2018-04-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jobbade med mamman, dock ej nära. Vi var inte vänner eller förtroliga. Har ganska bra insikt i vad hon gjorde och det allmänna intrycket av henne. Det stämmer det som hennes chef sa, att hon var omtyckt och duktig! Jag har aldrig hört någon yttra ett negativt ord. Tvärtom, hon var verkligen omvittnat skicklig inom sitt område.

Att det varit så tyst från hennes kollegor beror på att de sörjer, de som stod henne är chockade och ledsna och orkar inte prata. De vill inte heller läsa om det på FB.

Det är egentligen inte så konstig att hon höll låg profil på nätet. Vår arbetsgivare rekommenderar att vi är försiktiga med vad vi visar upp. För dem som är nyfikna kan jag berätta att hon såg bra ut, bättre stil än de flesta som jobbar här (kan ibland vara så om man kommer från det privata innan). Askblont hår(färgat tror jag), kortare än till axlarna.

Jag vill som alla andra veta vad som hänt, fattar verkligen. Det fanns inget hos henne som var det minsta avvikande, det verkar ju vara likadant med mannen.

Citat:
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.

Citat:
Kan nog tyvärr inte lirka med nån, de som kände henne blir helt tårögda när detta kommer upp vill liksom inte peta i några sår.

Sorry vet inte hur man svarar på specifikt inlägg.

Vill också tillägga några saker då det diskuteras friskt kring tjusiga fasader. Jag har inte fått uppfattningen att detta är en person med prestige som försöker upprätthålla några tjusiga fasader. Hanna var verkligen bra på sitt jobb, det verkar ju onekligen hennes man också ha varit. Det finns dock inget särskilt elit med paret. Hon var statlig tjänsteman, visst inom ett av det mer kvalificerade områdena, men ändå, det är Skatteverket vi pratar om. Inga stora summor med andra ord. Detsamma gäller mannen, han var snudd på professor men det dräller verkligen av människor som han i området kring Lund. Alla teorier om samröre med kriminella låter helt galna, vi pratar om helt vanliga medelklass människor.

Citat:
Jag vet inget om barnen eller mannen, jag har heller inte nån vidare koll på hur hon var till sättet sista halvåret. Det är lite hela havet stormar här på jobbet efter omorganistaionen i somras.

För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år). Jag har väldigt svårt att acceptera att hon helt tappat greppet, jag tänker (hoppas) på en rimlig förklaring, vad nu det skulle kunna vara...

En av Hannas arbetskamrater, hennes tankar och åsikter.
Citera
2018-04-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Tack för reprisen!
Så har jag föreställt mig henne efter bilden vi sett. En bild säger mycket men två kollegor som dessutom lovordar hennes personlighet ger full poäng. En älskvärd människa helt enkelt.
Citera
2018-04-22, 12:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack för reprisen!
Så har jag föreställt mig henne efter bilden vi sett. En bild säger mycket men två kollegor som dessutom lovordar hennes personlighet ger full poäng. En älskvärd människa helt enkelt.

Ja läser man arbetskamraternas uttalande så verkar det ha varit två bra människor.
Väldigt tragiskt.
Citera
2018-04-22, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja läser man arbetskamraternas uttalande så verkar det ha varit två bra människor.
Väldigt tragiskt.

Väldigt vanliga och fina personporträtt om medelsvenssons från den övre hyllan, precis som det vi har hört om Oskar. Precis som alla beskrivningar om barnens tidigare liv — begåvade, roliga och lite busiga, Agnes lite mer allvarlig som sig bör för en storasyster.

Inte ett negativt ord om någon av dem. I alla fall inget intrikat.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-22 kl. 13:11.
Citera
2018-04-22, 12:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand.

Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände.

Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.
Vår Oskar... Ängeln i Lund

Fanns det verkligen ingen annan utväg för dessa människor.
Citera
2018-04-22, 12:47
Medlem
Citat:
Jag vet inget om barnen eller mannen, jag har heller inte nån vidare koll på hur hon var till sättet sista halvåret. Det är lite hela havet stormar här på jobbet efter omorganistaionen i somras.

För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år). Jag har väldigt svårt att acceptera att hon helt tappat greppet, jag tänker (hoppas) på en rimlig förklaring, vad nu det skulle kunna vara...

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Tack för påminnelsen. Den hade jag missat eller glömd.
Man vet inte hur det var det sista halvåret. Men skribenten hade säkert visst hur det var med hel eller halvtid. Ingen som frågade då dock kanske.

Absolut ingenting som antydde det som skulle hända.
Citera
2018-04-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
. I alla fall inget intrikat.
Vad betyder det i sammanhanget och vilka är dina kriterier för att något ska vara intrikat?
Citera
2018-04-22, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Vad betyder det i sammanhanget och vilka är dina kriterier för att något ska vara intrikat?

Något som skulle ligga utanför repertoaren för människors vanliga dåliga sidor.
(Jag undantar naturligtvis familjemordet, om någon nu skulle vara frestad att göra en billig poäng igen.)
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-22 kl. 13:04.
Citera
2018-04-22, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Fanns det verkligen ingen annan utväg för dessa människor.
Jo, jag är helt övertygad om att det fanns det — eller fan, jag vet att det fanns det.
Men det hjälper tyvärr inte eftersom Oskar och Hanna inte visste det.
Citera
2018-04-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Något som skulle ligga utanför repertoaren för människors vanliga dåliga sidor.
(Jag undantar naturligtvis familjemordet, om någon nu skulle vara frestad att göra en billig poäng igen.)
Det finns ju uppgifter i tråden om att Oskar varit en otrevlig granne och en kontrollerande partner/förälder. Är det normalt?
Citera
2018-04-22, 13:15
Medlem
Jag har haft en minnesbild i bakhuvudet ett tag av en artikel jag läste för länge sedan om psykiatriska diagnoser hos personer som mördat. Nu har jag till slut hittat den och delar med mig av länken till FoF. Det kanske kan bidra till diskussionen.

https://fof.se/tidning/2005/4/mordare-oftast-psykiskt-sjuka

Ett citat från artikeln:
"Trots detta har cirka 90 procent av dem som döms för mord, mordförsök, dråp eller dråpförsök en psykiatrisk diagnos. Det visar en studie vid Karolinska institutet som analyserat rättspsykiatriska undersökningar och patientjournaler för de drygt 2 000 personer som dömdes för sådana brott i Sverige mellan 1998 och 2001."
Citera
2018-04-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det finns ju uppgifter i tråden om att Oskar varit en otrevlig granne och en kontrollerande partner/förälder. Är det normalt?
Det är ganska normalt. En låtgå förälder som inte uppfostrar sina barn är onormalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in