2018-04-22, 08:02
Medlem
Intressant att påminna om hur en kollega, Skatteverket?, beskriver Hanna men även Oskar:

”Jag har arbetat i samma organisation som Hanna i ett par år. De senaste veckorna har jag varit fullständigt chockad över de fruktansvärda nyheterna, det är som nån slags fruktansvärd, ond dröm.

Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.

Speciellt jobbigt är det att läsa om det som har hänt när man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige gissar jag. Efter vad jag kommer ihåg så tyckte både Hanna och Oscar att det var viktigt att göra saker med sina barn, det vill säga inte lämna dem framför tv-apparaten och tv-spel. Intrycket var att de snarare spelade spel (bordsspel), pysslade, läste böcker, lagade mat och musicerade tillsammans än att de fastnade framför tv:n. De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Oscar har jag bara träffat vid några tillfällen, så jag har inte något speciellt intryck av honom. Han verkade social och trevligt dock, och hade ett rykte om sig att vara ett "underbarn" inom sitt område.

Nåväl, lite minnesbilder jag har i alla fall. Vad det nu kan göra för nytta. Allt ovan är bara hur jag kommer ihåg Hanna från den tiden, och inget försök att "skönmåla" det som hänt.”
Citera
2018-04-22, 08:17
Medlem
Intressant inlägg. En person som gör sig besväret att registrera sig för att göra ett inlägg känns absolut trovärdig. Lite tankeväckande eftersom tråden blir mer och mer overklig, som ett sällskapsspel där man klär på deltagarna olika karaktärer. Det tragiska är att allt talar för att dom var som folk är mest. Vad tusan hände!?
Citera
2018-04-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Intressant att påminna om hur en kollega, Skatteverket?, beskriver Hanna men även Oskar:

”Jag har arbetat i samma organisation som Hanna i ett par år. De senaste veckorna har jag varit fullständigt chockad över de fruktansvärda nyheterna, det är som nån slags fruktansvärd, ond dröm.

Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.

Speciellt jobbigt är det att läsa om det som har hänt när man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige gissar jag. Efter vad jag kommer ihåg så tyckte både Hanna och Oscar att det var viktigt att göra saker med sina barn, det vill säga inte lämna dem framför tv-apparaten och tv-spel. Intrycket var att de snarare spelade spel (bordsspel), pysslade, läste böcker, lagade mat och musicerade tillsammans än att de fastnade framför tv:n. De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Oscar har jag bara träffat vid några tillfällen, så jag har inte något speciellt intryck av honom. Han verkade social och trevligt dock, och hade ett rykte om sig att vara ett "underbarn" inom sitt område.

Nåväl, lite minnesbilder jag har i alla fall. Vad det nu kan göra för nytta. Allt ovan är bara hur jag kommer ihåg Hanna från den tiden, och inget försök att "skönmåla" det som hänt.”
Var kan man hitta detta?
Citera
2018-04-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Var kan man hitta detta?
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-04-22, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack
Citera
2018-04-22, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Ja, va fan säger man? Det här är en tråd om en till synes schysst och anständig familj med goda medelklassvärderingar och deras spiral ner till den absoluta botten.

Enligt mitt sätt att se det, orsaken till att den här tråden griper sig an folk och vägrar släppa taget –
hur är det möjligt?
Citera
2018-04-22, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har en tro på att du har rätt.
Du har goda skäl att tro på din källa.
Men vet du att dessa uppgifter är sanna?

Jag ifrågasätter påståenden som du uppfattar som obestridliga sanningar. Är du med?

Japp, jag är med.... Absolut.
Om du skall kommenterar mig, så får du nog skärpa till dig.
Och du borde veta bättre än så.

Jag skrev, om man vet att man har rätt...
Inte att jag vet att jag har rätt...
Det är en viss skilland..... Är du med??

Citat:
Sakta i backarna. Har jag lagt fram en tes om att nämnde är:

1. Narcissist? Nej
2. Psykopat? Nej
3. Incestförövare? Nej
4. Förtryckare? Delvis - ja. En av mina hypoteser är att han mycket väl kan ha drivits av ett patologiskt kontrollbehov med stark tvångsmässighet. En tes som jag grundar på en samlad beskrivning av hans personlighet och att han synts ha varit den förälder som har tagit initiativ till att införskaffa intyg och skött den mesta kontakten med skolan.

