2018-04-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Man slipper ett gigantiskt batteri som utarmar jorden på litium om man tillför vätgas.

Att framställa vätgas är väldigt energikrävande. Vätgasbilar är dessutom inte i närheten av lika energieffektiva som rena elbilar.
Du har så många olika moment för att tillföra el till en bränslecell, allt från produktion av vätgas till transporten av den, istället för att enkelt plugga in batteriet där elen redan finns. Känns lite hål i huvudet helt enkelt.

Sen finns vissa utmaningar i utvinning av material till batterier, men jag tror den utmaningen är mindre än den totala utmaningen kring vätgasdrift.
Med den pågående elbilsrevoultionen kommer krav ställas och forskningsresurser läggas på ännu bättre framställning och bättre batterier.
Dessutom kommer ökad återvinning hjälpa till en hel del.

Tänk även på att även i en vätgasbil krävs batteri, om än mindre.
Citera
2018-04-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag påstår inte att det inte skulle finnas nån skilllnad alls, men då jag med stenhårda fakta i form av egna mätningar med avancerad utrustning, samt många års erfarenhet av all typ av bilkörning, ja även på bana, med alla möjliga biltyper, kan se att det omöjligt kan handla om mer än nån ynka tiondels sekund i skillnad, ofta mindre än så mot en Tesla. Så skulle jag vilja påstå att du drar på rejält med subjektiva åsikter då du ju formulerar dig som om det skulle vara en enorm skillnad när faktiska mätningar visar att det ändå bara handlar om mycket små skillnader tidsmässigt. Men det är väl helt ok om du tycker skillnaden är så enorm på säg 0,1 sekunder eller mindre.

Jag är tyvärr också fortfarande lite tveksam till om du verkligen vet vad det egentligen är du pratar om eller vill beskriva skillnaden av, även om du nu bedyrar att du vet och att vi pratar om samma saker. Min tvekan grundar sig på din egen beskrivelse nedan. Och det jag fetstilat stämmer ju föga med verkligheten, men det kansle bara är du som är dålig på att förklara men skriver målande...?

Vi kanske kan enas om att trots att skillnaden i tid mellan vanlig bil och elbil inte kan vara mer än några hundradelar, nån tiondel som allra värst mellan pedalrörelse och motorns respons på detta, så kan det för vissa ändå subjektivt upplevas som enormt fast det objektivt är det. Jag tippar även på att skillnaderna i ljud mellan fordonen i dessa situationer kan påverka starkt, alltså att frånvaron av ljud (mer eller mindre) från en normal bilmotor kan bidra till att man upplever reaktionerna som mer direkta i elbilen, för att i den vanliga bilen har man ju en markantare ljudkuliss vid gaspådrag som ju ska stegras med den ökande accelerationen. Men då har ju den egentliga responsen mellan pedal-motor redan skett för länge sen.

Teslan klår de flersta (normala) bilar på stripen, men om man kör tex Nurburgring så är den högst medioker. Detta är för att när man gör en kraftig acceleration så överladdas (eller snarare överURladdas) batterierna å teslan så man kan inte göra flera hårda längre accelerationer på rad för då överhettas batteriet.

Det går också hårt åt batteriet så räckvidden minskar drastiskt.

Man kan jämföra med lustgas i en vanlig ”värstingbil”.

Teslan har också superbra antispinn vilket kan klå många bilar bara den.

Men egentligen förstår jag inte varför man ska jämföra den värsta elbilen tillgänglig med typ gubbräserbilar, ska det vara rättvist bör man ju jämföra med Bugatti veyron eller liknande då är det inte lika imponerande.
Citera
2018-04-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Teslan klår de flersta (normala) bilar på stripen, men om man kör tex Nurburgring så är den högst medioker. Detta är för att när man gör en kraftig acceleration så överladdas (eller snarare överURladdas) batterierna å teslan så man kan inte göra flera hårda längre accelerationer på rad för då överhettas batteriet.

