2018-04-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Rätt elakt skämt då det faktiskt kan vara farligt att bli utsatt för alkohol i större mängder om man har denna "allergi". I värsta fall kan man dö. Det som vi idag kallar för Antabus dvs det syntetiska preparat som skall stoppa alkoholister fungerar på ett liknande sätt i kroppen som det gör med Asiater som har denna allergi.

Det innebär att om man kommer fram till en lösning på hur man kan undgå Asian Flush så kan alkoholister som tar antabus antagligen ta samma medicin och på så vis kunna dricka.

Tror inte att vattenkvaliten skulle ha skilt sig i så pass stor grad att det bidragit till någon slags form av tolerans vs icke tolerans. Det finns inga vetenskapliga eller historiska belägg att denna genmutation skulle uppstått pga vattenkvalitet.

När jag var ung så drack jag desto mer. När man var hemma i Japan så brukade jag åka in till Namba/Osaka och dricka ganska hårt. Då kunde man ofta se folk ligga utslagna på bänkar, och i vissa fall såg man umgängen där "någon" i gänget var mer röd i ansiktet än de andra och då fick de helt enkelt hjälpa till och "leda" personen tills de kom fram till nästa krog.

Det är förvisso en rätt destruktiv grej men de flesta asiater åtminstone i Korea och Japan som jag stött på och som har denna "allergi" brukar ofta skita i att de har den och dricker ändå. Det som uppstår är en form av tolerans där de förvisso kan dricka mer till en början för att senare spåra ut totalt. Detta är förvisso något som förknippas med alkoholism men i detta fallet skulle jag nog kalla det för en slags "mini-variant" av alkoholism då om de inte håller igång drickandet under exempelvis en månad så kommer allergichocken som ett brev på posten nästa gång de dricker.

Har också hört om folk som lyckats "härda sig" genom att dricka desto mer alkohol och helt enkelt skita i konsekvenserna. Kan inte vara bra för kroppen alltså, den rödflammiga hyn är ju en signal på att det sker en förgiftning och att man genast borde sluta dricka. Det ska därför vara farligt att ta pepcid och likande läkemedel då de döljer de ytliga symptomen vilket får en att överskatta hur mycket alkohol man kan dricka. 12 gånger risken att få cancer är ju inte att leka med. Skulle inte förvåna mig om många av de asiater som lider av asian flush kommer att få cancer i framtiden. Är ju lätt att tänka att det inte är så farligt när det egentligen handlar om allvarliga grejer. Att vara en del av gemenskapen på college/hemmafester etc är ju en viktig del av ungdomen för många. Brukar alltid finnas en asiat på varje fest som är röd som ett stoppljus!

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag känner en svensk som blir sån typ var 10:e gång han super.

Normalt så händer ingenting och han kan supa som en riktig svensk. Men helt plötsligt ibland så blir han som ett stoppljus redan innan första ölen. Alla undrar om han är sjuk eller vad fan han dricker. Då svarar han att den jävla alkohol-allergin har slagit till.

Är det samma som du talar om?

Låter som något liknande. Men för de som lider av asian flush brukar symptomen visa sig varje gång de dricker, och inte bara ibland. Man skäms som fan när det händer, ser ut som man är svinfull efter två öl. Det roliga är ju också hur folk säger "men vafan du har ju knappt druckit nåt". Krävs inte mycket alkohol alls för att få en rejäl bakfylla.
Citera
2018-04-22, 18:06
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaMan
Har också hört om folk som lyckats "härda sig" genom att dricka desto mer alkohol och helt enkelt skita i konsekvenserna. Kan inte vara bra för kroppen alltså, den rödflammiga hyn är ju en signal på att det sker en förgiftning och att man genast borde sluta dricka. Det ska därför vara farligt att ta pepcid och likande läkemedel då de döljer de ytliga symptomen vilket får en att överskatta hur mycket alkohol man kan dricka. 12 gånger risken att få cancer är ju inte att leka med. Skulle inte förvåna mig om många av de asiater som lider av asian flush kommer att få cancer i framtiden. Är ju lätt att tänka att det inte är så farligt när det egentligen handlar om allvarliga grejer. Att vara en del av gemenskapen på college/hemmafester etc är ju en viktig del av ungdomen för många. Brukar alltid finnas en asiat på varje fest som är röd som ett stoppljus!

Låter som något liknande. Men för de som lider av asian flush brukar symptomen visa sig varje gång de dricker, och inte bara ibland. Man skäms som fan när det händer, ser ut som man är svinfull efter två öl. Det roliga är ju också hur folk säger "men vafan du har ju knappt druckit nåt". Krävs inte mycket alkohol alls för att få en rejäl bakfylla.