Man får aldrig var sämre än att man kan erkänna att man har fel.
Jag hade fel när jag drog med dej över samma kant som jag drog ett annat gäng över.
Du har rätt... Du har inte samma åsikter som ett gäng andra, och det borde jag inte ha påstått. Jag borde läst på dina inlägg bättre.
Jag ber om ursäkt för det.
Beror kanske på att vi nästan aldrig har haft en diskussion, och "lärt känna" varandra.
Ja ja, Sorry i alla fall.

Citat:
I och med att jag aldrig proklamerade din påstådda tes så kanske vi heller inte har något att diskutera.

Rätt och fel.
Rätt: Jag har felaktigt påstått att du har proklamerat nedlåtande påståenden om Oskar och det borde jag inte ha gjort.
Fel: Jag tycker absolut att vi kan diskutera något.
Du verkar vara en sund människa med båda fötterna på jorden, och jag är själv är inte bättre/sämre än så.
Jag säger som kungen...
Vi vänder blad, och hittar nått vettigt att tjöta om, och tar det därifrån.
Ok?
Citera
2018-04-22, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Tänk om någon ringt en av föräldrarna gällande ett möte föräldern sa att det går bra när andra föräldern kommer hem och får veta att den svarar ja till mötet. Vad händer vad hände
Och nej vi hatar inte Oskar vi önskade han sökt hjälp.

Godnatt

Hej.
Kan du inte börja berätta nått snart?
Du vet, din trovärdighet skulle gå spikrakt upp om du bidrog med nått.
Exempelvis så skulle du kunna berätta om
mötet, vad handlade det om, och varför skulle det vara konstigt med ett möte?

Du berättar ju liksom inget annars.
Ok?
Citera
2018-04-22, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det låter ju inte direkt som att Oskar plågade sin familj, och hade dom hemska drag och beteende som en del vill påstå.
Vem vet, han kanske lackade över ett parti Monopol.
Citera
2018-04-22, 09:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
De som med iver strider mot rim och reson, kommer ganska snart att få sätta på sig dumstrutmössorna, för nu är det inte jättelångt kvar tills NFC är färdiga och polisen kommer med sin slutdom.
Det ska bli kul! Jag ler redan över hur jag kommer att sitta och le när domen kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Vad är det för dom du ska sitta och le över?

Bäste Rockkungen,

Beklagar verkligen att du och andra anhöriga ska behöva läsa om att någon tycker det ska "bli kul" och tänker "sitta och le" när NFC och polisen såsmåningom kanske går ut med mer fakta kring familjens död. Det får nog tillskrivas dåligt omdöme när lusten att kriga i debatten upprepade gånger grumlar förnuftet.

Precis som du skriver att ni inte hatar Oskar utan önskar att han sökt hjälp, har ingen i familjen naturligtvis från början önskat att det skulle bli så här. Man växer inte upp, utbildar sig och skaffar barn - för att man från början har en plan att alla ska dö.
Någonstans någon gång under livsresan valde Oskar och Hanna helt enkelt fel väg för sig och sina barn - antagligen långt innan alla dog. Sannolikt valde de fel väg flera gånger vid olika vägskäl.

Det är mycket vi utomstående inte förstår i detta, men av de fakta vi har är det en hel del som helt enkelt inte stämmer. Det mest elementära är nog detta:

Hur kan man som förälder skylla på ett barns sjukdom när man mördar barnet - om barnet varken är döende eller har en dödande sjukdom, fortfarande har sina kroppsliga förmågor i behåll och inte på något sätt är mentalt påverkad?

Oskar och Hanna var inga dumbommar, de var välutbildade bägge två. Skälet som polisen uppgav omnämns i avskedsbrevet, flickorna sjukdom - är helt enkelt inte ett "rimligt" skäl. Det går inte att få altruistiska barmhärtighetspoäng genom ett avskedsbrev, när flickornas eventuella sjukdom inte är mer handikappande eller dödande än det som framkommit.

Varför står det då i avskedsbrevet? Vilken kravspec kan flickorna inte nått upp till som gjorde att de måste utplånas som individer?
Om nu Agnes och Moas mående eller prestationer överhuvudtaget var inblandade i orsaken till att de mördades?

Det är helt enkelt väldigt många frågor som återstår:

- Hur kunde bägge barnen ha läkarintyg och få hemundervisning för samma orsaker? De gick aldrig mer i skolan.
- Hur kunde flickorna påstås drabbats av exakt samma, inte ärftliga?, sjukdom i samma ålder?
- Hur kunde synbart friska glada, "tjoa-Moa" gå från pianospelande skolelev till total hemundervisning från juni till augusti - på två månader?
- Varför hör vi inga uttalanden i det som framkommit om vad Agnes och Moa själva ville och tyckte? Det är alldeles för tyst kring minnen efter Agnes och Moa.

