2018-04-21, 17:57
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinRaeka
Detta kan jag hålla med om, såklart att Avicii hade superfans men jag skulle inte säga att han hade en "kult".
Har lyssnat på grabbens låtar sedan många år tillbaks, så tog denna nyhet hårt, man har ju lyssnat på hans musik när man vart ledsen och glad.

Känns som vi tänker rätt lika. Det är sjukt tragiskt att en så pass ung människa faller av pinn såhär. Han har ju varit med och jobbat med många av dagens stora artister. Kanske att dessa på något sätt kan få han att leva vidare.
Citera
2018-04-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Om man jämför t.ex Carl Cox med Avicii så finns där ingenting att jämföra, Carl Cox representerar en House och Technokultur. Avicii representerar ingen kultur, ett rikemansbarn ifrån Sverige, han såg en chans och tog den, det handlade inte längre om en konst utan det handlade om att vifta med händerna i luften och dricka sig hjärndöd till dålig popmusik i ett förinspelat set.

Ja, Avicii representerar utan tvekan hans generation, en generation som jag beklagar att jag är en del utav. En otroligt förvirrad och opassionerad generation. Supa, knulla, slåss, ladda upp lite bilder på facebook, ladda upp en bild på frukosten, få lite likes. Se på mig se på mig generationen, narcissistiska freak generationen.

Stonebridge är framträdanden jag ser upp till, Airbase är ett framträdande jag ser upp till, Eric Prydz är ett framträdande jag ser upp till. De här svenska framträdandena lade grunden för "vifta med händer i luften" framträdanden som Avicii. Lätt att glömma bort och tappa bort sig i det dekadenta beteendet som medföljer vart Svensken än beger sig. Det har inte något med kultur att göra, det är helt enkelt bara generationer med hjärntvätt av staten och giftet i maten som har gjort att svensken varken kan producera musik eller skilja på könen.

Tro det eller ej, men t.o.m Basshunter var en bättre representant för svensk elektronisk musik än vad Avicii var. Jag ser upp till goda representanter i alla aspekter av livet och Avicii representerade inte bra svensk elektronisk musik.

Jag är mer intresserad av vad som hände med honom, luktar mord eller självmord.

Ingen bryr sig om din personliga review...Din åsikt betyder inte ett jävla skit, vem fan tror du att du är? Vem förutom din kompis lyssnar på dig? .....Kryp ner i din källare.
....han tjände miljader sek och knullade mer än du nånsin kan drömma om....

Du avgör inte vad mänskligheten ska gilla.
Senast redigerad av bul-11-33 2018-04-21 kl. 18:18.
Citera
2018-04-21, 18:14
Medlem
Supergeni: Bach
Geni: Mozart, Beethoven
Snille: Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Michael Jacksson, Eminem, Freddie Mercury etc

Jag vet inte om jag skulle kalla Avicii för ett snille men i alla fall mycket begåvad.
Citera
2018-04-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Om man jämför t.ex Carl Cox med Avicii så finns där ingenting att jämföra, Carl Cox representerar en House och Technokultur. Avicii representerar ingen kultur, ett rikemansbarn ifrån Sverige, han såg en chans och tog den, det handlade inte längre om en konst utan det handlade om att vifta med händerna i luften och dricka sig hjärndöd till dålig popmusik i ett förinspelat set.

Ja, Avicii representerar utan tvekan hans generation, en generation som jag beklagar att jag är en del utav. En otroligt förvirrad och opassionerad generation. Supa, knulla, slåss, ladda upp lite bilder på facebook, ladda upp en bild på frukosten, få lite likes. Se på mig se på mig generationen, narcissistiska freak generationen.

Stonebridge är framträdanden jag ser upp till, Airbase är ett framträdande jag ser upp till, Eric Prydz är ett framträdande jag ser upp till. De här svenska framträdandena lade grunden för "vifta med händer i luften" framträdanden som Avicii. Lätt att glömma bort och tappa bort sig i det dekadenta beteendet som medföljer vart Svensken än beger sig. Det har inte något med kultur att göra, det är helt enkelt bara generationer med hjärntvätt av staten och giftet i maten som har gjort att svensken varken kan producera musik eller skilja på könen.

Tro det eller ej, men t.o.m Basshunter var en bättre representant för svensk elektronisk musik än vad Avicii var. Jag ser upp till goda representanter i alla aspekter av livet och Avicii representerade inte bra svensk elektronisk musik.

Jag är mer intresserad av vad som hände med honom, luktar mord eller självmord.

"Ett rikemansbarn ifrån Sverige, han såg en chans och tog den."
Han gjorde det han älskade att göra, är inte det en bra förebild?
Anledningen till att han började dricka så mycket var väl för att han inte ville vara så blyg när han var på scen (Om jag förstod rätt från dokumentären).

"Det handlade om att vifta med händerna i luften och dricka sig hjärndöd till dålig popmusik i ett förinspelat set", säg till mig hur han ska kunna spela varenda instrument själv samtidigt.

