Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-23, 19:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Bland den brottslighet som minskat efter att cannabis legaliserats återfinns både egendomsbrott och våldtäkter. Bland de förklaringar som ges finner man såväl en omfördelning utav polisiära resurser som, tro det eller ej, minskad alkoholkonsumption. Och som grädde på moset kan vi avrunda med följande.


http://norml.org/news/2018/04/12/stu...minal-activity
Alltså, detta är fan i mig det bästa jag läst på länge, vågar Svensk media skriva om detta? Jag vidarebefordrar denna studie till några stycken så ser vi, men med tanke på att Svenska våldtäkter uppmärksammats i ett antal internationella tidningar kanske det inte är någon omöjlighet. Pratar vi inte om problemet kommer det aldrig lösas. Detta kan vara en ny väg in till en liberalare lagstiftning, hasch eller våldtäkter? Vilket av dom brotten ogillar Svenskarna mest?
Citera
2018-04-23, 20:25
  #14
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Alltså, detta är fan i mig det bästa jag läst på länge, vågar Svensk media skriva om detta? Jag vidarebefordrar denna studie till några stycken så ser vi, men med tanke på att Svenska våldtäkter uppmärksammats i ett antal internationella tidningar kanske det inte är någon omöjlighet. Pratar vi inte om problemet kommer det aldrig lösas. Detta kan vara en ny väg in till en liberalare lagstiftning, hasch eller våldtäkter? Vilket av dom brotten ogillar Svenskarna mest?

Undrar dock om det är direkt överförbart på svenska förhållanden? I en kontext där alkohol är den drivande faktorn kanske, men den utveckling vi har ifråga om våldtäkter är dock nära knuten till invandring och motiveras ofta i ett bottenlöst hat mot vita. I den meningen ska man nog vara försiktig med att tala om cannabis och legalisering i termer av en lösning på våldtäktsproblematiken. Det är överlag en känslig fråga där man ska akta sig för förenklingar, men där problematisering är nödvändigt och legalisering kan vara en av flera metoder för att motverka detta.

Ett sådant exempel på känsligt samtalsämne är på den kvinnliga sidan som ju snarast är minerad mark med skuldbelägganden utav kvinnan. Ta detta t ex.

Citat:
Flickan hade under en fest druckit så mycket alkohol att hon var utslagen när en grupp män körde i väg henne till en isolerad plats och våldtog henne tillsammans.
http://www.friatider.se/d-ms-f-r-v-l...visa-29-ringen

Det säger sig självt utav denna artikel att det så kallade rättsväsendet är del av våldtäktsproblemet. Men med det sagt är min fråga till dig är nu hur du skulle lägga fram ett argument här? Är det inte enklare att säga: drick inte, umgås inte med blattar? Visst kan man göra det enkelt för sig och nöja sig med att "studier visar att legalisering av cannabis leder till en minskning utav alkoholrelaterade problem och brott så som fylla, slagsmål och våldtäkter". Men nu vill jag problematisera detta här. Inte för att förvandla tråden till en våldtäktsdiskussion, men ändå.
Citera
2018-04-23, 21:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det säger sig självt utav denna artikel att det så kallade rättsväsendet är del av våldtäktsproblemet. Men med det sagt är min fråga till dig är nu hur du skulle lägga fram ett argument här? Är det inte enklare att säga: drick inte, umgås inte med blattar? Visst kan man göra det enkelt för sig och nöja sig med att "studier visar att legalisering av cannabis leder till en minskning utav alkoholrelaterade problem och brott så som fylla, slagsmål och våldtäkter". Men nu vill jag problematisera detta här. Inte för att förvandla tråden till en våldtäktsdiskussion, men ändå.
Svenska alkoholvanor är i allra högsta grad en stor bidragande faktor till våldtäktsepidemin, är det något vi är kända för är det väl att inte dricka på vardagar och direkt helgen kommer ska det gås all in, dryckeslekar, starksprit, bra väder, och korta kjolar, en kvinna på 50kg har dessutom mycket lättare att bli "för full", är man obenägen att ta hand om sig själv ser andra människor detta, är dom som ser detta också människor präglade med taskig kvinnosyn är det en farlig mix för en katastrofal utgång med minnen som aldrig försvinner.

Finns det ens någon drog man förlorar omdömet på mer än alkohol? Jag kan inte komma på någon och då är jag ändå rätt bevandrad, det skulle väl vara alkohol+div piller då men att bli "totalt väck" är något majoriteten av tjejer inte vill tror jag, det är bara något som råkar hända under rätt förutsättningar.

