Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 13:01
Medlem
Blev han buddist ?
Citera
2018-04-23, 13:08
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Är det någon som vet varför Aviciis dokumentär True Stories plockades bort från Netflix? Den publicerades där den 4 april men plockades bort strax efter Aviciis död.

Kan det vara Ash som på grund av alla mordhot han fått utstå har sett till att dokumentären plockades bort?

Den finns på SVTplay så det verkat konstigt
Citera
2018-04-23, 13:11
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
fuck avicii och allt vad han står för, horribel sell-out musik som svärtat och smutsat ner techno och house för vad det verkligen är!!!! Ingen glädjes mer än mig dessa veckor, ursäkta finskan, men PERKELE vad nice och vilket tomrum som lämnats efter, som kan fyllas med ordentlig house & Techno!! Halleluja
Alltid känt stark avsmak för Aviciis musik och hela hockeyarenahousegenren/gymmusik/vad man nu vill kalla det, men det är inte utan att jag känner stor respekt för honom som artist och person när jag ser dokumentären om honom exempelvis. Var kommer behovet att försöka göra ned en tragiskt bortgången ung person i från? När du sedan länkar cheesy carbon-copy på housemusik med lite ironiska popkulturella referenser; så generisk och innehållslös så att vita svennehipstersnubbar, helt utan smak och en pinsamt omotiverad känsla av att på något sätt vara bättre ska kunna särskilja sig från dom som inte lyssnar på "riktig" house. Aviciis musik må vara skit (i mitt tycke), men du lyssnar uppenbart på house kitsch. Tro inte att du är bättre.
Citera
2018-04-23, 13:13
Bannlyst
Citat:
Är det någon som vet varför Aviciis dokumentär True Stories plockades bort från Netflix? Den publicerades där den 4 april men plockades bort strax efter Aviciis död.

Kan det vara Ash som på grund av alla mordhot han fått utstå har sett till att dokumentären plockades bort?

Finns på SVT play fram till 30 april.kanske något samband.
Citera
2018-04-23, 13:14
Medlem
Nu har jag fått nog av eran rasism. Ash är helt oskyldig och i dokumentären så såg man att han var lite passiv och flummig samt gjorde bara det avicii själv ville. och ash har ingenting med detta att göra då det var flera år efter detta skedde. dock tycker jag att folk i hans närhet kunde varit schysstare alltså.
Senast redigerad av yeeesss 2018-04-23 kl. 13:23.
Citera
2018-04-23, 13:14
Medlem
Kan bekräfta det vissa varit inne på, självmord. Säker källa. Han tog livet av sig. Hur exakt har jag inte fått reda på.

Han hade mått piss en längre tid och hans halvbröder/syskon åkte ner till Oman för att försöka få honom på andra tankar och glädja honom; utan framgång.

Hade varit lika tråkigt om dödsorsaken var annan men på något sätt blev det extra sorligt när jag fick höra detta igår kväll.
Citera
2018-04-23, 13:16
Medlem
Min syn på det hela!
Tim var som de flesta väldigt inspirerad av större artister, jag kommer ihåg när han postade sina första låtar på vårt musikforum och frågade om råd då han inte var nöjd med prodden. Han ville aldrig skryta utan var väldigt ödmjuk inför sina produktioner och ville verkligen få till ett bättre sound. Som med allt så gäller det att ha tur och Tim hade efter många år av slit i sin hemmastudio fått chansen den dagen som alla väntar på! När han sedan blev känd som Avicii så tog det fart på allvar, pengarna började rulla in och det han älskade "att göra musik" blev senare till att åka runt och turnera. Känner själv igen mig i mkt och jag älskar göra musik, prodda men hatar att stå på scen! Men för varumärket var det viktigt.

Oavsett om man gillar hans musik eller ej så blev det en success utan dess like och det är ju att likställa med alla vår hatade Jockiboi! Släpper han en låt så hamnar den top 3 direkt på Spotify oavsett om den är bra eller inte, så för att förenkla det lite! Bara för något säljer behöver det inte vara själ inblandat eller hur bra en låt är osv. Allt handlar enligt mig om marknadsföring som är A&O sen är de ju bra om man står för det man gör och det är schyssta saker man gör.

Jag tycker Avicii fick möjligheten och utifrån detta så fick han också kontakter med bra sångare och kunde därav göra betydligt bättre låtar. Han fick också hjälp av stora bolag med både samplingar och förstatjing på loopar som andra bara kan drömma om, man kan dock inte ta ifrån han att han var en sann musiker med känsla för musiken och det är väl där man ändå glömmer av ibland och tror allt handlar om trycka på en knapp!

Jämför då med Joakim Lundell som gick ut med att han producerat och skrivit låtar, som i senare fall visar sig att det är Ninetone som också vill bli stora och använder då ett känt namn för att själva bli stora.. Nu bleknar ju den i jämförelse med Avicii dock men upplägget osv är ju ändå tanken bakom likadan.
Joakim kan dock inte ta en ton på vare sig klaviatur eller har känsla, så att hans låtar toppar på svenska listor är ju rent av PR och marknadsföring från hans kända namn på tuben vilket är sorgligt, visst låtarna är helt okej men inte hans förtjänst.