- Varför gick kommunen och skolledning så fort och indiskret ut på presskonferens och försvarade sig.
- Varför såg eller reagerade ingen på hur alla verkar ha mått och hur totalt förödande för utvecklingen flera års hemundervisning måste varit för flickorna?
- Varför suiciderar man när man väntar på sin hett eftertraktade proffesorstitel - som man inom kort kommer få?

Mycket av detta kommer vi säkert aldrig tillfullo få besvarat. Men kanske klarnar bilden framöver. Jag hoppas att ni anhöriga då kan få svar på i vart fall en del av de frågor som måste tynga er mest.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-22 kl. 09:30.
Citera
2018-04-22, 10:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bäste Rockkungen,

Beklagar verkligen att du och andra anhöriga ska behöva läsa om att någon tycker det ska "bli kul" och tänker "sitta och le" när NFC och polisen såsmåningom kanske går ut med mer fakta kring familjens död. Det får nog tillskrivas dåligt omdöme när lusten att kriga i debatten upprepade gånger grumlar förnuftet.

Precis som du skriver att ni inte hatar Oskar utan önskar att han sökt hjälp, har ingen i familjen naturligtvis från början önskat att det skulle bli så här. Man växer inte upp, utbildar sig och skaffar barn - för att man från början har en plan att alla ska dö.
Någonstans någon gång under livsresan valde Oskar och Hanna helt enkelt fel väg för sig och sina barn - antagligen långt innan alla dog. Sannolikt valde de fel väg flera gånger vid olika vägskäl.

Det är mycket vi utomstående inte förstår i detta, men av de fakta vi har är det en hel del som helt enkelt inte stämmer. Det mest elementära är nog detta:

Hur kan man som förälder skylla på ett barns sjukdom när man mördar barnet - om barnet varken är döende eller har en dödande sjukdom, fortfarande har sina kroppsliga förmågor i behåll och inte på något sätt är mentalt påverkad?

Oskar och Hanna var inga dumbommar, de var välutbildade bägge två. Skälet som polisen uppgav omnämns i avskedsbrevet, flickorna sjukdom - är helt enkelt inte ett "rimligt" skäl. Det går inte att få altruistiska barmhärtighetspoäng genom ett avskedsbrev, när flickornas eventuella sjukdom inte är mer handikappande eller dödande än det som framkommit.

Varför står det då i avskedsbrevet? Vilken kravspec kan flickorna inte nått upp till som gjorde att de måste utplånas som individer?
Om nu Agnes och Moas mående eller prestationer överhuvudtaget var inblandade i orsaken till att de mördades?

Det är helt enkelt väldigt många frågor som återstår:

- Hur kunde bägge barnen ha läkarintyg och få hemundervisning för samma orsaker? De gick aldrig mer i skolan.
- Hur kunde flickorna påstås drabbats av exakt samma, inte ärftliga?, sjukdom i samma ålder?
- Hur kunde synbart friska glada, "tjoa-Moa" gå från pianospelande skolelev till total hemundervisning från juni till augusti - på två månader?
- Varför hör vi inga uttalanden i det som framkommit om vad Agnes och Moa själva ville och tyckte? Det är alldeles för tyst kring minnen efter Agnes och Moa.

- Varför gick kommunen och skolledning så fort och indiskret ut på presskonferens och försvarade sig.
- Varför såg eller reagerade ingen på hur alla verkar ha mått och hur totalt förödande för utvecklingen flera års hemundervisning måste varit för flickorna?
- Varför suiciderar man när man väntar på sin hett eftertraktade proffesorstitel - som man inom kort kommer få?

Mycket av detta kommer vi säkert aldrig tillfullo få besvarat. Men kanske klarnar bilden framöver. Jag hoppas att ni anhöriga då kan få svar på i vart fall en del av de frågor som måste tynga er mest.

Dåligt omdöme är det också att tillskrivs O de allra vidrigaste egenskaper och att han skulle vara ensam GM. Finns inget som pekar mot det.
Måste vara hemskt för hans anhöriga. Om det skulle komma fram att O är ensam GM så ger jag mej direkt utan konspirationsteorier. Men polisen kommer så småningom att fastslå det dom gick ut med i pressmeddelandet därför håller jag med om Franks ord. Orden är riktade till deltagarna här i tråden men du tar tillfället i akt att dra in anhöriga. Smutsigt.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-04-22 kl. 10:25.
Citera
2018-04-22, 10:44
Bannlyst
Citat:
Vilket billigt litet sätt att tränga sig in en diskussion som du uppenbarligen inte begripit, särskilt när din egen historia i tråden är fylld av övergrepp, kränkningar och närmast autistiskt oempatiska omskrivningar, mot såväl skribenter i tråden som anhöriga och skolpersonal. Snälla, tvinga mig inte att plocka fram dina inlägg för att konkretisera min poäng – jag hatar wall of texts med skit!