"Enligt utredningar från rikspolisstyrelsen så är alkoholen den största bidragande faktorn till våldsbrott i Sverige, cannabis förhöjer tillfälligt konsekvenstänket. Stay safe, smoke or vape." Snart på en löp nära dig.
Citera
2018-04-24, 00:10
  #16
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Svenska alkoholvanor är i allra högsta grad en stor bidragande faktor till våldtäktsepidemin, är det något vi är kända för är det väl att inte dricka på vardagar och direkt helgen kommer ska det gås all in, dryckeslekar, starksprit, bra väder, och korta kjolar, en kvinna på 50kg har dessutom mycket lättare att bli "för full", är man obenägen att ta hand om sig själv ser andra människor detta, är dom som ser detta också människor präglade med taskig kvinnosyn är det en farlig mix för en katastrofal utgång med minnen som aldrig försvinner.

Finns det ens någon drog man förlorar omdömet på mer än alkohol? Jag kan inte komma på någon och då är jag ändå rätt bevandrad, det skulle väl vara alkohol+div piller då men att bli "totalt väck" är något majoriteten av tjejer inte vill tror jag, det är bara något som råkar hända under rätt förutsättningar.

"Enligt utredningar från rikspolisstyrelsen så är alkoholen den största bidragande faktorn till våldsbrott i Sverige, cannabis förhöjer tillfälligt konsekvenstänket. Stay safe, smoke or vape." Snart på en löp nära dig.
Tja, det där med alkohol som den största bidragande faktorn är vad jag i detta sammanhang skulle beskriva som en i mängden av politiskt korrekta lögner.
Män med utomeuropeisk härkomst begår 84% av grova våldtäkter. ...

Två av tre grova våldtäkter begås av asylsökande eller män som getts uppehållstillstånd. ...

95,6% av överfallsvåldtäkter begås av män med utländsk härkomst. ...

90% av gruppvåldtäkter [mot kvinnor/flickor] begås av män med utomeuropeisk härkomst. Var fjärde våldtäktsman som agerat i grupp är afghan. ...

Utlänningar ofredar svenskar sexuellt i mycket större utsträckning än [vad de ofredar] andra utlänningar. ...

85% av de som dömts för gruppvåldtäkt mot män är afghaner. ...
https://www.nyatider.nu/sa-manga-val...matorforskare/

Rikspolisstyrelsen ingår därtill i en statsapparat som i decennier importerat dessa människor och mörkat deras aktiviteter, likväl sett till att nedmontera de straffrättsliga påföljder som en gång innebar dödsstraff för gärningar som det så kallade rättsväsendet nu dömer ut en veckas samhällstjänst för.

Svenska alkoholvanor är bidragande ja, men inte i det avseendet att våldtäktsepidemin består av att svenska män super till och våldtar (även om det på intet sätt är att utesluta). Att svenska kvinnor dricker sig redlösa, inte sällan i tveksamt umgänge, är därtill ett solklart riskbeteende. Ifråga om dessa faktorer tror jag absolut att en legalisering kan ha en positiv verkan. Men ifråga om det invandringsrelaterade, etniskt grundade sexualvåldet är det annat som måste till.

För att lämna frågan om våldtäkter därhän så kan man som du väl påpekat karaktärisera alkoholens inverkan på omdömet som negativ. I den bemärkelsen finns det inget att invända mot att alkohol är en stor bidragande faktor till våldsbrott i landet. Alkoholens främjande av aggression bekräftas i följande, jämförande studie.
Subjective aggression significantly increased following aggression exposure in all groups while being sober. Alcohol intoxication increased subjective aggression whereas cannabis decreased the subjective aggression following aggression exposure. Aggressive responses during the PSAP increased following alcohol and decreased following cannabis relative to placebo.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4988999/

Laglig cannabis kan därmed sägas innebära betydligt mindre alkohol med relaterade problem som våldsbrott i samhället. Så hur står det till på hälsofronten?
Citera
2018-04-25, 12:38
  #17
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så hur står det till på hälsofronten?
Jag citerar mig själv. Cannabiskulturens inverkan på alkoholen är en mindre hjärnskadad befolkning (och frågan är därtill hur mycket alkoholen är en bidragande orsak till det svenska folkets fördumning, då en betydande andel av populationen snarast är att betrakta som hjärndöd). Mer cannabis betyder mindre alkohol och därmed mindre skador på hjärnan. Forskare jämför:
Scientists at the University of Colorado Boulder conducted a review of existing imaging data that looked at the effects of alcohol and marijuana, or cannabis, on the brain.

