Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 13:11
  #25
Medlem
Jag anser tvärtom att det bara blir bättre och bättre, och att det är tack vare att vi lever i en stark demokrati där det gör skillnad vad man röstar på.
Citera
2018-04-23, 13:14
  #26
Medlem
rostigamazons avatar
Annars får man hoppas på en ekonomisk kris i Sverige, då är man tvungna att ändra på det, vi vet att det är pengarna som styr det mesta.
Citera
2018-04-23, 13:25
  #27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
nej jag håller inte med majoriteten , inte i detta läge vi har i dag .
jag ser längre än näsan räcker , och jag agerar med det jag har , min RÖST
tror jag påverkar fler som soffliggare än att lägga en röst på ett parti som ändå inte fixar problemen vi alla har .

att sända ut signal att inget parti duger , smäller högre

Som jag ser det agerar du INTE med din röst. Tvärtom.
Däremot tar du ställning mot demokratin (vilket kanske är meningen?)
Om du däremot är för demokrati men mot alla befintliga alternativ så är en blankröst den signal man kan skicka.
Citera
2018-04-23, 14:26
  #28
Medlem
Det är eftersom det enda vi kan göra är att rösta, det är enda chansen att påverka som vi har. Förutom extremalternativ som att bilda miliser som planerar att kuppa regeringen det vill säga. Så om du inte röstar, och inte heller är aktiv medlem i en kupp-konspiration, då gör du mindre än ingenting (om du anser att rösten innebär ingenting).

Om din fråga innebär de som röstar sjuklövern: De som röstar sjuklövern är nöjda med situationen som den är i helhet, annars hade de inte röstat sjuklövern.
Citera
2018-04-23, 15:15
  #29
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svensken röstar sällan FÖR något, svensken röstar oftast MOT något.
Så tror jag kommer att ske även i höst.

Exakt, och så har det varit sedan Palmes dagar med den framgångsrika retoriken som går ut på att lova så lite som möjligt och istället gnälla på oppositionen.
Citera
2018-04-23, 15:24
  #30
Medlem
McHummers avatar
Det jag hoppas skall ske är att opinionssiffrorna för SD inte stämmer alls utan att de går och blir största parti efter valet och kan bilda regering med vem de vill, de andra har alla visat att de gör VAD SOM HELST för att sitta i Regering så de lär nog hitta partner oavsett vad de andra gått och bräkt om i åratal.

Det är vad jag hoppas.

Att de skulle bli så stora att de inte behöver dra in några mer det vågar jag dock inte hoppas på men drömma kan man ju.
Citera
2018-04-23, 15:28
  #31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McHummer
Det jag hoppas skall ske är att opinionssiffrorna för SD inte stämmer alls utan att de går och blir största parti efter valet och kan bilda regering med vem de vill, de andra har alla visat att de gör VAD SOM HELST för att sitta i Regering så de lär nog hitta partner oavsett vad de andra gått och bräkt om i åratal.

Vad grundar du det på?
Alliansen hade enkelt kunnat sitta i regering de senaste 4 åren om de hade velat.
Allt de hade behövt göra var att deala med SD och gå med på samma invandringspolitik som vi nu ändå har infört...
Citera
2018-04-23, 15:34
  #32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Exakt, och så har det varit sedan Palmes dagar med den framgångsrika retoriken som går ut på att lova så lite som möjligt och istället gnälla på oppositionen.

Till och med tidigare än "Palmes dagar":
Svensken röstade emot högertrafik, det blev högertrafik ändå..
Svensken röstade emot kärnkraft, skulle avskaffas senast år 2010, och som vi alla vet, så är kärnkraften avskaffad sedan 2010??
Svensken röstade emot.. Tja, skriv in valfritt resultat här.. så blir det "tvärt om ändå"..

(Svensken röstade Rolandz i Melodifestivalen, vann Rolandz melodifestivalen??)
-Svensk demokrati är verkligen en slags "Fuldans"!
It takes at least two to tango, kanske??
Citera
2018-04-23, 15:40
  #33
Medlem
Det här valet planerar jag att rösta på Alternativ för Sverige. Jag tror inte att AfS kommer kunna åstadkomma så mycket rent praktiskt, om de ens klarar 4%-spärren. Vad de däremot kan göra är att bilda opinion och skapa debatt.
Citera
2018-04-23, 15:41
  #34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Till och med tidigare än "Palmes dagar":
Svensken röstade emot högertrafik, det blev högertrafik ändå..
Svensken röstade emot kärnkraft, skulle avskaffas senast år 2010, och som vi alla vet, så är kärnkraften avskaffad sedan 2010??
Svensken röstade emot.. Tja, skriv in valfritt resultat här.. så blir det "tvärt om ändå"..

(Svensken röstade Rolandz i Melodifestivalen, vann Rolandz melodifestivalen??)
-Svensk demokrati är verkligen en slags "Fuldans"!
It takes at least two to tango, kanske??

Svensken röstade emot Euro:n och det blev ingen Euro... ;o
Svensken röstade för en generös invandringspolitik och så blev det.
Svensken röstade för EU-inträde och så blev det.
Att ta med frågan om röstningsproceduren i melodifestivalen i ett argument om vår demokrati känns inte HELT klockrent...
Citera
2018-04-23, 15:49
  #35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Svensken röstade för en generös invandringspolitik och så blev det.

Invandringspolitiken har aldrig varit föremål för ngn folkomröstning, bortsett från en kommunal omröstning i Sjöbo, där 2/3 röstade emot ett inflöde av socialbidragsmigranter.
Citera
2018-04-23, 15:53
  #36
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Till och med tidigare än "Palmes dagar":
Svensken röstade emot högertrafik, det blev högertrafik ändå..
Svensken röstade emot kärnkraft, skulle avskaffas senast år 2010, och som vi alla vet, så är kärnkraften avskaffad sedan 2010??
Svensken röstade emot.. Tja, skriv in valfritt resultat här.. så blir det "tvärt om ändå"..

(Svensken röstade Rolandz i Melodifestivalen, vann Rolandz melodifestivalen??)
-Svensk demokrati är verkligen en slags "Fuldans"!
It takes at least two to tango, kanske??

Min tanken var kring de normala valen, innan Palme var det vanligt att det förekom vallöften som hölls.

Rörande folkomröstningar:

Människan är av naturen obenägen till förändringar därav är man emot nykomligheter såsom högertrafiken.

Kärnkraftsomröstningen där fanns det ju bara 3 nej-alternativ så självklart blev det nej där.
Skulle behövts ett ja-alternativ = bygg ut kärnkraften, det hade dock fått få röster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback