollspö i kampen mot det onda hehe.
Till skillnad mot Bettina som försvarar ondskan.
Bettina var vulgär både i sin slutplädering och i sin klädsel.
.
Citera
2018-04-24, 00:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mig veterligt har det inte kommit nån förklaring som håller. ÅK har lyft frågan om varför han hellre smsade sin fru om seglats i månsken med knus än att ringa på hjälp i skarpt läge med luckan.
Mobilen funkade ju...

Nej han har ju gjort bort sig på den punkten. Men vem minns inte Linda Chen fallet och dennes förklaringar, som gick i hamn med griftefrid. Madsen var minst sagt korkad i inledningen med luckan tex för tänk om hon hade haft spräckt skalle? Han påstås vara intelligent? Noep han har hafsat sig igenom detta, och satt sig helt själv i skiten.
Citera
2018-04-24, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej han har ju gjort bort sig på den punkten. Men vem minns inte Linda Chen och dennes förklaringar, som gick i hamn med griftefrid. Madsen var minst sagt korkad i inledningen med luckan tex för tänk om hon hade haft spräckt skalle? Han påstås vara intelligent? Noep han har hafsat sig igenom detta, och satt sig helt själv i skiten.
Svamlet var det samma (ännu mer pinsam med alla kineser..) men inte aktuell bevisning.
Citera
2018-04-24, 00:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
I tvserien sa dom att karaktären var narcissist med stort behov av att bli omtyckt. Men han var uppenbart störd.

Jag såg sen att det var skillnad om man har en narcissistisk personlighetsstörning då det inte handlade de om att vara omtyckt utan behov av att stå i centrum plus brist på empati.

Ja en psykopat bryr sig inte om att vara omtyckt men kanske gillar att stå i centrum?

Enligt rättsläkaren hade väl Madsen psykopatiska drag och var narcissistik eller var det narcissistisk störning. Jag minns ej.
Sent ska syndar'n vakna. Höll på att glömma att jag skulle återkomma och svara.
Ja, nu är det mer rätt, bra beskrivet om centrum.
Det är inget lätt ämne men jag försöker.

Det är ett signum för NPD (beundran) och det som skiljer en psykopat så det beror helt på vad PM är.
Det är nyanser och svårt att skilja för övrigt då de har mkt gemensamt.
De har samma storhetsvansinne (grandiositet). Stora visioner, extrema idéer.
De anser sig vara förmer/överlägsna och ser ner på andra. Föraktar, är arroganta.
Bägge brister i självinsikt men psykopaten vet nog mer att denne skiljer sig från omgivningen.
Narcissismen gör båda självgoda, anser sig unika med enorma talanger.
Bägge brister i empati och de anser att andra finns till för att uppfylla deras mål. De är extremt maniulativa och kan vara charmiga och förförande.

Krasst sett - intentionerna är annorlunda. en psykopat är upptagen med att vinna framgång för att uppfylla sina behov (mer predatorisk) medan NPD är upptagen med att bli beundrad. Hela universum snurrar runt en sån person för att narcissismen är så extremt utpräglad. De är krävande och ger sig aldrig, upplever frustration. Upplever de sig åtsidosatta eller kränkta kommer den segdragna hämnden (narcissistic injury) eftersom de måste få beundran för att må bra, det är syret de lever på. Psykopaten är mer affektiv och kortsiktig.
NPD har ett uppmärksamhetsbehov pga ett falskt självförtroende, ångest som hålls i schack.
Det gör inte en psykopat på samma sätt - de bryr sig inte vad andra tycker, deras självförtroende är högre. De vill förvisso ha uppmärksamhet men för dem är det inte en "dödligt" avgörande faktor.
Båda är enormt förödande för omgivningen men kommer till uttryck på olika sätt.

Gällande din sista mening så upptäckte jag detta idag:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av develi 2018-04-24 kl. 00:15.
Citera
2018-04-24, 00:13
Medlem
Horemhebs avatar
Förklaringsbördan är bara ett kvasijuridiskt uttryck för att den anklagade måste komma upp med någon sorts förklaring om rätten ska bortse från en omständighet/ ett bevis som annars kan läggas till grund för en fällande dom. ” Offret hittades död i er frys med era fingeravtryck på samtliga 20 fryspåsar likdelarna låg förpackade i. Hur förklarar ni det om det är som ni säger att ni aldrig träffat offret. Död eller levande?”
Förklaringsbörda. När sunt förnuft starkt talar emot din version av sanningen. Inget juridiskt hokus pokus.
Citera
2018-04-24, 00:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horemheb
Förklaringsbördan är bara ett kvasijuridiskt uttryck för att den anklagade måste komma upp med någon sorts förklaring om rätten ska bortse från en omständighet/ ett bevis som annars kan läggas till grund för en fällande dom. ” Offret hittades död i er frys med era fingeravtryck på samtliga 20 fryspåsar likdelarna låg förpackade i. Hur förklarar ni det om det är som ni säger att ni aldrig träffat offret. Död eller levande?”
Förklaringsbörda. När sunt förnuft starkt talar emot din version av sanningen. Inget juridiskt hokus pokus.
Vore ju riktigt tragiskt om juridik inte baserades på sunt förnuft. Det är samma fenomen som vid en sannolikhetsbedömning.
Oavsett om det har en benämning vill säga..
Senast redigerad av develi 2018-04-24 kl. 00:21.
Citera
2018-04-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ja för mig låter det helgalet om man släpper ut en styckmördare.
'Bara' att stycka en annan människa ska såklart ge livstid.

