Citat:
Ursprungligen postat av
byrikaberta
De slöaste teslorna gör 0-100 på samma tid som din Sierra, var det en så du körde mot kan det mycket väl vara så att den har svårt att hänga på vid 180. Var det nån av de snabbare versionerna sparade han nog på ström för de drar rejält även vid 150 iallafall.
Jag körde en p100D en gång, det var ju galet kul förstås. Det fanns en rolig funktion där man kunde ställa om bilen till att gå som valfri annan version, jag testade att ställa om den till den slöaste och blev paff över vilken skillnad det var. Nån sekund skillnad låter inte mycket men det kändes väldigt stor skillnad, kändes väldigt trött när den gjorde 0-100 på 4,3 sek istället för 2,7.
Nja, jag är rätt säker på att det var den snabbaste versionen av Tesla S, därför att den är ju totalt överlägsen i starten från noll med sin fyrhjulsdrift och pang på rädebetan fullt vridmoment direkt samt antispin, jämfört med Sierran utan antispin bara bakhjulsdrift och ja halkigt.... Däremot uppe i fart säg 80 och upp till 200 är den mycket lättare Sierran rejält pigg. Kikar jag på grafer på nätet på accelerationen ca 130-200 för de piggaste Teslorna så är tiderna skapligt likartade som de jag mätt på Sierran. Men skit samma, det var mest en kul upplevelse på vägen mot denna Tesla.
Sen måste jag be om ursäkt till Valtyr m fl, för jag har kommit ur min tillfälliga koma om responstugget, och det skedde idag här ute på havet på jobb när jag skulle köra en eltruck en runda. Då kom jag på vad jag egentligen vetat hela tiden, men haft en tillfälligt blockering i skallen, hur de menat med responsen.
Jag fastnade av nån outgrundlig anledning i tänket bara på den initiala responsen mellan pedal/motor och där är det precis som jag förklarade mellan vanliga bilar och elbilar. Men eltruckar liksom elbilar är ju speciella på det viset att gaspedalen i princip är en potentiometer med vilken man väljer vilket vridmoment man vill ha, oavsett aktuellt varvtal och hastighet, och detta levererar direkt, på stört. Och det är det de menade hela tiden menade jag fastnat i mitt tänk.
Vi kan förklara det så här, som att gaspedalen uppsläppt har värdet 0Nm som sen har en linjär ökning och fullt nedtryckt har säg 700Nm som är motorns max. När elbilen sen körs så begär man ju olika vridmoment genom att ändra gaspedalens läge och detta vridmoment levereras omedelbart då det är så elmotorer funkar om man inte styr ner det med elektronik.
På en förbränningsmotor funkar det på sätt o vis likadant, att man med gaspedalen gör en vridmomentsbegäran, men detta vridmoment kan ju inte alltid levereras direkt (men ibland så...) utan även om motorn omedelbart kastar sig i tyglarna och vill, så orkar den inte prestera säg begärda 500Nm om motorn inte ligger på det varvtalet där detta moment kan levereras, och då får motorn jobba sig upp genom varven medan det levererade vridmomentet ökar för att till slut nå det varvtal där den ger 500Nm
Alltså, båda bilarna ligger i t ex 70, sugmotor har då 2000rpm säger vi, och vi trampar ner gasen och begär 350Nm. Då kommer sugmotor att ”blixtsnabbt” svara på gaspådraget och börja dra, men vid det låga varvtalet kan den bara leverera säg 230Nm, så den kommer att öka i Nm mer o mer ju mer varvtalet ökar för att när den når säg 4000 leverera de 350Nm som man begärde med pedalen. Elbilen däremot den klappar till med 350Nm direkt oavsett bilens hastighet eller elmotorernas varvtal, om man med pedalen begär 350Nm. Det är den responsskillnad den talar om, och den är givetvis markant jämfört med hur en vanlig bilmotor funkar. Med en vanlig motor hjälper det inte att begära max vridmoment med pedalen om motorn ändå inte kan leverera det, den vill och försöker direkt, men kan inte om varvtalet inte är på rätt ställe. En elbil den kan legerar det direkt och gör det, tjoff, oavsett hastigheter och varvtal, ja nästan då, för högre hastigheter så blir det begränsningar även för hur mycket elbilen kan leverera.
Jag ber än en gång om ursäkt får mitt temporära hjärnsläpp om detta, för det är nåt jag ju vetat sedan länge men som jag helt enkelt inte kom att tänka på förrän idag när jag fipplade med eltrucken som reagerade med beställt vridmoment direkt fingrarna vippade på ”gasreglaget”