2018-04-22, 23:01
Medlem
sherms avatar
Citat:
Pharma and alcohol companies have been quietly bankrolling the opposition to legal marijuana, raising questions about threats to market share
https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/oct/22/recreational-marijuana-legalization-big-business

De flesta utav er som läser här är förmodligen bekanta med att alkoholindustrin tillsammans med tobaks- och läkemedelsindustrin länge finansierat lobbygrupper som propagerar mot cannabis. Ovan är ett exempel och det mer skrivet om saken för den som söker.

Med de framsteg som gjorts ifråga om legalisering i USA spås nu en allt mer negativ syn om man så vill ifråga om en minskande alkoholkonsumtion i spåren av cannabislegalisering. Bland annat är sk binge drinking, vanligt hederligt supande på svenska, alltjämt mindre i stater som legaliserat cannabis jämfört med de ställen där cannabis fortfarande är förbjudet. Det rapporteras nu i amerikansk press att runt 80 procent av de som konsumerar cannabis också minskar sin alkoholkonsumtion. Man lutar sig då mot forskning som visar att ökat cannabisbruk kan ha en negativ effekt på alkoholkonsumptionen, det vill säga att den senare minskar när människor i högre grad väljer bort alkohol till fördel cannabis. Såhär skriver Forbes.

Citat:
The primary drivers of this trend include the fact that women and older consumers are saying they intend to use more marijuana when it is legal; a focus on health that cannabis fits into; and marijuana becoming legalized in states that already have high levels of wine consumption.

Allt detta handlar om situationen i USA, men diskussionens fokus kan med detta underlag gott och väl förläggas hit till Sverige. Vad har cannabis för inverkan på svensk alkoholkultur och konsumtionsmönster? Skulle en avkriminalisering eller legalisering av cannabis kunna leda till en negativ utveckling, dvs minskning av alkoholkonsumtionen i Sverige? Hur skulle dryckesmönstrena förändras under en sådan regim och är det inte snarare en risk för att människor drabbas utav blandmissbruk?

Av allt att döma från dessa artiklar tycks iaf alkoholindustrins farhågor om minskade marknadsandelar till följd utav cannabislegalisering besannas i USA. Att vi om och när cannabis väl legaliseras kan få en liknande utveckling här är kanske inte helt osannolikt, eller? Kanske är svensken helt enkelt för betuttad i spriten för att gå på nåt sånt?

https://www.forbes.com/sites/lizazimmerman/2018/04/18/cannabis-ramps-up-to-compete-with-wine/#5bc2dd12d3e3

https://www.cnbc.com/2018/04/20/the-growth-of-cannabis-culture-could-be-bad-news-for-beer-analyst.html
Citera
2018-04-22, 23:42
Medlem
Z2361s avatar
Är inte förvånad.. hoppas treden ökar. Mindre alkohol och mer cannabis hade vart en vinst för samhället på många sätt. En vacker dag kan denna uteckling bidra till att avstigmatisera och avkriminalisera cannabis även i Sverige.
Citera
2018-04-22, 23:43
Medlem
Alkoholkonsumtionen har dalat i Sverige dom sista 10 åren, det dricks mer vin, mindre öl och mindre starksprit, vad nedgången beror på hittar jag ingen info om men för mig var det ganska precis 10 år sedan jag hittade ut på darknet.

Våran generation är mer liberal till andra sinnesförändrande substanser än våra föräldrar samt att tillgängligheten gör det lättare än någonsin att få sina varor direkt hem i brevlådan efter bara några knapptryck.

Vi lever också i upplysningens tidsepok där statens makt förflyttats till vanliga människor, statlig propaganda är lättare än någonsin att slå hål på, bara surfa ut på webben och skapa sin egna uppfattning om saker och ting.

Sen går ju alkohol och träning inte hand i hand direkt, och träning är en hobby som verkligen varit på uppgång dom 10 senaste åren, känns som var och varannan människa håller igång på något sätt, "förr" höll man sig i form genom att knalla 2mil dagligen till skolan, gym fanns inte i samma utsträckning och ett överflöd av mat var det bara dom finare familjerna som hade råd med.

