2018-04-21, 23:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså nu fattar jag inte riktig vad diskussionen handlar om.

Elli09, om man nu tror på hen och i det avseendet här gör jag det, skrev att föräldrarna var på julmiddag utan barn i Göteborg samt att man omgicks med andra vid middagar, midsommar etc där barnen var med. Barnen var också själva ibland när lärarna kom hem. Så varför skulle föräldrarna inte kunna gå ut ibland om man ville det??? Poänget för mig är inte att familjen inte hade något socialt omgänge. Jag har fått intryck att det minskades under 2016 och 2017. Det som orar mig mest är att A inte har setts utomhus själv på länge. Finns inte en enda uppgift för 2017. Någon gång efter hemundervisningen startade?? Det där att kunna gå ut på egen hand, att vara i skolan etc. är så viktig. Och angående detta vet jag inte riktig om Elli09 är rätt informerad eller kände familjen på det sättet att hen kunnat veta det - alltså om A ha kunnat röra sig som hon ville.

Hade jag haft intryck att A inte gick i skolan men lämnade huset med kompisar på egen hand så hade jag inte varit så orolig.

Fast det är väl antagligt att det där kan hänga ihop? Att föräldrarna drar ned på sitt sociala umgänge om barnen blir sämre. Att ingen sett A utomhus kan ju bero på att ingen helt enkelt har observerat henne. Men hon kanske suttit ute bara att ingen har sett henne för de inte haft anledning att titta efter henne?

Men hur som helst, om barnen blivit sjukare och mer omsorgskrävande, så kanske tillvaron blivit tyngre för föräldrarna med omsorgen kring barnen och oro som sliter mentalt så kanske de dragit sig undan socialt umgänge
Citera
2018-04-21, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
God Morgon afKnollentott (hur kommer man på ett sånt nick?) och övriga tråddeltagare!

Nej, att barnens sjukdomar skulle stå som ensam förklaringsmodell till familjecidet är en befängd tanke.

Att utifrån polisens samlade bild, allt som framkommit i media samt all logik och förnuft som trots allt tidigare avhandlats i tråden, fortfarande tro att den här historien handlar om en ensam mastermind-psykopat, är även det befängt.

De som med iver strider mot rim och reson, kommer ganska snart att få sätta på sig dumstrutmössorna, för nu är det inte jättelångt kvar tills NFC är färdiga och polisen kommer med sin slutdom. Då kommer många av dessa fantasier om svarta mössor/blödande affischer/soptunnor/sjunkande grader, hopdiktade personporträtt och hysteriska berättelser – den ena mer skrattretande än den andra – få ställa sig i skamvrån.

Det ska bli kul! Jag ler redan över hur jag kommer att sitta och le när domen kommer.

Ha en skön dag, ni stackars få i tråden som fortfarande är kvar och har förståndet i behåll!
Ni vet vilka ni är.
(Äh förresten, jag önskar er andra en skön dag också. )

Vad är det för dom du ska sitta och le över?
Citera
2018-04-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det är väl antagligt att det där kan hänga ihop? Att föräldrarna drar ned på sitt sociala umgänge om barnen blir sämre. Att ingen sett A utomhus kan ju bero på att ingen helt enkelt har observerat henne. Men hon kanske suttit ute bara att ingen har sett henne för de inte haft anledning att titta efter henne?

Men hur som helst, om barnen blivit sjukare och mer omsorgskrävande, så kanske tillvaron blivit tyngre för föräldrarna med omsorgen kring barnen och oro som sliter mentalt så kanske de dragit sig undan socialt umgänge

Jag har inte en enda källa att barnen skulle ha blivit sjukare under hösten 2017. Tvärtemot. Skolan verkar ha försökt att få A tillbaka i skolan vid varje terminsstart (min tolkning av tidningsartiklar) - i alla fall delvis. Tror inte att man hade försökt det om barnen hade varit ofta utmattat i sina sängar när lärarna kom hem. Jag tror A fick inte gå ut själv, men om någon övertyga mig att så var fallet, så blir jag bara glad. Inte ens Stehlitz hade uppgifter att A var ute i Bjärred på egen hand någon gång under 2017. Ingen av alla hans kontakter eller de två familjer som hen känner som är nära bekanta till familjen har kunnat berätta för hen, verkar det som (själv om Elli09 påstår att familjen inte hade några nära bekanta i Bjärred -men vem vet vad som är sant?).
Citera
2018-04-21, 23:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om man vet att man har rätt, så är det väll viktigt att förmedla det.
Du har en tro på att du har rätt.
Du har goda skäl att tro på din källa.
Men vet du att dessa uppgifter är sanna?

