2018-04-22, 18:34
Medlem
Flanderiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Den har ju inte det. Musikens (populär) objektiva kvalitet har sjunkit konstant sedan Sinatra.
Jazz var ju för helvete farfars pop.
Klassiskt var farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfarfars (eller nåt) pop.

Ska du jämföra Mozart med Avicii härnäst?

Skärpning skitungar!

Du vet att du framställer dig själv riktigt puckad just nu va? Surgubbar från förr satt likt dig själv och spydde på Sinatra. Du bidrar inte till något konstruktivt i detta ämne, så var god och var kukig någon annanstans.
Citera
2018-04-22, 18:35
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Du vet att du framställer dig själv riktigt puckad just nu va? Surgubbar från förr satt likt dig själv och spydde på Sinatra. Du bidrar inte till något konstruktivt i detta ämne, så var god och var kukig någon annanstans.

Stackars dig som inte ser skillnad på dåligt och sämre.

Utbilda dig.
Senast redigerad av Glorioso 2018-04-22 kl. 18:39.
Citera
2018-04-22, 18:39
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Blir fan mörkrädd av alla idioter som skriver i detta inlägg. Såhär ligger det till:

Om ni inte kan se musikalitet eller talang i någon annan, bara för att ni själva inte gillar det ni hör/ser, så är det ni som inte är tillräckligt utvecklade som människor. Alla människor som blir stora, blir det för sin talang kring ämnet. Man blir inte bara världsartist och drar 50.000 åskådare till sina spelningar för att man "tryckte på några knappar i ett dataprogram". Herregud... Jag tror inte ni säger samma sak om ett fotbollsproffs, "bara att springa på planen och sparka lite boll".

Alla som har skapat musik ihop med Avicii, som te.x. den legendariska gitarristen Nile Rodger, säger att Tim var otroligt begåvad, och någon jämför han till och med med Bach. Och det som gör denna nyhet ännu sorgligare, för mig iaf, är att Tim verkade vara en så otroligt bra människa. Ödmjuk, full av energi, skänkte massor pengar till välgörenhet, var introvert, etc, och lyckades pumpa ut 25 världshits under åtta år och ha 850 spelningar.

Så till er som säger att han inte går att jämföra med musiker som inte använder en dator för att skapa musik: kolla på Aviciis dokumentär, där kommer ni fatta att han är med i hela skapandeprocessen, även de akustiska bitarna. Om ni tror att ni gör de "riktiga musikerna" en tjänst genom att skriva att man måste spela på fysiska instrument för att vara en musiker, så kan jag lova er att dom bara tycker ni förstör för musikvärlden med eran inskränkthet, dom skulle vara besvikna på er som fans.

Det går ju trots allt att vara en fackmannamässig och framgångsrik musiker, utan att för den sakens skull välja bra material, eller hitta den där precisionsstämda fullträffen. Till den kategorin får kanske Avicii indelas. Kasnke insåg han själv att han var en musiker som folk växte ifrån. Synd att han inte fick chansen att dana om sig istället.
Citera
2018-04-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det går ju trots allt att vara en fackmannamässig och framgångsrik musiker, utan att för den sakens skull välja bra material, eller hitta den där precisionsstämda fullträffen. Till den kategorin får kanske Avicii indelas. Kasnke insåg han själv att han var en musiker som folk växte ifrån. Synd att han inte fick chansen att dana om sig istället.

En musiker som folk växte ifrån? Avicii har växt för varje släpp han har gjort, det var nu på senaste åren som han verkligen slog igenom med sin nya country-inspirerade dansmusik. Varför pratar du bara utan att kolla upp något innan?
Citera
2018-04-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maso68
Läser begrundar denna tråd. Varför klassificera musik och artister? Vad säger att det som är rätt musik för dig ger dig rätt att bedöma hur andra skall tycka och tänka kring musik? Min åsikt är att musik berikar livet oavsett i vilken form du väljer att njuta av den. Varför förneka sig rätten att upptäcka nya musikformer som kan skänka glädje och njutning i livet. Vem vet, du kanske överraskar dig själv om du tar chansen. Ungdomarna skulle klassificera mig som medelålders. Jag har ändå följt med mina barn på olika konserter och delat deras glädje för artisten de lyssnat på. Detta har lett mig till konserter inom olika genrer. Vi pratar nu allt från Avicii, Swedish house maffia och till och med Summerburst, till opera, klassiskt, hårdrock och mycket mera. Varje musikupplevelse är unik och bevarad i hjärtat.

För att återvända till Avicii så är man nog arrogant om man bedömer hans livsverk som knapptryckningar. Nu retade jag nog upp någon.....???? Kommer ni ihåg reaktionerna när Swedish house maffia lade ner sitt samarbete?? Greyhound spelas fortfarande frekvent. Se över Spotify om ni undrar kring detta och jämför antal spelningar. Tror nog att Avicii kommer att finnas med oss som en av de stora svenska musikproducenterna. Beakta att troligen alla artister vid något tillfälle har förlitat sig på någon med talang för att bedöma om deras musik kommer att vara framgångsrik eller ej. Avicii var uppenbarligen en av dem som litade på sin egen bedömning och följde sitt musikaliska hjärta. Tror inte han försvinner ur historien i första laget.