Informationen kommer från CAN som årligen undersöker Svenskarnas alkohol & drogvanor, mer finns att läsa här för den intresserade.

https://www.omsystembolaget.se/kropp-halsa/livsstil/sa-dricker-vi-i-sverige/
Citera
2018-04-23, 01:29
Medlem
, är väl induviduellt men jag drack då inte mindre under tiden jag rökte som mest, snarare tvärt om faktiskt. Det är 2 heeelt olika droger med helt olika effekter. Absolut ingen självklarhet att alla föredrar cannabis över alkohol. Smaken är olika, dom som tkr om cannabis mer än alkohol kanske byter ut det, vissa gillar päron, vissa gillar äpple och vissa gillar fruktsallad

Så vissa byter ut det, vissa fortsätter med alkohol, och vissa kmr köra med båda.
Senast redigerad av grabbh 2018-04-23 kl. 02:23.
Citera
2018-04-23, 03:20
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Alkoholkonsumtionen har dalat i Sverige dom sista 10 åren, det dricks mer vin, mindre öl och mindre starksprit, vad nedgången beror på hittar jag ingen info om men för mig var det ganska precis 10 år sedan jag hittade ut på darknet.
Jag har dragit ner rejält på drickandet sedan jag upptäckte cannabis. Nu för tiden dricker jag aldrig starköl eller sprit, såvida jag inte känner mig "socialt tvingad". Till exempel när jag på fest bland individer som är "emot" cannabis, och jag dricker för att dölja att jag är bäng, eller bara för att passa in i gemenskapen.. Jo jag inser hur puckat det låter, men ingen kan väl påstå det är lätt att vara öppen och respekterad som stoner i det här jävla landet. Suck.

Vilket intressant sammanträffande att det dricks mer vin, för rödvinet lägger jag aldrig ner. Weed och wine är min melodi.

Recept till en riktigt god afton. https://i.pinimg.com/originals/4d/06/32/4d0632880e1fb20186250a0bc4cf2eca.jpg

Lite stämningsfull musik till det och kvällen är 24k guld, tung vikt med halvsmält underlag! https://open.spotify.com/user/spotify/playlist/37i9dQZF1DXdpVGstUksUC?si=3CZXfu-BQdChPu1AbHVDgg
Senast redigerad av Rufos 2018-04-23 kl. 04:13.
Citera
2018-04-23, 09:50
Medlem
Noose..s avatar
Citat:

Hur tas information om alkoholkonsumtionen fram? Om man använder systembolagets försäljningsstatistik som underlag så förstår jag att det ser ut som om konsumtionen har gått ner.
Citera
2018-04-23, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Hur tas information om alkoholkonsumtionen fram? Om man använder systembolagets försäljningsstatistik som underlag så förstår jag att det ser ut som om konsumtionen har gått ner.
Besökte du sidan jag länkade? Där står det att majoriteten 63% utav all alkohol säljs igenom statliga systembolaget.
Citera
2018-04-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag har dragit ner rejält på drickandet sedan jag upptäckte cannabis. Nu för tiden dricker jag aldrig starköl eller sprit, såvida jag inte känner mig "socialt tvingad". Till exempel när jag på fest bland individer som är "emot" cannabis, och jag dricker för att dölja att jag är bäng, eller bara för att passa in i gemenskapen.. Jo jag inser hur puckat det låter, men ingen kan väl påstå det är lätt att vara öppen och respekterad som stoner i det här jävla landet. Suck.

Vilket intressant sammanträffande att det dricks mer vin, för rödvinet lägger jag aldrig ner. Weed och wine är min melodi.

Recept till en riktigt god afton. https://i.pinimg.com/originals/4d/06/32/4d0632880e1fb20186250a0bc4cf2eca.jpg

Lite stämningsfull musik till det och kvällen är 24k guld, tung vikt med halvsmält underlag! https://open.spotify.com/user/spotify/playlist/37i9dQZF1DXdpVGstUksUC?si=3CZXfu-BQdChPu1AbHVDgg
Är det där din egen bild? Ser ut som något en konnossör skulle avnjuta efter en hård vecka på jobbet.

Personligen föredrar jag öl till min cannabis och dricker väldigt sällan vin & sprit förutom vid sociala tillställningar där man anses "konstig" om man inte vill dricka det starkaste giftet, å andra sidan är man väl förbi åren där det tävlades om vem som kunde dricka mest men fortfarande vara hyffsat funktionell.

Alkohol i högre doser är ju ganska osexigt i sig, sluddrande tal, problem med balansen, stanken av alkohol osv.
Citera
2018-04-23, 12:18
Medlem
sherms avatar
Intressanta perspektiv och synpunkter som presenteras här i tråden. Att cannabis i motsats till alkohol passar in i en hälsosam livsstil är en nog så viktig sak. Man kan väl säga som så att cannabis i de allra flesta fall leder människan att moderera sin alkoholkonsumtion, men att det också finns undantag som bekräftar regeln. Frågan är då vilka parametrar som spelar in i dessa fall av oförändrad eller rent av ökad alkoholkonsumtion i samband med cannabisbruk?