Tycker faktiskt det är synd om dig. Just den sociala biten måste vara extremt jobbig att hantera och det faktumet att alkohol tyvärr utgör en så pass stor roll i det sociala samspelet just under ungdomen så kanske man kan tänka "Ja men vafan man ska ändå inte dricka så det är lika bra att du inte kan dricka", men ärligt talat så är det ju inte ett val du själv fattat, utan du kan ju inte dricka alkohol pga du inte tål det.

Så jag kan absolut relatera till vad du menar om man ser det ur ett psykosocialt perspektiv. Är som sagt ingen biolog (inte socionom heller för den delen), men ja det är klart att det kommer att resultera i högre grader av vissa cancerformer om det redan inte nu gör det just i östra Asien för att folk helt enkelt skiter i allergin och dricker ändå.
Citera
2018-04-22, 18:24
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt det är synd om dig. Just den sociala biten måste vara extremt jobbig att hantera och det faktumet att alkohol tyvärr utgör en så pass stor roll i det sociala samspelet just under ungdomen så kanske man kan tänka "Ja men vafan man ska ändå inte dricka så det är lika bra att du inte kan dricka", men ärligt talat så är det ju inte ett val du själv fattat, utan du kan ju inte dricka alkohol pga du inte tål det.

Så jag kan absolut relatera till vad du menar om man ser det ur ett psykosocialt perspektiv. Är som sagt ingen biolog (inte socionom heller för den delen), men ja det är klart att det kommer att resultera i högre grader av vissa cancerformer om det redan inte nu gör det just i östra Asien för att folk helt enkelt skiter i allergin och dricker ändå.

Precis! Känns förjävligt att inte själv kunna ta beslutet att dricka eller inte, utan att man i stort sett är tvingad att hålla alkoholen till ett minimum vare sig man vill det eller inte. Är 19 nu och brukade besvära mig något oerhört att inte kunna dricka som en normal person. Har väl börjat acceptera att det bara är så det är och finns ju inte mycket att göra. Känns inte som ett "botemedel" kommer upptäckas inom en snar framtid heller.

Ska dock på fest nästa vecka. Ska köpa en paket Pepcid och tugga två tabletter en halvtimme innan. Blir väl ett par öl, får se hur det går!
Citera
2018-04-22, 18:44
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Precis! Känns förjävligt att inte själv kunna ta beslutet att dricka eller inte, utan att man i stort sett är tvingad att hålla alkoholen till ett minimum vare sig man vill det eller inte. Är 19 nu och brukade besvära mig något oerhört att inte kunna dricka som en normal person. Har väl börjat acceptera att det bara är så det är och finns ju inte mycket att göra. Känns inte som ett "botemedel" kommer upptäckas inom en snar framtid heller.

Ska dock på fest nästa vecka. Ska köpa en paket Pepcid och tugga två tabletter en halvtimme innan. Blir väl ett par öl, får se hur det går!

I Japan har vi som folk säkert i Vietnam kanske också har kinesisk traditionell medicin. I Japan kallar vi den för Kampo (漢方) och i stort sett varje snabbköp, tobaksbutik, grocery store och ja, överallt så hittar du kampo i småflaskor/pulver/vätska som du dricker innan du börjar dricka alkohol. Detta sägs mildra baksmällan och ja, det fungerar faktiskt. Vet inte innehållet mer än att det hjälper levern att rensa ut alkoholen snabbare och min kompis sa till mig att det faktiskt hjälpte honom att inte få lika intensiva bultningar i skallen när han drack. Själv drack jag det alltid precis som de flesta andra i förebyggande syfte mot baksmällor men om du är intresserad kan du ju alltid importera och testa om det get någon förmildrande effekt för dig?

Hittade den här länken när jag sökte efter just folk som inte tål alkohol (på japanska) och kom fram till den här produkten:

https://www.kobayashi.co.jp/brand/alpitan/trivia/

Är dock inte den vi brukar dricka innan vi krökar. Den där produkten verkar vara i synnerhet framtagen för folk som du och andra som inte tål alkohol.

ヘパリーゼ eller Heparize är den jag brukar dricka innan jag går (gick ut) och dricker (drack).

