2018-04-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Missade du VeronicaMajas inlägg? Hen uppfattades som troll därför att hen nämnde kebab och pizza. Något som togs bort från tråden. Dessutom nämndes en cykelstig (jag hittar inte det i tråden) som någon påstår att den inte finns, medan andra kan se den i Google map. Med tanke på andra skribenter här som nämnar mat, grill och dryck, tycker jag att just kebab och pizza inte är riktig ett bevis för trollande för mig.

Ja, jag tänkte nästan på att det var den postaren som bazaar syftade på. Men eftersom de flesta ansåg att det var en som "trollade" när den slängde ut frågan om kebabpizza eller kebabrulle till middag - så såg jag det inte som ett trovärt argument till att O var otrevlig som granne.
Citera
2018-04-22, 14:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Var finns uppgifter om att Oskar skulle ha varit en otrevlig granne? Det är något som jag har missat i så fall.

Inlägget är raderat, men någon skrev att OH reagerat otrevligt när en granne gick förbi deras med hund. Tror det var Moa som klappat hunden och OH blev arg.
Citera
2018-04-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Har inte varit på Flashback innan detta och har absolut ingen aning hur benägen människor är att bara skriva något som inte har någon anknytning till verkligheten. Hur man interpreterar saker och ting är en annan sak. Men hen registrerade sig för att meddela det här, fick en massa kritik, blir ifrågasatt och lämnade tråden (så minns jag det - har inte kollat hela korrespondensen angående just det).

Skribenter här i tråden berättar hur de har upplevd familjen. Det är så jag tolkar det.

Man får nog räkna in Veronicamaja med Stehlitz och Missan o nån till. VeronicaMaja hade bara lämnat läsplattan så att någon hungrig tonåring skrev ”pizza eller kebab blir bra”. Inlögget kom middagstid en fredag. Superroligt tyckte ungen. Undra vad de åt sen.
Citera
2018-04-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Inlägget är raderat, men någon skrev att OH reagerat otrevligt när en granne gick förbi deras med hund. Tror det var Moa som klappat hunden och OH blev arg.

Ja, precis det var ju kebab-postaren VeronicaMaja som skrev det, Armstark har länkat inlägget!
Citera
2018-04-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Fanns det verkligen ingen annan utväg för dessa människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jo, jag är helt övertygad om att det fanns det — eller fan, jag vet att det fanns det.
Men det hjälper tyvärr inte eftersom Oskar och Hanna inte visste det.

Javisst måste det ha funnits hjälp att få, har svårt att tänka mig att inte O och H visste om att hjälpen fanns, bara de hade sträckt ut handen och tagit den. Eller skulle det ha varit sådant stort nederlag att erkänna att - en eller bägge föräldrarna - var i så enormt dåligt psykiskt skick att inläggning på psykiatrisk klink var den enda utvägen. Skulle det ha varit sådan skam och sådan förnedring att erkänna det inför familj och arbetskamrater?

Eller fanns det något som var så förfärligt inom familjen, som ingen annan kände till, att den enda utvägen var döden?
Citera
2018-04-22, 15:26
Medlem
Citat:

Står tidigt i tråden att Oskar var duktig på att spela fiol och började mellanstadiet på Adolf Fredriks musikskola. Kungliga Musikhögskolan tror jag inte har nämnts, men jag kan förstås ha missat det!

Enligt Pianolärarinnan hade Oskar kommit in på Musikhögskolan som 16 åring men hoppat av.
Hittar inte inlägget om Adolf Fredrik?
Citera
2018-04-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddboy
Jag gick lågstadiet med OH i Bromma, närmare bestämt Smedslättskolan. Om jag inte minns helt fel gick ett par av kungabarnen där senare.
Han var, som jag minns det, redan då oerhört skicklig att spela fiol och under en lucia eller om det var julavslutningen så spelade han ett stycke av Beethoven.
Han började i mellanstadiet på Adolf Fredriks musikskola men höll sig kvar i basketlaget där vi bodde. Kan inte säga att jag har några klara minnen av honom som person men jag var hemma hos honom och lekte ett par ggr under lågstadiet vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Enligt Pianolärarinnan hade Oskar kommit in på Musikhögskolan som 16 åring men hoppat av.

Här är inlägget om Adolf Fredriks musikskola. Står att han började där i mellanstadiet, men inte hur många år han gick.
Citera
2018-04-22, 15:36
Medlem
Citat:
Du menar hoppa över gymnasiet direkt till universitet? Det låter mycket konstigt och som att vi borde hört talas om honom via media som ett musikaliskt framtidshopp.

En vän från Bromma/basketen tror jag det var som nämnde Adolf Fredriks. Låter betydligt mer rimligt.
Citera
2018-04-22, 15:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Javisst måste det ha funnits hjälp att få, har svårt att tänka mig att inte O och H visste om att hjälpen fanns, bara de hade sträckt ut handen och tagit den. Eller skulle det ha varit sådant stort nederlag att erkänna att - en eller bägge föräldrarna - var i så enormt dåligt psykiskt skick att inläggning på psykiatrisk klink var den enda utvägen. Skulle det ha varit sådan skam och sådan förnedring att erkänna det inför familj och arbetskamrater?

Eller fanns det något som var så förfärligt inom familjen, som ingen annan kände till, att den enda utvägen var döden?

Eller kan det ha varit så ”enkelt” att det som stod i brevet är hela förklaringen. Såg ingen framtid/livskvalité pga barnens sjukdomssituation. Vi kanske försöker stoppa in andra saker för att det ska se mer rimligt ut.
Citera
2018-04-22, 15:42
Medlem
Citat:
Här är inlägget om Adolf Fredriks musikskola. Står att han började där i mellanstadiet, men inte hur många år han gick.

Tack!
Alviks basket är ju inte direkt dåliga.
Jag har funderat på om han valde rätt yrke. Mycket har kretsat kring musik.
Citera
2018-04-22, 15:52
Medlem
Citat:
Tack!
Alviks basket är ju inte direkt dåliga.
Jag har funderat på om han valde rätt yrke. Mycket har kretsat kring musik.

Prestation på hög nivå i två olika områden i alla fall.
Citera
2018-04-22, 15:55
Medlem
Även hans syster spelade fiol och sjöng så uppenbarligen kom O från en musikalisk familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in