Men egentligen förstår jag inte varför man ska jämföra den värsta elbilen tillgänglig med typ gubbräserbilar, ska det vara rättvist bör man ju jämföra med Bugatti veyron eller liknande då är det inte lika imponerande.
Är väl inte särskilt rättvist att jämföra med en Bugatti Veyron, en sån kostar 21 mille...

Tesla är ingen räserbil, det är en glidarbil med galen acceleration och gigantiska utrymmen.
Citera
2018-04-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Men det är klart det är stor skillnad i responsen mellan förbränningsmotor och en elmotor. En elmotor ger max vridmoment vid 0 rpm och en förbränningsmotor runt +3500 rpm, och att komma upp till +3500 rpm tar inga hundradelar. Det är ju det som gör att t ex en teslan känns så extremt rapp, inte den inledande fördröjningen från tryck på pedalen till motorn börjar varva upp. Den är ju som du säger försumbar. Men det är ju inte en slump att man varvar upp motorn på tomgång innan man slänger i ettans växel..
Jag tror att ni pratar förbi varandra bara.

Hej du. Ta inte illa upp nu men du gav just där ett tydligt bevis på att folk väldigt ofta inte har kunskap om vad de talar om, och därför ofta missförstår saker o ting.

Att en förbränningsmotor har ett maxvrid vid säg 1800-3500 rpm (beroende på motor) betyder inte att den inte har nåt vrid alls och inte reagerar på gaspådrag under dessa varv.

Det som normalt menas med respons mellan gaspedal och motor är hur rappt motorn svarar på ändringar i gaspedalens läge. Det har i princip inte ett jota med hur mycket bilen accelererar når man kliver på gasen. Det betyder, om jag tar ett fiktivt exempel, att en sugmotor i en liten klen småbil kan ha en extremt rapp gasrespons, att motorn alltså ögonblickligen reagerar på minsta förändring i gaspedalen, men det sker nästan ingen acceleration därför att motorn är så klen i sig, men den svarar rappt. Den kan då gör att den har en mycket snabbare respons än en annan bil med mycket större och kraftigare motor som accelererar mycket mer, men är lite segare i just gasresponsen.

Detta känns som om många missuppfattar lika lätt som så många gör med effekt och vridmoment, där många tror mycket men ofta inte vet hur det hänger ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Haha ja, jag kan väl erkänna att jag inte är världsmästare att beskriva i text, samtidigt som jag mitt i tanken kom på mig själv med en starkt bristande entusiasm i att förklara hur en förbränningsmotor fungerar för någon som mest troligtvis redan vet det.

Jag får hänvisa till Surri här ovan som både mer kortfattat och mer precist beskrev det, med den äran.

Nja, fast det tycker jag ju inte att han gjorde, även om jag nog förstår hur både du och han tänker och varför ni upplever det som ni gör, om ni båda har kört elbilar.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-04-22 kl. 12:20.
Citera
2018-04-22, 12:35
Medlem
Citat:
Hej du. Ta inte illa upp nu men du gav just där ett tydligt bevis på att folk väldigt ofta inte har kunskap om vad de talar om, och därför ofta missförstår saker o ting.

Att en förbränningsmotor har ett maxvrid vid säg 1800-3500 rpm (beroende på motor) betyder inte att den inte har nåt vrid alls och inte reagerar på gaspådrag under dessa varv.

Det som normalt menas med respons mellan gaspedal och motor är hur rappt motorn svarar på ändringar i gaspedalens läge. Det har i princip inte ett jota med hur mycket bilen accelererar når man kliver på gasen. Det betyder, om jag tar ett fiktivt exempel, att en sugmotor i en liten klen småbil kan ha en extremt rapp gasrespons, att motorn alltså ögonblickligen reagerar på minsta förändring i gaspedalen, men det sker nästan ingen acceleration därför att motorn är så klen i sig, men den svarar rappt. Den kan då gör att den har en mycket snabbare respons än en annan bil med mycket större och kraftigare motor som accelererar mycket mer, men är lite segare i just gasresponsen.

