2018-04-22, 16:41
Medlem
Tjena Flashback!

Hittade ingen tråd gällande just "asian flush", så tänkte att vi kunde diskutera det här

Asian flush är en allergisk reaktion som drabbar över en tredjedel av östasiater när de förtär alkohol. Drabbar främst kineser, koreaner, japaner och vietnameser. Symptom är bland annat rödflammig hud, huvudvärk, hjärtklappning och illamående. I princip blir man bakfull redan när man börjar dricka, och blir röd både i ansikte och ögon. Detta gör det väldigt svårt att njuta av alkohol och festande, man blir dessutom packad på bara några öl.

Här är en bild på en packad asiat.

http://www.sobur.co/wp-content/uploads/asianflushmeme.png

Detta togs även upp i ett avsnitt av serien "Fresh Off the Boat"

https://www.youtube.com/watch?v=2gVyGBqdwvs

Reaktionen beror på ett enzym som saknas, kroppen kan inte bryta ned alkohol på ett effektivt sätt. Det finns också stora risker med att dricka alkohol om man lider av detta, risken för att få cancer blir tydligen 12 gånger så stor. Därför rekommenderas det att folk som lider av asian flush dricker med måtta, eller avstår från det helt.

Med tanke på hur många asiater som festar på college etc i USA har man kommit på att vissa histaminblockerare (tabletter mot halsbränna) kan lindra den rödflammiga hud som uppstår. Att ta t.ex. pepcid AC någon timme innan drickandet ska tydligen göra att man blir mindre röd, alla andra symptom kvarstår dock.

Är själv halvasiat, svensk mamma och vietnamesisk pappa. Har tyvärr ärvt detta av min far, och är superkänslig för alkohol. Räcker med nån öl för att bli röd som ett stoppljus och må allmänt skit. Minns första gången jag var ute och drack med en kompis på högstadiet, kunde inte dölja detta för föräldrarna när man kom hem röd som en tomat och ett hjärta som gick på högvarv.

Har vi några asiater på flashback som lider av detta? Någon som provat pepcid etc? Andra trick för att kunna dricka mer och inte må skit? Kan ni överhuvudtaget konsumera alkohol på fest utan att skämmas? Själv kan jag tyvärr inte njuta av alkohol, och mår mest skit hela kvällen. Känns förjävligt, enda fördelen är väl att det i princip är omöjligt att bli alkoholist.
Citera
2018-04-22, 16:45
Avslutad
Intressant, hade aldrig hört talats om detta förut. Har några frågor:

Hur fort får du "symptom"? En drink? Ett glas vin?
Gör det skillnad om alkoholen konsumeras till mat?
Är det skillnad på i vilken form du får i dig alkoholen (sprit/vin/öl) eller är det ren alkoholmängd som ger känningar?
Citera
2018-04-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Intressant, hade aldrig hört talats om detta förut. Har några frågor:

Hur fort får du "symptom"? En drink? Ett glas vin?
Gör det skillnad om alkoholen konsumeras till mat?
Är det skillnad på i vilken form du får i dig alkoholen (sprit/vin/öl) eller är det ren alkoholmängd som ger känningar?

En drink eller ett glas vin räcker gott och väl. Tar inte särskilt lång tid heller. Börjar med att hela ansiktet känns varmt, blir sedan röd. Krävs dock lite mer alkohol för att få huvudvärk.

Kan tänka mig att det blir värre att dricka på tom mage, dricker sällan p.g.a. detta bekymmer. Att varva med vatten kan nog hjälpa.

Spelar förövrigt ingen roll vilken form av alkohol det handlar om, är nedbrytningen av själva alkoholen som kroppen inte klarar av.

Tips till alla som lider av detta ha aldrig på er vit skjorta i samband med alkohol för i helvete!
Citera
2018-04-22, 17:16
Medlem
Pocarisweats avatar
Yes, är Japan (100%) och uppväxt i Sverige.

Har inte detta problem själv men vet att ett fåtal av mina vänner har det. Dock inte alla, utan det verkar faktiskt vara mer frekvent hos sydostasiater än hos nordostasiater vilket kan ha att göra med att nordostasiater (om man räknar Japaner, Koreaner, Tunguser, Nordliga Kineser, Mongoler samt övriga nomadfolk i sydöstra Sibirien), helt enkelt rent historiskt är en blandning av nomader (aka icke jordbrukare) samt jordbrukande folkslag från södra delarna av norra östasien.

Det har spekulerats i att orsaken till detta skulle vara att en viss allel blev muterad (jag är ingen biolog) som skydd mot vissa bakterieformer som existerade hos risodlare i sydvästra Kina där det än idag fortfarande är den del av världen där "Asian Flush" är som mest prevalent.