Samtidigt förstår jag att du i din comeback gör allt för att skademinimera dina tidigare inlägg, där du stångats emot såväl flickornas sjukdomar som mycket annat och det visat sig att du hamnat väldigt snett. Men sorry, de finns kvar – i din Hall of shame.

Att riktiga anhöriga skulle bli ledsna över att jag beskriver att jag inte hatar deras nära och kära – utan till skillnad från dig, i viss mån faktiskt tycker synd om dem – även om jag hatar deras handlingar och fäktar hårt mot de som vill demonisera H och O och jämföra dem med Anders Eklund, tror jag egentligen inte ens du själv tror på. Du är nog mest lite sur för att du börjar inse att du varit så fel på det och istället för att böja nacken lite och "come clean", fortsätter du att fäkta med ditt, sedan länge, kastrerade svärd.
Citat:
Det beror på att dessa två förutsättningar inte är med sanningen överensstämmande. Att sluta sig till att både Hanna och Oskar var psykiskt sjuka när de tog sina barn av daga och sedan suiciderade, är en av de enklaste uppgifterna i denna historia.
Citat:
Du behöver lära dig att skilja på olika egenskaper. Begåvning, exekutiva förmågor och psykisk status är helt skilda förmågor som om man blandar ihop dem, leder en till villfarelser, väl illustrerat av ditt påstående.
Citat:
Det är direkt felaktigt. A hade försökt att återgå till skolan, dock utan att lyckas. M gjorde det inte men hade "bara" varit hemma i en termin innan hon blev dödad.
Citat:
Hur flickorna kunde påstås ha drabbats av något, är en förment omskrivning som du bör ställa till dina ärade kollegor, som gått i ett för patienter kränkande skyttegravskrig. Kanske låter du bli, eftersom du verkar vara en av de som avlossar mest ammunition i kriget, som skördar talrika offer hos de som är sjuka.
Citat:
Väldigt många halmdockor och fel i samma påstående och en uppradning av trådsanningar. Om det är dessa vi ska hålla oss till, tycker jag att du ska ta del av Stehlitz inlägg som pekar i helt annan riktning.
Citat:
Det här är ett vulgärargument som kommer upp då och då i tråden som nåt slags sätt att låtsas vara på barnens sida. Berätta för mig hur många gånger som preadolecenta barn har en aktiv roll på möten som rör deras sjukdom och behandling? Nej, nästan alltid är detta en diskussion som förs mellan barnet och föräldrarna. Att dessa skulle komma till tals och kunna berätta vad barnen ville, faller på sin egen orimlighet.
Citat:
Vet inte, men min gissning är att hela kommunen var chockade av det inträffade. Vet inte heller om jag tycker att det var fel att kommunledningen gick ut och informerad vad som hänt för att undvika rykten, skvaller och onödiga rädslor.
Citat:
Ytterligare halmdockor. Jag radar upp dem snabbt: vi vet inte om ingen såg, vi vet inte om ingen reagerade, det var endast en (1) flicka som hade flera års hemundervisning,
Citat:
Nu vet jag inte hur det är med er andra, men personligen tror jag att en eventuellt förestående akademisk titel hade väldigt lite att göra med föreliggande ärende. Jag tror inte att frånvaron av en professur får en att utföra ett familjemord tillsammans med sin fru och jag tror inte att närvaron av en professur får en att låta bli att utföra ett familjemord tillsammans med sin fru.
Citat:
Således, hela din comeback gick i vulgärargumentens tecken, och vittnar mest om ett metodologiskt, vetenskapligt och rationellt haveri, som mest syftar till att backa tråden 20.000 inlägg bak i tiden och sticka huvudet i sanden för allt som redan avhandlats. Det är tråkigt att du ska göra det nu bara för att du inte tidigare lyckats argumentera och övertyga. Att du dessutom gör det genom att låtsas bry dig om de anhöriga, som du tidigare kränkt bland annat genom att starkt ifrågasätta hur de väljer att arrangera sina begravningscermonier, vittnar bara att du lånar dig själv till ormiga och hällörade vidrigheter och har uppenbarligen ingen moralisk gräns för din skenhelighet.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-22 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in