2018-04-20, 11:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det jag inte fattar är varför din sort är så jävla ängsliga för att svensk kultur inte skulle stå pall?
Vad tror du egentligen om vår kultur? att den är en svag/ chanslös/ kass liten fjärt på detta klot som måste "skyddas"?

Vår kultur tillhör bland de äldsta i världen...vänligen fatta det. Den har också enorm styrka på flera punkter, som gör att andra i världen faktiskt gillar skandinavien och kan tänka sig ta hit sina barn.
Acceptans, nyfikenhet, öppenhet mot andra är en av dem, jämlikhet och jämställdhet en annan,
Tillit, tolerans samt lite trög saklighet är ett tredje.

Sluta oroa dig med andra ord. vad än svenskarna tar för intryck kulturellt av andra så kommer detta få ett svenskt uttryck.

Floskel. Folk från Arabvärlden kommer inte hit pga vår öppenhet, jämställdhet, nyfikenhet och blablabla.

Alla vet att enda anledningen folk kommer hit är pga vår VÄLFÄRD, med bidragssystem och där de svaga kan leva på de starka. Finns ingen som helst anledning att tro att de kommer hit för svenska feminister vill klä deras pojkar i rosa. Herregud.

Sluta oroa säger du åt honom, men är det bra eller dåligt att vi vet empiriskt att Sveriges större städer kommer se ut mer och mer som Malmö?

Håller svensk kultur på att vinna i Malmö?

Jag skiter i rosafärgad tro, hopp och kärlek retorik; jag följer åt det håll som bevisen pekar mot. Empirisk data säger mig mycket mer om Världen än någon "We shall overcome" humanist. Du vill säkerligen inte bo i Norra Malmö skulle jag tro, men du vill ändå att resten av Sverige ska bli som Malmö medan vi sjunger tillsammans "We shall overcome".
Citera
2018-04-20, 11:11
Medlem
Citat:
Inte nödvändigt nej, enligt mig.

men m du vägrar mångkultur där du befinner dig, i detta fallet Sverige, så bör du ju ha en hållbart skäl och inte då för att andra kulturer är sämre än din egen etc.

Det jag inte fattar är varför din sort är så jävla ängsliga för att svensk kultur inte skulle stå pall?
Vad tror du egentligen om vår kultur? att den är en svag/ chanslös/ kass liten fjärt på detta klot som måste "skyddas"?

Vår kultur tillhör bland de äldsta i världen...vänligen fatta det. Den har också enorm styrka på flera punkter, som gör att andra i världen faktiskt gillar skandinavien och kan tänka sig ta hit sina barn.
Acceptans, nyfikenhet, öppenhet mot andra är en av dem, jämlikhet och jämställdhet en annan,

Sluta oroa dig med andra ord. vad än svenskarna tar för intryck kulturellt av andra så kommer detta få ett svenskt uttryck.

Jag har ett hållbart skäl. Det handlar inte om det multietniska samhället, därom har jag inga direkta klagomål. Det handlar dock om det mångkulturella samhället och acceptansen av företeelser som står i direkt kontrast mot det fria samhället. Det handlar om att vi nu har ett land där man knappt ser en kvinna ute i offentligheten efter mörkrets inbrott i förorterna; ett land där sexbrotten och brutaliteten ökar; ett land som accepterar helt sinnessjuka företeelser. Alla kulturer är bättre och sämre på olika sätt; vissa kulturdrag är dock värre än andra. Kvinnosynen, synen på homosexuella och judar, har förvärrats med den nya mångkulturens intåg. Om detta råder ingensomhelst tvekan.

Det handlar om att säga ifrån mot totalitära krafter, det inkluderar för min del islamofascism, nazism och kommunism. Hell no!
Senast redigerad av lifeinplastic 2018-04-20 kl. 11:17.
Citera
2018-04-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Floskel. Folk från Arabvärlden kommer inte hit pga vår öppenhet, jämställdhet, nyfikenhet och blablabla.

Alla vet att enda anledningen folk kommer hit är pga vår VÄLFÄRD, med bidragssystem och där de svaga kan leva på de starka. Finns ingen som helst anledning att tro att de kommer hit för svenska feminister vill klä deras pojkar i rosa. Herregud.