Jag ifrågasätter påståenden som du uppfattar som obestridliga sanningar. Är du med?

Citat:
Du anser ju att du har rätt.....
Du anser ju att Oskar är en narssistpsykopatincestförtryckare.
Sakta i backarna. Har jag lagt fram en tes om att nämnde är:

1. Narcissist? Nej
2. Psykopat? Nej
3. Incestförövare? Nej
4. Förtryckare? Delvis - ja. En av mina hypoteser är att han mycket väl kan ha drivits av ett patologiskt kontrollbehov med stark tvångsmässighet. En tes som jag grundar på en samlad beskrivning av hans personlighet och att han synts ha varit den förälder som har tagit initiativ till att införskaffa intyg och skött den mesta kontakten med skolan.
Citat:
Och då proklamerar ju du den tesen.
För min del så får du mer än gärna tro det, och jag disskuterar gärna det med dej.
Jag tror att du har fel.
I och med att jag aldrig proklamerade din påstådda tes så kanske vi heller inte har något att diskutera.
Citera
2018-04-22, 00:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag har inte en enda källa att barnen skulle ha blivit sjukare under hösten 2017. Tvärtemot. Skolan verkar ha försökt att få A tillbaka i skolan vid varje terminsstart (min tolkning av tidningsartiklar) - i alla fall delvis. Tror inte att man hade försökt det om barnen hade varit ofta utmattat i sina sängar när lärarna kom hem. Jag tror A fick inte gå ut själv, men om någon övertyga mig att så var fallet, så blir jag bara glad. Inte ens Stehlitz hade uppgifter att A var ute i Bjärred på egen hand någon gång under 2017. Ingen av alla hans kontakter eller de två familjer som hen känner som är nära bekanta till familjen har kunnat berätta för hen, verkar det som (själv om Elli09 påstår att familjen inte hade några nära bekanta i Bjärred -men vem vet vad som är sant?).

Men hallå?!? Du säger själv att A inte synats till utomhus alls och varför skulle skolan ha godkänt hemundervisning för det andra barnet också då?
Det är ju ganska starka indikationer på att de inte var friska, tycker du inte? Och av vad som kommenterats från skolans håll verkar frånvaron inte varit otillåten. Det fanns godkändt upplägg med hemundervisning.

Hade Stehlitz gett i uppdrag till sin bekantskapskrets att kontrollera A under 2017?

Du för lite av ett cirkelresonemang, du tar uppgift om att A inte syns utomhus till intäkt för att hon inte var sjuk. För övrigt kan det ju vara så att någon av Stehlitz bekanta visst sett Agnes ute men helt enkelt inte gillar att bli utfrågade av annan än polis exempelvis.
Citera
2018-04-22, 01:32
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
När det gäller egna barn är det inte ovanligt att en del föräldrar lever i förnekelse. De med Asperger kan få diagnos senare i livet.
Denna bloggaren beskriver syskon med Asperger. Den ene var 24, den andre 17 år när de fick veta.

http://blogg.aspiration.nu/aspergers-syndrom-och-arftlighet/

Jag tror fortfarande att OH haft någon lättare variant av AS, kanske HB också.

Diagnos eller inte beror (delvis) på hur mycket egenskaperna hos personen försvårar vardagslivet. Det går att leva ett helt liv med egenheter och kanske väl nå upp till diagnoskraven och ändå klara sig. Det går att leva ett helt liv med små egenheter och inte nå upp till diagnoskraven, men ändå inte passa in, vara lite utanför, vara för sig själv osv. Det kan bli en gropig väg som kan passera depressioner, isolering och dåligt psykiskt mående. Det behöver inte bli på det viset, men det moderna samhällets uppskruvade tempo och tvära kast utgör en stor utmaning för personer med inte fullt så flexibla egenskaper.

