Ni kan vara helt säkra på att pianolärarinnan inte har kontaktat Socialförvaltningen. Borde kanske gjort det . Hade hon känt till om Moas hemundervisning så hade hon försökt tala med Hanna. Oskar svarade inte på nån fråga.
OK. Men du sa att pianolärarinnan tog kontakt med EH för hon tyckte att Socialstyrelsen borde granska detta fall? Det föranledde, tror jag, EH att kontakta socialnämnden som sa att dom varit i kontakt med familjen före helgerna. Då undrar jag lite varför?
Skolan hade inte gjort någon orosanmälan. Var det familjen som initierade kontakten eller varför skulle soc ta kontakt med familjen?
Finns faktiskt ett svävande ämne vi inte varit inne på, går heller inte att bara vifta bort:
OH född 7 feb.
Lejonet Alla födda 30 januari-9 februari
Vattumannens fasta dekad
Detta är kontemplationens dekad i Vattumannen, med meditativ klarhet och rent mytiskt långtgående tankebanor, men också dunkelmodets, med anlag för ångest och mörka tankar som håller den fasta Vattumannen fången och stjäl hans glädje. Denna Vattuman vill ordna sin värld till en begriplig helhet, vilket inte alltid betyder att andra skulle se denna helhet som särskilt lättillgänglig. De som har solen i denna del av Vattumannen analyserar och definierar tills allt står dem klart, sedan sluter de det inom sig och lägger det på dess plats i minnets arkiv. Vad denna Vattuman inte förstår irriterar honom och pockar på hans intresse tills det är utrett, och aldrig vill han handla spontant eller för en enkel känslomässig tillfredsställelse.
Världen är komplicerad, men den fasta Vattumannen går en långsam marsch mot förståelse av allt, beredd på att det kan ta både en och flera livstider. Denna Vattuman vill nå allts innersta väsen och lämnar inga frågor obesvarade, varken egna eller andras. Ofta sluter han sig inom sig själv och har inga större behov av att göra sig förstådd eller alltid kommunicera med sin omgivning. Den här Vattumannen lever gärna med fasta rutiner, efter bestämda mallar. Ett sparsmakarliv där kvalitet är oändligt mycket viktigare än kvantitet. Andra människor respekterar denna Vattuman eller fördrar, men håller på ett visst avstånd, även om han låter sig engageras i kollektiva sammanhang, oftast av ideell natur.
Lejonet Alla födda 2-12 augusti
Lejonets fasta dekad
Den som har solen i denna del av Lejonet sitter tryggt på sin tron, svävar aldrig i tvivel om sin förmåga och sitt värde. Det fasta Lejonet har ett starkt konservativt drag och kan drömma om den idealiserade, glittrande bilden av flydda tider. Hans säkerhet är orubblig, oavsett hur den påfrestas, vilket gör att andra känner viss beundran och respekt för honom. Detta Lejon vet vad han kan och aktar sig noga för att försöka sig på vad han inte klarar av. Därför har det fasta Lejonet inte svårt att uppskatta andras förtjänster, eller att ge dem plats att uttrycka dessa.
Detta Lejon ger sig sällan in på tävlan eller konkurrens om erkännande, viss om att han med tiden ändå når allt han förtjänar. Det finns en trygghet i det fasta Lejonet som bottnar i att han är tillfreds med sig själv. Aldrig upplever han sig som misslyckad eller otillräcklig. Inte heller går detta Lejon särskilt vilse i jakten efter sitt egentliga jag. Inga identitetskriser. Det fasta Lejonet ger intryck av att ha gott om tid och aldrig vara orolig. Livet är vad det är, tycker han. Allting har ett slags självklarhet för honom, så kan känner inget större behov av att analysera eller ifrågasätta. Att finnas till är fullt tillräckligt.
Jag hade velat höra mer från Rockkungen (om personen är en anhörig till H). Varför gjorde ni i familjen ingenting när ni visste att O gjorde som han gjorde med familjen under flera år? Och varför stod H bara bredvid och tittade på under denna tid? Låter märkligt att ni målar ut O som ngt monster men gör ingenting för att förhindra det som sker inom familjen? Och du säger att O hade kameror inne i huset men menar samtidigt att det inte finns ngn video? Fungerade inte kamerorna som dom hade i huset eller hur menar du?
Tycker du rockkungen har gjort ett enda inhopp som inte är märkligt? Det går några dagar, sedan kommer något tvetydigt halvpåstående som rör upp lite damm. Hos mig tjuter trollarmet i högan sky.
Kan ju vara så att kungen drar iväg något efter några pilsner och sedan sitter i fotöljen och fnissar åt resultatet?
Ingen känns vid att de skulle gjort någon orosanmälan, men trots det sägs det, från några håll, att soc varit i kontakt med familjen.
Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att O, H eller bägge, själva vänt sig dit och vädjat om hjälp, om de känt att t.ex. BUP inte lyssnar på dem.
Det går förstås inte ihop med någon av alla "Ondskefullamördarteorier", men det är ju möjligt.
Jag försökte bara tänka logiskt och hur EH kunde citera just det svaret från soc som bekräftade att en kontakt funnits just före denna helgerna.
Som jag begripit brukar, vid svårt sjuka barn, skolans kurator få en funktion "som spindeln i nätet" dvs en samordnare för att underlätta för familjerna. Den som bl.a. står för kontakter med soc. Nu är det mesta under sekretess.
OK. Men du sa att pianolärarinnan tog kontakt med EH för hon tyckte att Socialstyrelsen borde granska detta fall? Det föranledde, tror jag, EH att kontakta socialnämnden som sa att dom varit i kontakt med familjen före helgerna. Då undrar jag lite varför?
Skolan hade inte gjort någon orosanmälan. Var det familjen som initierade kontakten eller varför skulle soc ta kontakt med familjen?
Familjen skulle aldrig kontakta Socialförvaltningen
Du menar att Hanna gick med på att mörda sina barn? Definitivt nej.
Men ; om hon låg döende i bröstcancer - känner inte till det- ( såg henne med enorm smärta ) så har hon blivit manipulerat av Oskar. Om man har enorma smärtor pga cancer får man morfinpreparat. Då kan hon vara helt slut.
Men min uppfattning är att Oskar utförde dådet.
Kan fyrkanten Oskar varit så fäst vid Hanna att han inte ville leva om hon försvann?
Jag försökte bara tänka logiskt och hur EH kunde citera just det svaret från soc som bekräftade att en kontakt funnits just före denna helgerna.
Som jag begripit brukar, vid svårt sjuka barn, skolans kurator få en funktion "som spindeln i nätet" dvs en samordnare för att underlätta för familjerna. Den som bl.a. står för kontakter med soc. Nu är det mesta under sekretess.
Verkar som vi får leva med det.
En sak är klar: pianolärarinnan kontaktade inte Socialförvaltningen. Om E. Höglund ringde efter dådet och frågade Lomma kommun hur det var så tror jag inte att Lomma kommun skulle svara på en sån fråga.