Sluta oroa säger du åt honom, men är det bra eller dåligt att vi vet empiriskt att Sveriges större städer kommer se ut mer och mer som Malmö?

Håller svensk kultur på att vinna i Malmö?

Jag skiter i rosafärgad tro, hopp och kärlek retorik; jag följer åt det håll som bevisen pekar mot. Empirisk data säger mig mycket mer om Världen än någon "We shall overcome" humanist. Du vill säkerligen inte bo i Norra Malmö skulle jag tro, men du vill ändå att resten av Sverige ska bli som Malmö medan vi sjunger tillsammans "We shall overcome".

De bryr ju sig inte kvinnors- eller minoriteters rättigheter överhuvudtaget så de argumenten faller ju platt. Det enda som är viktigt för dem är att få känna sig goda. De kan nog, precis som alla andra, se vilka effekter deras ideologi har, men nån jävel har tutat i dem att det är ett litet pris att betala för att nå nån utopi som överhuvudtaget inte existerar. Glöm inte att detta är en grupp människor som gillar riktiga patriarkat, och som grupperar in människor utifrån hudfärg.
Citera
2018-04-20, 12:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Antifeminister på detta forum är i regel islamofober för att rasism och antifeminism/ sexism verkar gå hand i hand. Och ja! det är i grunden rejält ologiskt eftersom antifeministers olika idéer kring kvinnor sammanfaller på punkt efter punkt med islams.

- Kvinnor är biologiskt, moraliskt, mentalt what ever, underlägsna män – Check!

- Kvinnor ska vara till för mäns behov, och offra sina egna behov för mäns; främst sexuellt, men även
reproduktionsmässigt, ekonomiskt, frihetsmässigt, arbetsmässigt, akademiskt, politiskt etc. – Check!

- Kvinnor ska hålla käften, anpassa sig och inte inbilla sig ha rättigheter - Check!

Både rasism och sexism bygger på en fruktan av den "andre". Allt det som inte tillhör ens egna lilla begränsade identitet. Det är det främsta uttrycket för feghet/ osäkerhet och svaghet att inte klara acceptera att där finns andra i världen, som har samma rättigheter som man själv och som man därför upplever som hot mot sin egen bräcklighet.

Båda dessa åsiktsorienteringar tenderar även att återfinnas hos människor med auktoritär personlighet:

http://www.profilschager.com/Om-den-auktoritara-personligheten.html

Ser att du sitter och argumenterar mot halmdockor i ditt huvud igen.
Citera
2018-04-20, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nej, absolut inte. Ta och beaka hur svårt den är med tanke på dina egen definition:

Allas lika värde enligt vem? Vi är ju redan alla lika inför lagen.

Det är ju en absurd ide att ta ett steg högre än det. För ifall en skola brinner så kommer vilken förälder som helst att springa efter sina egna barn, trots att två barn kan räddas för kostnaden av ens egna barn.

Alltså är alla inte lika mycket värda, och alla kommer aldrig någonsin att behandlas som om de är lika mycket värda, då folk är olika intressanta, attraktiva, roliga, osv.

Några grupper kommer känna sig mindre värda, de kommer skapa någonslags "de kränktas klubb" och försöka få prästerskap att tvinga på någon artificiell värdegrund på de grupper som de kräver ska respektera dem.

För inför lagen är vi redan lika mycket värda, fast nu gäller det ju att anfalla vinnarna inom den meritokrati som vi har skapat, då alla tävlingar har vinnare så kommer aldrig förlorare känna sig "lika mycket värda". Det är lättare att påstå att spelet är riggad än att komma till insikt över att man inte duger till, ta tex tjocka feminister som nu ifrågasätter vackra kvinnors "objektifiering av sig själva" och "kroppshets", samt att skönhet är en social konstruktion.

Alla kvinnor har möjlighet att skapa företag eller plugga teknikutbildningar. Men ifall inte tillräckligt mycket kvinnor gör det, och alltså inte gör vad som krävs för att verkligen lyckas i marknaden av ideer, vems fel är det då?