Om två AS-personer bildar familj (hyfsat omvälvande händelse, eller hur?), lär det rycka undan mattan för dem, de riskerar sedan att leva i fritt fall tills de kraschar och har inte den blekaste aning om varför de mått dåligt under tiden. Lätt att förklara med någon somatisk sjukdom, men om man inte mår bättre långt efter friskförklaring, väntar depressionen med vassa klor att hugga i familjen.

Medvetenhet om ett problem är nödvändigt för att kunna åtgärda det. Går alla i familjen omkring och mår dåligt utan att kunna sätta fingret på varför, är risken stor att det drar familjen vidare ner i ännu djupare hopplöshet.

Ett möjligt slut handlar tråden om.
Citera
2018-04-22, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Jag tror fortfarande att OH haft någon lättare variant av AS, kanske HB också.

Diagnos eller inte beror (delvis) på hur mycket egenskaperna hos personen försvårar vardagslivet. Det går att leva ett helt liv med egenheter och kanske väl nå upp till diagnoskraven och ändå klara sig. Det går att leva ett helt liv med små egenheter och inte nå upp till diagnoskraven, men ändå inte passa in, vara lite utanför, vara för sig själv osv. Det kan bli en gropig väg som kan passera depressioner, isolering och dåligt psykiskt mående. Det behöver inte bli på det viset, men det moderna samhällets uppskruvade tempo och tvära kast utgör en stor utmaning för personer med inte fullt så flexibla egenskaper.

Om två AS-personer bildar familj (hyfsat omvälvande händelse, eller hur?), lär det rycka undan mattan för dem, de riskerar sedan att leva i fritt fall tills de kraschar och har inte den blekaste aning om varför de mått dåligt under tiden. Lätt att förklara med någon somatisk sjukdom, men om man inte mår bättre långt efter friskförklaring, väntar depressionen med vassa klor att hugga i familjen.

Medvetenhet om ett problem är nödvändigt för att kunna åtgärda det. Går alla i familjen omkring och mår dåligt utan att kunna sätta fingret på varför, är risken stor att det drar familjen vidare ner i ännu djupare hopplöshet.

Ett möjligt slut handlar tråden om.

I tidigare refererad blogg beskrivs även spektrat inom AS som ger olika yttringar, där det ena syskonet är inåtvänd och det andra snacksaligt. Tänker på att det i tråden har skrivits om A’s och M’s olika personligheter.
Om någon eller bägge föräldrar dragits med AS då har de säkert känt en skuld över att de fört den genen vidare. Det ihop med A som inte klarat skolgången. Men de har inte velat kännas vid det utan fokuserat på de fysiska besvären A haft i form av kronisk trötthet. De har kanske inte kopplat det till att den utlösts av stress i skolmiljön, något som verkar ibland kunna drabba barn med AS. A var enligt någon i tråden i kontakt med BUP. Utreddes A för AS där?

http://www.bup.se/sv/Rad-och-fakta/Artiklar/Aspergers-syndrom/

Föräldrarna såg ingen framtida livskvalitet i sina två barn som för alltid skulle stämplas udda av samhället, som inte skulle klara en vanlig utbildning osv. Och nå lika högt som de själva på karriärtrappan. Dessutom som redan varit en belastning för dem i många år. Lägg sen på lite cancer på den livssituationen...
Senast redigerad av Artefakta 2018-04-22 kl. 02:57.
Citera
2018-04-22, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
I bloggen beskrivs även spektrat inom AS som ger olika yttringar, där det ena syskonet är inåtvänd och det andra snacksaligt. Tänker på att det i tråden har skrivits om A’s och M’s olika personligheter.
Om någon eller bägge föräldrar dragits med AS då har de säkert känt en skuld över att de fört den genen vidare. Det ihop med A som inte klarat skolgången. Men de har inte velat kännas vid det utan fokuserat på de fysiska besvären A haft i form av kronisk trötthet. De har kanske inte kopplat det till att den utlösts av stress i skolmiljön, något som verkar ibland kunna drabba barn med AS. A var enligt någon i tråden i kontakt med BUP. Utreddes A för AS där?