Avicii verkar vara en väldigt ödmjuk person och trots mkt "bra" hjälp inom musikskapandet så tog han vara på det och förvaltade bra musik ut i eten. Däremot så var hans management för giriga då de ser sina egna inkomster på turnerandet och blir då spelningar inställda så går de förlorat en hel del pengar, när Tim behövde en operation så var de viktigare att smärtstilla Tim med massa tabletter för att klara av spelningarna som var bokade. Tim sa flera ggr att min kropp säger Nej men ingen lyssnade på han. Att det sedan blev ångest inblandat för att gå upp på scen samtidigt som pressen finns att leverera nya hits gång på gång är nog inget varken jag eller andra kan föreställa sig, vilken enorm press och stress de skulle bli! Äta, sova finns liksom inte med på kartan eller i tankarna.

Nej jag tycker hela hans bolag som pushade han såpass för egen vinning, borde ställa sig upp och skämmas rejält.
Tragiskt är det i alla fall hela historien
Senast redigerad av jollefo77 2018-04-23 kl. 13:20.
Citera
2018-04-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeeesss
Nu har jag fått nog av eran rasism. Ash är helt oskyldig och i dokumentären så såg man att han var lite passiv och flummig samt gjorde bara det avicii själv ville. och ash har ingenting med detta att göra då det var flera år efter detta skedde. dock tycker jag att folk i hans närhet kunde varit schysstare alltså.
Detta nyanserar det lite iaf:

"In a 2012 interview, his longtime manager, Ash Pournouri, discussed how he first discovered Avicii’s music online and eventually invited him to meet for coffee. “When you launch an artist that is young and kind of inexperienced, it’s hard for them to know their limits,” Pournouri said. “Especially as young as Tim was — he came straight out of school; doing the music stuff almost full time. For him, he didn’t really know his limits, so I was more concerned about his health than he was himself. I was always on him about, ‘Do you really want this tough schedule, I thought of giving you this free period around here?’ And he was like, ‘No, I can handle it. Let’s just go slow.’ So I think that’s an important part of a manager’s job. It’s hard for an artist when they’re young to know their limits … when to stop partying or when to take a break.”

Intervjun: https://youtu.be/HVEE6B02ud8

Frågan är om han bara snackar. Killen verkar vara bra på att glappa med käften.
Senast redigerad av Mzzo 2018-04-23 kl. 13:22.
Citera
2018-04-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorHalifax
Han hade mått piss en längre tid och hans halvbröder/syskon åkte ner till Oman för att försöka få honom på andra tankar och glädja honom; utan framgång.
.
Ingen i hans familj var ju där innan det hände.
Citera
2018-04-23, 13:30
Medlem
.Anonymouss avatar
Citat:
Detta nyanserar det lite iaf:

"In a 2012 interview, his longtime manager, Ash Pournouri, discussed how he first discovered Avicii’s music online and eventually invited him to meet for coffee. “When you launch an artist that is young and kind of inexperienced, it’s hard for them to know their limits,” Pournouri said. “Especially as young as Tim was — he came straight out of school; doing the music stuff almost full time. For him, he didn’t really know his limits, so I was more concerned about his health than he was himself. I was always on him about, ‘Do you really want this tough schedule, I thought of giving you this free period around here?’ And he was like, ‘No, I can handle it. Let’s just go slow.’ So I think that’s an important part of a manager’s job. It’s hard for an artist when they’re young to know their limits … when to stop partying or when to take a break.”

Intervjun: https://youtu.be/HVEE6B02ud8

Frågan är om han bara snackar. Killen verkar vara bra på att glappa med käften.

Lär bara vara snack från Ash’s sida. Tim säger i dokumentären att de första 4-5 åren så var allt bra och roligt. Sedan när det gick överstyr så började ångesten och stressen bli mer påtaglig.

Även texterna i hans låtar får ny innebörd nu när denna tragedin har hänt, exempelvis i Hope There’s Someone:

”Hope there's someone who'll take care of me
When I die, will I go?
And hope there's someone who'll set my heart free

Rest alone when I'm tired
There's a ghost on the horizon
When I go to bed

How will I fall asleep tonight?
How will I rest my head?”

Fan vad mörkt det blir när man lyssnar nu i efterhand...
Citera
2018-04-23, 13:33
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Finns på SVT play fram till 30 april.kanske något samband.

Fram till 30/7 på svt play.
Citera
2018-04-23, 13:34
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorHalifax
Kan bekräfta det vissa varit inne på, självmord. Säker källa. Han tog livet av sig. Hur exakt har jag inte fått reda på.

Hade varit lika tråkigt om dödsorsaken var annan men på något sätt blev det extra sorligt när jag fick höra detta igår kväll.

Kul att sitta och hitta på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in