Citat:
Ursprungligen postat av
tuffkatt
Först och främst, Tim Bergling var i grund och botten ingen DJ utan producent. Han producerade sin egen musik och gjorde det med enorm talang, precis som dåtidens stora profiler producerade sin musik om än på ett annat sätt. Varför skulle det inte gå att jämföra Curt Cobain med Avicii? Olika generationer men motsvarande fenomen.
Jag tycker såhär: Tim var enormt talangfull och skapade musik med ett då ganska unikt sound, men jag har svårt att se att han skulle lämna efter sig något särskilt stort. Avicii blev stor parallellt med att EDM-genren växte och blev kommersiell. Detta boostade naturligtvis hans framgångar, och jag har svårt att se att Tim haft samma framgångar om han slagit igenom idag. Det finns helt enkelt för många aktörer idag. Jag vet dock att han satte ett stort avtryck i det att han inspirerade många andra producenter som slog igenom några år efter honom och som är kanske störst idag. Möjligtvis är det hans arv.
Skulle säga att det är en bra sammanfattning. Avicii var inte dum, han växte upp på Östermalm så han vet en bra investering när han ser den. Han såg att scenen började blomma där efter hela Skrillex hysterin och tog en position.
Men utan själ i musiken eller i det man gör så spelar det ingen roll, Avicii tradeade sin livslängd för många liter alkohol. Han kommer vara bortglömd inom kort. Men detta har ingenting med musiken att göra, detta är ett fundamentalt problem i det svenska samhället som har existerat länge. Man har fått för sig att hylla degenererat och destruktivt skit är bra.
Vissa har "det" som det kallas och vissa har inte "det". Carl Cox är en producent och DJ som har "det". Han har varit med ifrån början och är fortfarande kvar. Anledningen? Han lägger ner sin själ i det han gör, och det bevisar han.