Patriarkatet? Eller kvinnor själva? Eller måste det ens vara fel att folk följer sin natur (som kan vara kvinnans omvårdande och sociala natur) istället för pengar och makt? Vilka kvinnor vill jobba 80 timmar i veckan och slita som ett djur för att få ett företag att rulla på?

Extremt komplixerad.

Homosexuella får gifta sig. Rätten att adoptera är ingen självklar rätt, barn har ju också sina rättigheter och det inkluderar enligt somliga att helst adopteras till en familj med mamma och pappa. Den situation de kastas in till är redan en sådan stor anormalitet, de kastas ut till en helt nu kultur och föräldrar som ofta inte ens ser ut som dem. Att addera ytterligare en anormalitet med att de har två homosexuella föräldrar, och kanske inte ens får en mamma (som är en absolut behov bland småbarn) kan vara djupt traumatiserande.

Kvinnor måste gå runt rädda för män? Måste inte barn gå runt och vara rädda för pedofiler också?

Inte verkar det bli bättre med tiden heller. Att Världen inte är perfekt och enskilda män beter sig illa är ju verkligen inte något som någon enskild ideologi har visat sig vara speciellt duktiga på att lösa. Feminismen har haft makt länge i Sverige och all statistik visar att kriminalitet och våldtäkter bara blir värre, liksom kvinnors otrygghet.

Hur man exakt löser frågan har ju ingen någon svar på, desto mindre någon som empiriskt visat sig fungera. Men jag håller med att det är viktig fråga att lösa, men hur i helvete ska vi göra Sverige tryggt för kvinnor och barn?

Alla vill det, men det är mycket svår fråga. En man som vandrar bakom dig 02 längs en mörk gata har alla övertag, och du får ju bara hoppas att han är en utav de 95%-99% (folk brukar ha olika siffror i åtanke) män som aldrig skulle våldta.

Vi är ju dock inte helt jämställda inom lagen heller, hur mycket du än vill tro det. Kvinnor blir ifrågasatta om vad de haft på sig vid en våldtäkt, medan våldtäktsmannen får ett pinsamt lågt straff efter att ha begått brottet. Män får generellt sett längre straff för andra brott.
Män tas inte ens seriöst när de anmäler våldtäktee själva som de varit med om, när de blivit våldtagna, för att män ska ju aldrig klaga om de får ett ligg.
Kvinnor mår mer och mer dåligt psykiskt eftersom de förväntas klara av heltidsjobv och ta hand om hushållet hemma, för generellt sett så har vi en skev kultur där man anser att kvinnor ska ta hand om hushållet.

Jag håller med om att kvinnor kan lyckas i jobbet minst lika mycket som andra, men många gånger är det på bekostnad för familj. Kvinnor får generellt sett välja mellan yrket eller familj eftersom vi förväntas vara hemma med barnen och ta hand om dem medan män kan fortsätta jobba. Och då menar jag efter första året.

Vi är inte fullt ut lika framför lagen, hur mycket du än vill tro det. Och då går det åt båda hållen, det är inte bara kvinnors rättigheter jämtemot männens som måste fixas, men männens jäntemot kvinnors också. Det kan jag tycka att många som dagens feminister faktiskt missar, utan de vill hellre bara jobba på kvinnors rättigheter och inte något om mäns.

Men jag kan hålla med om att utanför lagen så är det svårare, men det finns saker att jobba på där med. Bland annat det konstiga hittepået att män ska vara stora och starka och ta för sig hur de vill (inte alla män, ifall någon får för sig att jag menar det) och att man till och med bedöms olika redan o skolålder. Min syster som är lärare berättade att under utbildningen, så fick de reda på att lärare omedvetet bedömer elevernas läxor beroende på namn, att namnet påverkar betyget. Vilket är sjukt.
När små pojkar slår flickor på skolgården så skämtar man bort det och säger ”pojkar är pojkar”, jag fick lära mig att lösa mina egna konflikter när jag bar mobbad i skolan för att jag var flicka. Pojkar blir tillsagda att de ska ”man up” om de gråter. De blir retade om de leker med dockor medan ingen direkt klagar på när flickor leker med action figurer.
Det är inte jämställt.
Citera
2018-04-20, 14:26
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Förklara vad det är du menar då, du skriver ju som om du vore full.

