Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 11:08
Medlem
Det är skrämmande. Jag gillar AFS. Det är som Dansk Folkeparti. Men det negativa med det är att situationen är 10 gånger värre i Sverige gemfört med Danmark. Därför måste man ha 10 gånger hårdare politik en dem. Det räcker inte med hundratusen utan man måste sikta mot över 2 miljoner.
Citera
2018-04-23, 12:02
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodybjorn
Jag vet att man inte ska stirra sig blind på väljarbarometrar då dessa oftast har fel, men tyvärr ser det inte ut som att AfS har något större stöd, övriga partier ligger på drygt 3% och här ingår även FI, jag tror att AfS på sin höjd ligger på 0,5%. Vi kan bara hoppas att dem i alla fall överstiger 1% i valet så dem får gratis valsedlar till nästa val. Riksdagen känns tyvärr väldigt långt borta just nu!

Novus för april 2018: https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-april-socialdemokraterna-och-moderaterna-fortsatter-tappa/

0,5%. Alltså en klar försämring jämfört med mars-siffran som låg på 1,7%.

De får nog försöka satsa på bidrag på 2,5% om det ska bli något öht.
Citera
2018-04-23, 12:40
Medlem
FlintheartGlomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockor
Ifall man inte åsiktsfiltrerar sig i viss mån kommer man inte komma långt. Jag är rätt säker på att Alternativ för Sverige vill ha ett etniskt perspektiv i detta. Men man kan inte gå allt för hårt och rakt på gröten.
Vi har redan ett parti som åsiktsfiltrerar hela tiden... SD. Är trött på partier utan ryggrad som gömmer vad de egentligen vill.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De vill repatriera på etnisk grund. Det är Ahl som snurrar till det i onödan. Det är nämligen så att både en etnisk svensk och en etnisk arab kan begå brott. AfS vill bara utvisa den etniske araben. Både en etnisk svensk och en etnisk arab kan vara svenska medborgare. AfS överväger enbart att ompröva medborgarskapet för den etniske araben (oavsett om båda gått på bidrag, begått brott osv). AfS gör skillnad på etnisk grund.
Vart säger de detta?
Citera
2018-04-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlintheartGlomgold
Vi har redan ett parti som åsiktsfiltrerar hela tiden... SD. Är trött på partier utan ryggrad som gömmer vad de egentligen vill.

Hoppas det går bra för Sd men hoppas det går ännu bättre för AFS. Lite nytt och fräscht och bestämdare.
Sd ska få min landstingsröst och kommun dito.
Citera
2018-04-23, 14:40
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Hoppas det går bra för Sd men hoppas det går ännu bättre för AFS. Lite nytt och fräscht och bestämdare.

Det här är faktiskt en poäng för de som är osäkra: valet är faktiskt tredelat och AFS ställer endast upp till riksdagen. Det finns många väljare som är verksamma i kommuner där SD har chans att få betydligt större påverkan på politiken än i riksdagen. Det går då utmärkt att rösta SD till det ena och AFS till det andra.
Citera
2018-04-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Till SD-lojalisterna: Vad tycker ni om återvandringsutspelen från Åkesson o Co com händelsevis kom i nära samband med AfS-lanseringen? Inte 2013, när jag skrev den här tråden, inte 2014, inte 2015, 2016 eller 2017. Utan nu, när det finns konkurrenter som pratar om det.

Och då räknar jag inte utspel om att verkställa utvisningar av människor utan uppehållstillstånd - utan just diskussionen att det är bättre för alla inblandade om försörjning av sker i hemländerna hellre än i utanförskapsområdena - oavsett medborgarskap. Ett paradigmskifte är ju att sluta ösa pengar på satsningar HÄR - utan styra människor med ekonomiska incitament att vara DÄR. Migrationsströmmarna ska inte bara dämpas, utan vändas med visionen om att INGA utanförskapsområden ska finnas kvar.

Karlssons drömda kulturimperialism i förorten kommer enligt alla historiska förlagor bli ett kostsamt fiasko, medan varje återvandring leder till samhällsvinster från dag ett. Växla in biståndsbudgeten och vi kan bokstavligen talat anställa hundratusentals familjeförsörjare att förbättra sina hemländer. Så enkelt är det.

Tror ni att denna "radikalisering" av SD är negativ? Kommer det skrämma bort väljare om Jimmie spånar om att ge varje somalier en miljon för att flytta hem?

Om inte - varför var SD för tröga och slöa tidigare? Kan det rentav vara ert fel?

Instämmer med föregående talare!

Men man behöver inte ta i så mycket som en miljon per somalier. En miljon är ofattbart mycket pengar i Somalia. Tror mer på frisörsalongen i Puntland.