Detta känns som om många missuppfattar lika lätt som så många gör med effekt och vridmoment, där många tror mycket men ofta inte vet hur det hänger ihop.

Nja, fast det tycker jag ju inte att han gjorde, även om jag nog förstår hur både du och han tänker och varför ni upplever det som ni gör, om ni båda har kört elbilar.

Det verkar som vi missförstår varandra hur mycket vi än försöker.
Jag anser inte att gasrespons har något med hur snabbt bilen accelererar att göra. En väldigt motorsvag bil kan ha kvick gasrespons.
Men direktheten, alltså att oavsett om jag duttar på gaspedalen eller stampar ner den, så är motorns respons snabbare på en elbil än någon fossilmotor jag någonsin provat.
Direktheten i vad min fot gör kontra hur bilen agerar har jag aldrig varit med om i en fossilbil, och jag har väldigt svårt att tro att det ens är möjligt, med tanke på fossilmotorns natur.
Citera
2018-04-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped

Det är många bilar med vanliga motorer som klår Tesla på många punkter för samma eller betydligt mindre pris. Men acceleration från stillastående rakt fram och några andra punkter är Teslans paradgrenar. Veyron är väl kanske inte heller en rättvis jämförelse då den kostar skyhögt mer än en Tesla.

Hade en Tesla S runt mig en gång på landsvägskörning och vi gjorde en del omkörningar av långtradare då och då, och i kraftiga accelerationer från ca 70-180 eller så verkade den inte så överjävligt rask utan verkade ha lite problem att hänga med min gamla Ford Sierra 2,9i -89 fast jag bara körde på fyran eller femman (den är inte helt original nej...) eller så vågade han inte slösa på batteriet. Kul var det i alla fall för han såg lite överraskad ut att den där gamla skorven drog iväg som den gjorde.

Däremot räcker ju inte Sierrans ca 4,5 s till 100 långt mot Teslan då den kan klara det på under 3 har jag för mig. Å andra sidan kan jag köra 20 repor max 0-100 eller strippen och ändå komma säkert 50 mil på samma tank, det kan inte Tesla. Bara som kuriosa alltså
Citera
2018-04-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Det verkar som vi missförstår varandra hur mycket vi än försöker.
Jag anser inte att gasrespons har något med hur snabbt bilen accelererar att göra. En väldigt motorsvag bil kan ha kvick gasrespons.
Men direktheten, alltså att oavsett om jag duttar på gaspedalen eller stampar ner den, så är motorns respons snabbare på en elbil än någon fossilmotor jag någonsin provat.
Direktheten i vad min fot gör kontra hur bilen agerar har jag aldrig varit med om i en fossilbil, och jag har väldigt svårt att tro att det ens är möjligt, med tanke på fossilmotorns natur.

Ok, jag förstår. Men jag tror då att du då upplever och beskriver det mer fantastiskt, subjektivt alltså, än det faktiskt är i rena konkreta mätningar. Och jag är helt på det klara med att elbilen är mer responsiv på det viset, men jag noterar krasst att mätningar visar att skillnaden är liten i praktiken men att folk då kan uppleva det väldigt olika.
Citera
2018-04-22, 13:26
Medlem
Citat:
Det är många bilar med vanliga motorer som klår Tesla på många punkter för samma eller betydligt mindre pris. Men acceleration från stillastående rakt fram och några andra punkter är Teslans paradgrenar. Veyron är väl kanske inte heller en rättvis jämförelse då den kostar skyhögt mer än en Tesla.

Hade en Tesla S runt mig en gång på landsvägskörning och vi gjorde en del omkörningar av långtradare då och då, och i kraftiga accelerationer från ca 70-180 eller så verkade den inte så överjävligt rask utan verkade ha lite problem att hänga med min gamla Ford Sierra 2,9i -89 fast jag bara körde på fyran eller femman (den är inte helt original nej...) eller så vågade han inte slösa på batteriet. Kul var det i alla fall för han såg lite överraskad ut att den där gamla skorven drog iväg som den gjorde.

