2018-04-21, 19:04
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Ok: Nu skall jag sluta, men seriöst var nog döden det bästa som kunde hända honom, på ett tioårsperpektiv skulle han har blivit en ny Yngwie Malmsteen bara att utan instrumentaltalang.
Citera
2018-04-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
"Det gör inget om allt jag gör är bajsar så länge bajs går att sälja". Och för att parera comebacken: Jag har troligen knullat mer än Apicii, mest för att jag är lite äldre och inte behövt vara dödstankad för att snacka med tjejer. Vissa har till och med älskat mig för den jag är och inte för att jag är en förvuxen fjortis i fånigt vänd keps som råkar vara miljonär. Apicii är bara tragisk, vilket hans död bevisar.

Aj. Det där tog visst på en öm punkt.

Du är inte i närheten av det Avicii uppnådde, och du kommer aldrig komma dit.
Citera
2018-04-21, 19:11
Medlem
sebastian_s avatar
Det hade ju varit "mycket" mer dramatiskt om det skett för 5 år sen istället. Han peakade väl runt 2013
Citera
2018-04-21, 19:21
Medlem
Läser begrundar denna tråd. Varför klassificera musik och artister? Vad säger att det som är rätt musik för dig ger dig rätt att bedöma hur andra skall tycka och tänka kring musik? Min åsikt är att musik berikar livet oavsett i vilken form du väljer att njuta av den. Varför förneka sig rätten att upptäcka nya musikformer som kan skänka glädje och njutning i livet. Vem vet, du kanske överraskar dig själv om du tar chansen. Ungdomarna skulle klassificera mig som medelålders. Jag har ändå följt med mina barn på olika konserter och delat deras glädje för artisten de lyssnat på. Detta har lett mig till konserter inom olika genrer. Vi pratar nu allt från Avicii, Swedish house maffia och till och med Summerburst, till opera, klassiskt, hårdrock och mycket mera. Varje musikupplevelse är unik och bevarad i hjärtat.

För att återvända till Avicii så är man nog arrogant om man bedömer hans livsverk som knapptryckningar. Nu retade jag nog upp någon.....???? Kommer ni ihåg reaktionerna när Swedish house maffia lade ner sitt samarbete?? Greyhound spelas fortfarande frekvent. Se över Spotify om ni undrar kring detta och jämför antal spelningar. Tror nog att Avicii kommer att finnas med oss som en av de stora svenska musikproducenterna. Beakta att troligen alla artister vid något tillfälle har förlitat sig på någon med talang för att bedöma om deras musik kommer att vara framgångsrik eller ej. Avicii var uppenbarligen en av dem som litade på sin egen bedömning och följde sitt musikaliska hjärta. Tror inte han försvinner ur historien i första laget.
Senast redigerad av maso68 2018-04-21 kl. 19:27.
Citera
2018-04-21, 19:22
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Om man jämför t.ex Carl Cox med Avicii så finns där ingenting att jämföra, Carl Cox representerar en House och Technokultur. Avicii representerar ingen kultur, ett rikemansbarn ifrån Sverige, han såg en chans och tog den, det handlade inte längre om en konst utan det handlade om att vifta med händerna i luften och dricka sig hjärndöd till dålig popmusik i ett förinspelat set.

Ja, Avicii representerar utan tvekan hans generation, en generation som jag beklagar att jag är en del utav. En otroligt förvirrad och opassionerad generation. Supa, knulla, slåss, ladda upp lite bilder på facebook, ladda upp en bild på frukosten, få lite likes. Se på mig se på mig generationen, narcissistiska freak generationen.

Stonebridge är framträdanden jag ser upp till, Airbase är ett framträdande jag ser upp till, Eric Prydz är ett framträdande jag ser upp till. De här svenska framträdandena lade grunden för "vifta med händer i luften" framträdanden som Avicii. Lätt att glömma bort och tappa bort sig i det dekadenta beteendet som medföljer vart Svensken än beger sig. Det har inte något med kultur att göra, det är helt enkelt bara generationer med hjärntvätt av staten och giftet i maten som har gjort att svensken varken kan producera musik eller skilja på könen.

Tro det eller ej, men t.o.m Basshunter var en bättre representant för svensk elektronisk musik än vad Avicii var. Jag ser upp till goda representanter i alla aspekter av livet och Avicii representerade inte bra svensk elektronisk musik.

Jag är mer intresserad av vad som hände med honom, luktar mord eller självmord.