Här är den:

https://www.amazon.com/Zeria-HEPALYSE-PLUS-60-Tablets-Hang/dp/B01HZ6LZFA/ref=sr_1_fkmr0_1?s=grocery&ie=UTF8&qid=1524415079& sr=8-1-fkmr0&keywords=Zeria+Heparize

Tror de skickar till Sverige, denna variant är dock i pillerform men det verkar vara samma ingredienser. Om inte skicka ett PM om du är intresserad så kan jag säkert hitta någon shop som kan tänka sig att skicka till Sverige från Japan. (Tror länken jag skickade är från en butik i USA)

Men ja alltså det är ju ett samhällsproblem. I Japan och i synnerhet Korea flödar ju alkoholen och det är fullt lagligt att dricka på öppen gata här. Dock så är det nog mest synd om dem som jobbar och har krav på sig att gå på afterwork med chefen och för att inte tappa ansiktet så måste de också dricka hehe. Är väl dock mest salarymens och liknande som är i den situationen men å andra sidan finns det inte ett lika stort "UT OCH SUPA!!!"-stigma i Japan som det gör i Sverige när man är ung, rent socialt. Men i Sverige och de flesta andra västerländer så är det ju mer eller mindre ett måste...typ "ta en grogg förfan och slappna av"...typ.
Citera
2018-04-22, 19:19
Medlem
Citat:
I Japan har vi som folk säkert i Vietnam kanske också har kinesisk traditionell medicin. I Japan kallar vi den för Kampo (漢方) och i stort sett varje snabbköp, tobaksbutik, grocery store och ja, överallt så hittar du kampo i småflaskor/pulver/vätska som du dricker innan du börjar dricka alkohol. Detta sägs mildra baksmällan och ja, det fungerar faktiskt. Vet inte innehållet mer än att det hjälper levern att rensa ut alkoholen snabbare och min kompis sa till mig att det faktiskt hjälpte honom att inte få lika intensiva bultningar i skallen när han drack. Själv drack jag det alltid precis som de flesta andra i förebyggande syfte mot baksmällor men om du är intresserad kan du ju alltid importera och testa om det get någon förmildrande effekt för dig?

Hittade den här länken när jag sökte efter just folk som inte tål alkohol (på japanska) och kom fram till den här produkten:

https://www.kobayashi.co.jp/brand/alpitan/trivia/

Är dock inte den vi brukar dricka innan vi krökar. Den där produkten verkar vara i synnerhet framtagen för folk som du och andra som inte tål alkohol.

ヘパリーゼ eller Heparize är den jag brukar dricka innan jag går (gick ut) och dricker (drack).

Här är den:

https://www.amazon.com/Zeria-HEPALYSE-PLUS-60-Tablets-Hang/dp/B01HZ6LZFA/ref=sr_1_fkmr0_1?s=grocery&ie=UTF8&qid=1524415079& sr=8-1-fkmr0&keywords=Zeria+Heparize

Tror de skickar till Sverige, denna variant är dock i pillerform men det verkar vara samma ingredienser. Om inte skicka ett PM om du är intresserad så kan jag säkert hitta någon shop som kan tänka sig att skicka till Sverige från Japan. (Tror länken jag skickade är från en butik i USA)

Men ja alltså det är ju ett samhällsproblem. I Japan och i synnerhet Korea flödar ju alkoholen och det är fullt lagligt att dricka på öppen gata här. Dock så är det nog mest synd om dem som jobbar och har krav på sig att gå på afterwork med chefen och för att inte tappa ansiktet så måste de också dricka hehe. Är väl dock mest salarymens och liknande som är i den situationen men å andra sidan finns det inte ett lika stort "UT OCH SUPA!!!"-stigma i Japan som det gör i Sverige när man är ung, rent socialt. Men i Sverige och de flesta andra västerländer så är det ju mer eller mindre ett måste...typ "ta en grogg förfan och slappna av"...typ.

Tack som fan för infon! Aldrig hört talas om detta förut, men känns ju rimligt att de skulle ha något sådant läkemedel i dessa länder där en stor del av befolkningen faktiskt har svårt för att dricka alkohol. De verkar kunna skicka till Sverige, så ska definitivt testas om Pepcid inte fungerar.

Måste säga att det värsta är hjärtklappningen. Att bli röd är pinsamt som fan men känns ändå mer harmlöst, den bultande huvudvärken är jobbig men att hjärtat slår så fort som det gör känns verkligen inte bra. Första gången jag drack under högstadiet blev jag jävligt orolig att hjärtat skulle stanna. Man kan liksom inte göra någonting för att dämpa det heller och man känner att man inte har kontroll över sin kropp. Inte kul.

Undrar om det finns en risk att detta faktiskt händer? Att hjärtat stannar. Fyfan.
Citera
2018-04-22, 19:33
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Tack som fan för infon! Aldrig hört talas om detta förut, men känns ju rimligt att de skulle ha något sådant läkemedel i dessa länder där en stor del av befolkningen faktiskt har svårt för att dricka alkohol. De verkar kunna skicka till Sverige, så ska definitivt testas om Pepcid inte fungerar.