Alltså spreds själva generna för att få detta anlag också antagligen via risodlingens utbredning i Asien och då folk från norra och centrala Sibirien inte alls har detta, och väldigt få Mongoler som dessutom traditionellt är nomader så existerar det i stort sett inte hos dessa befolkningar.

Däremot existerar det i allra högsta grad här i Japan. Har en vän som blir rödflammig, får dunkande huvudvärk och kan inte dricka mer än två bärs innan han blir helt väck. Är ICKE avundsjuk kan jag säga. Fast å andra sidan dricker jag inte alkohol så för mig är det egentligen skitsamma.
Citera
2018-04-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Yes, är Japan (100%) och uppväxt i Sverige.

Har inte detta problem själv men vet att ett fåtal av mina vänner har det. Dock inte alla, utan det verkar faktiskt vara mer frekvent hos sydostasiater än hos nordostasiater vilket kan ha att göra med att nordostasiater (om man räknar Japaner, Koreaner, Tunguser, Nordliga Kineser, Mongoler samt övriga nomadfolk i sydöstra Sibirien), helt enkelt rent historiskt är en blandning av nomader (aka icke jordbrukare) samt jordbrukande folkslag från södra delarna av norra östasien.

Det har spekulerats i att orsaken till detta skulle vara att en viss allel blev muterad (jag är ingen biolog) som skydd mot vissa bakterieformer som existerade hos risodlare i sydvästra Kina där det än idag fortfarande är den del av världen där "Asian Flush" är som mest prevalent.

Alltså spreds själva generna för att få detta anlag också antagligen via risodlingens utbredning i Asien och då folk från norra och centrala Sibirien inte alls har detta, och väldigt få Mongoler som dessutom traditionellt är nomader så existerar det i stort sett inte hos dessa befolkningar.

Däremot existerar det i allra högsta grad här i Japan. Har en vän som blir rödflammig, får dunkande huvudvärk och kan inte dricka mer än två bärs innan han blir helt väck. Är ICKE avundsjuk kan jag säga. Fast å andra sidan dricker jag inte alkohol så för mig är det egentligen skitsamma.

Intressant läsning, kan nog ligga något i det!

Har hört att européer ska tåla alkohol bättre då de drack öl när vattnet i norden var förorenat medan man i Asien drack vatten eftersom man redan hade lärt sig att rena och filtrera det. Man ska då ha vant sig vid alkoholen medan asiaterna reagerade på alkohol så som människan naturligt reagerar på det. Låter väldigt långsökt och orealistiskt Det du säger låter mer trovärdigt!

Haha, känner igen i det din kompis upplever. Man tror man ska kunna ta BARA ETT PAR öl, men ångrar genast detta då man mår skit hela kvällen.

En rolig historia som min mamma berättat: Mina föräldrar hade släktningar (på min mammas sida, alltså svenskar) på besök och de skulle dricka Irish coffee. Min pappa tackade nej men min morbror envisades med att han skulle prova och hällde ner en rejäl mängd whiskey i glaset. Min pappa spydde som en gris och däckade på soffan. Blev liggande där ett bra tag
Citera
2018-04-22, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaMan
Har hört att européer ska tåla alkohol bättre då de drack öl när vattnet i norden var förorenat medan man i Asien drack vatten eftersom man redan hade lärt sig att rena och filtrera det. Man ska då ha vant sig vid alkoholen medan asiaterna reagerade på alkohol så som människan naturligt reagerar på det. Låter väldigt långsökt och orealistiskt Det du säger låter mer trovärdigt!

Skulle tro att denna påstådda orsak och verkan är omkastad. Européer drack öl för att de kunde, i Asien såg man inte ens det som ett alternativ p.g.a. konsekvenserna av alkohol så man lärde sig rena vatten. Samma problem, olika lösningar. Att det skulle medfört en annan tolerans är nästan säkert en efterkonstruktion.
Citera
2018-04-22, 17:41
Medlem
CommonSenses avatar
Har en polare som blir så, han är hel svensk
Citera
2018-04-22, 17:43
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaMan
Intressant läsning, kan nog ligga något i det!

Haha, känner igen i det din kompis upplever. Man tror man ska kunna ta BARA ETT PAR öl, men ångrar genast detta då man mår skit hela kvällen.