Hur är det du vill att samhället ska se ut egentligen? Vill du ha ett samhälle med lika juridiska rättigheter för alla? Eller vill du ha ett Saudi-system? Eller vill du ha någonting helt annat?

Förklara det på ett begripligt och icke-svamlande sätt är du snäll.
Allt du hänger på före och efter feminism är ovidkommande försök till någon form av alibi mot det ni själva kan se, en skadlig ideologi för alla. Ni vill ha kakan och äta upp den, genom att döpa om er till en annan sorts feminism som inte klingar lika illa i era öron, men så länge ni är feminister så kvarstår problemet.
Det spelar absolut ingen som helst roll hur långa och fina tal ni håller om hur ni skiljer er från "de där andra" när ni fortfarande bekänner er till feminismen. Lite som NSDAP, Gestapo, SA, SD och SS och Waffen SS inte gör nån skillnad för judarna 1944...
På samma sätt bryr jag mig inte om ifall något fundamntalt krister är baptist, protestant, ortodox, frikyrklig, lutheran eller lestadian. En fundamentalt kristen har ingått i en sekt, medan en moderat samhällsmedborgare med kristna värderingar inte kallar sig kristen först och främst. Det samma gäller muslimer. Islam är uppdelat i sunniiter, haridji, shia, wahabbister., salafister och allt möjligt skit, men bryr du dig?
När de är fundamentala utövare av sin religion står de över lagen och det är där vi måste dra gränsen.
Feminister är aldrig nöjda med lagen. Har du märkt det?
Citera
2018-04-20, 14:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Denna meningen är, precis som många av de övriga, helt obegriplig.
Vad är obegripligt i den?
Såg du vilka som samlats utanför börshuset för att demonstrera för Danius?
Inte en enda av dem visste vad som hänt, men de skanderade krossa patriarkatet och annat trams, tjöt och skrek över den orättvisa behandlingen de lider av. Samtidigt som bilderna avslöjar att det här inte är arbetarklassens döttrar som står där utan en överklass, som är van att få allt serverat för sig. Antingen är de födda med silversked i munnen, eller så gifte de sig väldigt rikt och skilde sig för att ta halva förmögenheten och lyxlägenheten inne i stan.
Citat:
Vilka är ’ert’ till att börja med? Jag klassar mig själv för det första inte som ’feminist’. Dock, finns det en anledning till detta som bygger på att jag läst på om ämnet. Det är liksom inte taget ur luften. Främst baseras det på det faktum att kvinnor redan - i Sverige - har juridiska rättigheter samt på att modern feminism är direkt skadlig för samhället.
Jag noterar en glidning här från ditt första inlägg. En glidning jag kan känna viss sympati för.
Citat:
Är det identitetspolitik som är kärnan till din kritik? Säg det i så fall. På den punkten håller jag med, då identitetspolitik frakturerar ett samhälle. Så klart.
Predika på. Merapi dyker snart upp med sina fem poänger som hon drivit på i flera år nu. Jag tror hon kuggade i sin skola...
Citat:
Om det är så att du försöker argumentera utifrån någon form av folkförakt så kan jag bara ge dig rådet att konvertera och flytta till ett land som bättre delar dina värderingar.
Inget folkförakt. Bara mot skadliga ideologier, sektbeteende och de som förespråkar det vi kallar medberoende.
Citera
2018-04-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Allt du hänger på före och efter feminism är ovidkommande försök till någon form av alibi mot det ni själva kan se, en skadlig ideologi för alla. Ni vill ha kakan och äta upp den, genom att döpa om er till en annan sorts feminism som inte klingar lika illa i era öron, men så länge ni är feminister så kvarstår problemet.
Det spelar absolut ingen som helst roll hur långa och fina tal ni håller om hur ni skiljer er från "de där andra" när ni fortfarande bekänner er till feminismen. Lite som NSDAP, Gestapo, SA, SD och SS och Waffen SS inte gör nån skillnad för judarna 1944...
På samma sätt bryr jag mig inte om ifall något fundamntalt krister är baptist, protestant, ortodox, frikyrklig, lutheran eller lestadian. En fundamentalt kristen har ingått i en sekt, medan en moderat samhällsmedborgare med kristna värderingar inte kallar sig kristen först och främst. Det samma gäller muslimer. Islam är uppdelat i sunniiter, haridji, shia, wahabbister., salafister och allt möjligt skit, men bryr du dig?
När de är fundamentala utövare av sin religion står de över lagen och det är där vi måste dra gränsen.
Feminister är aldrig nöjda med lagen. Har du märkt det?

