2018-04-22, 20:09
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDrill
Vad var anledningen till hans dåliga hälsa? Han sa själv att Dj-livet tog på hans hälsa, mest alkoholen, klart han inte nämnde drogerna men de fanns säkert där, han såg inte heller så vältränad ut och vad jag har hört andra DJ's säga, som tex skrillex, så måste man träna för att orka med den livsstilen. Duon Mightyfools announcade precis att dem lägger av i augusti då en av dem kämpar med depression pga av den livsstilen, vad skapar denna depression egentligen? Är det enbart alkoholen? Ska tilläggas att Avicii var liten av en introvert med, ganska blyg i tonåren som sen slog igenom som stor DJ.
Är det pressen från allt folk som skapar depression? är det alkoholen/drogerna? Kan ju inte vara så deprimerande att åka jorden runt för att spela på fester?

Vad menar du?

Om man kollar på dokumentären om honom så verkar det vara en kombination av att hans dåvarande manager pressade honom väldigt väldigt hårt, när han inte ville turnera längre så var managern mer rädd om sina egna pengar än om Aviciis egna hälsa. Uppfattade jag det som. Plus att han själv var lite av en arbetsnarkoman som kunde jobba i flera timmar i sträck utan att vilja vila, vilja återhämta sig med mera. Men hans bruk av alkohol påverkar ju också, jag tror han slet ut sig själv för fort helt enkelt, alla är olika tåliga.

Sedan klarar man ju det sociala på flera olika sett, kan ju vara att han hellre ville skapa musik som producent åt andra än att turnera. Möta massa människor man inte känner, dricka några glas innan varje spelning, inte hinna vila, inte hinna sova, inte vilja äta. Att turnera är inte så glamoröst.
Senast redigerad av ChiliPeppers 2018-04-22 kl. 20:11.
Citera
2018-04-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Lyssnar hellre på brölet ifrån en brunstig älgtjur än en sekund av den där korkade fittans livlösa skitmusik

I rest My case

"I rest my case"? Du vet inte vad den meningen betyder va? xD
Citera
2018-04-22, 20:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Vad menar du?

Menar namnet. A.V.I.C.I.I

Vad stod bokstäverna för?
Citera
2018-04-22, 20:20
Medlem
Hur dog han?
Citera
2018-04-22, 20:26
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Hur dog han?

Bara hans anhöriga vet
Citera
2018-04-22, 20:39
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Namnet Avicii kommer buddhismen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Avīci
Citera
2018-04-22, 20:42
Medlem
BrainDrills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

During a video interview with VEVO titled ‘Becoming: Avicii,' Tim Bergling discusses the real meaning behind the name Avicii. In the video clip, Tim Bergling talks about his explosive career throughout the years as well as his early days as a musician. Tim explains that the name AVICI means the lowest level of Buddhist hell. When he tried to claim the name on Myspace however, AVICI was already taken. Tim decided to add an extra ‘i' to be called AVICII.

Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Blir fan mörkrädd av alla idioter som skriver i detta inlägg. Såhär ligger det till:

Om ni inte kan se musikalitet eller talang i någon annan, bara för att ni själva inte gillar det ni hör/ser, så är det ni som inte är tillräckligt utvecklade som människor. Alla människor som blir stora, blir det för sin talang kring ämnet. Man blir inte bara världsartist och drar 50.000 åskådare till sina spelningar för att man "tryckte på några knappar i ett dataprogram". Herregud... Jag tror inte ni säger samma sak om ett fotbollsproffs, "bara att springa på planen och sparka lite boll".

Alla som har skapat musik ihop med Avicii, som te.x. den legendariska gitarristen Nile Rodger, säger att Tim var otroligt begåvad, och någon jämför han till och med med Bach. Och det som gör denna nyhet ännu sorgligare, för mig iaf, är att Tim verkade vara en så otroligt bra människa. Ödmjuk, full av energi, skänkte massor pengar till välgörenhet, var introvert, etc, och lyckades pumpa ut 25 världshits under åtta år och ha 850 spelningar.

Så till er som säger att han inte går att jämföra med musiker som inte använder en dator för att skapa musik: kolla på Aviciis dokumentär, där kommer ni fatta att han är med i hela skapandeprocessen, även de akustiska bitarna. Om ni tror att ni gör de "riktiga musikerna" en tjänst genom att skriva att man måste spela på fysiska instrument för att vara en musiker, så kan jag lova er att dom bara tycker ni förstör för musikvärlden med eran inskränkthet, dom skulle vara besvikna på er som fans.

Man kan vara musikalisk på många sätt, håller med dig, Avicii var inte dålig, att jämföra han med bach tycker jag är överdrivet. Hans dansmusik kom ganska tidigt och att folk säger att "all house musik låter likadant" vilket det oftast gör i dagens house, men eftersom avicii var en av de första måste man ju ha i åtanke att han var ju en av de första, djs efter har ju härmat honom med flera av den tidiga house-eran. Laidback Luke sa att dagens house består av tonåringar som samplar andras ljud/slingor och förvränger ljud och vänder på slingor. Hör jag nya houselåtar idag kan jag oftast höra vilken låt den är lik, om det fanns en tidigare. Har varit med länge i den elektroniska musikens värld och just Avicii/SHM house inte är riktigt min grej ser jag ändå talangen, kollar ny musik i nästan alla olika sorters genrer inom elektronisk musik/EDM. Tycker SHM förvånar när dem kommer med nytt material men det spelas sönder snabbt på diverce radiostationer etc. Nån skrev i tråden att dem inte orkar med dem här "fjortisarna som bara lyssnar på mainstream house", och jag kan förstå dem, men är man lite av en hobbyproducent själv förstår man ändå att man vet vad dem sysslar med även om dem ibland inte lägger ner tillräckligt tid och energi för att skapa något "från deras hjärta" så att säga, utan blir mer ett spår som låter tidspressat, inte välgjord, inte tillräckligt mycket tid har lagts på låten för att det ska bli en världshit, utan mer en låt som blir medioker, men med tanke på deras namn blir det i princip en världshit ändå pga dessa "fjortisar" som nog tänker mer på vilka det är som har gjort låten än själva låten.
Senast redigerad av BrainDrill 2018-04-22 kl. 20:45.
Citera
2018-04-22, 21:01
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Namnet Avicii kommer buddhismen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Avīci

Tack för det. Det var intressant. Ungefär som att kalla sig Cocytus.
Citera
2018-04-22, 21:04
Medlem
Citat:
Man kan vara musikalisk på många sätt, håller med dig, Avicii var inte dålig, att jämföra han med bach tycker jag är överdrivet.

Jämförelsen med Bach var att han kunde komponera i huvudet, bra exempel är Beethoven som skrev musik långt efter han blivit döv. Skulle gissa att flera av de stora producenterna har liknande kapacitet, vare man gillar deras musik eller inte så är det en stor fördel att see eller höra var tonen ska hamna innan man fysiskt behöver testa.
Citera
2018-04-22, 21:11
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Kommer den att lämna avtryck i historieböckerna, eller kommer han vara som gott som bortglömd inom loppet av ett par år (efter att hans osläppta musik postumt släpps för att håva in de sista slantarna)? Vad har ni för reflektioner kring hans person kopplad till vår egna samtid?

Med tanke på att dagens generation unga, mest består av ett gäng söndercurlade, mesiga snorungar som endast tänker på sig själva, så misstänker jag att han kommer att vara bortglömd senast 2månader efter sin begravning.

Vad han har betytt i det stora hela? Inte ett skit!
Hade inte ens hört talas om honom innan media började yla om att han var död..

Hur dog han förresten?
Tyckte han att hans popsnöreliv var så betungande att han tog en överdos eller hängde sig?
Citera
2018-04-22, 21:19
Medlem
Någon som vet var man kan streama "avicii true stories" någonstans? Finns inte längre på netflix
Citera
2018-04-22, 21:23
Medlem
BrainDrills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Jämförelsen med Bach var att han kunde komponera i huvudet, bra exempel är Beethoven som skrev musik långt efter han blivit döv. Skulle gissa att flera av de stora producenterna har liknande kapacitet, vare man gillar deras musik eller inte så är det en stor fördel att see eller höra var tonen ska hamna innan man fysiskt behöver testa.

Seriöst? inte för att få hybris eller nått men jag tänker ofta i huvudet hur jag vill att min låt ska låta, inte för att det blir samma resultat när jag gör det i min DAW men det skulle jag säga är mer brist på min kunskap i programmet jag gör musik i. Hur går andra producenter tillväga om de inte komponerar det i huvudet först? Aviciis slingor och melodier överträffar ju mina, lägger inte ner tillräckligt mycket tid för att utveckla mitt producerande. Avicii's slingor är inte så invecklade men dem funkar väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in