Däremot räcker ju inte Sierrans ca 4,5 s till 100 långt mot Teslan då den kan klara det på under 3 har jag för mig. Å andra sidan kan jag köra 20 repor max 0-100 eller strippen och ändå komma säkert 50 mil på samma tank, det kan inte Tesla. Bara som kuriosa alltså
De slöaste teslorna gör 0-100 på samma tid som din Sierra, var det en så du körde mot kan det mycket väl vara så att den har svårt att hänga på vid 180. Var det nån av de snabbare versionerna sparade han nog på ström för de drar rejält även vid 150 iallafall.

Jag körde en p100D en gång, det var ju galet kul förstås. Det fanns en rolig funktion där man kunde ställa om bilen till att gå som valfri annan version, jag testade att ställa om den till den slöaste och blev paff över vilken skillnad det var. Nån sekund skillnad låter inte mycket men det kändes väldigt stor skillnad, kändes väldigt trött när den gjorde 0-100 på 4,3 sek istället för 2,7.
Citera
2018-04-22, 20:26
Moderator
Tystnads avatar
Ett annat problem : Alla verkstäder har inte kompetens för att reparera elbilar -> Bilen måste då med biltransport skickas till special verkstad med lång stillestånd som följd.

Visst kommer säkert bli bättre på lokala macken med tiden men lär dröja.
Citera
2018-04-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
De slöaste teslorna gör 0-100 på samma tid som din Sierra, var det en så du körde mot kan det mycket väl vara så att den har svårt att hänga på vid 180. Var det nån av de snabbare versionerna sparade han nog på ström för de drar rejält även vid 150 iallafall.

Jag körde en p100D en gång, det var ju galet kul förstås. Det fanns en rolig funktion där man kunde ställa om bilen till att gå som valfri annan version, jag testade att ställa om den till den slöaste och blev paff över vilken skillnad det var. Nån sekund skillnad låter inte mycket men det kändes väldigt stor skillnad, kändes väldigt trött när den gjorde 0-100 på 4,3 sek istället för 2,7.

Nja, jag är rätt säker på att det var den snabbaste versionen av Tesla S, därför att den är ju totalt överlägsen i starten från noll med sin fyrhjulsdrift och pang på rädebetan fullt vridmoment direkt samt antispin, jämfört med Sierran utan antispin bara bakhjulsdrift och ja halkigt.... Däremot uppe i fart säg 80 och upp till 200 är den mycket lättare Sierran rejält pigg. Kikar jag på grafer på nätet på accelerationen ca 130-200 för de piggaste Teslorna så är tiderna skapligt likartade som de jag mätt på Sierran. Men skit samma, det var mest en kul upplevelse på vägen mot denna Tesla.

Sen måste jag be om ursäkt till Valtyr m fl, för jag har kommit ur min tillfälliga koma om responstugget, och det skedde idag här ute på havet på jobb när jag skulle köra en eltruck en runda. Då kom jag på vad jag egentligen vetat hela tiden, men haft en tillfälligt blockering i skallen, hur de menat med responsen.

Jag fastnade av nån outgrundlig anledning i tänket bara på den initiala responsen mellan pedal/motor och där är det precis som jag förklarade mellan vanliga bilar och elbilar. Men eltruckar liksom elbilar är ju speciella på det viset att gaspedalen i princip är en potentiometer med vilken man väljer vilket vridmoment man vill ha, oavsett aktuellt varvtal och hastighet, och detta levererar direkt, på stört. Och det är det de menade hela tiden menade jag fastnat i mitt tänk.

Vi kan förklara det så här, som att gaspedalen uppsläppt har värdet 0Nm som sen har en linjär ökning och fullt nedtryckt har säg 700Nm som är motorns max. När elbilen sen körs så begär man ju olika vridmoment genom att ändra gaspedalens läge och detta vridmoment levereras omedelbart då det är så elmotorer funkar om man inte styr ner det med elektronik.