Bra inlägg!
Citera
2018-04-22, 19:25
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Att jämföra Avicii med Kurt Cobain är sinnessjukt. Avicii var så generiskt det kan bli. Kurt Cobain hade iaf talang.

Kurt Cobain? Haha, så generiskt grungesound man kan komma. Wake up and smell the coffee!
Citera
2018-04-22, 19:30
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Vad stog Avicii för förresten?
Citera
2018-04-22, 19:55
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGI93
Blir fan mörkrädd av alla idioter som skriver i detta inlägg. Såhär ligger det till:

Om ni inte kan se musikalitet eller talang i någon annan, bara för att ni själva inte gillar det ni hör/ser, så är det ni som inte är tillräckligt utvecklade som människor. Alla människor som blir stora, blir det för sin talang kring ämnet. Man blir inte bara världsartist och drar 50.000 åskådare till sina spelningar för att man "tryckte på några knappar i ett dataprogram". Herregud... Jag tror inte ni säger samma sak om ett fotbollsproffs, "bara att springa på planen och sparka lite boll".

Alla som har skapat musik ihop med Avicii, som te.x. den legendariska gitarristen Nile Rodger, säger att Tim var otroligt begåvad, och någon jämför han till och med med Bach. Och det som gör denna nyhet ännu sorgligare, för mig iaf, är att Tim verkade vara en så otroligt bra människa. Ödmjuk, full av energi, skänkte massor pengar till välgörenhet, var introvert, etc, och lyckades pumpa ut 25 världshits under åtta år och ha 850 spelningar.

Så till er som säger att han inte går att jämföra med musiker som inte använder en dator för att skapa musik: kolla på Aviciis dokumentär, där kommer ni fatta att han är med i hela skapandeprocessen, även de akustiska bitarna. Om ni tror att ni gör de "riktiga musikerna" en tjänst genom att skriva att man måste spela på fysiska instrument för att vara en musiker, så kan jag lova er att dom bara tycker ni förstör för musikvärlden med eran inskränkthet, dom skulle vara besvikna på er som fans.

Håller med!
Citera
2018-04-22, 19:56
Medlem
Svar till "Tryckkokaren" du är en hjärtlös äckel och du borde va` avstängd till nästa år. Din jävla avundsjuke jävel. Vad jobbar du med? Fan ta dej!!!!!
Citera
2018-04-22, 19:59
Medlem
BrainDrills avatar
Vad var anledningen till hans dåliga hälsa? Han sa själv att Dj-livet tog på hans hälsa, mest alkoholen, klart han inte nämnde drogerna men de fanns säkert där, han såg inte heller så vältränad ut och vad jag har hört andra DJ's säga, som tex skrillex, så måste man träna för att orka med den livsstilen. Duon Mightyfools announcade precis att dem lägger av i augusti då en av dem kämpar med depression pga av den livsstilen, vad skapar denna depression egentligen? Är det enbart alkoholen? Ska tilläggas att Avicii var liten av en introvert med, ganska blyg i tonåren som sen slog igenom som stor DJ.
Är det pressen från allt folk som skapar depression? är det alkoholen/drogerna? Kan ju inte vara så deprimerande att åka jorden runt för att spela på fester?

Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vad stog Avicii för förresten?

Vad menar du?
Citera
2018-04-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dagens ungdomar är en vilsen skara själar utan någon trygghet eller fast tillvaro känns det som, lever på nattklubbar där det sups och knarkas så in i helvete medan de dansar till denna typen av untz-untzmusik, det är i mina ögon ett tecken på en kultur och utveckling som gått åt helt fel håll. Sen att man har idoler har jag full förståelse för, det har ju jag med, men dagens rotlösa ungdom hittar sina i en destruktiv dansmusik som påminner om ravekulturen på 90-talet.

Se där, jag lyssnar ju som det kanske framkommit varken på housemusik eller vad det nu är som Avicii och SMH sysslar med, vet bara att jag inte gillar den genren och att det inte är min kopp té då det kommer till elektronisk musik. Aldrig förstått grejjen med att stå i ett människohav och lyssna på någon som spelar upp musik, men jag är nog för gammal helt enkelt. Föredrar musiker som framför låtar med riktiga instrument och som sjunger och har texter som betyder någonting.

Kultur utvecklas, vare sig du vill det eller inte, så enkelt är det.
Att "inte gilla" en kultur är okej. Men att ha förståelse för all kultur och inte värdera kultur hög eller lågt baserat på egen smak, det ropar bara oförståndig individ.
Citera
2018-04-22, 20:06
Medlem
Lyssnar hellre på brölet ifrån en brunstig älgtjur än en sekund av den där korkade fittans livlösa skitmusik

I rest My case
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in