Their findings linked alcohol consumption with long-term changes to the structure of white matter and gray matter in the brain.

The use of marijuana, however, seemed to have no significant long-term effects on brain structure.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/320895.php

Men vadan då med detta att man dum i huvudet, eller i vart fall "såsig" i huvudet av att röka gräs? Jodå.
Philadelphia, PA: Cannabis exposure in adolescents and young adults is not associated with any significant long-term detrimental effects on cognitive performance, according to a systematic literature review published Wednesday in the journal JAMA Psychiatry.

... Researchers reported no significant long-term deficits in memory, attention, or other aspects of cognitive functioning that could be independently attributed to cannabis use, regardless of subjects' age of initiation. These findings are in contrast to similar studies assessing the impact of alcohol use and other controlled substances on cognitive performance, which "have shown medium to large effect sizes."

... Furthermore, abstinence of longer than 72 hours diminishes cognitive deficits associated with cannabis use.
http://norml.org/news/2018/04/19/stu...t-on-cognition

Men varför stanna där? Det är trots allt inte bara hjärnan som tar skada utav alkoholkonsumtion. En typisk sådan konsekvens som kan uppstå är skador på levern. Sammantaget konstateras att cannabis skyddar kroppen mot alkoholens skadeverkningar.
A peer-reviewed paper accepted for publication in Liver International journal looked at inpatient discharge data for 320,000 adult patients with a history of alcohol abuse. When comparing the data, researchers found that the 10 percent of alcoholics who also used weed exhibited a lower rate of liver disease of any kind. Alcoholics who were habitual users exhibited an even lower incidence of liver disease than occasional users, strongly suggesting that yes, weed can help prevent liver damage from drinking.
https://nypost.com/2018/01/29/alcoho...are-healthier/
BOULDER, CO — Cannabis consumption is associated with a reduction in the presence of alcohol-induced inflammatory molecules (cytokines), according to clinical data published online ahead of print in the journal Alcoholism, Clinical and Experimental Research.

The excessive production of inflammatory cytokines has been linked to the development of various diseases, including heart disease and cancer.
http://www.thedailychronic.net/2018/...-inflammation/

Till skillnad från vad som i åratal har månglats ut via regimens propaganda är cannabis bra för folkhälsan. I förhållande till alkoholen kan en legalisering av cannabis leda till såväl minskad alkoholkonsumtion, som minskade alkoholrelaterade skador på individ likväl som på samhället i dess helhet.
Citera
2018-04-27, 15:30
  #18
Medlem
sherms avatar
Fler amerikaner betraktar nu cannabis som mindre skadligt än alkohol än vad som betraktar drogerna som lika skadliga, eller ser cannabis som mer skadligt än alkohol. Detta enligt en ny, landstäckande opinionsundersökning.
Forty-six percent of respondents perceived alcohol to be more dangerous than marijuana, versus only 15 percent of respondents who said that cannabis is most dangerous. Thirty percent of respondents said that both substances pose equal dangers to health.

The poll possesses a margin of error of +/-3 percentage points.

In a January 2018 Wall Street Journal/NBC News survey, respondents were more likely to rank the use of tobacco, alcohol, and sugar as substances that possessed greater harms than cannabis..
http://www.thedailychronic.net/2018/...alth-cannabis/

Och som ni ser knyter det an till en tidigare undersökning över amerikaners syn på farorna med cannabis kontra alkohol, tobak och socker.
Respondents were asked which of the four substances they believed to be “most harmful to a person’s overall health.” Most respondents chose tobacco (41 percent), followed by alcohol (24 percent) and sugar (21 percent).

Only nine percent of those surveyed said that they believed that marijuana was most harmful to health. That percentage is nearly identical to the total reported by pollsters in 2014, the last time they surveyed the issue.

Sixty percent of respondents also acknowledged that they favored the passage of state laws permitting “adults to purchase small quantities of marijuana for their own personal use from regulated, state-licensed businesses.”

That total is consistent with those of other recent polls finding that a strong majority of voters support legalizing and regulating adult marijuana use.
http://www.thedailychronic.net/2018/...han-marijuana/

Man anser alltså numera cannabis utgöra en mindre hälsorisk än såväl alkohol som tobak och socker.
Citera
2018-04-29, 15:51
  #19
Medlem
EffinEjits avatar
Min kriminalhistoria ser ut som följande:
Under cannabisrus: 1 lagbrott <- innehav av cannabis.
Under alkoholrus: alla andra lagbrott sen jag var omyndig, varav flera ledde till fängelsedomar.
Räkna matten. Både ni och jag tjänar på att jag spolar kröken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback