2018-04-23, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Lägger USA in veto hela tiden? Nej, men Ryssland har gjort det 12 gånger när det gällt Syrien och kemvapen. Nu ska du inte heller efterfråga vattentät bevisning som skulle hålla i ett brottmål i en domstol. För så fungerar det inte inom folkrätten, man kan säga att skälig misstanke gäller och i det här fallet kan denna misstanke även läggas ihop med en ovilja att låta utreda händelsen. Detta räcker gott för bombning av relevanta mål med ringa skador på omgivningen.
Skälig misstanke, skojar du eller menar du allvar. Och så efteråt när man nu lyckats stoppa USAs reträtt från Syrien och fått en mycket bra anledning att stanna exakt så länge som man själv känner för det, hur ser du nu på denna påstådda kemattack som aldrig kommer att kunna bevisas då det inte varit någon.

Dom lägger båda in VETO mycket ofta, men dom du inte är ett troll och kan diskutera så lista hur många VETO båda parter lagt in OCH lista också upp varför VETO lagts in, propaganda är allt du klarar av, det bevisas vid varje tillfälle men jag är villig att omvärdera denna syn på dig men det ankommer på dig.

Jag googlade lite snabbt, har har du lite trovärdiga källor att börja med, fyll gärna på och fundera på varför saker är skrivna som dom är och varför VETO läggs in ibland, många gånger VETO läggs in skulle jag vilja påstå så är resolutionen skriven för att det ska läggas in ett VETO i syfte att kunna peka på något.

https://edition.cnn.com/2017/04/13/middleeast/russia-unsc-syria-resolutions/index.html
Senast redigerad av sukhoi-t50 2018-04-23 kl. 23:12.
Citera
2018-04-23, 23:21
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du skriver "ja", sen konstaterar du att det inte finns några "officiella" bevis. Antagligen är du inte betrodd med "inofficiella" bevis vilket betyder att du inte känner till några bevis.
Du nämner dessutom en "radda" indicier utan referenser.

Här är indicierna eller bevisen som vita huset lade fram
https://www.cnbc.com/2018/04/13/read-white-house-assessment-of-suspected-chemical-attack-in-syria.html

Orsaken till varför jag säger att det inte finns bevis utan bara indicier är att jag vet inte riktigt vad jag kan stödja mig på i denna konflikt. Säger USA A så kontrar Ryssland med B.

Som ett exempel på Rysslands ståndpunkter i denna konflikt, en presskonferens med Rysslands ambassadör till UK, där han påstår något helt annat om kemattacken.
https://www.youtube.com/watch?v=EwOhJV_Jibg
Citera
2018-04-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Här är indicierna eller bevisen som vita huset lade fram
https://www.cnbc.com/2018/04/13/read-white-house-assessment-of-suspected-chemical-attack-in-syria.html

Orsaken till varför jag säger att det inte finns bevis utan bara indicier är att jag vet inte riktigt vad jag kan stödja mig på i denna konflikt. Säger USA A så kontrar Ryssland med B.

Som ett exempel på Rysslands ståndpunkter i denna konflikt, en presskonferens med Rysslands ambassadör till UK, där han påstår något helt annat om kemattacken.
https://www.youtube.com/watch?v=EwOhJV_Jibg

Jo, det är just dom där indicierna som folk ägnar sig åt att argumentera och motargumentera världen över nu i olika former, twitter, facebook, youtube, bloggar och naturligtvis MSM och statliga uttalanden. Att vita huset säger något är ungefär lika pålitligt som att ryska utrikesdepartementet säger något.
Jag skulle kunna dra en otroligt lång räcka med referenser som pekar på att det vita huset säger är BS. Likadant kan någon annan dra en lång lista referenser på motsatsen.

"the truth is out there"

Edit: Kolla videon med "Carla Ortiz", "Jimmy Dore show".
Senast redigerad av Estramus 2018-04-23 kl. 23:36.
Citera
2018-04-24, 00:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Skälig misstanke, skojar du eller menar du allvar. Och så efteråt när man nu lyckats stoppa USAs reträtt från Syrien och fått en mycket bra anledning att stanna exakt så länge som man själv känner för det, hur ser du nu på denna påstådda kemattack som aldrig kommer att kunna bevisas då det inte varit någon.

Dom lägger båda in VETO mycket ofta, men dom du inte är ett troll och kan diskutera så lista hur många VETO båda parter lagt in OCH lista också upp varför VETO lagts in, propaganda är allt du klarar av, det bevisas vid varje tillfälle men jag är villig att omvärdera denna syn på dig men det ankommer på dig.