Jag förstår fortfarande inte vad det är du kritiserar mig för? Är det nyanseringen eller? Att jag tycker att man måste göra någonting åt kvinnors situation i Saudi - oavsett vad man vill kalla det??? Att blunda för att det finns ett häpnadsväckande förtryck globalt sett både pga kön men också alla möjliga andra anledningar, skulle ju liksom inte vara seriöst. Och, ja, jag är emot det. Naturligtvis är jag det, eftersom jag tror på likhet inför lagen.

Du blandar ihop identitetspolitik med civilrättslig politik.

Vilket första inlägg? När jag skrev att det fanns olika typer av feminism? Det gör det ju? Att inte ens fatta det är som att tro att Martin Luther Kings aktivism var likvärdig med Black Lives Matter. Eller som att Shia-islam och Sunni-islam är samma, när det rent krasst inte förhåller sig på det sättet.

Jag frågade dig också hur DU vill att samhället ska se ut? Hur tror du att samhällen förändras egentligen? Genom aktivism, på ett eller annat sätt. Det man måste göra är att förstå dom underliggande syftena bakom aktivismen och vad deras mål är. Vill man ändra folks uppfattningar måste man själv vara insatt i vad fan det handlar om.
Senast redigerad av lifeinplastic 2018-04-20 kl. 16:11.
Citera
2018-04-20, 16:03
Medlem
Heveas avatar
Citat:

Du skriver att svensk kultur hör till de äldsta i världen, men de exempel du nämner är tämligen sentida tillskott i svensk kultur. Kvinnor fick rösta i Sverige först på 1920-talet och för inte så länge sedan sysslade Sverige med rasbiologi och tvångssteriliserade romer. Jag måste därför protestera när du lyfter fram acceptans, öppenhet, jämställdhet och tolerans som uråldriga svenska kulturella värden.
Citera
2018-04-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Vi är ju dock inte helt jämställda inom lagen heller, hur mycket du än vill tro det. Kvinnor blir ifrågasatta om vad de haft på sig vid en våldtäkt, medan våldtäktsmannen får ett pinsamt lågt straff efter att ha begått brottet. Män får generellt sett längre straff för andra brott.
Män tas inte ens seriöst när de anmäler våldtäktee själva som de varit med om, när de blivit våldtagna, för att män ska ju aldrig klaga om de får ett ligg.
Kvinnor mår mer och mer dåligt psykiskt eftersom de förväntas klara av heltidsjobv och ta hand om hushållet hemma, för generellt sett så har vi en skev kultur där man anser att kvinnor ska ta hand om hushållet.

Jag håller med om att kvinnor kan lyckas i jobbet minst lika mycket som andra, men många gånger är det på bekostnad för familj. Kvinnor får generellt sett välja mellan yrket eller familj eftersom vi förväntas vara hemma med barnen och ta hand om dem medan män kan fortsätta jobba. Och då menar jag efter första året.

Vi är inte fullt ut lika framför lagen, hur mycket du än vill tro det. Och då går det åt båda hållen, det är inte bara kvinnors rättigheter jämtemot männens som måste fixas, men männens jäntemot kvinnors också. Det kan jag tycka att många som dagens feminister faktiskt missar, utan de vill hellre bara jobba på kvinnors rättigheter och inte något om mäns.

Men jag kan hålla med om att utanför lagen så är det svårare, men det finns saker att jobba på där med. Bland annat det konstiga hittepået att män ska vara stora och starka och ta för sig hur de vill (inte alla män, ifall någon får för sig att jag menar det) och att man till och med bedöms olika redan o skolålder. Min syster som är lärare berättade att under utbildningen, så fick de reda på att lärare omedvetet bedömer elevernas läxor beroende på namn, att namnet påverkar betyget. Vilket är sjukt.
När små pojkar slår flickor på skolgården så skämtar man bort det och säger ”pojkar är pojkar”, jag fick lära mig att lösa mina egna konflikter när jag bar mobbad i skolan för att jag var flicka. Pojkar blir tillsagda att de ska ”man up” om de gråter. De blir retade om de leker med dockor medan ingen direkt klagar på när flickor leker med action figurer.
Det är inte jämställt.

