2018-04-21, 20:16
Medlem
Lilabanans avatar
I det stora hela inte mycket. Givetvis tragiskt för anhöriga och vissa f.n
ledsna fans. Han var duktig men det var han inte ensam om att vara.
Citera
2018-04-21, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Först och främst, Tim Bergling var i grund och botten ingen DJ utan producent. Han producerade sin egen musik och gjorde det med enorm talang, precis som dåtidens stora profiler producerade sin musik om än på ett annat sätt. Varför skulle det inte gå att jämföra Curt Cobain med Avicii? Olika generationer men motsvarande fenomen.

Jag tycker såhär: Tim var enormt talangfull och skapade musik med ett då ganska unikt sound, men jag har svårt att se att han skulle lämna efter sig något särskilt stort. Avicii blev stor parallellt med att EDM-genren växte och blev kommersiell. Detta boostade naturligtvis hans framgångar, och jag har svårt att se att Tim haft samma framgångar om han slagit igenom idag. Det finns helt enkelt för många aktörer idag. Jag vet dock att han satte ett stort avtryck i det att han inspirerade många andra producenter som slog igenom några år efter honom och som är kanske störst idag. Möjligtvis är det hans arv.
Skulle säga att det är en bra sammanfattning. Avicii var inte dum, han växte upp på Östermalm så han vet en bra investering när han ser den. Han såg att scenen började blomma där efter hela Skrillex hysterin och tog en position.

Men utan själ i musiken eller i det man gör så spelar det ingen roll, Avicii tradeade sin livslängd för många liter alkohol. Han kommer vara bortglömd inom kort. Men detta har ingenting med musiken att göra, detta är ett fundamentalt problem i det svenska samhället som har existerat länge. Man har fått för sig att hylla degenererat och destruktivt skit är bra.

Vissa har "det" som det kallas och vissa har inte "det". Carl Cox är en producent och DJ som har "det". Han har varit med ifrån början och är fortfarande kvar. Anledningen? Han lägger ner sin själ i det han gör, och det bevisar han.
Citera
2018-04-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Hans musik är lika död som han är. Saknar både mening och budskap, lite dunk och lite "AOOOAAOOAOAOAAAOOOOOOOOOOOO" så har man hans musik. Jag skulle kunna sätta mig ned i 10min och göra en parodi som skulle vara svår att avgöra om det var jag eller avicci som gjorde den.

Sitta och jämföra honom med Bach och Kurt Cobain, ni är ju för fan inte kloka.

Låtar som inte har budskap? De flesta av hans låtar handlar om att man ska ta hand om sina nära och kära.
Citera
2018-04-21, 20:50
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Avicii är mer än ett namn, det är ett otroligt starkt varumärke. Har också funderat hur det ska bli med dagens DJ-stjärnor om 20 år, hur står de sig mot tidens hårda gång?

Jag tror Avicii hade fortsatt vara lika stor i folkets ögon, verkligen ingen runkman som ditt exempel.

PS. Dagens generation > Din generation. Enkelt.

Avicii var jämförbar med Stakka Bo typ rent konstnärligt. Avicii var ett Peter Pan fenomen, att han dog var det bästa som kunde hända varumärket, visst, men frågan är om det var värt det när alla kommer se honom som en fjant ändå. Skall man jämföra med nån jämförbar så blev Darude i alla fall en meme, Avicii var bara ännu en fjant som söp ihjäl sig utan att producera nåt av värde. Alla som ens tagit upp ett instrument kan göra dålig house. Duff McKagan fick samma sjukdom men startade ännu mer säljande band och skaffade sig en utbildning vid sidan av.

PS: du har inte så bra koll på nåt alls.
Citera
2018-04-21, 20:58
Medlem
pocahontas väns avatar
Jag tror inte att Aviciis bortgång kommer att ha någon signifikant inverkan på hans generation, i alla fall inte en inverkan som exemplifieras i ett konkret utfall. Vi, och yngre generationer, blir idag så överrösta med "kultur" eller snarare kulturyttringar att ingenting förblir långvarigt. Och, ifrån den regeln är Avicii inget undantag. När han inte längre kan vara en del av det konstanta flödet som sköljer över oss kommer han oundvikligt bli irrelevant. Men Levels kommer nog överleva de flesta andra House/EDM låtarna.

Han är utan tvekan kopplad till vår tidsanda men han är inte dess grundare utan endast en produkt av den.
Citera
2018-04-21, 20:59
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Aj. Det där tog visst på en öm punkt.

Du är inte i närheten av det Avicii uppnådde, och du kommer aldrig komma dit.

Jag är dock mer musikalisk och en bättre instrumentalist och det räcker för mig. Jag vill inte ha hans framgång eller pengar, det gick ju uppenbarligen inte så bra för honom heller. Jag har självkänsla.
Citera
2018-04-21, 21:08
Avstängd
Om det denna Avicii sysslade med kallas för musik ja då är jag Batman !

Låter som ren Eurotrash och har INGA av de musikaliska kvalitativa ingredienserna som rytm, melodi och harmoni. Kan knappast bli mer monotont och kan på sin höjd platsa som hissmusik eller till dans för personer som är höga på Ecstasy

Att en massa okunniga idioter gillar sån här skit bevisar absolut ingen som helst storhet som musikskapare !