Jag googlade lite snabbt, har har du lite trovärdiga källor att börja med, fyll gärna på och fundera på varför saker är skrivna som dom är och varför VETO läggs in ibland, många gånger VETO läggs in skulle jag vilja påstå så är resolutionen skriven för att det ska läggas in ett VETO i syfte att kunna peka på något.

https://edition.cnn.com/2017/04/13/middleeast/russia-unsc-syria-resolutions/index.html

Så när USA lägger fram en resolution om en oberoende undersökningskommission och Ryssland då stoppar detta m h a veto: Vad pekar detta på?
Citera
2018-04-24, 11:22
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Så när USA lägger fram en resolution om en oberoende undersökningskommission och Ryssland då stoppar detta m h a veto: Vad pekar detta på?

Citat:
(CNN)The UN Security Council (UNSC) failed yet again on Wednesday to pass a resolution condemning last week's chemical weapons attack that killed dozens of people in Syria.
Permanent member Russia vetoed the resolution which sought to condemn the killings and call on the Assad regime to cooperate with an international investigation into the attack.

Att man inte tar saker och ting i rätt ordning. Rätt korkat att fördöma nåt man tror har hänt. Det är ju sandlådenivå. Nej, först skaffar man sig information. Och det gör man på plats.
Citera
2018-04-24, 12:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Att man inte tar saker och ting i rätt ordning. Rätt korkat att fördöma nåt man tror har hänt. Det är ju sandlådenivå. Nej, först skaffar man sig information. Och det gör man på plats.
Det var ju ett konstigt förslag till resolution. Kan du länka så man kan se mer vad där stod?
Citera
2018-04-24, 12:48
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ditt tidigare inlägg lät som att det gällde användning av kemiska vapen i strid och inte att några företag från dessa länder har sålt råvaror för tillverkning av sådana:
Men då var det alltså bara lite vanligt försök att grumla vattnen.

Det e informationen som e poängen. Assad använder inga kemiska vapen o alla fattar att anklagelserna mot honom e BS. Användningen kan heller inte vem som helst beskyllas för. E det nån som gör sånt sker det under någon form av ledning. Det finns många obesvarade frågor som hemligstämplas då o då.
Citera
2018-04-24, 17:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN

Så du menar att det är fel att kräva samarbete i en utredning avseende folkrättsbrott?
Citera
2018-04-24, 17:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var ju ett konstigt förslag till resolution. Kan du länka så man kan se mer vad där stod?

Här är hela resolutionsförslaget, om det är det från den 10e dennes.

http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2018/321

Det intressanta stycket är:

12. Calls upon all parties within the Syrian Arab Republic, to provide full cooperation with the FFM and UNIMI, and to facilitate immediate and unfettered, safe and secure access to witnesses, evidence, reporting, material and sites relevant to the investigation, in order for the FFM and the UNIMI to accomplish their mandates, further calls upon all parties to pause hostilities in the areas in which the FFM and the UNIMI require access in fulfilment of OP10, to enable where possible safe access for the FFM and the UNIMI to such sites, and encourages UNIMI to inform the Security Council in case they are unable to safely access sites that they deem necessary for their investigation;

Med "sites" avses då inte enbart det område där gifterna antas ha använts utan även syriska flygbaser och förråd. "Witnesses" kan vara markpersonal på dessa flygbaser och "evidence" kan vara loggar över flyguppdrag mm.
Senast redigerad av Eerieye 2018-04-24 kl. 17:57.
Citera
2018-04-24, 19:14
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Så du menar att det är fel att kräva samarbete i en utredning avseende folkrättsbrott?

Nej, verkligen inte. Det är den vi ska börja med. Den skall inte komma sist.
Men utredarna är ju på plats nu så då får vi se vad de kan komma fram till.

,
Citera
2018-04-24, 19:19
Bannlyst
Citat:
Än en gång, sluta med propagandan, lägg fram all fakta. Ta den senaste då Ryssland la in sitt VETO och låt oss läsa den allihopa, sedan kan vi diskutera kring den, jag har inga problem att kritisera ryssland men de senaste åren har dom gjort det jäkligt svårt att lyckas med det om man nu inte är NATO kramare dvs men det är jag inte utan jag har mitt hjärta i detta landet och dess försvar imperalister kan dra precis som kommunister kan göra.
Citera
2018-04-24, 19:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Än en gång, sluta med propagandan, lägg fram all fakta. Ta den senaste då Ryssland la in sitt VETO och låt oss läsa den allihopa, sedan kan vi diskutera kring den, jag har inga problem att kritisera ryssland men de senaste åren har dom gjort det jäkligt svårt att lyckas med det om man nu inte är NATO kramare dvs men det är jag inte utan jag har mitt hjärta i detta landet och dess försvar imperalister kan dra precis som kommunister kan göra.

Det är den senaste innan anfallet natten mot lördagen den 14e april. Ryssland stoppade alltså en oberoende undersökningskommission varefter anfallet kom några dagar senare. Några forskningsanläggningar förstördes.

Har du några andra tankar eller kommentarer kring detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in