På en förbränningsmotor funkar det på sätt o vis likadant, att man med gaspedalen gör en vridmomentsbegäran, men detta vridmoment kan ju inte alltid levereras direkt (men ibland så...) utan även om motorn omedelbart kastar sig i tyglarna och vill, så orkar den inte prestera säg begärda 500Nm om motorn inte ligger på det varvtalet där detta moment kan levereras, och då får motorn jobba sig upp genom varven medan det levererade vridmomentet ökar för att till slut nå det varvtal där den ger 500Nm

Alltså, båda bilarna ligger i t ex 70, sugmotor har då 2000rpm säger vi, och vi trampar ner gasen och begär 350Nm. Då kommer sugmotor att ”blixtsnabbt” svara på gaspådraget och börja dra, men vid det låga varvtalet kan den bara leverera säg 230Nm, så den kommer att öka i Nm mer o mer ju mer varvtalet ökar för att när den når säg 4000 leverera de 350Nm som man begärde med pedalen. Elbilen däremot den klappar till med 350Nm direkt oavsett bilens hastighet eller elmotorernas varvtal, om man med pedalen begär 350Nm. Det är den responsskillnad den talar om, och den är givetvis markant jämfört med hur en vanlig bilmotor funkar. Med en vanlig motor hjälper det inte att begära max vridmoment med pedalen om motorn ändå inte kan leverera det, den vill och försöker direkt, men kan inte om varvtalet inte är på rätt ställe. En elbil den kan legerar det direkt och gör det, tjoff, oavsett hastigheter och varvtal, ja nästan då, för högre hastigheter så blir det begränsningar även för hur mycket elbilen kan leverera.

Jag ber än en gång om ursäkt får mitt temporära hjärnsläpp om detta, för det är nåt jag ju vetat sedan länge men som jag helt enkelt inte kom att tänka på förrän idag när jag fipplade med eltrucken som reagerade med beställt vridmoment direkt fingrarna vippade på ”gasreglaget”
Citera
2018-04-22, 20:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Man slipper ett gigantiskt batteri som utarmar jorden på litium om man tillför vätgas.

Öhh, vad ska man ha det till då? Gör väl mer nytta i ett fordon än att ligga ute i havet och skvalpa.
Bristen på rent dricksvatten i världen kommer ändå att kräva att man renar havsvatten så småningom. På köpet får man Lithium.

Angående kobolt så används det idag som något så onödigt som naturläkemedel och färg. Det är dessutom en biprodukt från brytning av andra mineral. Om det inte används till något hamnar det på slighögen.

Ingen av dessa ämnen är alldeles nödvändiga i framtiden då nya material tas fram.

Brist på el blir det heller inte I Marocko och andra länder i Sahara-området har man gott om sol:
https://www.youtube.com/watch?v=ZSDo67E1k3s

Är dock lite gammal teknik med reflekterande rörliga speglar som inte behövs nu när det finns solceller som genererar el direkt utan mellansteg via ångturbiner.

Egypten blir snart världens största solcellspark:
https://interestingengineering.com/egypt-will-soon-be-home-to-the-worlds-largest-solar-park
Citera
2018-04-22, 21:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ett annat problem : Alla verkstäder har inte kompetens för att reparera elbilar -> Bilen måste då med biltransport skickas till special verkstad med lång stillestånd som följd.

Visst kommer säkert bli bättre på lokala macken med tiden men lär dröja.

Men de traditionella biltillverkarna som nu går över till el utbildar väl personalen på sina auktoriserade verkstäder?

Det kommer säkert att bli mer av utbytessystem för t.ex drivpaketen och datorerna. Man byter helt enkelt ut hela paketet och skicker det gamla för repararation. Vanliga grejer som bromsar, hjullager och hjulupphängning är ju ingen större skillnad mot nuvarande bilar.
Hyundai och några andra använder ju samma plattform för fossil-, pugin och batteribilarna.

Tesla har t.ex servicebilar som kommer hem till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in