Förstår dina känslor och dito för KW. Det har vi allra flesta i tråden.

Men:

Kani alla fall hålla med om att en styckning (brott mot griftefriden) borde rendera ett mycket längre straff än det är nu. Har man styckat en kropp så måste man också, i rimlighetens namn, ha gjort annat med kroppen innan. Men rent teoretiskt behöver det inte vara så.

Som i Catrin Da Costafallet: Tänk dig detta: En läkare och en obducent i ett mycket omdiskuterat rättsfall (som senare blev fällda för brott mot griftefriden) är på promenad i närheten av sin arbetsplats. Plötsligt ser de några sopsäckar i en skogsdunge och upptäcker att det är ett kvinnolik! Hoppsan! "Titta, där ligger ju en död kvinna! Så kul! Vi tar in henne och dissekerar henne!"

Vem fan tror på sånt?

Men i en rättegång hör inte, som tur är, känslor och allmänna tyckanden någon plats. Enbart hårda fakta, typ bevis eller ytterst starka indicier i en lång kedja gäller och det ska vi vara tacksamma för. Varför?

Jo, för i ett rättssamhälle som vårat så ska åklagaren BEVISA att dessa gubbar inte mördade offret. Hade de anklagade (eller vilka anklagade som helst i vilket mål som helst) själva behövt bevisa att de var oskyldiga - då hade vi hamnat i ett läge där vem som helst så skulle kunna fällas i vilken rättegång som helst. Även du och jag. Bra juristerna, beställda av vem som helst som ville att rättegången skulle sluta i ett visst dömande.

Det är i så fall en diktatur vi talar om, som låter folk stå rättslösa mot en oförsonlig stat och tillika rättsväsende.

Det måste alla som tvivlar på vårt rådande rättssystem begripa. Även om alla inblandade naturligtvis har känslor. Utom kanske såna som t.ex Peter Madsen.
Senast redigerad av zilvereko 2018-04-24 kl. 00:25.
Citera
2018-04-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
"... Och denna lucka som har orsakat Kim Walls död... ??"

Leif Silbersky uttalande i Brottscentralen. Om han är så lite insatt i fallet, och får uttala sig så undrar jag inte alls över vad han tror, helt befängt

"Det som väger tyngst är att rättsläkaren inte har kunnat fastställa dödsorsaken med säkerhet och att denne även menar att kolmonoxidförgiftning inte är uteslutet. Jag talar utifrån svensk rättspraxis men dansk är likartad.

https://www.expressen.se/kvallsposten/silbersky-tror-att-peter-madsen-frias-fran-mord/

Nej,Silbersky, i danmark råder andra rättspraxis. Bl annat detta att det behöver inte bevisas dödsorsak som vi här i Sverige är så tvångsmässiga kring. Det som gäller i Dansk rätt är att det ska ses till vad som synes mest rimligt sett till en helhet, och där har alltså nedan expert fattat galoppen, det behövs inte någon dödsorsak 100% här, utan du har det mest troliga och där kommer kvävning genom halsavskärningen in som tyngst vägande sannolik dödsorsak enligt rättsmedicin.

Denna expert å sin sida har åtminstone fattat en del av det centrala, Madsens förklaringsbörda, som inte håller för fem öre.

Brottscentralens andra juridiska expert, advokat Johan Eriksson är av motsatt uppfattning.
– Jag tror att han kommer att fällas för mordet på Kim Wall. Det finns en rad besvärande omständigheter, för det första har han varit ensam med målsägande ombord på ubåten. Och man har påträffat henne styckad utanför ubåten. Även om det kanske inte är helt hållbart juridiskt, tror jag att det skapar en slags förklaringsbörda för honom som kan övertyga domstolen om att det kan finnas någon annan förklaring än att han är ansvarig för hennes död.
”Svårförklarliga med Madsens beskrivning”
Johan Eriksson menar att Madsens förklaringar har blivit motbevisade i rätten.
– Åklagaren behöver inte bevisa exakt hur hon dött, utan att hon dött av annans handaverkande, inte av en olycka. Och det låter som att de förklaringar som han lämnat verkar vara motbevisade. Det verkar också som att hon har skador på kroppen som uppstått när hon är i livet, dessa framstår som svårförklarliga med Madsens beskrivning av en oly
cka.

Och Alltså, varför skulle han stycka hennes kropp om hon dött av en olycka?
Enligt Betina är det pga att han var kolmonoxidförgiftad och betedde sig irrelevant. Hur trovärdigt?

Har sett Silbersky i många rättegångar IRL...
Behöver jag säga så mycket mer?

Nu är han ju med i TV som expert och måste ju bidra till mediets spänningsmoment .
Citera
2018-04-24, 00:29
Medlem
Det här är en ruggig uppgift jag missat. Jag tycker att det lika gärna kan tyda på att KiM försökt fly och undkomma PM och i panik försökt få upp främre luckan,än Betinas förklaring.

"Peter Madsens förklaring är att Kim Wall dött på grund av ett undertryck i ubåten. Hennes dna på den främre luckan i ubåten visar att hon försökt att ta sig ut där, vilket styrker förklaringen om en olycka och att hon blivit instängd, hävdar advokaten i slutpläderingen."

https://www.hd.se/2018-04-23/halvar-eller-livstid--domen-nara-for-madsen
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-24 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in