2018-04-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Att dagens kids är idioter är inge nytt.

Hans musik gjordes på en jävla dator. Gäller bara att ha någon kontakt eller någon kändis i släkten så kan de flesta göra "musik" och hamna på Spotify.

Alla de stora vänder sig om i graven över denna nya "musik" en 11åring kan göra. Nej det krävs inte talang till house.

Ungefär samma folk som tycker de som gör pranks på youtube är de största komikerna någonsin.

Har ju noll betydelse.
Om han hade gjort musiken på en jävla tvättmaskin så förändrar det inget alls.

Publiken (stor sådan) gillade hans verk. Svårare än så är det inte.
Inser detta trots att jag tillhör en äldre generation.
Citera
2018-04-21, 17:31
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Och Kurts musik var inte generisk menar du?... Skärp dig, bara för att du inte gillar musiken så har denne inte mindre talang. I dina ögon kanske, men att du påstår att det är sinnessjukt för andra att tycka olika är sinnessjukt om nått.
Håller med denne talare. Bara för att man inte förstår en musikstil så betyder inte det att utövaren av sagda musikstil är talanglös. Många gamla gråstenar här som menar att bara för att man inte kunde skriva texter som Bob Dylan så är man värdelös. Vette tusan om Beethoven eller Bach skrev sådana fantastiska texter men de 2 räknas ju fortfarande som musikaliska genier. Musik handlar för det mesta om att förmedla känslor, det finns spansk, fransk och tysk musik jag tycker är helt fantastisk utan att förstå ett enda ord de sjunger enbart för att musiken ger mig någon form av känsla jag söker.
Citera
2018-04-21, 17:32
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:

Hans musik gjordes på en jävla dator. Gäller bara att ha någon kontakt eller någon kändis i släkten så kan de flesta göra "musik" och hamna på Spotify.

Alla de stora vänder sig om i graven över denna nya "musik" en 11åring kan göra. Nej det krävs inte talang till house.

Ungefär samma folk som tycker de som gör pranks på youtube är de största komikerna någonsin.

Årets dummaste inlägg. Du förstår inte hur svårt det är att skapa bra låtar i datorn.

Fan, ta en helg eller två när du inte har något bättre för dig och skapa en bra houselåt i valfritt musikprogram. Läs sedan på lite snabbt om mixing och mastering (tar max 5 minuter) och färdigställ mixen.
När du är klar så finns det schyssta distributionstjänster som släpper låten på alla stora plattformar. Det är enkelt och kräver ingen talang. Gör det!
Senast redigerad av -SchmergliN- 2018-04-21 kl. 17:40.
Citera
2018-04-21, 17:35
Medlem
Ribblods avatar
Jag som tonåring under början av 2010-talet har ju massa minnen till vad man gjort när låtarna från Avicii släppts, alla i min generation har lyssnat, krökat, rökt nåt spännande, hånglat och knullat till låtarna.
Jag som har väldigt delad musiksmak och gillar verkligen allt och har lyssnat på allt som Nirvana, Michael Jackson, Backstreet boys, NWA, 50 Cent med mera, så gissar jag att det är något speciellt när låtar som släpps nya som man får uppleva nya minnen till sätter spår. Jag blev inte särskilt rörd när tex Michael Jackson dog även fast jag älskade hans musik och jag lyssnar på den obestört än idag. Men Jag satte på Avicii både igår och idag och jag tycker det kändes väldigt jobbigt, nästintill ångestskapande och min enda förklaring är att det är musik från någon man sett live och som man skapat minnen för livet till.
Citera
2018-04-21, 17:38
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinRaeka
Musiken han gjorde i början var väldigt elektronisk, men redan där såg man att hans melodier var speciella. På senare i tid så har han ju blandat olika genrer, t.ex. Wake Me Up var ju en blandning mellan folk/country och EDM.

Sedan hjälpte han till att minska hungern i världen. (Iallafall USA och Afrika som jag vet.)

Som jag sa, jag säger inte att han inte var omtyckt av många. Utan det jag spekulera om var att Cobain hade en mer kultaktig följare än vad Tim hade. Nu kan jag förstås var helt ute och cykla. men det känns som att dagens brukare av musik inte är så pass följare av en specfik person som kanske var mer vanligt förr.
Citera
2018-04-21, 17:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maowdig
Håller med denne talare. Bara för att man inte förstår en musikstil så betyder inte det att utövaren av sagda musikstil är talanglös. Många gamla gråstenar här som menar att bara för att man inte kunde skriva texter som Bob Dylan så är man värdelös. Vette tusan om Beethoven eller Bach skrev sådana fantastiska texter men de 2 räknas ju fortfarande som musikaliska genier. Musik handlar för det mesta om att förmedla känslor, det finns spansk, fransk och tysk musik jag tycker är helt fantastisk utan att förstå ett enda ord de sjunger enbart för att musiken ger mig någon form av känsla jag söker.