Det är en ren produkt gjord (i en dator) för att sälja och inget annat !

Inte för att jag gillar ABBA som Avicii har jämförts med men de hade åtminstone kunskap om rytm, melodi och harmoni.
Senast redigerad av tedbundylive 2018-04-21 kl. 21:11.
Citera
2018-04-21, 21:10
Moderator
T-80Us avatar
Det går nog inte att jämföra en sådan som Avicii med äldre tiders superkändisar, just därför att vi lever i den tidsålder vi gör på 2010, och snart 2020-talet.

Allting går så fruktansvärt fort idag, och man byter stilar, intressen, utseenden och umgängen som man bytte byxor "på min tid" (och den ungdomstiden är inte mer än 15 år svunnen). Den ständiga uppkopplingen, jakten på 15 minutes of fame, behovet av att synas och exponera sig fortsätter bara att öka för varje ny generation.

Se på bilindustrin, modeindustrin, musik och utseendehysterin. Man faceliftar bilar mer eller mindre varje år. En ny modell vartannat år. Det som var coolt förra året kommer ingen ens ihåg året efter.

Det finns alla möjligheter att slå enormt stort, men det blir sällan någon ihållande grej av det hela. Jämför storheter från föregående årtiondens ungdomstider med dagens. Vem snackar ens om Justin Bieber i mars 2018? Beyonce, som var så otroligt upphausad för några år sedan, var är hon idag? När hörde man senast något om henne?

Det är andra tider nu. Musiker är inte populära i 10-15 år på raken, för att sedan behålla sin fanbase i 30-40 år efter det.
Citera
2018-04-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag är dock mer musikalisk och en bättre instrumentalist och det räcker för mig. Jag vill inte ha hans framgång eller pengar, det gick ju uppenbarligen inte så bra för honom heller. Jag har självkänsla.

Men du är inte en tillräckligt duktig musiker för att kunna leva på det. Och ingen jävel vill höra ditt jävla plinkande, alldeles oavsett vilken självkänsla du har.

Tim var bättre än du någonsin kommer bli. Många miljoner håller med om det.
Citera
2018-04-21, 21:30
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det går nog inte att jämföra en sådan som Avicii med äldre tiders superkändisar, just därför att vi lever i den tidsålder vi gör på 2010, och snart 2020-talet.

Allting går så fruktansvärt fort idag, och man byter stilar, intressen, utseenden och umgängen som man bytte byxor "på min tid" (och den ungdomstiden är inte mer än 15 år svunnen). Den ständiga uppkopplingen, jakten på 15 minutes of fame, behovet av att synas och exponera sig fortsätter bara att öka för varje ny generation.

Se på bilindustrin, modeindustrin, musik och utseendehysterin. Man faceliftar bilar mer eller mindre varje år. En ny modell vartannat år. Det som var coolt förra året kommer ingen ens ihåg året efter.

Det finns alla möjligheter att slå enormt stort, men det blir sällan någon ihållande grej av det hela. Jämför storheter från föregående årtiondens ungdomstider med dagens. Vem snackar ens om Justin Bieber i mars 2018? Beyonce, som var så otroligt upphausad för några år sedan, var är hon idag? När hörde man senast något om henne?

Det är andra tider nu. Musiker är inte populära i 10-15 år på raken, för att sedan behålla sin fanbase i 30-40 år efter det.

Samt det faktum att mycket av den musik som är "inne" idag inte är lika sammankopplat med en subkultur eller livsstil som det var förr. Aviciis musik spelades förmodligen på varenda ungdomsfest på repeat, dånade från studentkomplex och resonerade i skallbenen på varenda jävel inne på klubben. (och lär nog fortsätta att göra i flera år framöver).

Men mer än så var det nog inte, han var inte en frontfigur för någon ungdomsrevolt, subkultur eller levnadsstil likt många andra stora musiker före honom.

Trots detta går det inte att förneka att han var väldigt talangfull och duktig på det han gjorde.
Citera
2018-04-21, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Men du är inte en tillräckligt duktig musiker för att kunna leva på det. Och ingen jävel vill höra ditt jävla plinkande, alldeles oavsett vilken självkänsla du har.

Tim var bättre än du någonsin kommer bli. Många miljoner håller med om det.
Du är en sån där som byter profilbild på sociala medier för att visa vilken god människa du är.

"Rip asså, mitt hjärta e krossat"

"ge mig lite likes nu för att fylla mitt uppmärksamhetsbehov"
Citera
2018-04-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Du är en sån där som byter profilbild på sociala medier för att visa vilken god människa du är.

"Rip asså, mitt hjärta e krossat"

"ge mig lite likes nu för att fylla mitt uppmärksamhetsbehov"

Var kom du ifrån och varför hackar du på mig?
Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta ditt inlägg. Jag konstaterar väl helt enkelt att du är en finnig strumprunkare som går igenom en dålig uppväxt med två korkade, fattiga och skilda arbetarföräldrar som inte kan uppfylla dina behov. Trist för dig.

Jag tycker i alla fall att Avicii gjorde bra musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in