Fan vad ball du är som lyckas namedroppa en massa DJ's som inte finns med på mainstream-topplistorna och samtidigt förklarar för oss dödliga vad som är riktig musik™. Stonebridge älskade ju tydligen den hjärndöda, opretentiösa, själlösa poplåten Levels, men han har väl också chemtrail-förgiftats av staten.
Senast redigerad av -SchmergliN- 2018-04-21 kl. 19:27.
Citera
2018-04-21, 19:27
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ok: Nu skall jag sluta, men seriöst var nog döden det bästa som kunde hända honom, på ett tioårsperpektiv skulle han har blivit en ny Yngwie Malmsteen bara att utan instrumentaltalang.

Avicii är mer än ett namn, det är ett otroligt starkt varumärke. Har också funderat hur det ska bli med dagens DJ-stjärnor om 20 år, hur står de sig mot tidens hårda gång?

Jag tror Avicii hade fortsatt vara lika stor i folkets ögon, verkligen ingen runkman som ditt exempel.

PS. Dagens generation > Din generation. Enkelt.
Citera
2018-04-21, 19:31
Medlem
Stakeholders avatar
Musikaliskt trist men han kunde i alla fall underhålla sin publik. Det var live han skulle upplevas. En okej DJ, alltså.
Citera
2018-04-21, 19:36
Medlem
Maowdigs avatar
Denna tråden är verkligen svensk Jantelag i sin renaste form. Är ni avundsjuka på Aviciis framgångar eller vad handlar det här om? Bara för att man inte förstår sig på elektronisk musik så betyder det inte att alla som utövar den är tondöva idioter. Bara för att jag hatar dansband så säger jag inte att vem som helst kan hoppa upp på scen och dra en trudelutt som vikingarna. De är dock inte jämförbara med Avicii som har en miljard fans.
Citera
2018-04-21, 19:36
Medlem
Citat:
"Det gör inget om allt jag gör är bajsar så länge bajs går att sälja". Och för att parera comebacken: Jag har troligen knullat mer än Apicii, mest för att jag är lite äldre och inte behövt vara dödstankad för att snacka med tjejer. Vissa har till och med älskat mig för den jag är och inte för att jag är en förvuxen fjortis i fånigt vänd keps som råkar vara miljonär. Apicii är bara tragisk, vilket hans död bevisar.
Hoppas du skämtar med mig nu!! Vi pratar om en människa som avlidit av någon anledning sm vi inte har klar ännu...
Citera
2018-04-21, 19:49
Medlem
hejpodejhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maowdig
Denna tråden är verkligen svensk Jantelag i sin renaste form. Är ni avundsjuka på Aviciis framgångar eller vad handlar det här om? Bara för att man inte förstår sig på elektronisk musik så betyder det inte att alla som utövar den är tondöva idioter. Bara för att jag hatar dansband så säger jag inte att vem som helst kan hoppa upp på scen och dra en trudelutt som vikingarna. De är dock inte jämförbara med Avicii som har en miljard fans.

Hans musik är lika död som han är. Saknar både mening och budskap, lite dunk och lite "AOOOAAOOAOAOAAAOOOOOOOOOOOO" så har man hans musik. Jag skulle kunna sätta mig ned i 10min och göra en parodi som skulle vara svår att avgöra om det var jag eller avicci som gjorde den.

Sitta och jämföra honom med Bach och Kurt Cobain, ni är ju för fan inte kloka.
Citera
2018-04-21, 19:49
Medlem
Lichtblicks avatar
Vad betyder det för folk?

Det betyder lika mycket som luft och inte mer än en "RIP"-post på facebook. Likt väl med andra kändisar som dör så bryr sig folk om kändisen bara för att vara en god person och visa sig god. Om ett par dagar är han glömd, om ett år så är han absolut bortglömd.

Ingen likt andra kändisar kommer minnas honom än dom som faktiskt var hans die hard fans, och i den scenen finns det få såna då den typen av mainstream-musik så byts artister ut som underkläder när någon har dött.

Bara se någon som Amy Winehouse.
Citera
2018-04-21, 20:00
Medlem
tuffkatts avatar
Först och främst, Tim Bergling var i grund och botten ingen DJ utan producent. Han producerade sin egen musik och gjorde det med enorm talang, precis som dåtidens stora profiler producerade sin musik om än på ett annat sätt. Varför skulle det inte gå att jämföra Curt Cobain med Avicii? Olika generationer men motsvarande fenomen.

Jag tycker såhär: Tim var enormt talangfull och skapade musik med ett då ganska unikt sound, men jag har svårt att se att han skulle lämna efter sig något särskilt stort. Avicii blev stor parallellt med att EDM-genren växte och blev kommersiell. Detta boostade naturligtvis hans framgångar, och jag har svårt att se att Tim haft samma framgångar om han slagit igenom idag. Det finns helt enkelt för många aktörer idag. Jag vet dock att han satte ett stort avtryck i det att han inspirerade många andra producenter som slog igenom några år efter honom och som är kanske störst idag. Möjligtvis är det hans arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in