Måste säga att det värsta är hjärtklappningen. Att bli röd är pinsamt som fan men känns ändå mer harmlöst, den bultande huvudvärken är jobbig men att hjärtat slår så fort som det gör känns verkligen inte bra. Första gången jag drack under högstadiet blev jag jävligt orolig att hjärtat skulle stanna. Man kan liksom inte göra någonting för att dämpa det heller och man känner att man inte har kontroll över sin kropp. Inte kul.

Undrar om det finns en risk att detta faktiskt händer? Att hjärtat stannar. Fyfan.

Ja jag förstår. Takykardi eller hjärtrusning som det heter är ju obehagligt. Har själv varit med om det, dock på grund av panikångest och inte pga alkohol. Dock så vet jag inte hur pass farligt det kan vara i samband med ditt tillstånd, men jag har inte direkt hört eller läst om att det skulle innebära något akut fara i samband med Asian Flush utan det är väl mer om man har hjärtflimmer eller så, typ låter det gå en längre tid vilket det då inte gör då du bara är ute och dricker i några timmar.

Skulle dock inte rekommendera att göra det alltför ofta, då det inte bara för hjärtats skull utan även levern och andra organ kan ta stryk av det. För alla människor men i synnerhet för dig som lider av just Asian Flush.

Just Pepcid och liknande har ju visat att det fungerar (jag Googlade ämnet på japanska, men som du tidigare beskrev så är det ju snarare en slags förskjutning/förlängning av alkoholens påverkan och kan i värsta fall göra att symptomen blir ännu värre efter några timmar.

Har du råd och vill testa så tycker jag att du ska importera Kampo faktiskt. Nu ska jag inte rekommendera dig att dricka alkohol men om du ska göra det så är det ju klart bäst att göra det under bästa möjliga förutsättningar. Kanske till och med kan resultera att du kan ta en lättare drink bara just i sociala sammanhang utan att känna att helvetet håller på att bryta ut.
Citera
2018-04-22, 20:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Skulle tro att denna påstådda orsak och verkan är omkastad. Européer drack öl för att de kunde, i Asien såg man inte ens det som ett alternativ p.g.a. konsekvenserna av alkohol så man lärde sig rena vatten. Samma problem, olika lösningar. Att det skulle medfört en annan tolerans är nästan säkert en efterkonstruktion.

Stämmer inte, om du såg Historieätarna med lotta lundgren så var det uppe flera ggr i programmet att man drack öl och vin (bättre ställda)pga vattnet var odrickbart för människor.
Citera
2018-04-22, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Stämmer inte, om du såg Historieätarna med lotta lundgren så var det uppe flera ggr i programmet att man drack öl och vin (bättre ställda)pga vattnet var odrickbart för människor.

Det vet vi. Vad jag menade är att de drack för att de kunde dricka öl istället för det odrickbara vattnet (till skillnad från de som inte kunde dricka öl (p.g.a. alkoholallergin)).
Citera
2018-04-23, 22:00
Medlem
Glömde säga att jag precis som många andra asiater även är laktosintolerant. Inte lätt det här

nä, inte alls så illa som alkoholproblemet, mejeriprodukter har jag aldrig varit mycket för ändå.

Köpte en ask pepcid för strax över hundralappen, ska bli intressant att se om det fungerar.
Senast redigerad av NinjaMan 2018-04-23 kl. 22:02.
Citera
2018-04-26, 21:51
Medlem
Var på fest igår, drack mig full på 5 öl, är ju lättviktare.

Tog två Pepcidtabletter ca en halvtimme innan jag tog min första öl. Hör och häpna, blev inte alls märkbart röd i ansiktet! Fick ingen hjärtklappning heller, men det beror nog inte på Pepciden. Hade jävligt ont i huvudet dock, men det hade lagt sig när jag vaknade imorse.

Kan rekommendera alla som lider av Asian Flush att prova Pepcid
Citera
2023-07-04, 21:10
Medlem
Snartfinsks avatar
Jag är inte asiat, men jag får också alkohol flush ibland. Det verkar hänga ihop med att jag dricker lite oftare än en eller två kvällar i veckan, särskilt på sommaren. Det kan hända när som helst när jag dricker, även efter bara tre eller fyra öl. Då känner jag mig varm och får hosta och snuva.

Om jag tittar mig i spegeln ser jag att jag är illröd på halsen, kinderna och ibland har röda fläckar på bröstet. I de värsta fallen har jag till och med haft fläckar på armarna och händerna.

När det händer slutar jag dricka direkt och får sedan en lätt huvudvärk som gör mig trött.

Det konstiga är att det inte kommer varje gång, utan det kan gå bra i flera månader eller år och sedan slå till plötsligt. Det har till och med hänt efter en eller två folköl. Därför har jag valt att dra ner på alkoholen generellt och sätta hårda gränser för de kvällar jag vill dricka lite mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in