2018-04-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Haha! Du har helt fel.

Jaså? Förklara.
2018-04-20, 15:34
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jaså? Förklara.

Namn börjar med stor bokstav.

"Använd stor bokstav

i början av meningar
i namn: Pelle, Jack Uppskäraren
i geografiska namn: Sverige, Drottninggatan
namn på byggnader och liknande: Louvren, Vasaparken
i namn på företag, myndigheter och organisationer: Länsförsäkringar, Riksidrottsförbundet, Riksskatteverket
i namn på varumärken: Volvo, Coca-Cola."
http://www.iklartext.se/stor-eller-liten-bokstav/
2018-04-20, 15:36
Medlem
4yoonlys avatar
Har egentligen inte så mycket att säga, men har du stor bokstav när du skriver mail adresser också? Dessa kan ju vara namn likväl.

Vad säger du om mitt användarnamn då? :-)
2018-04-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Namn börjar med stor bokstav.

"Använd stor bokstav

i början av meningar
i namn: Pelle, Jack Uppskäraren
i geografiska namn: Sverige, Drottninggatan
namn på byggnader och liknande: Louvren, Vasaparken
i namn på företag, myndigheter och organisationer: Länsförsäkringar, Riksidrottsförbundet, Riksskatteverket
i namn på varumärken: Volvo, Coca-Cola."
http://www.iklartext.se/stor-eller-liten-bokstav/

Jag ser varken användarnamn, mailadresser eller till exempel domännamn på listan. Med ditt resonemang att alla ord som slutar med ändelsen -namn per automatik hamnar på listan skulle detta även gälla domännamn. Vilket det inte gör.
2018-04-20, 16:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spauu
Så alla ord och saker som inte är namn ska alltså alltid vara skrivet med små bokstäver, även om de är först i en mening/rad som ett användarnamn är?

Nu handlade det om användarnamn och inte alla ord och saker som inte är namn.
2018-04-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nu handlade det om användarnamn och inte alla ord och saker som inte är namn.

Precis som vanliga ord och saker så ska användarnamn presenteras med stor bokstav om det kommer först på en rad eller i mening oavsett vad användarnamnet betyder.
2018-04-20, 18:25
Medlem
Citat:
Precis som vanliga ord och saker så ska användarnamn presenteras med stor bokstav om det kommer först på en rad eller i mening oavsett vad användarnamnet betyder.

Det är därför alla ord, oavsett ordklass, på kylskåpspoesimagneter borde vara trycka med stor initialbokstav. De kan ju komma att hamna först på en rad, så bäst att ta det säkra före det osäkra. Nej, det här sättet att resonera verkar inte hålla.

Situationen är lite liknande med användarnamn. När jag väljer ett användarnamn på någon sida väljer jag ett ord som sidan sedan kommer att använda som någon typ av etikett för mina aktiviteter. Den som väljer användarnamnet har i de flesta fall ingen kontroll över var på rader etc etiketten hamnar. Det kontrolleras av sidan och dess mjukvara och kan variera beroende på situation och även över tid.
2018-04-20, 19:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Användarnamn kommer inte först på en rad eller i en mening. De är just användarnamn och passar inte in i den beskrivningen.

iPhone är en...

IPhone är en...
2018-04-20, 20:05
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Användarnamn kommer inte först på en rad eller i en mening. De är just användarnamn och passar inte in i den beskrivningen.

iPhone är en...

IPhone är en...
Men namn stavas väl alltid med stor bokstav?
2018-04-20, 20:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Men namn stavas väl alltid med stor bokstav?

Ja, absolut, men inte användarnamn. Läs och förstå min point. Skulle aldrig få för mig att skriva St0ckis om dig. (förutom nu då som förtydligande) (någon jävla idiot hade nog kommenterat det också annars)
Senast redigerad av tempeZZt 2018-04-20 kl. 20:10.
2018-04-20, 20:25
Medlem
Menar TS att det vore bra om det när man registrerar sig kom en meddelanderuta om att användarnämnet inte får börja med liten bokstav?

Om jag loggar in med Jo5h2pe går det också, upptäckte jag tack vare denna tråd, så det är nog ingen bra idé. Testa själva ni som har versal om det går att logga in med liten bokstav, eller att registrera en ny medlem med liten istället för stor. Jag testade även med att registrera Jo5h2pe, och fick meddelandet att användarnamnet var upptaget. Annars hade jag på något av användarnamnen påpekat att det gick att registrera en med ett mycket likt användarnamn, så det är således ingen skillnad på gemener och versaler gällande användarnamn.
Senast redigerad av jo5h2pe 2018-04-20 kl. 20:42.
2018-04-20, 20:25
Medlem
Citat:

Användarnamnet kommer visst först på en rad i inläggen. Under din avatar står ditt namn en rad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in