Somalia kan bli ett nytt Wakanda med hemvändande somaliers hjälp.
Citera
2018-04-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlintheartGlomgold
Vart säger de detta?
Poängen är just att det inte sägs. Man kan bedriva implicit svenskvänlig politik men motivera den med vilka luddiga universalistiska argument som helst.

”Utvisa våldtäktsmän för att ge brottsoffer upprättelse.”

”Statliga hemvändarbidrag för att hjälpa somalier med hemlängtan.”

”Utvisa de som ljugit om sin identitet för att återupprätta rättsstaten.”

Osv. Ingenstans har jag sagt något om ras, och det är inte heller nödvändigt. Det är NMR som hela tiden talar om ras men det är inte för att bli stora i opinionen utan för att godhetssignalera gentemot den egna sekten så att de inte blir kallade falsk opposition.
Citera
2018-04-23, 15:38
Medlem
Alfheims avatar
Nordfront har i dag en intervju med Jeff Ahl där han utvecklar sin syn på etnicitetens betydelse:

"Jeff Ahl tar avstånd från öppen svenskhet"
https://www.nordfront.se/jeff-ahl-tar-avstand-fran-oppen-svenskhet.smr

Lite förvånande att Ahl låter sig intervjuas av Nordfront med tanke på beröringsskräcken. Det skulle definitivt ingen riksdagskandidat för SD göra.
Citera
2018-04-23, 16:29
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Funderar på att göra precis som du, dvs SD i kommun/landsting och AfS i riksdagsvalet. Men nog sjutton blir det jobbigt att rösta i år. Från att ha varit 110% säker på vilket parti som ska få ens röst i riksdagsvalet så är jag i år kliuven och kommer att bestämma mig helt och hållet först på valdagen.

Jag vill ju att SD ska fotsätta växa på riksnivå och det känns lite "riskabelt" att lägga sin röst på ett så pass nybildat parti. Å andra sidan så behöver AfS min röst betydligt mer än vad SD gör, några få procent hit eller dit gör varken till eller från för det sistnämnda partiet medan det för Kasslerns parti är rena guldet.
Citera
2018-04-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Nordfront har i dag en intervju med Jeff Ahl där han utvecklar sin syn på etnicitetens betydelse:

Lite förvånande att Ahl låter sig intervjuas av Nordfront med tanke på beröringsskräcken. Det skulle definitivt ingen riksdagskandidat för SD göra.

Jag förstår inte riktigt vad man uppnår med en intervju på nordfront. Som man ser på kommentarerna så får han enbart skit för han inte nämner judar eller pratar om rasen som högsta värde. NMRare är inte potentiella väljare för AFS.
Citera
2018-04-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
0,5%. Alltså en klar försämring jämfört med mars-siffran som låg på 1,7%.

De får nog försöka satsa på bidrag på 2,5% om det ska bli något öht.

Vi fattar vid det här laget att du inte gillar AfS (och snälla förneka inte det), men jag är övertygad om att du själv förstår mycket väl att man inte kan jämföra en YouGov-siffra med en Novus-siffra. SD kan variera mellan hela 10 procentenheter mellan olika undersökningar (olika institut), där YouGov och Sentio ger högst och oftast betydligt mer träffsäkra vad gäller SDs siffror än de andra skämtinstituten. Varför skulle det vara annorlunda med AfS?

Hade varit en helt annan sak om de hade legat på 0,5 i den senaste YouGov-mätningen, men det vet vi dock inte då de aldrig särredovisades där. Sedan ska man ju som sagt inte stirra sig blind på enskilda mätningar. Men om de fortfarande inte särredovisas i YouGov i typ juli så är de nog rätt körda. Det känns som att de är rätt säkra på att de kommer att komma in, men denna självsäkerhet kan bli deras fall om de inte skärper till sig och tar mer plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim

Vilket givetvis är ett mycket gott tecken. Det visar på att AfS faktiskt är annorlunda som skiter i vad etablissemanget tycker och tänker. Dock vet vi ju inte ännu vad Kasselstrand eller övriga ledningen tycker om detta. Kanske de tar Ahl i örat? Hoppas dock inte det för då kommer de sjunka i mångas ögon (främst de som redan nu är skeptiska till dem).
Senast redigerad av IKN 2018-04-23 kl. 17:46.
Citera
2018-04-23, 17:30
Medlem
Baertlings avatar
Då var det dags för en analys rörande AfS/SD av Mats Dagerlind: https://samnytt.se/vad-kravs-for-att-bli-riksdagsledamot-for-sverigedemokraterna/

Ord och inga visor, minst sagt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in