http://www.bup.se/sv/Rad-och-fakta/Artiklar/Aspergers-syndrom/

Föräldrarna såg ingen framtida livskvalitet i sina två barn som för alltid skulle stämplas udda av samhället, som inte skulle klara en vanlig utbildning osv. Och nå lika högt som de själva på karriärtrappan. Dessutom som redan varit en belastning för dem i många år. Lägg sen på lite cancer på den livssituationen...

Tänk om någon ringt en av föräldrarna gällande ett möte föräldern sa att det går bra när andra föräldern kommer hem och får veta att den svarar ja till mötet. Vad händer vad hände
Och nej vi hatar inte Oskar vi önskade han sökt hjälp.

Godnatt
Senast redigerad av Rockkungen 2018-04-22 kl. 02:59.
Citera
2018-04-22, 03:05
Medlem
Både A och M plockades hem från skolan vid samma ålder. Hängde det ihop med de ökande kunskapskraven och att det var dags för betyg? Betyg blir ett tydligt kvitto på att något inte stämmer. För att ”skona” barnen så förordade föräldrarna hemundervisning. På så sätt kunde de kanske maskera för barnen, skola och sig själva (?) att barnen endast led av fysisk sjukdom och inte ett för omvärlden stigmatiserande AS-syndrom.
Citera
2018-04-22, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
"I den granskning som Lomma kommun arbetat med konstateras att kommunen inte har begått några fel i sitt arbete."

http://www.skd.se/2018/03/26/rutiner-skarps-efter-morden-i-bjarred/

Tack!
Tror du någon granskar Lomma kommun?
Den granskningen har kommunen gjort internt som du länkade till
Citera
2018-04-22, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av engelsett
Vid en orosamälan ska soc göra en omedelbar skyddsbedömning, samma dag eller senast dagen efter. Oftast görs den bedömningen utifrån informationen i själva anmälan. Om oron är så stor att omedelbart skydd anses nödvändig agerar soc omgående. Då omhändertas barnet eller skyddas på något sätt. Det skall framgå tydliga missförhållanden för att omedelbart skydd skall anses nödvändigt, ibland kan dessa insatser ske med samtycke från vårdnadshavarna och blir då ”frivilliga” finns inte samtycke finns LVU lagen.
Om oron finns men inte är akut, kontaktas vårdnadshavarna då soc måste göra en förhandsbedömning om utredning skall inledas eller inte. Soc har 14 dagar på sig att ta kontakten och ta beslutet om utredning ska göras eller inte. Ofta erbjuds stöd till familjen i dessa samtal. Men erbjudanden om stöd kräver samtycken. En utredning kan identifiera behov av stöd men familjer kan säga nej och finns ingen påtaglig oro, läggs utredningen ner utan åtgärd eller med beslut om uppföljning.

Jag tänker att det är lättare för en ”fin” familj att framstå som resursstarka och kapabla att ta sitt föräldraansvar på ett sätt som socialtjänsten känner sig trygga med och inte omedelbart tänker att barnen är i stor fara. Därför är det så viktigt att vi förstår vad som missades för dessa barn.

Tyvärr fungerar det inte riktigt så
Citera
2018-04-22, 03:54
Bannlyst
[quote=CountMyshkin|63832103]
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet ej. Tyckte bara uppgiften var märklig då skolan bestämt avvisat sådan kontakt. Å andra sidan, hur säker är denna blogg uppgift?[/QUOTE

Tror lika mycket på en, erfaren, gammal journalist som en, oerfaren, ung journalist. Har EH rykte om sig att fara med osanning? Jag anmäler henne om du vill?

Skolan har i alla fall inte ljugit tror jag.

Någon annan har kontaktat soc? Familjen? Knappast. EH knappast inte heller. Jag ser bara en ansvarsfull chef framför mig som kan ha gjort det.

Människan var absolut ansvarsfull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in