[quote=CountMyshkin|63832469]
Citat:
Ursprungligen postat av
manot
Jag tror dig. SvD är inte heller fel. Jag är jag jobbig igen. Det är så viktigt med hårklyverier ibland. Hon säger att de inte haft anledning att ingripa. OK. Vad betyder en ”orosanmälan” och när upprättas den? Kan jag be socialen kolla upp en familj utan att upprätta en orosanmälan? Kan det varit som med fallet Bobby tror jag, att det låg nåt i faxen?
I socialtjänstlagen stadgas att vissa yrkeskategorier enligt lag är skyldiga att anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att barn far illa på något sätt. Det finns också en skyldighet att redovisa vad misstankarna grundar sig på. Allmänheten "bör" anmäla enligt socialtjänstlagen, men har ingen skyldighet.
En myndighetsperson som är skyldig att anmäla kan aldrig göra detta anonymt. Däremot kan en "vanlig" person vara anonym. Man kan aldrig be socialtjänsten att "kolla upp" en familj utan att socialtjänsten de facto ser en sådan "begäran" som en orosanmälan.
En orosanmälan ska alltid utredas. Hur omfattande utredningen blir beror (i teorin) på allvaret i anmälan. Det är här som socialtjänsten många gånger gör märkliga bedömningar. Det finns många exempel på hur de startat ingående utredningar (t.ex. där förskolepersonal anmält efter att ha tolkat något ett barn har sagt helt uppåt väggarna) och där det efter att stor skada har åsamkats familjen konstaterats att det inte funnits några missförhållanden alls. I andra fall har utredningar lagts ner där barn senare har skadats allvarligt (t.ex. flickan som nästan dog efter att ha kylts ner i kallt vatten) eller misshandlats till döds (Yara- och Bobbyfallen).
Vad som sker hos socialtjänsten efter en orosanmälan beror tyvärr helt och hållet på vilken kompetens och erfarenhet som finns hos just den myndigheten. Det är något av ett lotteri. Det visar exemplet med Yara och Bobby tydligt.
Socialtjänsten kan också starta en utredning ex officio, dvs på helt eget initiativ om de uppmärksammat något som väcker oro. Det kan t.ex. i samband med en ansökan om bistånd framkomma något som gör att man sätter igång en utredning för att få klarhet i hur barnen i familjen har det.
OH/HB kan ha vänt sig till socialtjänsten med begäran om t.ex. LSS. Då utreds denna begäran och det fattas ett beslut: bevilja LSS med visst antal timmar eller avslå ansökan. Ett avslag kan överklagas i förvaltningsdomstolarna. I samband med en eventuell sådan ansökan skulle socialtjänsten ha kunnat upptäcka något som borde ha utretts vidare.
Familjen skulle alltså (i teorin) kunna ha haft kontakt med socialtjänsten utan att det varit frågan om en orosanmälan.