För de allra flesta tycks dock de farmakologiska effekterna utav cannabisbruk generera en mättnadskänsla i förhållande till alkoholens berusande effekter. Där till kommer det också synergieffekter som kan vara både önskvärda och icke önskvärda som jag ser det. Till exempel då att den sederande verkan kan förstärkas när cannabis konsumeras tillsammans med öl som innehåller humle. Det är förstås också avhängigt frågan om vad för slags cannabis som konsumeras. I vissa fall kan det ju vara stimulerande till den grad att en öl eller ett glas vin blott tar udden utav det hela, men då med fortsatt bibehållen moderation och utan att dryckesmönstret förändras i motsatt riktning så som fallet kan vara med centralstimulerande droger.

En annan fråga som inträder med detta är förstås hur perspektivet kan införlivas i diskussioner om att legalisera och/eller avkriminalisera cannabis. Jag skulle då snarast säga att det talar emot avkriminalisering av eget bruk då samhällsvinsten som kommer av ett mer nyktert förhållande till alkohol är betydande. Det är då också en fråga om hur man framställer cannabisbruk.
Citera
2018-04-23, 12:51
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Är det där din egen bild? Ser ut som något en konnossör skulle avnjuta efter en hård vecka på jobbet.

Personligen föredrar jag öl till min cannabis och dricker väldigt sällan vin & sprit förutom vid sociala tillställningar där man anses "konstig" om man inte vill dricka det starkaste giftet, å andra sidan är man väl förbi åren där det tävlades om vem som kunde dricka mest men fortfarande vara hyffsat funktionell.

Alkohol i högre doser är ju ganska osexigt i sig, sluddrande tal, problem med balansen, stanken av alkohol osv.
Nej, det är inte min egen bild. Den konstnärliga atmosfären stämmer inte riktigt med min personlighet heller.

Jag gillar / gillade också öl men jag blir så full i magen av det, ungefär som att vara mätt och stinn, på något obehagligt sätt. Klart som attan det är osexigt att överförfriska sig med alkohol. Med weed är det tvärtom, för när man är pårökt kan man fortfarande leverera riktigt bra konversation som får damerna att smälta.
Citera
2018-04-23, 18:18
Medlem
sherms avatar
Från Universitetet i Bologna, som är ett utav Europas och världens äldsta universitet, kommer nu en studie som visar att legalisering leder till minskad kriminalitet i samhället. Bland den brottslighet som minskat efter att cannabis legaliserats återfinns både egendomsbrott och våldtäkter. Bland de förklaringar som ges finner man såväl en omfördelning utav polisiära resurser som, tro det eller ej, minskad alkoholkonsumption. Och som grädde på moset kan vi avrunda med följande.

Citat:
Their conclusions are consistent with those of prior studies finding that marijuana regulatory schemes are associated with reduced criminality and a decrease in alcohol consumption.
http://norml.org/news/2018/04/12/study-adult-use-marijuana-laws-associated-with-reduced-criminal-activity

Den som vill fördjupa sig i det kan följa länken ovan och söka sig vidare därifrån. Vad det talas om är då långvarig och betydande minskning utav alkoholkonsumtionen till följd utav legalisering av medicinsk marijuana. Givetvis handlar det då även om minskad försäljning och minskade intäkter för de som producerar och säljer alkohol. Med tanke på alla de problem som är associerade till den drogen får det dock konstateras vara en samhällsvinst.
Citera
2018-04-23, 18:37
Medlem
Well, det är absolut inget snack om saken - cb ersätter alkohol rätt bra. Om det inte vore för en gås och några kilometers promenader med en vän hade det varit några bärs på krogen. Jag föredrar det först nämnda, sen finns det väl tillfällen då man självklart väljer alkohol. Båda är i mitt tycke en social drog, alkohol är ett bättre socialt glidmedel och kan därför ibland vara mer lämpligt. Men vid vardaglig konsumtion föredrar nog många cb, inga negativa konsekvenser och god sömn. Jag har många bekanta, framförallt folk från förorten som väldigt sällan dricker då de hellre röker. Det är normaliserat och man behöver inte dricka p.g.a de sociala aspekterna.

Om CB i framtiden ersätter alkohol till en högre grad skulle det vara en enorm samhällsvinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in