Hans musik var inte som annan dansmusik. Om vi jämför The Chainsmokers och Avicii så ser vi en väldigt stor skillnad. Jag skulle säga att Chainsmokers musik liknar mer generisk dansmusiken än vad Aviciis gör.

Jag förstår inte nakdelen med datorer, med en dator får man möjligheten att kunna få ut sin idé själv, utan krångel som man hade fått om man skulle förklara sin idé till flera andra.
Senast redigerad av RobinRaeka 2018-04-21 kl. 18:24.
Citera
2018-04-21, 18:27
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Avicii är lite sin generations ABBA, det svenska musikundret har sällan varit nyskapande utan handlar om att rida på trender, det är den inneboende ängsligheten. Allt handlar om att sälja skit och undret består i att man säljer en massa skit. Men det är fortfarande skit.
Citera
2018-04-21, 18:34
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dagens ungdomar är en vilsen skara själar utan någon trygghet eller fast tillvaro känns det som, lever på nattklubbar där det sups och knarkas så in i helvete medan de dansar till denna typen av untz-untzmusik, det är i mina ögon ett tecken på en kultur och utveckling som gått åt helt fel håll.

Du är medveten om att dagens ungdomar generellt sett i flertalet länder över världen knullar mindre, tar färre droger, röker och super mindre och utbildar sig i högre grad jämfört med tidigare generationer?
Citera
2018-04-21, 18:36
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Du är medveten om att dagens ungdomar generellt sett i flertalet länder över världen knullar mindre, tar färre droger, röker och super mindre och utbildar sig i högre grad jämfört med tidigare generationer?
Alltid lättare att hitta fel hos andra.
Citera
2018-04-21, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Avicii är lite sin generations ABBA, det svenska musikundret har sällan varit nyskapande utan handlar om att rida på trender, det är den inneboende ängsligheten. Allt handlar om att sälja skit och undret består i att man säljer en massa skit. Men det är fortfarande skit.
Mycket bra observerat, du är helt inne på rätt spår här. Roten till problemet ligger inte i produktionen egentligen, utan det är resterna av det som en gång var ett högmoraliserat, högdisciplinerat samhälle som nu inte är något mer än en free for all. Det är ett väldigt degenererat beteende. Oavsett vilken producent det gäller så kan man höra när det finns substans i musiken och när det inte gör det. Det finns ingen själ i musiken, för att fatta sig kort.

Jag är beredd att argumentera att det blir så med allt som växer sig för stort, det blir korrupt, fel folk försöker få en bit av kakan, förpestar, dränerar, suger upp. Jag har sett det för många gånger nu, många artister och även ute i företagarlivet. Har ingen lösning på hur man stoppar den självdestruktiva cirkeln.

Det har definitivt något med konsumtionssamhället att göra.
Citera
2018-04-21, 18:52
Medlem
Avicii var oerhört stor på sitt pyttelilla musikaliska område som dock har oproportionerligt många lyssnare.
Citera
2018-04-21, 18:55
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid

Det är just det som är problemet, förutom att deras utbildningar inte gör dem mer bildade, bildningen är också på nedgång. Ängsliga jävlar som försöker göra rätt men misslyckas....närmsta historiska exemplet jag kommer på är Hitler....
Citera
2018-04-21, 18:58
Medlem
cybergrodans avatar
Jag lyssnade inte alls på hans musik (eller sådan musik överhuvudtaget) men det är sjukt tröttsamt med kommentarer som ''han knappade bara lite på datorn''. Att påstå dylikt visar på total avsaknad av kompetens, eller i varje fall NOLL kunskap i musik. Jag gissar att ni som skriver så är en bra bit över 50 (alternativt muppar som lyssnar på ''hårdrock'').

För det första så kräver det enorm talang för att åstadkomma det Avicii gjorde i musikväg. Om ni nu påstår att det är så ''himla lätt att trycka fram lite musik i datorn'' så varsågod, jag vill gärna höra!

Sen verkar ni heller inte förstå att det inte bara är housemusik som görs direkt i datorn. Flertalet ''rock''artister och folk från andra genres gör på exakt samma sätt, bara att ni inte fattar det. Jag har själv suttit med i musikstudios när t.ex. ''gitarrer'' har spelats in. Titta på den här så förstår ni vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?time_continue=27&v=39tIETdl5Ho
Citera
2018-04-21, 19:00
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Ingen bryr sig om din personliga review...Din åsikt betyder inte ett jävla skit, vem fan tror du att du är? Vem förutom din kompis lyssnar på dig? .....Kryp ner i din källare.
....han tjände miljader sek och knullade mer än du nånsin kan drömma om....

Du avgör inte vad mänskligheten ska gilla.

"Det gör inget om allt jag gör är bajsar så länge bajs går att sälja". Och för att parera comebacken: Jag har troligen knullat mer än Apicii, mest för att jag är lite äldre och inte behövt vara dödstankad för att snacka med tjejer. Vissa har till och med älskat mig för den jag är och inte för att jag är en förvuxen fjortis i fånigt vänd keps som råkar vara miljonär. Apicii är bara tragisk, vilket hans död bevisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in