En rolig historia som min mamma berättat: Mina föräldrar hade släktningar (på min mammas sida, alltså svenskar) på besök och de skulle dricka Irish coffee. Min pappa tackade nej men min morbror envisades med att han skulle prova och hällde ner en rejäl mängd whiskey i glaset. Min pappa spydde som en gris och däckade på soffan. Blev liggande där ett bra tag

Rätt elakt skämt då det faktiskt kan vara farligt att bli utsatt för alkohol i större mängder om man har denna "allergi". I värsta fall kan man dö. Det som vi idag kallar för Antabus dvs det syntetiska preparat som skall stoppa alkoholister fungerar på ett liknande sätt i kroppen som det gör med Asiater som har denna allergi.

Det innebär att om man kommer fram till en lösning på hur man kan undgå Asian Flush så kan alkoholister som tar antabus antagligen ta samma medicin och på så vis kunna dricka.

Tror inte att vattenkvaliten skulle ha skilt sig i så pass stor grad att det bidragit till någon slags form av tolerans vs icke tolerans. Det finns inga vetenskapliga eller historiska belägg att denna genmutation skulle uppstått pga vattenkvalitet.

När jag var ung så drack jag desto mer. När man var hemma i Japan så brukade jag åka in till Namba/Osaka och dricka ganska hårt. Då kunde man ofta se folk ligga utslagna på bänkar, och i vissa fall såg man umgängen där "någon" i gänget var mer röd i ansiktet än de andra och då fick de helt enkelt hjälpa till och "leda" personen tills de kom fram till nästa krog.

Det är förvisso en rätt destruktiv grej men de flesta asiater åtminstone i Korea och Japan som jag stött på och som har denna "allergi" brukar ofta skita i att de har den och dricker ändå. Det som uppstår är en form av tolerans där de förvisso kan dricka mer till en början för att senare spåra ut totalt. Detta är förvisso något som förknippas med alkoholism men i detta fallet skulle jag nog kalla det för en slags "mini-variant" av alkoholism då om de inte håller igång drickandet under exempelvis en månad så kommer allergichocken som ett brev på posten nästa gång de dricker.
Citera
2018-04-22, 17:46
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Har en polare som blir så, han är hel svensk

Har också stött på vita/västerlänningar som haft otroligt dåligt alkoholsinne. Alltså inte bara så att de blir galna utan mer att de får en slags allergisk reaktion av något slag. Så även om det kanske inte är samma ursprung som den allergiska reaktion vissa östasiater får så existerar det nog inom samtliga av världens folkgrupper folk som helt enkelt inte tål alkohol.

Alltid finns det ju folk som är allergiska mot något. Läste om en kvinna från Dalarna som gått i strid med kommunen för att hon var allergisk mot el. Hahaha.
Citera
2018-04-22, 17:49
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Har också stött på vita/västerlänningar som haft otroligt dåligt alkoholsinne. Alltså inte bara så att de blir galna utan mer att de får en slags allergisk reaktion av något slag. Så även om det kanske inte är samma ursprung som den allergiska reaktion vissa östasiater får så existerar det nog inom samtliga av världens folkgrupper folk som helt enkelt inte tål alkohol.

Alltid finns det ju folk som är allergiska mot något. Läste om en kvinna från Dalarna som gått i strid med kommunen för att hon var allergisk mot el. Hahaha.

Väldigt roligt och se nör dom går från vit till röd, man ser i ansiktet hur färgnyansen skiftar sakta men säkert till rödare färgton =D

Dock händer det bara när han dricker sprit
Senast redigerad av CommonSense 2018-04-22 kl. 17:54.
Citera
2018-04-22, 17:52
Medlem
kalkryggars avatar
Jag känner en svensk som blir sån typ var 10:e gång han super.

Normalt så händer ingenting och han kan supa som en riktig svensk. Men helt plötsligt ibland så blir han som ett stoppljus redan innan första ölen. Alla undrar om han är sjuk eller vad fan han dricker. Då svarar han att den jävla alkohol-allergin har slagit till.

Är det samma som du talar om?
Citera
2018-04-22, 17:54
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Väldigt roligt och se nör dom går från vit till röd, man ser i ansiktet hur färgnyansen skiftar sakta men säkert till rödare färgton =D

Ja alltså nu bor jag förvisso i Japan sedan många år och har familj så jag är inte direkt någon festprisse längre och rör mig inte direkt i miljöer där alkohol förekommer men jag vet exakt vad du menar. Det kan vara lite sippande på första biran, sedan ser man först att det börjar bli lite rödlätt runt kinderna/under ögonen och sedan slår det på, och hela jävla ansiktet lyser upp som en chilifrukt.

Visst, cyniskt nog så ser det faktiskt roligt ut, men det är ju trots allt ett allergiskt tillstånd så det är ju knappast något man själv skulle vilja uppleva. Men å andra sidan, dricker man och ändå vet att man inte tål alkohol så förtjänar man nästan att bli utgarvad haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in