Jämförelsn Mozart Bach och Beethoven är intressant, dom skrev väl huvuddelen av sin musik genom att skriva ner noter på ett papper. Att skriva musik på en dator är bara ett modernt notpapper.
Citera
2018-04-21, 17:50
Bannlyst
Om man jämför t.ex Carl Cox med Avicii så finns där ingenting att jämföra, Carl Cox representerar en House och Technokultur. Avicii representerar ingen kultur, ett rikemansbarn ifrån Sverige, han såg en chans och tog den, det handlade inte längre om en konst utan det handlade om att vifta med händerna i luften och dricka sig hjärndöd till dålig popmusik i ett förinspelat set.

Ja, Avicii representerar utan tvekan hans generation, en generation som jag beklagar att jag är en del utav. En otroligt förvirrad och opassionerad generation. Supa, knulla, slåss, ladda upp lite bilder på facebook, ladda upp en bild på frukosten, få lite likes. Se på mig se på mig generationen, narcissistiska freak generationen.

Stonebridge är framträdanden jag ser upp till, Airbase är ett framträdande jag ser upp till, Eric Prydz är ett framträdande jag ser upp till. De här svenska framträdandena lade grunden för "vifta med händer i luften" framträdanden som Avicii. Lätt att glömma bort och tappa bort sig i det dekadenta beteendet som medföljer vart Svensken än beger sig. Det har inte något med kultur att göra, det är helt enkelt bara generationer med hjärntvätt av staten och giftet i maten som har gjort att svensken varken kan producera musik eller skilja på könen.

Tro det eller ej, men t.o.m Basshunter var en bättre representant för svensk elektronisk musik än vad Avicii var. Jag ser upp till goda representanter i alla aspekter av livet och Avicii representerade inte bra svensk elektronisk musik.

Jag är mer intresserad av vad som hände med honom, luktar mord eller självmord.
Citera
2018-04-21, 17:50
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:

Du vet att nästan all musik som görs sedan typ millenniumskiftet redigeras på en dator va? Fattar inte varför folk tror att det är lätt att göra musik sålänge man gör det digitalt, jävla dum myt. Tog säkert 10 gånger längre tid för mig att lära mig FL studio än att lära mig spela gitarr.
Citera
2018-04-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Som jag sa, jag säger inte att han inte var omtyckt av många. Utan det jag spekulera om var att Cobain hade en mer kultaktig följare än vad Tim hade. Nu kan jag förstås var helt ute och cykla. men det känns som att dagens brukare av musik inte är så pass följare av en specfik person som kanske var mer vanligt förr.

Detta kan jag hålla med om, såklart att Avicii hade superfans men jag skulle inte säga att han hade en "kult".
Har lyssnat på grabbens låtar sedan många år tillbaks, så tog denna nyhet hårt, man har ju lyssnat på hans musik när man vart ledsen och glad.
Citera
2018-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Du vet att nästan all musik som görs sedan typ millenniumskiftet redigeras på en dator va? Fattar inte varför folk tror att det är lätt att göra musik sålänge man gör det digitalt, jävla dum myt. Tog säkert 10 gånger längre tid för mig att lära mig FL studio än att lära mig spela gitarr.

"Tog säkert 10 gånger längre tid för mig att lära mig FL studio än att lära mig spela gitarr", jag kan bekräfta att det var så för mig också.
Citera
2018-04-21, 17:56
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jämförelsn Mozart Bach och Beethoven är intressant, dom skrev väl huvuddelen av sin musik genom att skriva ner noter på ett papper. Att skriva musik på en dator är bara ett modernt notpapper.
Så är det, går att säga så om precis alla artister.
"Avicii trycker bara på några knappar"
"Mozart kladdade bara några noter på ett papper"
"Kurt Cobain bara slår lite på guran"
Alla lika efterblivna.
Citera
2018-04-21, 17:56
Medlem
Många i tråden säger att han var en av de som ledde ungdomen i fördärvet, men lyssnar man på hans låtar så handlar nästan alla om familj och att den är det viktigaste i ditt liv. Är det familjens kärna som stör er åldringar hos många ungdomar nu för tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in