Fast du blandar ihop lika rättigheter med lika utfall.

Sen tar du upp frågan om vad kvinnor haft på sig vid våldtäktsrättegångar. Det står inte i lagen att detta ska värderas, utan har hänt av enskilda domare i enskilda fall, och då också rätteligen kritiserats enormt mycket.

Vad gäller straffen för våldtäkt är dessa mycket låga definitivt. Det är dock en politisk fråga, och det är generellt de feministiska partierna som motarbetar straffskärpningar. De vill ha fler soc-tanter istället. Och varför är det så, tror du?

Lika rättigheter är en sak. Lika utfall är som sagt en annan. Lika rättigheter bygger på frihetsprinciper medan lika utfall bygger på kommunism. Är det rimligt att en mamma som vill vara hemma med barnen i tio år ska lönekompenseras för detta när hon återgår till arbetet?
Citera
2018-04-20, 16:20
Medlem
Heveas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Menar du att eftersom islam är emot feminism, så skulle de som är emot feminism gilla islam? "Fiendens fiende är min vän", typ?

Jag avskyr både islam och feminism. Feminism avskyr jag eftersom den genom märkliga narrativ vill behandla kvinnor mer förmånligt än män. Jag är ekvivalist och vill istället ha likhet inför lagen, oavsett kön, sexualitet och andra grupptillhörigheter. Även religion. Likhet inför lagen accepterar ju inte muslimerna eller islamapologeterna, eftersom islam enligt sin mainstreamtolkning inte accepterar andra religioner.

Vad beträffar din punktlista är väl feminister snarare för kvinnlig kyskhet. De vill ju frysa ut kvinnliga sexarbetare och andra kvinnor som vill bejaka sin sexualitet, åtminstone om de är heterosexuella eller vill leva enligt det som vänstern kallar "traditionella könsroller".

Även en blind höna kan hitta ett korn. Jag blir inte nazist för att gestapo hade snygga uniformer, så varför skulle jag stödja islam bara för att de inte har köpt narrativet "kön är en social konstruktion".

Fast nu handlar det inte om enstaka korn, utan om att islam som religion präglas av konservatism, grovt förenklat.

Nej, jag menar inte som "fiendens fiende är min vän". Anti-feminister brukar ofta inte ha problem att bli vän med fiendens fiende. Typ om en feministisk åsiktsmotståndare som Katerina Janouch visar sig ha samma fiende som anti-feministen (islam, mångkulturalism, invandringspolitiken etc.) så blir hon genast betraktad som vän.

Anti-feminister i Sverige är ju väldigt homogena i sina ståndpunkter och deras anti-feminism korrelerar ofta med andra givna ställningstaganden, exempelvis motstånd mot islam. Generaliserat kan man säga att anti-feminister befinner sig i ett sverigedemokratiskt åsiktsläger. Jag säger inte att anti-feminister borde gilla islam, även om jag själv gillar islam, utan vill mer utreda varför de inte gör det. Lever man i en föreställningsvärld där feminister och islamister ingår i en allians för att fördärva nationen så kan jag ju dock se varför anti-feminism för många leder till islamofobi och vice versa.
Citera
2018-04-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hevea
Du skriver att svensk kultur hör till de äldsta i världen, men de exempel du nämner är tämligen sentida tillskott i svensk kultur. Kvinnor fick rösta i Sverige först på 1920-talet och för inte så länge sedan sysslade Sverige med rasbiologi och tvångssteriliserade romer. Jag måste därför protestera när du lyfter fram acceptans, öppenhet, jämställdhet och tolerans som uråldriga svenska kulturella värden.

När fick svenska män full rösträtt då? Folk tar alltid upp det där, precis som att vi haft demokrati sen tidernas begynnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in